AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #1 Skrevet 7. august 2022 Har vært hos søsteren min og familien i sommer, og ble helt sjokkert over hvor mye de har gitt opp sønnens problem med sengevæting. Tidligere har det vært strengt regime med ingen drikke før leggetid, vekking på natten, trusebleie slik at det skulle være lett å gå på do selv og generelt stort fokus på å få han tørr. Dette er noe de har drevet med i flere år, men de har likevel ikke fått han tørr. Nå derimot virket det som de hadde gitt helt opp! Nå har han begynt med tapebleie som han må ha hjelp med, bleia ble tatt på over 1 time før leggetid, ingen begrensning på drikke og bleia ble ikke tatt av før etter frokost, selv om han var våken lenge før den tid. Selvsagt var den våt hver morgen. Tidligere har vi snakket litt om det på kveldene etter han har lagt seg, og jeg har vært veldig støttende, men denne gangen ville jeg ikke engang nemne det. Jeg føler se har gitt opp. Har de rett og slett gitt opp eller er dette den nye måten å få barn tørr på? Anonymkode: bcd42...02c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #2 Skrevet 7. august 2022 Tja. Sengevæting er som oftest knyttet til en fysisk umodenhet, så ja - å ikke stresse og begrense barnet vil være en lur løsning frem til ungen modnes. Anonymkode: 2d778...cc0 18
Vera Vinge Skrevet 7. august 2022 #4 Skrevet 7. august 2022 Hvorfor utelater så mange den kanskje mest relevante opplysningen i slike innlegg, nemlig alder..? 9
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #5 Skrevet 7. august 2022 Han er snart 10. Ts Anonymkode: bcd42...02c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #6 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han er snart 10. Ts Anonymkode: bcd42...02c Hormonene vil snart styre han inn i riktig retning slik at han slutter med sengevæting (maks 12-14 år). De har vel funnet ut at de ikke skal stresse så mye. Når han er 10 år klarer han fint å ta av og på bleia selv. Søsteren min var 12, en venninne av henne 13, ene broren min 11 og sønnen min 7. minste min på 6 tisser masse hver natt og det er også hormonelt betinget. Tørr på dagtid. Anonymkode: aa9be...48b 5
Marimma Skrevet 7. august 2022 #7 Skrevet 7. august 2022 Det er direkte uhygienisk å la en tiåring sitte i full tissebleie til frokost. Det går da ikke an? 9 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #8 Skrevet 7. august 2022 Jeg vil tippe han er utredet og at de må ta tiden til hjelp. At verken foreldre eller gutten selv skammer seg over bleie er uvanlig. Men ikke nødvendig negativt. De jeg kjenner som slet med sengevæting var veldig skamfulle over det. Anonymkode: 505fc...6af 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 Er dette virkelig sant? Klarer ikke en tiåring å ta av bleien selv på morgenen? Anonymkode: 60746...6d2 16
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 Vår er 7 år og må fortsatt bruke bleie. Noen ganger tørr bleie men oftest tiss. Vi stresser ikke veldig med det, vil ikke at barnet skal få skyldfølelse osv. Anonymkode: a52c5...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 Men ærlig talt en 10åring klarer å ta av bleia selv og kaste den i søpla. Toåringer gjør det jo selv til og med! Anonymkode: d342e...b84 10
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #12 Skrevet 7. august 2022 Kanskje de ville senke skuldrene akkurat den tida du var på besøk nå. Kanskje han har tapebleier fordi de holder urinen hans bedre enn nattbleier? Kanskje han har i oppgave å stelle seg selv om morgenen og de har valgt å ikke ha så mye fokus på det? Det er lett å sitte utenfor å gi råd om ting men vær så snill å ikke døm før du vet.. vi har også en sengevæter (11 år). Vi har jobbet mye med det, begrenset drikke, tatt opp om natta, brukt minirin nattbleier og kladder. Vår erfaring er at mye jobbing og mye fokus på det ikke hjelper ham. Nå er han så stor at han passer på væskeinntak på kvelden selv og ordner seg selv på kveld og morgen. Dette er ganske sårt for ham men vi der at det heldigvis ser ut til å bli mye bedre nå (endelig). Anonymkode: dd841...4aa 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #13 Skrevet 7. august 2022 Jeg tenker det motsatte av deg. For meg virker det som de ikke har gitt opp. For eksempel virker det som han fremdeles for det meste bruker trusebleie. Hadde han brukt tape hadde han allerede kunne skifte på seg selv. Det er veldig upraktisk å være avhengig av hjelp, og i den alderen vil jeg også tro det er flaut å være naken for foreldrene sine. Mye tyder derfor på at dette er noe uvanlig for dem. Jeg vil gjette på at dette handler om at de skjønner at det vil ta tid å gjøre han tørr, og at man derfor kan ta pauser. Om pausen kun var mens du/dere var der eller om den er for hele sommeren er vanskelig å si. Sommeren, og særlig når man skal ha besøk, skal gjerne ha fokus på hygge, og det passer dårlig med mye fokus på uhell på natten. At bleia ble tatt på tidlig handlet nok om å redusere stresset før leggetid for både mor og sønn. Mulig man gjorde seg ferdig med alt på badet, slik at det bare var for han å legge seg når han ble trøtt eller det var leggetid. At han ikke ble vekket sier seg selv. Det krever at både mor og sønn må være våken på natten, og det er deilig å slippe. At bleien ikke ble tatt av før frokost er litt rart siden det er noe han kunne fått til selv, men man vil helst dusje etter en natt i tissebleie, og mulig han ikke ville ta opp badet for dem som ikke hadde fått tisset på natten. Til slutt handler nok bleien om at de med tape gjerne lekker mindre og holder mer. Med 0-fokus på dobesøk var nok det fornuftig. Anonymkode: 95b08...862 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #14 Skrevet 7. august 2022 Jeg reagerer ikke på at de har «gitt opp», har selv hatt sengevæter der i genting fungerte, før han plutselig ble tørr av seg selv. Jeg reagerer derimot veldig på ah han går rundt i bleie, både før leggetid, og spesielt om morgenen. Er dette en ellers normalt utviklet barn? Anonymkode: eba4a...715 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #15 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vår er 7 år og må fortsatt bruke bleie. Noen ganger tørr bleie men oftest tiss. Vi stresser ikke veldig med det, vil ikke at barnet skal få skyldfølelse osv. Anonymkode: a52c5...ee6 Det høres bra ut, men tar dere bare tiden til hjelp? AnonymBruker skrev (1 time siden): Men ærlig talt en 10åring klarer å ta av bleia selv og kaste den i søpla. Toåringer gjør det jo selv til og med! Anonymkode: d342e...b84 Skulle tro det. Mulig den som snakket om dusj var inne på noe AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg reagerer ikke på at de har «gitt opp», har selv hatt sengevæter der i genting fungerte, før han plutselig ble tørr av seg selv. Jeg reagerer derimot veldig på ah han går rundt i bleie, både før leggetid, og spesielt om morgenen. Er dette en ellers normalt utviklet barn? Anonymkode: eba4a...715 Helt normalt utviklet. Var ikke så sent tørr på dagen og er ellers helt normal. Kun sengevæting som er uvanlig. Anonymkode: bcd42...02c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #16 Skrevet 7. august 2022 Er du klar over hvor slitsomt det er med sengevæter hver natt år etter år eller? Den bleia gjør at man får en natts søvn…. Her var eldste sengevæter. Han var også stort for alderen og sov blytungt, så det var omtrent umulig for meg å vekke han på natta for å tisse. Medisiner virket ikke. Ofte tisset han på seg så fort han sovnet, selvom han akkurat gikk på do og han ikke fikk drikke på kvelden. Vi «ga opp» og han brukte bleier (noe han syns var forferdelig flaut). Han vokste det av seg da han var rundt 11 år. Er nå 14 og har aldri uhell. Anonymkode: 18db8...bce 6 2
Gjest Albbas Skrevet 7. august 2022 #17 Skrevet 7. august 2022 Det er helt greit å "gi opp", de fleste trenger faktisk bare å vokse det av seg. Men jeg hadde reagert på at barnet gikk med bleie lenge etter det sto opp.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #18 Skrevet 7. august 2022 Sønnen min hadde på seg bleie til ganske høy alder. Det er signaler fra hjernen som ikke er ferdig utviklet,så å stresse barnet, påføre skam er ikke til hjelp. Medisiner hjalp ganske mye. Nå er sønnen min 14,siste uhell var vel når han var 13. Anonymkode: e572b...879 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #19 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sønnen min hadde på seg bleie til ganske høy alder. Det er signaler fra hjernen som ikke er ferdig utviklet,så å stresse barnet, påføre skam er ikke til hjelp. Medisiner hjalp ganske mye. Nå er sønnen min 14,siste uhell var vel når han var 13. Anonymkode: e572b...879 Det kan oppleves utrolig tungt for den det gjelder ja. Min sønn benektet det på en sånn måte at han i perioder nektet å bruke bleie, og dermed tisset ut sengen hver natt. Vi laget ikke noe oppstyr rundt det. Men du lot neppe sønnen din sitte til frokostbordet, med gjester, i den tissevåte bleien. Anonymkode: eba4a...715
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #20 Skrevet 7. august 2022 Jeg reagerer på tre ting her: 1) At bleien ble tatt på så lang tid før sengetid 2) At bleien ble på til etter frokost! Til og med når de hadde gjester! Den burde jo tas av med en gang barnet står opp 3) At dere som gjester fikk så mye innsyn i dette. Barnet har rett på et privatliv. Men ingen av disse tingene tilsier at foreldrene har «gitt opp». Regner med de har fått den oppfølgingen som er tilgjengelig i helsevesenet. Hvis medisinering etc ikke hjelper, må man bare vente til hormonene/hjernen modnes. Anonymkode: 7c9e2...744 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå