AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #41 Del Skrevet 9. august 2022 Dyrleger trenger ikke jobbe med produksjonsdyr, de kan velge å jobbe med bare kjæledyr istedenfor. Om du jobber som dyrepleier på en smådyrklinikk så har du vel ikke med produksjonsdyr å gjøre. Anonymkode: 6e0d7...a19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #42 Del Skrevet 9. august 2022 Åja, nå fikk jeg med meg at du antagelig ikke kommer inn på dyrepleier, da hjelper det ikke med smådyrklinikk nei. Jeg kjenner faktisk en dame fra Tyskland som fikk jobb på en dyreklinikk uten utdannelse og uten å kunne norsk noe særlig. Hun ville bare ut av huset og treffe mennesker, og sendte epost og spurte om hun kunne få jobbe der frivillig, og så bestemte de seg for å ansette og lønne henne. Så rare ting kan skje her i livet. Anonymkode: 6e0d7...a19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #43 Del Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 19.10): Mange unge ønsker nok å jobbe med dyr fordi de har sett dyreprogram på TV og hatt med katt, hund og andre kjæledyr å gjøre og liker kjæledyr. Noen tenker kanskje at noe slikt som bonde eller dyrlege er veien å gå. Dyrene smiler og ser alltid søte ut på TV-skjermen. Realiteten er nok at mange som driver med dyr, gjør det for profitt, og dyrene er kun en vare som skal omsettes til penger. Det vil si dyr som skal slaktes, dyr som skal avles opp eller reprodusere mest mulig for å gi profitt. Det er nok ikke tid til å stå i fjøset og kose med lammene eller børste kua. Det meste skal gjøres raskest og billigst mulig, og folk vil betale minst mulig. Som utenforstående tenker man gjerne på et yrket dyrlege som en som tar seg av behandling av kjæledyr på et veterinærsenter. Det er jo slik vi er i kontakt med dyrleger selv. Realiteten er vel kanskje at dette bare er en liten brøkdel av det de holder på med. Hvis man tenker realistisk, så er det slik at for hvert kjæledyr man eier og har gjennom flere år, så spiser man langt flere dyr i den samme perioden (gitt at man ikke er veganer). Det vil si at de fleste dyr vi mennesker har med å gjøre, er dyr som skal slaktes, ikke kjæledyr. Og dess mer dyrearbeid er det innen masseproduksjon av dyr til slakt. Realiteten er at veterinærer driver mer med rutinemessig massevaksinering og behandling av produksjonsdyr og ikke individuell behandling av søte pusekatter og hunder. De gjør kalde kalkulasjoner på hva som er mest økonomisk å gjøre i en flokk med dyr som f.eks. har fått påvist en sykdom. Om det lønner seg å behandle, eller om det er mest lønnsomt å å (som det kalles på fagspråket) "destruere" (avlive) dyrene. Jeg tror nok de eneste jobbene man kan ha som dyrevenn er mer private jobber som hundepasser, dressør og lignende. Men det blir jo mer sporadiske småjobber, ikke noe å leve av. Det går kanskje an å finne sin egen lille nisje. Anonymkode: 8e7ae...e99 Takk for at du kommer med info, men jeg har ganske god kunnskap om dyreproduksjon om hvordan vi mennesker bruker dyr som en vare, (klær, kosmetikk, medisin) og som et produkt (matproduksjon). Og ikke behandler de som et levende individ som oss mennesker. Derfor jeg skrev i innlegget at jeg er imot å jobbe med noe som bruker/utnytter dyrene til vår underholdning eller til mat. For meg er griser, kyllinger osv. på helt likt nivå som for eksempel en hund, katt som vi har som kjæledyr. Med andre ord kunne jeg like så godt spist en hund som å spist en gris, det er ingen forskjell. (griser er forresten smartere enn hunder, noe som gjør det enda mer grusomt hvordan vi behandler dem). Så det er ikke søte kjæledyr jeg har sett på tv jeg vil jobbe med. Dyrepoliti eller å hatt en jobb som hadde reist rundt på gårder, slakterier for å avsløre dyremishandling hadde vært noe jeg hadde ønsket. Det skjer nemlig mishandling på alle gårder/slakterier i dag. Det er blant annet lov å ha et postkort størrelse plass for hver høne. Og det er lov å skjære av grisens kjønnsorgan uten noe som helst bedøvelse. Dette og mange andre krav/lovlig praksis de gjør på gårder/slakterier er mishandling og tortur. Alle gårder som har stor mat/dyreproduksjon i Norge, og resten av verden bruker dyrene som om de var maskiner, og ikke som levende vesener. De føler smerte, sorg, stress, får panikkanfall og redsel som oss. Vet mattilsynet jobber med å avsløre lovbrudd på gårder/slakterier men de lovene som er satt, er helt tragisk. Skrev også at jeg ikke klarer matte, på veterinær studiet må man ha blant annet matematikk R1/S1+S2 og kjemi 1+2 bare for å komme inn. Så dette er ikke noe jeg vurderer. Anonymkode: 73af2...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå