AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #1 Skrevet 7. august 2022 Hei! Jeg er slank, og har alltid foretrukket større måltider enn mange små. Dette gjør at jeg ikke liker å småspise og heller ikke blir fristet av noe særlig. I tillegg synes jeg det er godt å bare sette seg ned når det er litt rolig innimellom slagene. Jeg ser at de fleste ofte går innom kjøkkenet for påfyll av et eller annet. Og får overraskende ofte kommentarer som "skal du ikke ha", "du burde smake", "hvorfor spiser du ikke". Hender jeg svarer at jeg tar senere eller bare "nei takk". Noen ganger informerer jeg om at jeg spiste like før jeg kom. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Føler at hver vakt ender med matfokus. Hvis jeg jobber aften kan jeg ligge å dra meg i senga å se på serier, før jeg spiser et større godt sammensatt måltid klokken 13. Vaktstart klokken 15. Det sier seg selv at middag kl.16 utgår. Også kveldsmat kl. 19 har jeg ingen behov for. Jeg drikker rikelig. Hjemme igjen kan jeg spise noe lett før jeg finner sengen ved midnatt. Anonymkode: 17262...052
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #2 Skrevet 7. august 2022 Hadde bare fortsatt å si "nei takk", men hvis du vil at folk skal slutte å spørre kan du vel bare forklare at du er en sånn person som spiser store måltider og ikke er så glad i småspising. Anonymkode: 9a524...011 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #3 Skrevet 7. august 2022 Er dette virkelig et stort problem for deg? Folk spiser forskjellig. Jeg har alltid vært tynn og jeg spiser mange små måltider. Kan sikkert finne på å tilby en kollega noe, det er bare smalltalk og vanlig høflighet. Ikke ta det så seriøst, ingen bryr seg om hva du spiser egentlig. Mat/lunsj er bare et naturlig samtaleemne på jobb fordi man ikke kjenner hverandre sånn supergodt og er jo tross alt bare kolleger. Småprat rett og slett. Ikke et angrep på dine spisevaner. Anonymkode: 7b669...772
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #4 Skrevet 7. august 2022 Spis når det passer deg, ingen skal fortelle deg når og hva du skal spise. "Kostholdet mitt styrer jeg selv" Anonymkode: 3955b...340
ops2 Skrevet 7. august 2022 #5 Skrevet 7. august 2022 De fleste folk skulle ønske at de spiste mindre. Du gir de dårlig samvittighet. Klarer de å få deg til å være med å spise, så føler de seg bedre. "Alle småspiser hele tiden".
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #6 Skrevet 7. august 2022 ops2 skrev (3 timer siden): De fleste folk skulle ønske at de spiste mindre. Du gir de dårlig samvittighet. Klarer de å få deg til å være med å spise, så føler de seg bedre. "Alle småspiser hele tiden". Dette «misunnelse»-kortet er så unødvendig. Jeg er tynn, på grensen til undervektig, men spiser hyppige små måltider gjennom arbeidsdagen. Er mye teitere med de overvektige som alltid er på diett på jobben med sin lille salat og masse diettprat, men åpenbart overspiser resten av dagen siden de blir jo aldri tynnere. Anonymkode: 7b669...772
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 Må du forholde deg til det, da? "Neitakk". Ferdig med den saken. Det er helt vanlig at folk maser om mat, og prøver å få deg til å bli "medskyldig" når de selv føler de skeier ut, osv. Enten du nå faster, slanker deg, bare ikke er sulten, osv. Dette er noe mer eller mindre alle opplever fra tid til annen. Og et neitakk er alt du trenger å si. Anonymkode: 8b1e3...8be
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 Opplevd det samme. Jobbet på sykehjem. Ble ofte laget felles lunsj, noen bakte, noen hadde med konfekt osv. Noen kom bare med kakestykke på et fat og ga til meg. Ikke spørsmål. Tror mange gjør slikt fordi de ikke vil spise alene/vet de ikke har godt av det og da ikke vil føle seg alene med overspising. Anonymkode: 057fb...571 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Opplevd det samme. Jobbet på sykehjem. Ble ofte laget felles lunsj, noen bakte, noen hadde med konfekt osv. Noen kom bare med kakestykke på et fat og ga til meg. Ikke spørsmål. Tror mange gjør slikt fordi de ikke vil spise alene/vet de ikke har godt av det og da ikke vil føle seg alene med overspising. Anonymkode: 057fb...571 Det er akkurat det! Heldigvis har jeg laktoseintoleranse så kan snike meg unna mye bakst og kaker og is. Jeg synes det er vanskelig å takke nei. Særlig når andre er "på", selv om det nok er positivt ment fra deres side. Ts Anonymkode: 17262...052
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå