Gå til innhold

Er jeg i ferd med å bli utbrent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har opplevd å bli utbrent, hvilke faresignaler fikk dere i forkant? 

Jeg er småbarnsmor og føler helsen min har blitt dårligere det siste året. Jeg sover for det første veldig dårlig og lite. Har gjennomsnittelig søvn per natt på rundt 3 timer. Slik har det vært lenge nå.
Jeg er veldig stiv og øm i muskulaturen og  til og med lett massasje er veldig ubehagelig og på grensen til vondt. Jeg føler meg konstant sliten og stresset. Føler også at jeg er blitt veldig sløv. Får ofte ikke med meg ting , må ha beskjeder flere ganger og glemmer mye.

Alt føles som et ork selv om mannen hjelper mye til. I helgene får jeg som regel sove ut en dag. Men selv om jeg sover sammenhengende en hel natt da og står opp sent (10-11 tiden), så føler jeg meg fortsatt dødstrøtt resten av dagen og musklene verker og er ømme. Jeg er også mye plaget av hodepine. Har fått migrenemedisin på resept men dette hjelper lite. Det første jeg kjenner om morgenen når jeg skal stå opp er følelsen av å være nesten mer sliten enn da jeg la meg og denne verkende følelsen i kroppen (musklene).

Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg prøver å gå trilleturer og mosjonere litt innimellom men det blir lite pga jeg er så sliten alltid. Har sjekket jern og vitamin D nivå og dette er normalt. 

Anonymkode: 2d5be...785

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som kan fortelle litt om hvilke symptomer dere fikk på utbrenthet?

Anonymkode: 2d5be...785

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket stoffskiftet, vitaminer og mineraler hos legen? Og hva sier evt legen? Det kan godt være utbrenthet, men vanskelig å si. Mangel på søvn er det iallfall - og det kan man jo bli ekstremt sliten av. Uansett hva det er så er det nok viktig at du tar det litt roligere, prioriterer egen helse og lytter til kroppen: Vil den hvile så trenger den hvile. Ikke press deg for mye. Kanskje er du i ferd med å bli utbrent, kanskje er det andre ting. Men hvis man kjører seg for hardt når man er sliten - og det skjer over lang tid - da blir man iallfall utbrent!

Hodepine, søvnløshet, konstant stresset selv om man prøver å hvile osv. er typiske tegn på utbrenthet. Man greier ikke å tenke helt klart, og heller ikke ta hensyn til seg selv - man finner som regel alle andre grunner til at man bare må stå på. Til slutt greier man ikke det. Noen kommer seg ikke opp av sengen. Da er man HELT utbrent, og det tar enda lengre tid å komme seg tilbake.

Så: Lytt til kroppen, dra til legen, hvil når du trenger det, og rydd opp i livet ditt hvis du gjør for mye av ting du egentlig ikke har godt av. Sett grenser for deg selv og andre. Si mer nei, vær litt mer ego.

Anonymkode: ca0ad...861

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville nok startet med en blodprøve, for å finne ut om det er noe man mangler og kanskje sjekket ut en biopat som ser på helheten. Det er veldig mange flinke der ute som kan rette på ulike ubalanser i kroppen.

En vanlig lege vil ofte gi deg noe for de tingene du opplever, men det er maskering av problemet og ikke en løsning på det.
Dette kan være alt fra stress, tanker, muskler og kosthold som bidrar til det du føler. Summen av mange små ting kan påvirke deg mye.

AnonymBruker
Skrevet

Ja du er i ferd med å bli utbrent. 

For meg var stegene slik:

Jeg var stresset hele tiden pga diverse ting. Jeg kjente at alt var stress. Det resulterte etter hvert i lite søvn. På det verste som deg, tre timer om natten.  Begynte å bare sitte våken til slutt, gav opp å sove i rimelig tid.Ble trøtt tre timer før jeg skulle på jobb og sov da, før klokka ringte.  Sånn fortsatte det, og det gikk.sov også ut i helger, da hadde jeg fri. Men det hindret ikke utbrentheten

Neste steg var at jeg begynte å kjenne meg stiv i nakken.  Ikke noe big deal tenkte jeg, så overså det. Fortsatte å sove lite og stresse. Bare lot det fare og gå. I perioder roste jeg meg selv for at jeg var så flink til å gjøre alt jeg skulle selv om jeg knapt sov. Prøvde vel vinkle det positivt.

Nakken ble stivere.

Så pang en dag, panikkanfall midt i offentligheten. Trodde jeg fikk hjerteinfarkt.  Hjertet hamret og jeg besvimte. 

Jeg ble deretter rammet kronisk av panikkanfall i 2 år. Nakken ble verre og jeg fikk noe som heter nakkemyalgi. Det er kroniske smerter i nakken som varer lenger en 3 mnd. Det var så ille i perioder at jeg planla selvmord. Var hos fysioterapeut, kiropraktor,naprapat, lege . Ingen fant noe årsak, ingen kunne hjelpe meg.

Ble frisk til slutt. Tok ca tre år til sammen. Så pass deg. Ro ned. Det kommer som et pang hvis ikke du tolker faresignalene.  Du får advarsel før kroppen går i vranglås totalt, ta dem på alvor. 

Anonymkode: 7e3fd...a33

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk rett fra høygir til pang. Altså stresser rundt og aldri pause til at kroppen og hodet ikke klarte mer. 

Anonymkode: 0a3bd...8d1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme båt som deg. Stresser og kaver 24/7. To barn, ALDRI barnevakt (yngste ett år, mye tull med søvn, tung graviditet og fødsel hvor alt gikk galt). Dødsfall i nærmeste familie for et par år siden, aldri hatt tid til å sørge. Begynte i 100% og krevende jobb + pendling, og nå er det rett før det smeller… har aldri ork til noenting, har mistet livsgleden og blitt suicidal. Svimmel og deprimert og absolutt ALT er et ork. Og hvem går det utover? Barna….. 

Jeg skal gå til legen og sykemelde meg denne uka, anbefaler deg å gjøre det samme. Syns det er ufattelig flaut overfor arbeidsgiver, men nå går det ikke lenger. Barna mine kan ikke ha en mor som ligger i senga og griner hver eneste dag.  

Anonymkode: fb020...a1d

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Som noen andre skriver sjekk med en blodprøve og spesielt stoffskiftet, og vitaminer og mineraler. Det kan være en utbrenthet på gang pga stress, men jeg leser også at du er småbarnsmor. Mange utvikler stoffskifte problemer etter de har fått barn, pga mye hormonellt som foregår i kroppen, både før og etter og det kan gå i stå. Så sjekk ut FT4, FT3 og TSH med en blodprøve, ev bare for å utelukke det, og sjekk også gjerne anti TPO (om du har antistoffer i kroppen) Om du får av legen) Den kan vise sikrere om det ev er autoimmun sykdom på gang (eks Graves (høyt stoffskifte, Hashimotos (lavt stoffskifte) Både søvnvansker, glemsk, trøtt/sliten, vond muskelatur, hodepine kan være symptomer på både utbrenthet og trøbbel med stoffskiftet. Sjekk det ut. Lykke til. 

Anonymkode: f4ad9...bdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...