AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #1 Del Skrevet 7. august 2022 Hei! Jeg er i slutten av 20 årene og har alltid hatt et stort ønske om å jobbe med dyr. Men jeg er veldig for dyrenes beste, ikke at dyrene skal "underholde" oss. Jeg er imot alt som går på vegne av dyrene for vår underholdning, sånn som for eksempel dyreparker, sirkus osv. Dyrebutikker mener jeg burde kun solgt fisk og da i veldig store akvarier. De andre dyrene (kanin, marsvin, hamster osv.) har naturlig et behov for å løpe lange avstander, grave o.l. Så jeg følger jeg ikke kan jobbe i en dyrebutikk og selge alt for små bur, fugleleker som har for eksempel bomull i seg osv. (fugler kan ikke fordøye det, kan dø) Og andre varer som virkelig ikke er bra for dyrene. Men morsomt for oss å se på, om dere skjønner. Veterinær og dyrepleier er så vanskelige studium å komme inn på.. Jeg strøk i matte på påbygg så dette sier litt. Har hørt noe om dyrefag på vgs. Men de jobber vel med dyr på gårder? Disse som skal inn i matproduksjon.. Jeg er nemlig veganer haha, så jeg passer ikke til å jobbe med det. Finnes det andre yrker som man kan jobbe med dyr? Takk for svar ♥️ Anonymkode: 73af2...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #2 Del Skrevet 7. august 2022 Dyrefag er helt nytt og de fleste går i lære på dyreklinikk i 2 år for å bli dyrefagarbeider. De blir vel på en måte assistentene til dyrepleiere (?), eller som helsefagarbeider bare for dyr. Men rævva lønn for mye tungt arbeid både psykisk og fysisk, en kan tenke seg hvor dårlig den blir når dyrepleier med 3 årig bachelor tjener i gj.snitt 350K. Anonymkode: f07d0...935 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krist1an Skrevet 7. august 2022 #3 Del Skrevet 7. august 2022 Hva med å kontakte dyrebeskyttelsen, det kan hende at de kan veilede deg litt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 7. august 2022 #4 Del Skrevet 7. august 2022 Veterinærer er vitne til mye fælt, det samme er de som jobber med produksjonsdyr. Jeg har jobbet frivillig med dyr i utlandet, og selv om man prøver å gi dyrene et best mulig liv kan de aldri leve normalt som sine artsfrender. De er dømt til å leve i bur og innhegninger, og mange av dem er aggressive og livsfarlige for mennesker. Det du kunne jobbet som er forsker, som observerer dyr i sitt naturlige habitat, men uten matte og universitetsutdannelse er det dessverre ikke mulig. Jeg ville nok holdt meg til hund og katt og som hobby, hvis jeg var deg😉 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #5 Del Skrevet 7. august 2022 Oppdretter eller hundepensjonat eller hundekipper f.eks? Det finnes jo også folk som jobber med å markere fugler og sånt, Anonymkode: d6db9...4d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #6 Del Skrevet 7. august 2022 Jobb på dyrepensjonat? Anonymkode: 04be4...4b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #7 Del Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men jeg er veldig for dyrenes beste, Så bra! Men om du vil det beste for dyrene vil nok det mest effektive være å engasjere seg politisk eller i organisasjoner som arbeider for dyrevelferd. Og heller ha en "normal" jobb med en ok inntekt (tenk at du skal kunne etablere deg med bolig, familie etc). Kanskje det også bor en Norun Haugen i deg? Jeg har mange kollegaer som på fritiden engasjerer seg i alt fra dyrebeskyttelsen til villfugler. Håper du aldri mister engasjement ditt. Dyrene har bruk for folk som deg. Anonymkode: 9c14c...373 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #8 Del Skrevet 7. august 2022 Jeg vil si du ikke har noen særlig sjanse, rett og slett. Det er tusenvis av unge som vil "jobbe med dyr", uten at de vil/kan bli veterinær. Da er ikke valgene mange. Det eneste jeg kan tenke meg er å jobbe på hundepensjonat, det kan kanskje passe, selv om lønna er dårlig og konkurransen om stillingene som regel er stor. Ellers er det gjerne behov for avløsere rundt omkring, men om du ikke vil jobbe på gård er vel ikke det aktuelt heller. Bedre å satse på en annen jobb, og ha dyr som hobby. Anonymkode: 454d0...da7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #9 Del Skrevet 7. august 2022 Husdyrfag/husdyrvitenskap kan være et alternativ, men du må stå på matten. Og det er noe matte på studiet. Nord universitet (Steinkjer) eller NMBU (Ås). Anonymkode: c9d74...07f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #10 Del Skrevet 7. august 2022 Ser nå at du ikke vil jobbe med dyr som er i matproduksjonskjeden, da blir alternativene plutselig få, og husdyrfag passer kanskje ikke like godt… Mange som har tatt husdyrfag/husdyrvitenskap jobber innen landbruksnæringa. Men det er noe smådyr i disse studiene også, særlig hvis du tar master og velger ut fra smådyrinteresse/ikke-produksjonsdyrsinteresse, som etologi. Jobbmarkedet er ikke veldig stort hvis du ikke vil jobbe med noe som har med produksjonsdyr å gjøre, da. Men kanskje i en dyrevernsorganisasjon, muligens. Det lyses ut stillinger der innimellom, og med bachelor/master i husdyrfag/husdyrvitenskap har du i alle fall formelle kvalifikasjoner. Ellers støtter jeg andre i at det beste kanskje er å ha dyr som hobby, og ha en «day job» som du tjener penger i. Jeg er dyrlege selv, forresten. Anonymkode: c9d74...07f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 7. august 2022 #11 Del Skrevet 7. august 2022 Politi eller toller med spesialtrent hund? Vet ikke om du kan velge hun som spesialisering eller om det er noe man blir "satt til" som politi/toller. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 7. august 2022 #12 Del Skrevet 7. august 2022 Avløser på gård, stall osv. Starte med oppdrett av akvariefisk eller akvariebutikk. Statens naturoppsyn. Dyrlegekontor, dyrepleier (må ikke være utdannet veterinær) Hundetrener, førerhund, narkotikahund osb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 7. august 2022 #13 Del Skrevet 7. august 2022 Hva med å starte som hundelufter. Kjenner en i Usa som har dette som jobb og tjener ganske bra. Utrolig hva folk betaler så lenge de er fornøyd med jobben du gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #14 Del Skrevet 7. august 2022 Det eneste realistiske jeg kan tenke meg er dyrebutikk, eller eventuelt å jobbe i dyrehage i f eks Kristiansand. Vet ikke om det kreves noe utdanning for det. Har inntrykk av at veterinærer ofte er ganske «kalde» mennesker med gode karakterer, ikke nødvendigvis de mest dyrekjære. Personlig ville jeg alltid «jobbe med dyr», men å avlive dyr eller se skadde dyr var aldri min greie. Så jeg endte opp med noe helt annet og har heller en hund hjemme som hobby. Anonymkode: 0befb...68d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #15 Del Skrevet 7. august 2022 Jeg kjenner noen som jobber med å trene hunder til blinde, funksjonshemmede ol. Anonymkode: e5827...cf7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #16 Del Skrevet 7. august 2022 Hva med å heller ha en vanlig jobb, f eks i matbutikk, og så bruke lønna på å hjelpe dyr fra utlandet f eks? Gatehunder i Romania osv. Men da må du jo ha en brennende interesse for dyrevelferd, og det blir ikke lenger noe du tjener penger på. Anonymkode: 0befb...68d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #17 Del Skrevet 7. august 2022 Hundefrisør. Hundebarnehage. Det finnes noen, men du kan starte din egen. Hunde/kattepensjonat for folk som er på ferie. De fleste som jobber med dyr jobber nok hjemmefra og på eget initiativ, og blir nok aldri rike. Personlig ville jeg heller hatt en ordentlig arbeidsplass med sikret lønn osv, og heller hatt dyr som hobby. Anonymkode: 0befb...68d 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #18 Del Skrevet 7. august 2022 Leste for litt siden en artikkel om en dame som fikk betalt for å reise med fly og hente dyr som skulle bli adoptert fra utlandet Anonymkode: 0f3db...aa9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #19 Del Skrevet 7. august 2022 Det å eie dyr og å like dyr er dessverre, som du påpeker, to ulike ting. En eier ikke noe en liker. Og det en eier liker ikke sin eier. Det våre eiendeler dyrene føler for oss har et godt etablert navn: stocholm syndrom. Jeg kommer faktisk bare på ett eneste yrke som er forenelig med å like dyr (altså ikke å eie dem, men dyrene for dyrenes egen del). Fotograf. Av ville dyr i ville dyr sitt eget element. Anonymkode: 5ffea...549 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #20 Del Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vil si du ikke har noen særlig sjanse, rett og slett. Det er tusenvis av unge som vil "jobbe med dyr", uten at de vil/kan bli veterinær. Da er ikke valgene mange. Det eneste jeg kan tenke meg er å jobbe på hundepensjonat, det kan kanskje passe, selv om lønna er dårlig og konkurransen om stillingene som regel er stor. Ellers er det gjerne behov for avløsere rundt omkring, men om du ikke vil jobbe på gård er vel ikke det aktuelt heller. Bedre å satse på en annen jobb, og ha dyr som hobby. Anonymkode: 454d0...da7 Ja det samme jeg har tenkt. Derfor jeg la ut her med et lite håp om noen yrker/jobber med dyr jeg ikke har funnet/viste om. Men ser dårlig ut:( Anonymkode: 73af2...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå