AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #1 Skrevet 7. august 2022 Jeg klarer ikke få fullført vg3, jeg har prøvd flere ganger og stryker på eksamen hver gang. Oppgaver går fint, jeg leverer og får 4 i karakter, men til eksamen så stryker jeg hver gang. Det er som om eksamen har helt andre oppgaver enn hva jeg lærte. Så jeg får aldri gått noe høyskole eller tatt mer utdanning. Alt jeg kommer til å få til i løpet av livet er et fagbrev. Jeg har mye kunnskap, men jeg får det ikke ned på noe papir. Det virker som om alle får til vg3 og videre utdanning. Jeg føler meg så dum. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 113bd...bb3
Innsatt Skrevet 7. august 2022 #2 Skrevet 7. august 2022 (endret) På eksamen skal de se hvor godt du forstår det du har lært, derfor er gjerne mange av oppgavene vanskeligere enn du er vant til. Endret 7. august 2022 av Innsatt
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #3 Skrevet 7. august 2022 Hvilke(t) fag er det snakk om? Anonymkode: 25ea3...3f3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #4 Skrevet 7. august 2022 Vet du? «Bare et fagbrev» er faktisk helt godt nok! Det er stor mangel på fagarbeidere der ute og i mange yrker kan man faktisk klatre seg oppover i bedriften med «bare» fagbrev Hvilken vg3-linje er det snakk om? Kanskje noen her kan gi deg konkrete tips om du ønsker. Anonymkode: 766a5...f42 9 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #5 Skrevet 7. august 2022 Kanskje du har krav på tilrettelegging ved eksamen? F.eks muntlig istedetfor skriftlig? Forlenget tid? Har du noen dokumenterte vansker? Anonymkode: b0698...aa1 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #6 Skrevet 7. august 2022 Hvis du er mer spesifikk om hva slags fag det er snakk om, så kan folk hjelpe deg. I alle skriftlige fag, så er det en mal for hvordan man skriver en oppgave, i tillegg til tekst-binding, som du kan lære deg. Det er ikke vanskelig, men mange neglisjerer denne biten, og det er avgjørende for høyere karakterer på eksamen, på vgs og universitet. Nå finnes det jo filfora og studocu der du kan kjøpe/laste ned mønsteroppgaver. Da må du analysere og se hvordan personen har skrevet oppgaven. Handler ikke om å lære seg innholdet, men lære seg skrivestilen for sjangere. Hvis du fokuserer på å lære deg skrivekunsten, da vil du løfte karakterene dine i alle skriftlige fag. Det gjør det lettere å presentere informasjon, også under press. Anonymkode: e9052...364 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #7 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Så jeg får aldri gått noe høyskole eller tatt mer utdanning. Alt jeg kommer til å få til i løpet av livet er et fagbrev. Jeg har mye kunnskap, men jeg får det ikke ned på noe papir. Ikke svartmal alt ennå, du er ung og har så mange muligheter foran deg. Og et fagbrev er gull verdt, og kan være en innfallsport til flere muligheter. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Oppgaver går fint, jeg leverer og får 4 i karakter, men til eksamen så stryker jeg hver gang. Det er som om eksamen har helt andre oppgaver enn hva jeg lærte. Da er selve eksamensformen du sliter med? Om du vil bli bedre i noe er det best å spørre noen som har "knekt koden" og gjør det bra på eksamen. Finn ut hva slags studieteknikk de har, og hvordan de går frem for å lære seg et fag til eksamen. Har du noen du kan spørre om du vil prøve igjen? Noen ganger er det små endringer som skal til. Om du stryker på eksamen gang etter gang uten å endre studieteknikken din kan årsaken ligge der. Ikke gi opp. Anonymkode: 3ce3b...342 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #8 Skrevet 7. august 2022 «Bare fagbrev», du. 😁 Vet du hva? Det er kjempebra! Og kjempenyttig! Jeg tok fagbrev som 39-åring, jeg var kjempestolt. Anonymkode: b858b...f90 5 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 Hvis du ikke består eksamener på videregående skolenivå, er det ikke sikkert høyere utdanning er noe for deg. Der er jo eksamener mer avanserte. Fagbrev er kjempenyttig, Norge trenger flere faglærte. Anonymkode: f1240...429 6 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 at du faktisk har fagbrev er i alle fall mye bedre enn å ikke en gang skaffe seg fagbrev. det finnes ikke akkurat "overflod" av arbeidsplasser som faktisk er kvalifiserte til å ta imot lærlinger, og dermed klarer man ikke skaffe seg fagbrev heller. Anonymkode: 01b0e...44d 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg klarer ikke få fullført vg3, jeg har prøvd flere ganger og stryker på eksamen hver gang. Oppgaver går fint, jeg leverer og får 4 i karakter, men til eksamen så stryker jeg hver gang. Det er som om eksamen har helt andre oppgaver enn hva jeg lærte. Så jeg får aldri gått noe høyskole eller tatt mer utdanning. Alt jeg kommer til å få til i løpet av livet er et fagbrev. Jeg har mye kunnskap, men jeg får det ikke ned på noe papir. Det virker som om alle får til vg3 og videre utdanning. Jeg føler meg så dum. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 113bd...bb3 Du kan bruke mer tid på å løse gamle eksamensoppgaver. Synes forøvrig innstillingen din om "bare fagbrev" er helt høl i hue. Anonymkode: 69d0b...09a 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #12 Skrevet 7. august 2022 Ser vi er i samme båt, bare at jeg ikke har prøvd like mange ganger som deg. Det er dritvondt å mislykkes igjen og igjen og man føler seg ofte fullstendig ubrukelig. Jeg har dessverre ingen tips. Men å ha vonde følelser rundt dette er helt normalt. Klem ☺️ Anonymkode: 8599c...bde
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #13 Skrevet 7. august 2022 Hadde vært nyttig å vite hvilke(t) fag dette gjelder? En venninne av meg strøk på matteeksamen (1MX som det het den gangen) igjen og igjen, helt til hun skaffet seg en dyktig privatlærer som klarte å "tette hullene" fra grunnskolen. Venninna mi endte til slutt opp med 2 på eksamen, selv om hun ikke klarte alle oppgavene, og sa seg fornøyd med det. Hun hadde 4 og 5 i de andre fagene og fikk utdannet seg til lærer i kunst- og håndverk, som var drømmen hennes. Anonymkode: 516ca...6f5 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #14 Skrevet 7. august 2022 Fagbrev er nyttig å ha om den passer med den type jobb du ser etter! Jeg har en venn som tok fagbrev. Etter lærling-/praksisperioden, noe som han hadde på et universitet i nærområdet, søkte han på jobb et annet sted som så etter spesifikk kompetanse. I noen yrker er praktisk kompetanse gull verdt, mens andre steder krever de diplom med gode karakterer. Denne vennen sitter nå med drømmejobben, trives svært godt, og livet hans ser ut til å gå på skinner. Han tjener like godt som nyutdannede med bachelor uten å ha brukt like mange år på skolebenken. Jeg har en del andre venner som har fagbrev som elsker jobben de har nå. Noen av dem var også de som typisk skulket skolen og strøk på eksamener. Frisøryrket, diverse innen IT, de som mekker på og/eller selger biler, automasjon ("leke med roboter" som de sier). Finnes mange eksempler hvor man kan få jobben som passer sine ønsker uten å studere livet av seg! Anonymkode: 06f6d...5ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Skrevet 9. august 2022 On 8/7/2022 at 10:28 AM, AnonymBruker said: Hadde vært nyttig å vite hvilke(t) fag dette gjelder? En venninne av meg strøk på matteeksamen (1MX som det het den gangen) igjen og igjen, helt til hun skaffet seg en dyktig privatlærer som klarte å "tette hullene" fra grunnskolen. Venninna mi endte til slutt opp med 2 på eksamen, selv om hun ikke klarte alle oppgavene, og sa seg fornøyd med det. Hun hadde 4 og 5 i de andre fagene og fikk utdannet seg til lærer i kunst- og håndverk, som var drømmen hennes. Anonymkode: 516ca...6f5 Kunne vært interessant å vite hvordan privatlærer tettet kunnskapshullene. Jeg har dette selv fra barneskolen Anonymkode: f7a0d...a9c
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 8.28): Hvilke(t) fag er det snakk om? Anonymkode: 25ea3...3f3 Jeg henger igjen ved matematikken som regel. Språk, historie, naturfag, samfunnsfag går fint. Matematikken er derimot for hard for meg. Anonymkode: 113bd...bb3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #17 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 8.36): Kanskje du har krav på tilrettelegging ved eksamen? F.eks muntlig istedetfor skriftlig? Forlenget tid? Har du noen dokumenterte vansker? Anonymkode: b0698...aa1 Jeg har ikke dokumenterte utfordringer, men har hatt ekstrahjelp ved matte hele veien. AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 8.50): Ikke svartmal alt ennå, du er ung og har så mange muligheter foran deg. Og et fagbrev er gull verdt, og kan være en innfallsport til flere muligheter. Da er selve eksamensformen du sliter med? Om du vil bli bedre i noe er det best å spørre noen som har "knekt koden" og gjør det bra på eksamen. Finn ut hva slags studieteknikk de har, og hvordan de går frem for å lære seg et fag til eksamen. Har du noen du kan spørre om du vil prøve igjen? Noen ganger er det små endringer som skal til. Om du stryker på eksamen gang etter gang uten å endre studieteknikken din kan årsaken ligge der. Ikke gi opp. Anonymkode: 3ce3b...342 Jeg er 30, så jeg føler meg ikke så ung. AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 10.03): at du faktisk har fagbrev er i alle fall mye bedre enn å ikke en gang skaffe seg fagbrev. det finnes ikke akkurat "overflod" av arbeidsplasser som faktisk er kvalifiserte til å ta imot lærlinger, og dermed klarer man ikke skaffe seg fagbrev heller. Anonymkode: 01b0e...44d Jeg har fagbrev ved at jeg har jobbet over 5 år i yrket før jeg tok fagprøven. Så jeg var ikke lærling eller noe. Nå er jeg faktisk bare en renholder, men med fagbrev. Anonymkode: 113bd...bb3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #18 Skrevet 9. august 2022 Kjenner en med fagbrev i kontorfaget. Hun sliter med å finne jobb, og ønsker ikke jobbe i butikk eller som servitør 😕 Anonymkode: 2b7ba...ae5
Maskopi Skrevet 9. august 2022 #19 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har fagbrev ved at jeg har jobbet over 5 år i yrket før jeg tok fagprøven. Så jeg var ikke lærling eller noe. Nå er jeg faktisk bare en renholder, men med fagbrev. Ikke snakk deg selv ned sånn, renholder er en utrolig viktig jobb i samfunnet! ❤️ 3 1
Mt3 Skrevet 9. august 2022 #20 Skrevet 9. august 2022 Har det vært avhold eksamen de siste 2 åra, synes det har vært så mye skriving om at elever slipper eksamen pga covid. Det finnes de med fagbrev som tjener godt, og samfunnet har helt klart bruk for folk som kan jobbe praktisk med ett yrkesfag. Dessuten kan en innen mange yrkesfag gå videre til høyere utdannelse senere når en har funnet ut av og tettet kunnskapshullene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå