Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullførte bachelor i innovasjon og entreprenørskap i juni. Studiet gir litt generell kompetanse innen en god del ting under økonomi og administrasjon siden man skal kunne starte egen bedrift etter endt studie (om man vil). Jeg er derimot ikke særlig interessert i økonomi/regnskap, så slike jobber holder jeg meg unna.

I løpet av studiet lærte jeg litt mer om HR, og ble veldig interessert i kompetanseutvikling! Nå ser jeg hovedsakelig etter konsulent- og rekrutteringsstillinger som kan hjelpe meg med å få en fot innafor HR. Psykologi syns jeg er veldig spennende, og det henger godt med yrket.

Det ene negative for meg er at jeg ikke føler at jeg passer inn i miljøet/kulturen hos rekrutteringsselskaper, ihvertfall ikke de jeg har fått muligheten til å møte. Jeg føler at jeg passer så mye bedre inn i "nerde"miljøer, f.eks. IT-selskaper. Jeg har null peiling eller interesse i å drive med programmering, men PC er noe jeg kan sitte å lese om hele dagen. Å snakke om PC/spill/generelt IT syns jeg er moro.

Jeg prøvde å søke hos Atea i området tidligere i år, men fikk avslag. Har heller ikke hørt noe fra den åpne søknaden. Ser ingen ledige stillinger på Finn eller Arbeidsplassen/NAV som passer heller, da det oftest kun er rene IT-folk som søkes..

Så her sitter jeg å lurer på om åssen jeg skal gå fram. Folka på jobben er jo en viktig del av trivselen, og gleder meg ikke av tanken på å ha tørre samtaler og småprat bare for å snakke med kollegaer. Føler jeg mister IQ og ikke minst energi og motivasjon av å snakke om "ingenting" dag inn og dag ut. Det var iallefall sånn når jeg studerte, og da følte jeg meg også utilpass og som om jeg var langt utafor sosialt sett.

Har noen tips eller egne erfaringer rundt lignende saker?

Anonymkode: 6f206...c5c

Skrevet

Jeg synes det var litt uklart hva du spør etter. Men jeg svarer ut i fra det jeg tror jeg skjønte. 

De fleste bedrifter har folk som jobber med HR. Skjønner godt du ikke vil jobbe i rekrutteringsselskap. Det er ikke sammenlignbart med annet HR-arbeid i mine øyne. Du må bare følge med på hva som utlyses på bred basis hos mange selskp. Men jeg vet ikke hvor sterkt du stiller i konkurranse med folk som faktisk er utdannet innen HR-fag. 

Også er jeg litt usikker på hvorfor det bare er it-selskap du ser etter? Hovedoppgavene til noen som jobber med HR er ikke å snakke om faget til de de leverer HR-tjenester til. Folk som jobber med HR i sykehus eller forsvaret eller andre steder er ikke nødvendigvis ekstremt mye i prat med folk om det bedriften driver med (selv om man selvfølgelig må ha en del innsikt), men jobber med sitt eget fag, som er HR.

Skrevet

Man velger å passe inn. 

Min første ordentlige jobb hadde jeg sammen med menn som stort sett var dobbelt så gamle som jeg. Du kan selv tenke deg all jakt og fiske prat som ble en del av lunchene der. Jeg er overhodet ikke noe jakt og fiske menneske så de samtalene koplet jeg nok ut fra, men samtidig var det hyggelige gubber som snakket om andre ting også og der kunne jeg delta mer i praten. 

Jeg tror jeg rett og slett bestemte meg for å like dem - sånn i det store og hele iallfall. Klart, jeg likte ikke alle like godt, men de var stort sett greie og miljøet var trivelig så etterhvert følte jeg at jeg var en av gjengen til tross for alders- og interesseforskjeller. 

Siden det har jeg flyttet på meg noen ganger og jeg har faktisk aldri jobbet sammen med folk jeg ikke har trivdes med, selv om det har vært ganske varierende miljøer. Det vil alltid være noen man ikke kommer så godt overens med, mens man er helt på nett med andre, men så lenge man godtar at folk er forskjellige og ikke minst forskjellige fra en selv så vil det helst gå bra. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fra en som har jobbet i mange IT-selskap, så er min erfaring at HR er den minst nerdete delen av alle IT-selskap. Hvis du ønsker å omgås i et mer nerdete miljø, så er HR det motsatte av det.

Anonymkode: 972ca...3d6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med innovasjon innen psykologi og IT? Det ville jeg prøvd på om jeg bare fikk ferdig den utdanningen min... 

Anonymkode: 5ba19...8cd

• Nyttig 1
Skrevet

Rekrutteringsbransjen er ikke noe bra sted å jobbe uansett. Stort sett bare lønn på provisjon.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Takk til dere som har gitt innspill her!

Bare for å rette opp i noen småting:

- Tanken bak å jobbe innen rekruttering er for å få en fot innafor HR, da rekruttering er ganske kjekt å ha erfaring med. Altså å starte på bunn og jobbe meg oppover. Jeg har ikke mye å konkurrere med når det kommer studenter med grad fra HR, eller folk som har relevant erfaring. Om jeg kan finne en grei jobb uten å begynne med rekruttering først, så blir jeg jo bare glad til!

- Ønsket med å jobbe hos IT-selskaper er for å kunne omgås disse IT-folka i lunsjen, samlinger, generelt i bygget om det er mulig å møtes på den måten. Å kunne glede seg til pausen for å møte Bob-Kåre igjen, og kanskje få slike kollegaer til å bli ordentlige venner, er jo hyggelig! Kanskje urealistisk da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva med innovasjon innen psykologi og IT? Det ville jeg prøvd på om jeg bare fikk ferdig den utdanningen min... 

Anonymkode: 5ba19...8cd

Høres spennende ut! Mener du da psykologi og IT sammen, eller hver for seg? 😅

Har ikke vært borti eller hørt om sånn type jobb, men det er iallefall midt i blinken. Har du noen forslag til hen jeg kan finne fram til lignende stillinger, sånn at jeg kan lese litt på det?

AnonymBruker
Skrevet

Nå kan det litt motsetning i det å være IT-interessert og gaming-interessert. De to tingene trenger ikke ha noe særlig overlapp. Jeg jobber som system-utvikler og er IT-interessert, men har ingen interesse for gaming, hardware komponenter og den slags. Kjenner mange gamere som ikke har en anelse hva en API eller SDK er, eller hva protokoller de benytter seg av daglig er eller at de eksisterer.

Mitt tips er, skriv ned dine interesser på søknaden, så vil arbeidsgiver mest sannsynlig ikke inkludere deg hvis de tror du ikke har et interessegrunnlag som er forenelig med andre ansatte.

Anonymkode: 3d5d3...43e

AnonymBruker
Skrevet

Tror du HR bruker tiden sin mest på psykologi og kompetanseutvikling? Virkelig? Jeg tror du har et litt feil bilde av hva HR gjør, og hvor interessant det er. 

Ja, kompetanseutvikling er en del av det. Men det gjøres jo av dem som sitter med kompetansen, ikke av HR selv. Så det handler i så måte om å organisere kurs etc, ikke å holde dem (eller delta på dem). 

Anonymkode: 92bbe...6e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror du HR bruker tiden sin mest på psykologi og kompetanseutvikling? Virkelig?

Anonymkode: 92bbe...6e2

Nei, det tror jeg ikke😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...