Gå til innhold

Har barnet mitt ADHD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er ganske aktiv vil jeg si. Nylig fylt 3 år. Typisk situasjon som skaper uro er nye situasjoner der det er mange mennesker og mye som skjer. Da blir barnet nesten litt manisk. Vil bare løpe rundt, vrir seg unna og blir ganske vanskelig å roe ned. Jeg ser at de aller fleste andre barn er mye roligere. De reiser på lange bilturer, flyreiser og går på kafé. Blir helt utslitt av det. Barnet hat også voldsomme følelsesutbrudd. Ikke glad i å pusle lenge med ting som tegning og perler. Samtidig har barnet vært tidlig ute med alle milepæler, elsker å lese bok, høre på lydbok og er generelt veldig oppmerksom på sine omgivelser. Barnet kan alle farger, tenker abstrakt og er i stand til å ha lange samtaler på et ganske modent nivå. Jeg har lest at de som har ADHD ofte er sene med å utvikle språk. Det er ingenting som tyder på autisme om noen skulle tenke i de baner. Barnet er veldig kontaktsøkende, god evne til å sette seg inn i andres situasjon, har pekt hatt blikkontakt tidlig. Dere som har erfaring med barn som har ADHD, ligner det på mitt barn? Eller er dette bare en del av normalvariasjonen?

Anonymkode: 04fc1...6d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS, det kan godt hende at barnet ditt har ADHD. Det kan også hende han ikke har det. Mye av atferden du nevner er tegn på at kan ha det, men det krever en skikkelig utredning for å få svar på det. Ta kontakt med barnehagen, og hør hva de sier, og om dere kan starte på en slik utredning. I mellomtiden er det kanskje lurt å bare være klar på rutiner for barnet, forklare hva som skal skje, gi han mulighet til å utvikle seg i sitt tempo. Mange ADHD barn er veldig frampå med mye fordi «alt» går i rasende tempo i deres hode, mens «verden» rundt ikke klarer å følge med. Derfor er mange de første årene langt fremme, men problemene dukker opp etter hvert når de ikke finner ro og konsentrasjon til å følge undervisningen på skolen. 
Bra du ser barnet ditt! Lykke til 

Anonymkode: ed5db...2db

AnonymBruker
Skrevet

Ingen flere?

Anonymkode: 04fc1...6d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...