AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #1 Skrevet 7. august 2022 Hei! Aner ikke hvor jeg skulle sette denne tråden, så den får bare flyttes riktig av de som kan😂 Men jeg lurer virkelig på en ting. Jeg (J25) har slitt i mange år (16-25) med mye forskjellig som jeg ikke klarer å forklare. 1. Noen dager er jeg så sliten og langt nede at jeg ikke orker noe som helst (trenger ikke å ha gjort noe slitsomt dagen før) og føler at jeg ikke har noen fremtid, noen dager tenker jeg så ille tanker om at jeg ikke vil leve/ikke gidder mer osv. 2. Noen dager kjenner jeg lettere på sinne, frustrasjon og folk/alt irriterer meg (inni meg, jeg jobber med kundeservice så det kommer ikke ut blant dem da jeg er ekstremt kundevennlig, men jeg ventilerer litt til gode kolleger eller hjemme hvis noe blir for ille etc da jeg jobber i et yrke hvor det nesten ikke finnes kvinner så jeg kan oppleve ganske mye rart😂) 2. Noen dager er jeg full av energi, superglad og ser lyst på alt. Jeg jobber og tar en bachelor samtidig hvis det har noe å si. Felles for det overnevnte er at jeg har mest dårlige dager kontra bra. Jeg sliter på skolen på grunn av dette da jeg sliter med å konsentrere meg.. Jeg mista pappa tidlig i livet, har ingen mor. Jeg røyker i helgene og noen kvelder for å roe huet når det stormer som verst. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg sikkert kjørt i en fjellvegg for lengesiden. På et tidspunkt tror jeg det kommer til å klikke fullstendig for meg føles det ut som. Jeg føler meg dramatisk, men jeg har det jo helt jævlig inni meg og klarer ikke å skjønne meg på det. Er ikke dette noe jeg burde snakke om og kanskje bli vurdert av noen? Prøvde å snakke med fastlegen og be om råd/henvisning, men det føltes ut som hu syns jeg var utrolig teit som følte jeg trenger hjelp? Hadde satt pris på om noen delte sine tanker rundt dette. (Nei, røykingen er ingen utløsende årsak da dette er noe jeg startet med senere. Jeg er åpen for at det kanskje er noe jeg burde slutte med, men akkurat nå er dette det eneste som hjelper meg når det stormer som verst på kveldstid) Anonymkode: 96051...943
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #2 Skrevet 7. august 2022 Snev av depresjon/ angst kanskje. Røyk funker jo litt stabiliserende på humøret. Anonymkode: 1c756...61f 1
Helene1982 Skrevet 7. august 2022 #4 Skrevet 7. august 2022 Snakk med fastlegen din på nytt. om du opplever at du ikke blir hørt – bytt lege. 1
Silva Pluvialis Skrevet 7. august 2022 #5 Skrevet 7. august 2022 Jeg synes det høres ganske normalt ut. Det er helt normalt at følelser svinger, og at man noen dager er sliten, noen dager lei seg og andre dager glad. 4 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #6 Skrevet 7. august 2022 Jeg hadde vurdert å logge følelsene dine i 2/3 mnd. Se om følelsene dine er koblet til spesifikke dager. For meg, så kjente jeg på mye av det du skriver og fant rett og slett ut at jeg har pmdd, en sterkere versjon av pms, hvor jeg blir ekstremt nedstemt og til tider suicidal en uke per mnd. Anonymkode: 40782...d8d 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #7 Skrevet 7. august 2022 Du er normal men har god selvinnsikt. Anonymkode: 2c661...459 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 Ja, sjekk om humøret kan henge sammen med syklusen din. Jeg får store humørsvingninger i en uke eller mer før menstruasjon. Føler meg ofte helt fantastisk rundt eggløsning. Er det noen på studiestedet ditt det går an å snakke med? Helsestasjon, studentlivsrådgiver eller liknende? Når du både jobber og studerer og plagene dine er litt sånn at de kommer og går så synes jeg egentlig ikke at det likner på åpenbar depresjon eller noe alvorlig psykisk sykdom. Men jeg er ikke lege og ikke kjenner jeg deg, så jeg kan selvfølgelig ta feil. Anonymkode: d089b...d80 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva røyker du? Anonymkode: 21168...e76 Jeg røyker marihuana Anonymkode: 96051...943
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du er normal men har god selvinnsikt. Anonymkode: 2c661...459 Jøss, det svaret hadde jeg ikke forventet😅 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja, sjekk om humøret kan henge sammen med syklusen din. Jeg får store humørsvingninger i en uke eller mer før menstruasjon. Føler meg ofte helt fantastisk rundt eggløsning. Er det noen på studiestedet ditt det går an å snakke med? Helsestasjon, studentlivsrådgiver eller liknende? Når du både jobber og studerer og plagene dine er litt sånn at de kommer og går så synes jeg egentlig ikke at det likner på åpenbar depresjon eller noe alvorlig psykisk sykdom. Men jeg er ikke lege og ikke kjenner jeg deg, så jeg kan selvfølgelig ta feil. Anonymkode: d089b...d80 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg hadde vurdert å logge følelsene dine i 2/3 mnd. Se om følelsene dine er koblet til spesifikke dager. For meg, så kjente jeg på mye av det du skriver og fant rett og slett ut at jeg har pmdd, en sterkere versjon av pms, hvor jeg blir ekstremt nedstemt og til tider suicidal en uke per mnd. Anonymkode: 40782...d8d Ja, det er kanskje en veldig gode idé å logge følelsene mine en periode. Takk for tips! Jeg reflekterer mye over akkurat dette, og jeg klarer ikke å finne en sammenheng. Jeg er «over» (missforsto meg rett) at jeg mista pappa og at jeg ikke har en mor. Trodde en stund at dette kunne være grunnen, men de opptar jo ikke tankene mine litt engang med mindre det er en spesiell merkedag for eksempel. Tenkte at det var ppillene som gjorde meg så opp og ned (gikk på de fra 15-23), men nå har jeg jo vært «clean» fra prevensjon i nesten to år, så det er jo ute av systemet for lengst og jeg er likedan fortsatt😂🤞🏼 Anonymkode: 96051...943 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #12 Skrevet 7. august 2022 Herregud, sykt spesielt av folk å komme med diagnoser, her😳 Råder deg til å oppsøke lege for plagene, ts. Ikke hør på hobby-psykologene, her. Anonymkode: bf60b...6d4
Gjest fransine Skrevet 7. august 2022 #13 Skrevet 7. august 2022 (endret) Det du bør gjøre er å få en henvisning videre, så får du den hjelpen du trenger, forhåpentligvis Endret 8. oktober 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #14 Skrevet 7. august 2022 Anbefaler å besøke rask psysisk hjelp i din kommune så noen profesjonell vil vurdere din situasjon, det kan være angst, depresjon eller bipolar, men usikker. Anonymkode: 678dc...fa5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Skrevet 9. august 2022 Det er synd fastlegen ikke forsto deg og tok deg på alvor, kanskje du kan legge det frem på en mer konstruktiv måte? Nevne liten energi, tankekjør, ustabilt humør, irritert m.m. Det må ikke være en diagnose der, men det kan være det. Jeg leser at du har en belastende bakgrunn med å ha mistet en foresatt i ung alder og ingen mor. Det kan ligge noe der. Spør om å få bli henvist til DPS, og start der. Anonymkode: 6fce3...25d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Skrevet 9. august 2022 Bytt til en fastlege som tar deg på alvor! Som andre over her - logg plagene dine over tid. Det viser også legen at du selv tar initiativ til å ta ansvar over egen helse og er motivert for å finne "fasit"/løsninger. Jeg trodde selv at jeg var bipolar eller hadde gjentagende depresjoner. Ble henvist både til psykolog og DPS uten å få noe særlig ut av dette. Jeg laget en oversikt over mine plager dag for dag og etterhvert ble det tydelig at det var et slags mønster, og at feks nedstemthet, hodepine og kvalme kom på faste tidspunkt i syklusen min. Etter mange år fikk jeg svar - diagnosene PMDD og Sjøgrens syndrom. Hverdagen er fortsatt ikke tipp topp, men det er en enorm lettelse å ha kunnskap og vite hva som kan lette symptomer. Lykke til! Anonymkode: 28747...b34
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #17 Skrevet 9. august 2022 Jeg har det likt som deg, men røyker ikke gress. Tror ikke det akkurat gjør ting bedre? Fucker opp hodet ganske mye det over tid, du bør lese deg litt opp på akkurat det. Ellers høres alt normalt ut. Alle har sånne svingninger. Tror ditt største problem er at du har hengt deg så oppi det. Du fungerer jo greit I jobb og livet, men føler deg ikke så bra. Det gjør ikke jeg heller fra mandag til fredag egentlig. Synes jobbukene er noe piss. Hater å stå opp tidlig, jobber en del med mennesker og er møkkalei dem 85% av tiden ( viser det seff ikke, får stort sett bare gode tilbakemeldinger på hvordan jeg gjør jobben min) og spyr av kollegapreik. Det beste med korona var at jeg kunne ta noen dager hjemme. Det kjente jeg var godt. Jeg liker ikke vasse oppi folk hver dag, blir lei. Har du kartlagt om pms kan spille inn også? Mange kvinner undervurderer effekten av de satans hormonene 2 uker før mens. Anonymkode: 87ba1...e9b
Vera Skrevet 9. august 2022 #18 Skrevet 9. august 2022 (endret) Du bør lese deg opp på røyking av marihuana. Det kan utløse endel ting som det du beskriver - om man er sårbar i utgangspunktet. Ville også, som andre sier - loggført, for å se om følelsene henger sammen med syklus. Ellers, ta kontakt med helsestasjon ungdom feks om du ikke føler deg hørt av fastlege..har dere helsetjenester på skolen? Endret 9. august 2022 av Vera
Vera Skrevet 9. august 2022 #19 Skrevet 9. august 2022 Og dere som driver å diagnotiserer i denne tråden: Tullinger.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #20 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 15.00): Hei! Aner ikke hvor jeg skulle sette denne tråden, så den får bare flyttes riktig av de som kan😂 Men jeg lurer virkelig på en ting. Jeg (J25) har slitt i mange år (16-25) med mye forskjellig som jeg ikke klarer å forklare. 1. Noen dager er jeg så sliten og langt nede at jeg ikke orker noe som helst (trenger ikke å ha gjort noe slitsomt dagen før) og føler at jeg ikke har noen fremtid, noen dager tenker jeg så ille tanker om at jeg ikke vil leve/ikke gidder mer osv. 2. Noen dager kjenner jeg lettere på sinne, frustrasjon og folk/alt irriterer meg (inni meg, jeg jobber med kundeservice så det kommer ikke ut blant dem da jeg er ekstremt kundevennlig, men jeg ventilerer litt til gode kolleger eller hjemme hvis noe blir for ille etc da jeg jobber i et yrke hvor det nesten ikke finnes kvinner så jeg kan oppleve ganske mye rart😂) 2. Noen dager er jeg full av energi, superglad og ser lyst på alt. Jeg jobber og tar en bachelor samtidig hvis det har noe å si. Felles for det overnevnte er at jeg har mest dårlige dager kontra bra. Jeg sliter på skolen på grunn av dette da jeg sliter med å konsentrere meg.. Jeg mista pappa tidlig i livet, har ingen mor. Jeg røyker i helgene og noen kvelder for å roe huet når det stormer som verst. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg sikkert kjørt i en fjellvegg for lengesiden. På et tidspunkt tror jeg det kommer til å klikke fullstendig for meg føles det ut som. Jeg føler meg dramatisk, men jeg har det jo helt jævlig inni meg og klarer ikke å skjønne meg på det. Er ikke dette noe jeg burde snakke om og kanskje bli vurdert av noen? Prøvde å snakke med fastlegen og be om råd/henvisning, men det føltes ut som hu syns jeg var utrolig teit som følte jeg trenger hjelp? Hadde satt pris på om noen delte sine tanker rundt dette. (Nei, røykingen er ingen utløsende årsak da dette er noe jeg startet med senere. Jeg er åpen for at det kanskje er noe jeg burde slutte med, men akkurat nå er dette det eneste som hjelper meg når det stormer som verst på kveldstid) Anonymkode: 96051...943 Altså ingen her ska diagnostisere deg her på kg det må en som eier authorisation gjøre. Vil også tilegge at du høres helt normal ut. Vi har alle dårlige og bra dager, og livet er sjipt og tøfft. Kan også være depression. Anbefaller deg å begynne å trene, slutte å røyke det er dårlig før kroppen, gå til legen å få tatt helsesjekk/ blodprøve. Inget av det som hjelper, da må du nokk snakke med en psykolog. Evt bli sykmeldt en liten periode. Men å sette diagnose eller se på det som første alt det tror jeg vil være farlig. Jeg kjenner igjen meg i det du skriver, og kjenner maaange som også har hatt det slik. Det er lissom inget nytt! god bedring ❤️ Anonymkode: d7d09...93d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå