AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #1 Skrevet 7. august 2022 Det er søndag, det er fri. Jeg har det ofte slik på fridagene mine. Jeg føler liksom aldri at jeg gjør nok. Føler liksom at det sikkert finnes noen jeg kan hjelpe. Men er det egentlig slik at man MÅ være nyttig hele tiden? Jeg har jo lyst å bare kunne slappe av og kose meg selv uten å føle på at jeg ikke gjør noe nyttig. Hvorfor er det slik? Hvor vanlig er det egentlig å ha det slik? Har blitt bedre siden jeg bare har akseptert at jeg har disse tankene og sluttet å kjempe mot dem. Øve på å tenke at det er bare tanker og at ingen andre bryr seg eller er så opptatte av å være nyttige heller.. Anonymkode: 15d8d...b3e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #2 Skrevet 7. august 2022 Tror det er ganske vanlig. Men husk på det med å ta på egen oksymgenmaske før du hjelper andre å ta på deres. Det er fint og bra å hjelpe andre! Men det får man til kun dersom man selv har hodet over vannet. Du må ha tid til å slappe av, hente deg inn, samle krefter, gjøre ting som gir deg energi og ro. Så har du plutselig rom til å stille opp for andre. Anonymkode: 0d1bc...a3a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #3 Skrevet 7. august 2022 Ja, dette hørtes kjent ut. Det er en djevel her som sier at alt jeg gjør skal være "nyttig", om det så er å lese en fagbok, gjøre husarbeid, gjøre noe fornuftig mtp. hobby/jobb osv. Ofte ender det med å bli så mye kaos frem og tilbake i hodet, at resultatet blir at jeg får ikke gjort det djevelen sier, men jeg får heller ikke gjort det jeg ønsker å gjøre. Så jeg kolapser i stedet på sofaen, og resultatet blir at "ingen av oss" får viljen sin. Anonymkode: 3a519...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #4 Skrevet 7. august 2022 I dagens samfunn der det forventes at man kan sjonglere en fulltidsjobb, barn og ha et plettfritt hjem så er nok den følelsen vanlig. Med en gang man har litt fritid så føler man at man burde gjøre noe istedenfor å hvile Anonymkode: 25f67...acc
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #5 Skrevet 7. august 2022 Dine tanker, ts, er dine tanker. Det er du som tenker dem. De er ikke sanne, vise, rasjonelle eller snille - de er bare tanker du har i knollen. Det er viktig at vi forstår dette. Fordi vi må drive aktiv kildekritikk av eget tankegods. Når du tenker noe (hva som helst, kanskje at naboen er rar?) så må vi stoppe, spørre oss selv «hva er faktagrunnlaget for denne tanker?» «er dette en snill tanke?» «vil denne måten å tenke på bidra til økt livskvalitet?» etc. Og om man ikke har grunnlag for å tenke som en gjlr så må en si «dette er en tulletanke. Den må du slutte med» strengt til seg selv. For 18 år er ikke tilstrekkelig med oppdragelse for å bli et fullgodt menneske. Man oppdrar seg selv til man går i graven. Anonymkode: 420ad...7bf
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #6 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tror det er ganske vanlig. Men husk på det med å ta på egen oksymgenmaske før du hjelper andre å ta på deres. Det er fint og bra å hjelpe andre! Men det får man til kun dersom man selv har hodet over vannet. Du må ha tid til å slappe av, hente deg inn, samle krefter, gjøre ting som gir deg energi og ro. Så har du plutselig rom til å stille opp for andre. Anonymkode: 0d1bc...a3a Ja jeg forstår det. Men tanken på å trenge hvile skremmer meg også litt. Hvor går grensa mellom hvile og latskap? Og hvor går grensa før man har kjørt seg selv for hardt? Jeg synes feks ikke at jeg har en slitsom jobb. Kjører ikke på fullt gir der hele tiden liksom. Men så blir man liksom sliten av en eller annen grunn likevel. Man må være tilstede for andre og gi av seg selv. Men hvorfor er dette noe vi blir slitne av? Synes det er sånn fokus i dag på å være sliten. Folk klager på at de er så slitne hele tiden. Og da vet ikke jeg om jeg egentlig er mer sliten enn jeg vil innrømme eller om jeg kanskje bare har bedre energi. Og hvordan vet jeg da om jeg ikke er i faresonen for å kjøre meg så hardt at jeg går på veggen? Jeg vet ikke hva som er normalt lenger. Så fort jeg har fri kjennes det som jeg er verdens mest unyttige menneske. At jeg heller skulle vært ute og trent, ryddet søppel, hatt søndagsjobb, hjulpet noen... Anonymkode: 15d8d...b3e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #7 Skrevet 7. august 2022 Kan det hjelpe å skrive en liste for deg selv over ting som skal gjøres for periode, f eks én dag, der den listen blir det som blir godt nok for deg? Når du har gjort og krysset av alle punktene kan du forhåpentligvis føle deg ferdig. Dersom det er flere ting som dukker opp kan jo det bli morgendagens liste. Anonymkode: cc421...948
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #8 Skrevet 7. august 2022 Det er ikke farlig å være litt lat på en søndag. Det er bra for helsa. Anonymkode: 12c7f...aa2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor går grensa mellom hvile og latskap? Jeg tenker at hvile er som å fylle på drivstoff på bilen. Eller lade opp batteriet på elbilen, alt ettersom. Uten drivstoff/nok kapasitet på batteriet kommer man ikke langt. Uten hvile sliter vi oss ut, og kroppen fungerer dårligere. Latskap tenker jeg går litt mer på viljen. Og så blir det jo litt individuelt også. Noen er bedagelige og foretrekker det rolige. Andre trives når tempoet er høyt, og blir rastløse i rolige tider. Men jeg kjenner til følelsen. For min del har det dog med at jeg er blitt påvirket av mannens adhd og ørten prosjekter av nyttig og nødvendig karakter. Mas om å finne meg en produktiv hobby, det at jeg fort blir overveldet og apatisk, internalisering av kritikk for å ikke ha gjort noe og sånne ting. Anonymkode: 9cc95...988
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 Flink pike-syndromet. Spørsmålet er vel helst hvorfor du føler at du burde gjøre noe hele tiden? Hva skjer hvis du ikke gjør noe som helst, og bare lar humla suse? Noe katastrofalt? Hjelper ikke å skylde på verken ytre press eller krav, dette er noe du legger på deg selv, og det er egen tankegang du må jobbe med. Jeg er ekstremt flink til å både slappe av og være lat når jeg har mulighet for det, og det plager meg overhodet ikke. Jeg trenger det. Anonymkode: 76b4c...de3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 Du føler du må være nyttig for andre? Driver du med håndarbeid? Hva med å strikke til prematuravdeling eller luer til kreftavdeling. Det kan du i hvert fall kose deg med hjemme i sofakroken, roe ned kroppen, og samtidig få dekket behovet for å være til nytte. Anonymkode: 8bf7b...dc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå