Gå til innhold

Hva er galt med vaskerom i 2022?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det ser både dumt og teit ut. Man trenger ikke eget rom for å vaske tøy, bare tullete å ha rom for slikt. Det var kult i gamle dager liksom

Anonymkode: e7edd...65e

Manglende livserfaring der altså.

Der man vasker klær blir det støv. Mye støv. Så velger man bort vaskerom får man dette støvet der man putter vaskemaskinen og tørketrommelen i stede for. Hvor skal det være? Badet man vasker seg på? Eller kjøkkenet hvor man lager mat? I gangen utenfor soverommet hvor man sover? Nei - få det unna oppholdsrom og kjøkken/bad.

Samtidig har man ofte klær som ikke går i tørketrommel. Da må man frem med tørkestativ andre steder i huset. Praktisk! (not!)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maskinfører skrev (På 7.8.2022 den 16.14):

Har vaskerom i kjeller,n kunne godt tenkt meg vaskemaskin på badet for trives ikke helt i kjeller,n  for å si det sånn er en egen stemning der 

👻👻👻

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lyst på et vaskerom når jeg flytter med mulighet for å henge opp tøy der, sjiter i om det er Harry, umoderne eller noe anna :fnise: Akkurat nå har jeg en 2-roms med fellesvaskeri i kjelleren. Og siden det ikke er plass til tørkestativ på mitt eneste våtrom, altså badet, så må jeg tørke på kjøkkenet. Så for at det ikke skal bli for fuktig må jeg la avtrekksvifta og litt varme på radiatoren stå på helt til det er tørt dagen etterpå(miljøvennelig😅). Trenger overhodet ikke varmen fra radiatoren for innetemperaturen sin del. Skulle sikkert hatt en avfukter også men skal ikke bo her så veldig mye lengre.

Anonymkode: 80277...923

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi det ser både dumt og teit ut. Man trenger ikke eget rom for å vaske tøy, bare tullete å ha rom for slikt. Det var kult i gamle dager liksom

Helt uenig, det er utrolig praktisk på alle måter. Vet ikke om de syntes det var kult i gamle dager, men helt sikkert like kjekt som i dag. Hvordan kan man ikke ønske et eget rom hvor man kan vaske, tørke og stryke tøy osv…?

Anonymkode: 46339...076

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 20.10):

Vi har faktisk 50 m2 kjeller, 20 m2 garasje, to bad på 7-8 m2 og har likevel eget vaskerom på 7 m2. Jeg tilbringer så mye tid på vaskerommet, så det skal være perfekt.

Det jeg synes er galt med dagens vaskerom, er at så mange prioriterer vaskemaskin i arbeidshøyde fremfor benk. For meg er det helt tullete. Jeg trenger MASSE brettebenk. 

Anonymkode: 3c902...e1f

Pga diverse ryggskader så måtte jeg ha det på benk, men har brettebord som kan trekkes ut ved behov 🙂

Anonymkode: 284de...66f

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har så mye tøyvask pga fam størrelsen at jeg har 2 vaskemaskiner, tørketrommel og 25kvm vaskerom og kan love deg at om ikke jeg hadde hatt det rommet med dens innredning måtte jeg trolig vasket tøy hver enda dag og ikke som nå 1-2 dager i uken 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har også lyst på et vaskerom når jeg flytter med mulighet for å henge opp tøy der, sjiter i om det er Harry, umoderne eller noe anna :fnise: Akkurat nå har jeg en 2-roms med fellesvaskeri i kjelleren. Og siden det ikke er plass til tørkestativ på mitt eneste våtrom, altså badet, så må jeg tørke på kjøkkenet. Så for at det ikke skal bli for fuktig må jeg la avtrekksvifta og litt varme på radiatoren stå på helt til det er tørt dagen etterpå(miljøvennelig😅). Trenger overhodet ikke varmen fra radiatoren for innetemperaturen sin del. Skulle sikkert hatt en avfukter også men skal ikke bo her så veldig mye lengre.

Anonymkode: 80277...923

Har du sett taktørkestativ fra jula? - https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/klespleie/torkestativer/torkestativ-013450/ 

image.thumb.png.28b85d0c34d8c5b29fb50194c0b29df1.png

ellers så finnes det også en tørkestativ som får plassen i dusjen, jeg hadde en sånn da jeg bodde på en 11 kvm hybel som student. Veldig praktisk, for ellers ville jeg ikke hatt noe plass til å tørke klær. 

Anonymkode: bd564...e5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vaskerom er pinlig og harry!

Så å vaske klær og tørke klær er plutselig blitt harry ? Jeg rister oppgitt på hodet her jeg sitter. Det er tydeligvis skrevet av en ung person uten barn. Her er jeg veldig glad i vaskerommet vårt som ligger i tilknytning til gangen.

Anonymkode: c10b3...2ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å tørke klær på stativ i stuen orker jeg ikke, da jeg må drasse det opp en etasje. Og å henge det ut under åpen himmel har jeg ikke tålmodighet til, der tørker det iallefall ikke. Så når det først er et vaskerom her, så bruker jeg sannelig rommet til både klesvask og oppbevaring av sengetøy og håndkle.

Dessuten for familier med barn er det utrolig praktisk å kunne henge fra seg skitne parkdresser og regntøy på vaskerommet.

Anonymkode: c10b3...2ae

AnonymBruker
Skrevet

Før vi bygget huset bodde vi alle fire i en leilighet i en tomannsbolig på 75 kvadrat. De som bygget huset, hadde laget vaskerom i noe som på tegningene er en garderobe i tilknytning gangen. Det var på bare 2 kvadrat, og hadde plass til tørketrommel og vaskemaskin oppå hverandre, en liten vask og bittelitt benkeplass ved siden. Brettebenk var uttrekkbar mellom maskinene. Det var ikke plass til å stå foran maskina når man åpna døren. Vi hang opp sprinkler fra IKEA ment til bukseoppheng i taket, og så hang vi klær på kleshengere ned fra det. Med en så liten leilighet og så mange folk var det helt supert å slippe å tørke klær i stua. Det var også en perfekt plass å spyle av skitne barneklær og tørke skitne barnesko. Eneste problemet var den knøttlille størrelsen, og det var grunnen til vi bygget mye større i huset vi bor i nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er alternativet da? Vaskemaskin og tørketrommel på badet (som både støver og bråker) og å henge opp klærne på et stativ på et tomt rom eller i gangen/stuen eller noe sånt? Og så heller trampe inn hoveddøren i skitne og våte klær i stedet for å bruke inngangsdøren til vaskerommet?

Jaja, da får jeg heller bare være dum og teit.

Det er ikke sånn at vaskerommet står på utstilling eller er synlig for andre. Det er et lukket rom (våtrom) som like gjerne kunne vært et soverom sett utenfra. Og det får klærne bort fra over alt 😍

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bry seg om hva én person mener?

Anonymkode: f7450...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke, tenker jeg. Det er ingen negative sider ved å ha et vaskerom, dersom man har råd og plass. Er argumentet at det kunne vært plass til noe annet? Trenger ikke tenke sånn om man har penger.

Sånn egentlig vil jeg ha en helt egen fløy i huset hvor hushjelpene kan bo, også kan vaskerommet være der. Men det har jeg ikke råd til, selvsagt.

Anonymkode: 28bab...0bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 16.17):

Strømmen er dyr, kvadratmeterprisen i de fleste småbyer er hinsides høy, en vaskemaskin får plass bak en helt vanlig skyvedør..

Nei, hva kan være galt med å kaste bort strøm og kvadrat på et rom til en vaskemaskin som får plass i et skap på badet eller i gangen eller i garasjen? :klo: 

Håper mine skattekroner ikke går til strømstøtte til folk som har så hinsides god råd at de bygger vaskerom. 

Anonymkode: 17065...17f

Jeg har da ikke lys og varme på i mitt vaskerom, men veldig kjekt med vaskemaskinen og et sted å ha varmtvannstanken ;) og ikke minst slippe å se på klærne som tørker. Har også tomflasker der inne, skittentøyskurver, og vaskemidler for huset. Støvsuger. Mye nødvendig jeg ikke vil ha andre steder.

Her jeg bor, rett utenfor en større by, er det helt standard med vaskerom i eneboliger. Har til og med to store boder og garasje. 

Anonymkode: 2916f...c6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 16.17):

Strømmen er dyr, kvadratmeterprisen i de fleste småbyer er hinsides høy, en vaskemaskin får plass bak en helt vanlig skyvedør..

Nei, hva kan være galt med å kaste bort strøm og kvadrat på et rom til en vaskemaskin som får plass i et skap på badet eller i gangen eller i garasjen? :klo: 

Håper mine skattekroner ikke går til strømstøtte til folk som har så hinsides god råd at de bygger vaskerom. 

Anonymkode: 17065...17f

Et vaskerom er da for de fleste ikke bare et vaskerom.

Vi har inngangsdør på vaskerommet, så er utrolig praktisk for å skylle av etter trening, jobb, barnehage.

Vi har husdyr, de har utstyr og plass på vaskerommet. 

Det er flere høyskap og skuffer. Så det er her vi har alt av vaskemidler, ekstra lys/servietter, litt verktøy, støvsuger og mopper, og diverse vi behøver å stue bort. 

Men mulig først og fremst;Klestørk er jo noe man må gjøre nesten hver dag. Jeg tenker meg gru tilbake på den gangen sengetøy måtte henge over dører, eller stativ stå på gjesterom eller kontor. 

Anonymkode: 4bf36...d7c

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det ser dumt og teit ut? Atte hæ? 

Hvem har bestemt at ingen trenger vaskerom? Du? Hvorfor fikk du myndighet til å bestemme det på vegne av alle?

Merkelig å ha så sterke følelser mot et rom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vaskerom er pinlig og harry!

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Retorikken her er på et nivå som får meg til å mistenke at det fremdeles er pappa og mamma som vasker klærne dine. Barn synes ofte at voksne er «teite og pinlige». Det går over, skal du se.

Anonymkode: 1ad10...292

• Liker 4
Skrevet

Vaskerom er ikke på vei ut, men blir nedprioritert fordi kvadratmeterprisen blir så immari høy for et rom med kun én veldig spesefikk funksjon.

AnonymBruker
Skrevet
Alice123 skrev (5 minutter siden):

Vaskerom er ikke på vei ut, men blir nedprioritert fordi kvadratmeterprisen blir så immari høy for et rom med kun én veldig spesefikk funksjon.

Det tror jeg er veldig utbyggerstyrt. Det ser mer fristende ut og man kan ta en høyere pris dersom det er et ekstra soverom istedenfor et vaskerom med OK størrelse og lagringsplass. I de store utbyggerfeltene i vår kommune står alle bilene på utsiden av garasjen, fordi garasjen må benyttes til oppbevaring. Boligene som bygges er prisgunstige, med mange soverom og funksjoner, men har ingen innvendige boder og verken loft eller kjeller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg er veldig utbyggerstyrt. Det ser mer fristende ut og man kan ta en høyere pris dersom det er et ekstra soverom istedenfor et vaskerom med OK størrelse og lagringsplass. I de store utbyggerfeltene i vår kommune står alle bilene på utsiden av garasjen, fordi garasjen må benyttes til oppbevaring. Boligene som bygges er prisgunstige, med mange soverom og funksjoner, men har ingen innvendige boder og verken loft eller kjeller. 

Jeg er helt enig det du skriver, samtidig er jeg ganske sikker på at en del kjøpere heller vil ha 3 soverom enn 2 soverom+vaskerom. Igjen er det kvadratmeterprisen som styrer. At utbyggere ikke lager boder eller oppbevaringsrom er et separat problem, mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...