Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste en tråd under her om en som hadde fått for mye utbetalt av nav hvor hun ble anbefalt å sette til side summen siden hun kom til å få tilbakebetalingskrav fra nav. Bare lurer, jeg har totalt 3 venninner som flere ganger pr år melder inn for lite arb.timer til nav og dermed får for mye utbetalt. Hun ene gjorde dette to år på rad og ingen av disse har fått noe tilbakebetalingskrav.. Dette er summer under 50 000 men det er allikevel mye. Hadde også en eks for noen år siden som jobbet og melde inn sikkert 1/10 arb.dager og han har heller aldri fått noe tilbakebetalingskrav?

Anonymkode: d41a4...171

AnonymBruker
Skrevet

Nav gjør disse tingene bevist for å forsøke å rettferdiggjøre det å få folk av stønadene sine.

Anonymkode: 145eb...ade

AnonymBruker
Skrevet

Nav vet jo ikke dette om ingen varsler dem, eller de ikke har avtale med bedriften om rapportering av timer. Får bedriften lønnstilskudd blir timer rapportert inn og sammenlignet med innrapporterte timer.

Umiddelbar tilbakebetaling skjer som oftest når Nav har gjort en feil, f.eks regnet feil. Ellers er det ingen automatikk i at man sjekker f.eks årslønn mot innrapporterte timer for fjoråret. De er avhengig av tips og varsler.

Anonymkode: 023a5...f12

AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke krav om man ikke blir oppdaget. Men det kan svi godt om de først blir oppdaget. 

Anonymkode: fb91c...8e5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Leste en tråd under her om en som hadde fått for mye utbetalt av nav hvor hun ble anbefalt å sette til side summen siden hun kom til å få tilbakebetalingskrav fra nav. Bare lurer, jeg har totalt 3 venninner som flere ganger pr år melder inn for lite arb.timer til nav og dermed får for mye utbetalt. Hun ene gjorde dette to år på rad og ingen av disse har fått noe tilbakebetalingskrav.. Dette er summer under 50 000 men det er allikevel mye. Hadde også en eks for noen år siden som jobbet og melde inn sikkert 1/10 arb.dager og han har heller aldri fått noe tilbakebetalingskrav?

NAV finner ikke ut av dette før de har utført en kontroll opp mot AA-registeret.

Summer på 50000 blir med en viss sannsynlighet anmeldt når NAV finner ut av det, selv om grensen for ubetinget fengsel gjerne går ved 1G.

Endret av PetterKanin
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Ok jeg forstår:) virket bare på den andre tråden at det var helt automatisert, at fikk man 713kr for mye utbetalt får man en faktura på 713kr på nyåret typ..

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som oppga for lite timer, det ble oppdaget av nav etter noen år.. Hun fikk bot, samfunnsstraff og måtte betale tilbake.. Plutselig oppdager de det..

Anonymkode: 5c095...a38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kjenner ei som oppga for lite timer, det ble oppdaget av nav etter noen år.. Hun fikk bot, samfunnsstraff og måtte betale tilbake.. Plutselig oppdager de det..

Anonymkode: 5c095...a38

Oi! Var det en stor sum?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er svindel, og NAV anmeldte 355 mennesker for ulike regelbrudd i 2020.

Jeg synes de burde være vesentlig strengere, og anmelde så fort det er avvik. Meldekortene er juridisk bindene dokumenter som man absolutt ikke skal lyve på.

Jeg er ingen hellig kar selv altså, men å svindle fra fellesskapet synes jeg er forkastelig.

Anonymkode: 86404...afc

AnonymBruker
Skrevet

2020 var forresten et spesielt år. I 2019 anmeldte de 881 mennesker, og 968 personer ble anmeldt av NAV i 2018.

Majoriteten grunnet underrapportering av timer/oppgitt feil reell inntekt.

Anonymkode: 86404...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...