Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en god venn som lever i et forhold som er helt dødt. Han og kona gjør ingenting sammen, ingen følelser, men han synes det er uaktuelt å gå fordi hun er ufør og vil slite alene. Og han er bekymret for hva omgivelsene vil si. Barna er 15 og 18.

Jeg kan respektere det, men samtidig ser jeg hvordan han visner, er nedfor og ingen gnist. Han begraver seg i jobb. Det synes jeg er trist, men han tenker nok ikke selv at det er en sammenheng her. 

Hva ville dere rådet en venn til i en sånn sammenheng?

Anonymkode: 84740...51d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han spurt om råd om det?

Anonymkode: ca178...b9d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

men han synes det er uaktuelt å gå fordi hun er ufør og vil slite alene.

Respekt! Vennen din er en god person. La de jobbe med forholdet sitt i fred. 

Anonymkode: 59d07...400

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han vet allerede hva han må gjøre, frykten holder ham tilbake, du kan bare si at du er der om han vil snakke, men jeg hadde satt en grense der også.

En venninne jeg hadde var i dødt og dårlig forhold, men nektet å gå av praktiske grunner. Hun bare klaget og sutret og hadde ikke noe godt å si om noe, når jeg til slutt sa at hun måtte faktisk ta grep og endre ting for det høres ikke holdbar ut, så dumpet hun meg som venn. 6 år etterpå er hun fortsatt gift med samme fyr og klager til andre som vil høre  

Anonymkode: 878bf...574

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har han spurt om råd om det?

Anonymkode: ca178...b9d

Han ønsker ofte råd fra meg om hvordan han kan få mer energi, mer livsglede og overskudd. For meg har dette mye å gjøre med den personen jeg lever med, men jeg vet ikke om det er sånn for alle.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke oppmuntre han til å skille seg, da vil han kanskje legge skyld på deg dersom han ikke får det bra, og han angrer seg. Men du kan jo hjelpe han å tenke selv ja. 

Anonymkode: 9602b...c61

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ser på at en venn visner. Og det er pga det døde forholdet. Jeg ville tatt en prat. Spørt om han var lykkelig. Hvorfor hvorfor ikke? Folk i slike forhold er ofte handlingslammet. De trenger å få opp øynene. Det er veldig trist å se sine nærme ikke har det bra. Har en kompis selv som sliter, han skal holde ut til barna er store. Og kaster bort dyrbare år på å holde ut. Livet er mye mer verdt enn det❤️ Håper du får i gang tankeprossessen i det minste.

Anonymkode: 80899...ca5

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en god venn som lever i et forhold som er helt dødt. Han og kona gjør ingenting sammen, ingen følelser, men han synes det er uaktuelt å gå fordi hun er ufør og vil slite alene. Og han er bekymret for hva omgivelsene vil si. Barna er 15 og 18.

Jeg kan respektere det, men samtidig ser jeg hvordan han visner, er nedfor og ingen gnist. Han begraver seg i jobb. Det synes jeg er trist, men han tenker nok ikke selv at det er en sammenheng her. 

Vel, dette er hverdagen for mange i langvarige forhold med barn. Å måtte forholde seg til det man selv har stelt i stand, heter å bli voksen. 

Anonymkode: 631f8...8c4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville sagt at jeg støttet han samme hva han gjorde, og at jeg hadde tillit til at han tok gode avgjørelser. Jeg hadde ikke lagt noen føringer på hva han valgte og heller ikke sagt ting som at "du visner". Hver av oss må til syvende og sist ta ansvaret for våre egne liv fordi det er så enkelt som at det er vi selv som må leve med konsekvensene, ikke vennene våre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor gammel er han? Hva jobber han med og hvordan ser han ut? Antageligvis har han ikke noe bedre alternativer med mindre han er attraktiv og har en viss sosioøkonomisk status. Så da er det like greit å bare bo med den darrye dama. Så holder man hvertfall illusjonen vedlike ovenfor resten av samfunnet.

Anonymkode: 4d3aa...8c1

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke råde han til noe som helst angående forholdet.. det er i grunnen ikke din plass synes jeg, med mindre han helt spesifikt spør om det, til og med da ville jeg vert forsiktig med å mene noe for bastant. Med mindre det gjelder vold og overgrep så klart.

Ett fint vagt råd som aldri er feil er gjøre mer av det som gjør han lykkelig og mindre av det som gjør han ulykkelig. Virkelig finne ut hva han ønsker her i livet og jobbe seg mot det. 

Det er ting som kan gjøre livet hans bedre uavhengig om han fortsatt er sammen med kona eller ikke.

Anonymkode: a035e...1bc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...