Gå til innhold

Til dere med PTSD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg ble nettopp diagnosert med PTSD som kommer fra å ha vokst opp med en fysisk og psykisk voldelig mor. Kan man bli "kvitt" PTSD eller er det noe som kommer til å følge deg for resten av livet, og hvordan takler dere det? Opplever dere liten forståelse fra andre, som for eksempel familiemedlemmer, lærere, kollegaer, venner osv., og hvordan reagerer dere på det? Kjenner selv folk som ikke respekterer at jeg sliter, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å slippe å høre fra dem hvor elendig jeg er til enkelte ting, og at jeg "bare skylder på psyken min". 

Anonymkode: 7e3a7...2ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ptsd, men etter mye terapi har jeg ingen symptomer på ptsd lengre. Ikke akkurat kvitt diagnosen for det kan hende at noe skjer som vil utløse ptsd’en igjen.  

Anonymkode: 3b31f...8fd

AnonymBruker
Skrevet

Traumebehandling ❤️

Anonymkode: 68123...0eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk diagnosen for ca 2 år siden, det var i forbindelse med et traumekurs psykologen ønsket jeg skulle delta på at utredningen fant sted. Siden den gang har veldig mye skjedd. Først og fremst et fantastisk traume kurs som har hjulpet meg mye. Mye og god terapi utenom. jeg er ikke helt symptomfri ennda men skal ha ny utredning til høsten, når psykologen er tilbake fra ferie. Og det er mange symptomer jeg nå er fri fra. Fra venner opplever jeg bare god støtte. Samboeren min prøver så godt han kan og har en enorm tålmodighet selv om han ikke alltid klarer å forstå eller romme hele meg. Men vi prøver å gi og ta, jeg forstår at han ikke alltid forstår også. Ellers så er det ikke så mangen som vet om det, men jeg kan bare anta at det kjennes tøft og sårt å få lite respekt for diagnosen fra folk du har rundt deg i tillegg til ha ha den❤ Traumekurs og traumebehandling har hjulpet meg masse så vil i likhet med svaret ovenfor anbefales det

Anonymkode: 0613d...4b3

Skrevet

Du blir ikke kvitt det. Du kan derimot få verktøy til å takle hverdagen bedre slik at traumer ikke sitter eller treffer like godt. Det er nesten like bra

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Traumebehandling ❤️

Hvordan vet man om man har ptsd eller trenger traumebehandling? 

Anonymkode: 28b65...5fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må kontakte fastlegen som kan henvise deg til en psykolog.

AnonymBruker
Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (4 timer siden):

Du blir ikke kvitt det. Du kan derimot få verktøy til å takle hverdagen bedre slik at traumer ikke sitter eller treffer like godt. Det er nesten like bra

Joda, man kan blir helt frisk med riktig behandling. 

Anonymkode: 75b23...b2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, man kan blir helt frisk med riktig behandling. 

Nei. Slutt å si det der. Traumer blir ikke avglemt og man kan ikke bare slette fortid, minner og opplevelser. I tillegg er ikke PTSD et særlig godt velutforsket tema, behandling er relativt ferske greier. I Norge har vi riktignok gode resultater, men det betyr ikke at man har all kunnskap om verken behandling eller temaet i helhet.

Jeg har selv kompleks PTSD og har vært gjennom utallige behandlingsopplegg, de fleste av dem uten særlig nytte. Modums program som jeg var gjennom for snart tre år siden var det første som klarte å få meg ut av vanskelige netter med flashbacks, tankesirkler og selvforakt. Jeg har absolutt fremdeles tilbakefall på drømmer og har mine litt uheldige metoder å takle hverdag på, på tross av at jeg er blitt både bedre og flinkere. Det viktigste jeg har lært er at jeg er ikke diagnosen min, men det forandrer ikke det faktum at opplevelsene jeg bærer på er ganske tunge og dukker opp i tankekjør her og der. Jeg er ikke frisk bare fordi jeg nå greier snakke om dem eller unngår dem.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er glad for å høre at enkelte opplever at de er friske fra PTSD. For meg har det handlet om å tilpasse livet mitt til diagnosen min. De fleste symptomene mine handler om søvn og kontroll, og jeg var veldig skuffet og frustrert i begynnelsen over at jeg ikke fikk til de samme tingene som jeg fikk til før. Jeg ønsket ikke at diagnosen og det som skjedde med meg skulle definere meg.

AnonymBruker
Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (46 minutter siden):

Nei. Slutt å si det der. Traumer blir ikke avglemt og man kan ikke bare slette fortid, minner og opplevelser. I tillegg er ikke PTSD et særlig godt velutforsket tema, behandling er relativt ferske greier. I Norge har vi riktignok gode resultater, men det betyr ikke at man har all kunnskap om verken behandling eller temaet i helhet.

Jeg har selv kompleks PTSD og har vært gjennom utallige behandlingsopplegg, de fleste av dem uten særlig nytte. Modums program som jeg var gjennom for snart tre år siden var det første som klarte å få meg ut av vanskelige netter med flashbacks, tankesirkler og selvforakt. Jeg har absolutt fremdeles tilbakefall på drømmer og har mine litt uheldige metoder å takle hverdag på, på tross av at jeg er blitt både bedre og flinkere. Det viktigste jeg har lært er at jeg er ikke diagnosen min, men det forandrer ikke det faktum at opplevelsene jeg bærer på er ganske tunge og dukker opp i tankekjør her og der. Jeg er ikke frisk bare fordi jeg nå greier snakke om dem eller unngår dem.

Du tar feil. Minner blir ikke så klart ikke borte, men man kan bli frisk, selv når man har vært veldig syk. Jeg sier ikke alle blir det, men jeg sier det er mulig å bli helt frisk med riktig traumebehandling hos en som har kompetansen. Hvis helsepersonell forteller en at man må bare lære seg å leve med det, så betyr det vanligvis at de selv ikke har kompetanse til å hjelpe deg. Det betyr ikke at riktig behandling ikke finnes. 

Skrevet

Man prater i traumebehandling om å styrke det "indre veggen", det vil si at man har jo minner, men at de ikke er påtrengende at det forstyrrer dagliglivet. At du husker hva som har skjedd, men at du ikke reagerer like sterkt følelsesmessig til at det gir det alvorlige funksjonstapet som PTSD gjør. 

Man kan fint ha traumer og restsymptomer, uten at det nødvendigvis betyr at man kvalifiserer for PTSD lengre, for det er ikke slik at man skal ha visse symptomer tilstede, de skal også være av en viss intensitet/gi et visst funksjonstap for å kvalifisere som lidelse. De fleste psykiske diagnoser, med unntak av noen få, er øyeblikksbilder av den psykiske helsen. Mange har dog riktignok dessverre et langvarig forløp av PTSD fordi det ofte tar tid før man kommer i gang med behandling (pga unngåelsesatferd, fordi det er sårt etc), og fordi det kan være tøft å stå i behandling, særlig i starten. Mange dropper ut av behandling på grunn av ubehag, mange PTSD-symptomer kan være veldig overveldende.  En del kan ha god nytte av litt mer stabilisering i forkant og f.eks psykomotorisk fysioterapi samtidig som man bruker EMDR og traumefokusert kognitiv terapi som metoder for å få best mulig utbytte av traumebehandling. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Traumer kjenner man på kroppen,jeg ble kvitt mine traumer,var skvetten,angst,mye nervøs etter psyk vold i ekteskap jeg gikk fra.en traumebehandller finner fort ut om man har dette.be lege henvise til DPS,.

AnonymBruker
Skrevet

Du må få henvisning til psyk hos legen. 

Anbefaler å få privat med offentlig avtale. Har gått til mange men aldri fornøyd. Dps var verst!

Har no gått privat i flere år og fått mye mer hjelp. Fikk feile diagnoser før det på dps som aldri føltes rett. Endelig rett diagnose og rett hjelp. Det er tungt men du kan få hjelp. Hos meg går det aldri vekk. Men du kan få traumebeh og hjelp til å få det bedre og lære deg og takle det på en bedre måte og lære deg og leve med det. 

Anonymkode: ccaa1...089

AnonymBruker
Skrevet

Mener du kompleks PTSD? For det er noe helt annet enn PTSD. Jeg har/hatt begge.

PTSD - 2 år i terapi og jeg ble frisk.
Kompleks PTSD - 9 år i terapi og fortsatt ikke frisk. Hovedfokus på traumebehandling de siste 2 årene. 

PTSD: Mye forståelse av de rundt.
Kompleks PTSD: Ingen vet jeg har diagnosen og ingen skal få vite om det. 

Jeg ble feildiagnostisert med engstelig unnvikende pf i 3 år, etterfulgt av emosjonell ustabil pf i 4 år før jeg fikk riktig diagnose (kompleks PTSD) for 2 år siden. Symptomene og plagene har vært de samme hele veien og jeg har forsøkt flere forskjellige behandlingsopplegg. Eneste som har gitt fremgang er traumebehandling. Men jeg føler meg verre nå enn noen gang, men det er fordi jeg er midt oppi traumebehandlingen og man blir på en måte verre før man blir bedre. Er en del av prosessen. Ifølge psykologen, jeg vet ikke om det er sant. 

Anonymkode: 91453...611

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ang det å bli ‘’frisk’’ fra ptsd

ptsd er at man sitter fast i en traume reaksjon, det kan endre oss som personer og hvordan vi håndterer ting. Man kan bli ‘’frisk’’, med å gå igjennom alle stadier av det å gå igjennom traumet og bearbeidet det på en sunn måte og komme seg videre med litt mer erfaring. Men det kan også dukke opp igjen senere, ved en ny traume. Om man ikke klarer å bli ‘’frisk’’, kalles det kronisk ptsd. Ofte skriver mange kptsd 

Jeg har kptsd, samt vedvarende personlighets forandring. Jeg opplevde traumer som ung, og lærte meg selv måter å overleve på. Disse overlevelses strategiene mine er kanskje ikke de beste, men det er blitt den eneste måten jeg vet hvordan leve på. Det sitter så hardt i, mens jeg har blitt meg, at det er en del av personligheten min. Skulle jeg blitt ‘’frisk’’ måtte man slettet en stor del av det som er meg. Og det går jo ikke 😅 

Men uansett, noen klarer komme seg ut av ptsd, andre ikke. 

Jeg takler det på den eneste måten jeg vet om. Jeg vet ikke hvordan det er å ikke ha ptsd, så jeg får på en måte ikke sammenlignet det med noe…

Jeg opplever liten forståelse fra andre, men jeg tar meg ikke nær av det, for det handler bare om at de ikke vet bedre. Jeg selv kunne helt sikkert vært frekk mot en gravid dame, med å si noe jeg ikke kunne noen ting om ang graviditet. Trodd at noe var lett, men som er kanskje skikkelig vanskelig/hardt. Forventet at de klarte noe, som kanskje kunne vært problematisk for dem. Men om jeg hadde visst det, så hadde jeg jo tatt hensyn. Samme greia blir det med ptsd, folk vet bare ikke bedre 😅 Men om de lærer om det, så viser de fleste hensyn

Men, det skal sies. om noen sier at du bare skylder på psyken din, så handler det mer om dem selv, enn deg. For at de skal slippe ta stilling til saken eller hensyn, er det lettere for dem å bare si at du er problemet, lempe ansvaret over på deg. Det er ikke ok, og det er faktisk heller dem som må jobbe med sin tankegang der

Anonymkode: f870c...e4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ang det å bli ‘’frisk’’ fra ptsd

ptsd er at man sitter fast i en traume reaksjon, det kan endre oss som personer og hvordan vi håndterer ting. Man kan bli ‘’frisk’’, med å gå igjennom alle stadier av det å gå igjennom traumet og bearbeidet det på en sunn måte og komme seg videre med litt mer erfaring. Men det kan også dukke opp igjen senere, ved en ny traume. Om man ikke klarer å bli ‘’frisk’’, kalles det kronisk ptsd. Ofte skriver mange kptsd 

Jeg har kptsd, samt vedvarende personlighets forandring. Jeg opplevde traumer som ung, og lærte meg selv måter å overleve på. Disse overlevelses strategiene mine er kanskje ikke de beste, men det er blitt den eneste måten jeg vet hvordan leve på. Det sitter så hardt i, mens jeg har blitt meg, at det er en del av personligheten min. Skulle jeg blitt ‘’frisk’’ måtte man slettet en stor del av det som er meg. Og det går jo ikke 😅 

Men uansett, noen klarer komme seg ut av ptsd, andre ikke. 

Jeg takler det på den eneste måten jeg vet om. Jeg vet ikke hvordan det er å ikke ha ptsd, så jeg får på en måte ikke sammenlignet det med noe…

Jeg opplever liten forståelse fra andre, men jeg tar meg ikke nær av det, for det handler bare om at de ikke vet bedre. Jeg selv kunne helt sikkert vært frekk mot en gravid dame, med å si noe jeg ikke kunne noen ting om ang graviditet. Trodd at noe var lett, men som er kanskje skikkelig vanskelig/hardt. Forventet at de klarte noe, som kanskje kunne vært problematisk for dem. Men om jeg hadde visst det, så hadde jeg jo tatt hensyn. Samme greia blir det med ptsd, folk vet bare ikke bedre 😅 Men om de lærer om det, så viser de fleste hensyn

Men, det skal sies. om noen sier at du bare skylder på psyken din, så handler det mer om dem selv, enn deg. For at de skal slippe ta stilling til saken eller hensyn, er det lettere for dem å bare si at du er problemet, lempe ansvaret over på deg. Det er ikke ok, og det er faktisk heller dem som må jobbe med sin tankegang der

Mente kompleks ptsd, ikke kronisk 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...