AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #21 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det eneste realistiske jeg kan tenke meg er dyrebutikk, eller eventuelt å jobbe i dyrehage i f eks Kristiansand. Vet ikke om det kreves noe utdanning for det. Har inntrykk av at veterinærer ofte er ganske «kalde» mennesker med gode karakterer, ikke nødvendigvis de mest dyrekjære. Personlig ville jeg alltid «jobbe med dyr», men å avlive dyr eller se skadde dyr var aldri min greie. Så jeg endte opp med noe helt annet og har heller en hund hjemme som hobby. Anonymkode: 0befb...68d Jøss, det var rimelig fordomsfullt… Hvorfor tror du egentlig at folk velger å bli dyrleger? Jeg kan love deg at det ikke er pga lønna. Hilsen dyrlege Anonymkode: c9d74...07f 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #22 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det samme jeg har tenkt. Derfor jeg la ut her med et lite håp om noen yrker/jobber med dyr jeg ikke har funnet/viste om. Men ser dårlig ut:( Anonymkode: 73af2...ff6 Assistent på dyreklinikk? Du trenger ingen utdanning. Men det er veldig dårlig betalt, og ofte en veldig stressende jobb. Høyt tempo og store krav. Anonymkode: c9d74...07f 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #23 Skrevet 7. august 2022 Før var det mulig å utdanne seg som dyrepleier i Danmark, men det tror jeg ikke er mulig lengre. Når det er sagt så er lønna for dyrepleier helt elendig, det er vel en av de lavest lønnede bachelorgradene. Musti dyrebutikk selger ingen andre levende dyr enn fisk. Så det er jo et alternativ dersom du ønsker å jobbe på dyrebutikk. Ellers kan man jo jobbe som stallhjelp, avløser i fjøs, frivillig i redd dyra, osv. Men felles for de fleste er at det er dårlig lønn og tungt arbeid. Jeg jobbet som stallhjelp og ridelærer en periode, men fant fort ut at det var vanskelig å leve av hobbyen. Det var veldig lange dager og jeg måtte ha en annen jobb ved siden av for å få lønna til å strekke til. Anonymkode: b3136...e42 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #24 Skrevet 7. august 2022 Kjøpe huskyer og drive med hundesledekjøring, og lage firma slik at man kan gi opplevelsespakker (hilse på hundene/kjøretur med hundene osv). Finnes også utstyr slik at man får gjort dette på sommeren også Anonymkode: 0f3db...aa9 1
Mt3 Skrevet 7. august 2022 #26 Skrevet 7. august 2022 Naturforvalter . Sikkert ikke de enkleste studie det heller men en slipper å behandle dyr som er og skal være i fangenskap. Men det går jo på hele spekteret natur, miljø og dyreliv. Ellers er det vel få yrker med dyr som ikke omfatter konsum, for små innhegninger i forhold til naturlig utfoldelse eller underholdning. Som naturfotograf jobber en jo opp imot dyr på deres premisser selv om det er til underholdning, men da må en jo også ha en fascinasjon for foto. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #27 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Slakter Anonymkode: 0d89b...a92 Anonymkode: 73af2...ff6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #28 Skrevet 7. august 2022 Hvis du vurderer å bli dyrlege eller dyrepleier, bare husk at de jobber minst like mye med mennesker som med dyr. Den virkelig tunge jobben er ikke å operere Fido, men alt som omhandler kontakt med eieren dens. Anonymkode: 5d20b...6bb 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #29 Skrevet 7. august 2022 Biolog eller zoolog? Anonymkode: 8142d...acd 1
Portia Catonis Skrevet 8. august 2022 #31 Skrevet 8. august 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Biolog eller zoolog? Anonymkode: 8142d...acd Begge krever at man har høyskole/universitetsutdannelse inkl mattefag. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #32 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Biolog eller zoolog? Anonymkode: 8142d...acd Et tips fra en utdannet biolog - denne jobben faller ikke innunder det folk ønsker seg når de sier de vil "jobbe med dyr". Det er hovedsakelig kontorarbeid, noe befaring av naturtyper/veiutbygging/vassdrag, saksbehandling ifm utslipp, industri, utbygging, eller undervisning. De ytterst få som har jobber hvor de faktisk forvalter eller forsker på dyr, går stort sett og plukker ulvebæsj, samler telling av vilt og felte dyr fra jegere, befarer og forvalter leveområder osv. Spennende, ja, men ikke noen "jobbe med søte dyr på en rosa sky"-tilværelse altså... Det er ytterst sjelden man faktisk ser et levende dyr i jobben. Anonymkode: 454d0...da7 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #33 Skrevet 8. august 2022 Du kan bli bonde! Agronomstudie kan du ta som voksen (søk på voksenagronom). Du kan ha de dyrene du vil, og gi de et godt liv. Selge produkter lokalt på f.eks. Reko-ring. Eller starte med alpakkavandring på gården din. Andre alternativ er avløser - ta kontakt med det lokale avløserlaget og hør når de har kurs. Hovslager - bransjen skriker etter folk. Trenger ikke høyere utdanning. Jobbe på landbrukskontor i kommunen. Naturforvalter som nevnt over, men da jobber du med hele naturen og ikke bare dyr. Veldig interessant fagområde. Stallhjelp Dyrebutikk Anonymkode: 1d27a...6eb 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #34 Skrevet 8. august 2022 Ikke bli oppdretter, som noen foreslo. Det er så utrolig mange, og det er ikke behov for masseprodusering av valper og kattunger, når det er så mange som har et helt slett hundehold. Anonymkode: 73ab6...d19 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #35 Skrevet 8. august 2022 Mange unge ønsker nok å jobbe med dyr fordi de har sett dyreprogram på TV og hatt med katt, hund og andre kjæledyr å gjøre og liker kjæledyr. Noen tenker kanskje at noe slikt som bonde eller dyrlege er veien å gå. Dyrene smiler og ser alltid søte ut på TV-skjermen. Realiteten er nok at mange som driver med dyr, gjør det for profitt, og dyrene er kun en vare som skal omsettes til penger. Det vil si dyr som skal slaktes, dyr som skal avles opp eller reprodusere mest mulig for å gi profitt. Det er nok ikke tid til å stå i fjøset og kose med lammene eller børste kua. Det meste skal gjøres raskest og billigst mulig, og folk vil betale minst mulig. Som utenforstående tenker man gjerne på et yrket dyrlege som en som tar seg av behandling av kjæledyr på et veterinærsenter. Det er jo slik vi er i kontakt med dyrleger selv. Realiteten er vel kanskje at dette bare er en liten brøkdel av det de holder på med. Hvis man tenker realistisk, så er det slik at for hvert kjæledyr man eier og har gjennom flere år, så spiser man langt flere dyr i den samme perioden (gitt at man ikke er veganer). Det vil si at de fleste dyr vi mennesker har med å gjøre, er dyr som skal slaktes, ikke kjæledyr. Og dess mer dyrearbeid er det innen masseproduksjon av dyr til slakt. Realiteten er at veterinærer driver mer med rutinemessig massevaksinering og behandling av produksjonsdyr og ikke individuell behandling av søte pusekatter og hunder. De gjør kalde kalkulasjoner på hva som er mest økonomisk å gjøre i en flokk med dyr som f.eks. har fått påvist en sykdom. Om det lønner seg å behandle, eller om det er mest lønnsomt å å (som det kalles på fagspråket) "destruere" (avlive) dyrene. Jeg tror nok de eneste jobbene man kan ha som dyrevenn er mer private jobber som hundepasser, dressør og lignende. Men det blir jo mer sporadiske småjobber, ikke noe å leve av. Det går kanskje an å finne sin egen lille nisje. Anonymkode: 8e7ae...e99 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #36 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange unge ønsker nok å jobbe med dyr fordi de har sett dyreprogram på TV og hatt med katt, hund og andre kjæledyr å gjøre og liker kjæledyr. Noen tenker kanskje at noe slikt som bonde eller dyrlege er veien å gå. Dyrene smiler og ser alltid søte ut på TV-skjermen. Realiteten er nok at mange som driver med dyr, gjør det for profitt, og dyrene er kun en vare som skal omsettes til penger. Det vil si dyr som skal slaktes, dyr som skal avles opp eller reprodusere mest mulig for å gi profitt. Det er nok ikke tid til å stå i fjøset og kose med lammene eller børste kua. Det meste skal gjøres raskest og billigst mulig, og folk vil betale minst mulig. Som utenforstående tenker man gjerne på et yrket dyrlege som en som tar seg av behandling av kjæledyr på et veterinærsenter. Det er jo slik vi er i kontakt med dyrleger selv. Realiteten er vel kanskje at dette bare er en liten brøkdel av det de holder på med. Hvis man tenker realistisk, så er det slik at for hvert kjæledyr man eier og har gjennom flere år, så spiser man langt flere dyr i den samme perioden (gitt at man ikke er veganer). Det vil si at de fleste dyr vi mennesker har med å gjøre, er dyr som skal slaktes, ikke kjæledyr. Og dess mer dyrearbeid er det innen masseproduksjon av dyr til slakt. Realiteten er at veterinærer driver mer med rutinemessig massevaksinering og behandling av produksjonsdyr og ikke individuell behandling av søte pusekatter og hunder. De gjør kalde kalkulasjoner på hva som er mest økonomisk å gjøre i en flokk med dyr som f.eks. har fått påvist en sykdom. Om det lønner seg å behandle, eller om det er mest lønnsomt å å (som det kalles på fagspråket) "destruere" (avlive) dyrene. Jeg tror nok de eneste jobbene man kan ha som dyrevenn er mer private jobber som hundepasser, dressør og lignende. Men det blir jo mer sporadiske småjobber, ikke noe å leve av. Det går kanskje an å finne sin egen lille nisje. Anonymkode: 8e7ae...e99 Nå jobber det flere og flere innen smådyr, og antallet veterinærer som jobber med produksjonsdyr går nedover. «Kalde kalkulasjoner» er det heller ikke, det er en kost-nyttevurdering. Slike vurderinger gjøres i helsevesenet også, forresten. Penger er ikke er det eneste som er i potten, i tillegg kommer andre faktorer, som prognose, alder, verdi på dyret, bondens ønske etc - og sist, men kanskje viktigst: Dyrevelferd. Vi bruker heller ikke ordet «destruere» i denne sammenhengen, men avlive eller nødslakte. Hvorfor uttale deg om ting du ikke har peiling på og hvor du er tydelig forutinntatt? Dessuten ønsker TS ikke å bli veterinær pga karakterer, og ønsker heller ikke å jobbe med profuksjonsdyr fordi hen er vegetarianer, så det du skriver er irrelevant. Plenty med veterinærer jobber kun med smådyr. Det er der jobbene vil være framover. Anonymkode: c9d74...07f 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #37 Skrevet 8. august 2022 Jeg synes ikke at det jeg skriver er irrelevant. Det er ment som en oppvekker til å reflektere over. At hvis man er glad i dyr, ønsker man virkelig å jobbe med dyr? De som ønsker det, forestiller seg antagelig noe annet enn det det i virkeligheten er. Det er fullt mulig at ordet "destruere" ikke brukes, men det er heller ikke poenget mitt. Poenget er hvilket tankesett man må forvente å ha. Man går gjerne til noe med hjerte og omsorg for dyrene, for så fort å se at det ikke er slik verden faktisk fungerer, og man blir satt i system til å jobbe fort og økonomisk. Kjærligheten for dyrene forsvinner i stress og kaos. Jeg jobber ikke med dyr selv, men har da snakket med andre som gjør det. Spurt bønder hvordan det føles å sende alle dyrene til slakt, og spurt hvordan det føles når yndlingslammet også blir med til slakteriet. De fleste sier alle det samme, at det var litt trist de første gangene, deretter er det bare rutine og folk slutter å tenke på dyrene som levende vesener. Jeg spurte også ei som drev med hundeoppdrett. Hun hadde en hund som jeg likte litt, men fikk da vite at den hunden var en de egentlig ikke "brydde seg om", og kun ble skaffet til selskap for en annen hund av rent praktiske årsaker. Det var en eller annen blandingshund de hadde fått mer eller mindre gratis som ikke hadde noe "pengeverdi". Dyreholdet blir da etter min mening litt "upersonlig", ved at man ikke knytter noen individuelle bånd til dyrene slik man ville gjort med et vanlig familiekjæledyr. Et dyr må da i det minste ha et navn. Ikke bare et tallmerke i øret. MEN selvfølgelig, dyrehold kan være så mangt. Som jeg også nevner så er det nok fullt mulig å finne en greie innen dyrearbeid som man trives med og som ikke handler om masseprodusere bacon. Men nesten uansett hvilket yrke man jobber med, så vil jobb alltid være jobb, og hobby alltid være hobby. Det er vanskelig å forene jobb og hobby på en slik måte at det både er lønnsomt OG forenelig med sine verdier og ønsker. Anonymkode: 8e7ae...e99 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #40 Skrevet 8. august 2022 Dersom du skal i førstegangstjeneste og har lyst til å bli hundefører, tar du kontakt med Forsvarets Hundeskole på telefon 63 92 50 06. https://www.nrk.no/kultur/har-du-hort-om-mugg-hunder_-1.869398 Du er kanskje for gammel til at akkurat dette er aktuelt. Men det kan være verdt å undersøke mulighetene både her og andre steder som driver med hundetrening. privat firma som bruker mugghund https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/stavanger/2005/02/11/en-hund-etter-muggsopp/ Anonymkode: 2653b...126 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå