Gå til innhold

Ansiktskremer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Er på utkikk etter ansiktprodukter. Trenger en skånsom men effekt rensegele samt en dagkrem som fungerer som en fuktighetskrem.

Har en fet hudtype, plaget med kviser fra tid til annet, samt sorteprikker. Men er blitt bedre med alderen.

Kanskje jeg også skulle gått til innkjøp av nattkrem som påfører før leggetid? Eller er det bare tull?

Hilsen mann i begynnelsen av 30-årene. Visste ikke hvor jeg skulle henvende meg, så tenkte denne plassen kunne være perfekt. :)

Anonymkode: 69c3a...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei! Jeg selv har normal hudtype, men har en søster med fet hudtype som jeg har laget hudpleierutine for, og hun er kjempefornøyd.

ANSIKTSRENS

Her ville jeg prøvd CeraVe Foaming Cleanser, den er skånsom og passer din hudtype. Jeg prøvde den selv og opplevde at den var effektiv mot akne (kviser) og blackheads (sorteprikker som du kaller dem). Eller så kan du prøve La Roche-Posay Effaclar Micro-Peeling Rensegel. Denne eksfolierer skånsomt også, og eksfoliering er viktig for fet hud da det fjerner overflødig olje, lort og døde hudceller. Denne skal derfor også være effektiv mot blackheads og akne. Et godt alternativ for en eksfoliant (for all del ikke bruk fysisk skrubb = eksfoliant m/korn) er COSRX BHA Blackhead Power Liquid. Denne fungerer som et serum, og du bruker den etter rens.

ANSIKTSKREM

Du trenger ikke å investere i nattkrem. De fleste ansiktskremer i dag er for både dag og natt, og jeg personlig (som en skincare-freak) føler det er ganske utdatert å ha dagkrem og nattkrem. Forskjellen på disse er at nattkremer er ofte tykkere i konsistens og inneholder flere aktive stoffer. Synes det ikke er verdt det. Ville heller ha kjøpt et serum. Noen velger også å ha en slags dagkrem med solfaktor, da burde man ha en ansiktskrem uten solfaktor for kvelden.

Prøv: La Roche-Posay Effaclar eller Neutrogena Hydro Boost Gel Cream Moisturizer.

DERSOM DU ØNSKER SOLFAKTOR (ANBEFALT 100%)

Prøv: COSRX Soothin Sun Cream SPF 50 eller La Roche-Posay Anthelios UVmune Ultra Cream SPF 50

Husk å alltid vaske av solkrem før du legger deg. Bruk en rens!

ANNEN INFO

• De med fet hud burde ikke bruke MANGE produkter som man bruker nesten hver dag, og ingen trenger det heller. Det enkle er ofte det beste. Dette gjelder óg i hudpleiebransjen. En god rutine er: rens, eksfoliering, serum, krem, solkrem. Du trenger absolutt ikke serum, og eksfoliering bruker du bare 1-2 ganger i uken (IKKE BRUK SKRUBB!!!). Kvier meg litt for å si det siden jeg selv eksfolierer 1 gang pr. uke, men du trenger ikke å eksfoliere så ofte. Du kommer til å overleve altså. Det spørs på huden din.
  • Unngå produkter basert på olje (eks: salve), og bruk heller geleér/vannbaserte produkter.
  • Prøv å påfør ansiktskrem imens huden fortsatt er fuktig, f.eks. etter en dusj eller etter du har vasket ansiktet. På denne måten vil vannet fanges i den fuktige huden din.
  • Rens ansiktet morgen og kveld. Bruker du en eksfoliant du bruke solkrem eller være inne i noen timer. Derfor velger mange å eksfoliere på kvelden.
  • Pass på at håndkleet du bruker i ansiktet skiftes ut ofte (etter ca. 3 dager), noen bruker papir i stedet også. Jeg personlig liker helst å bruke et håndkle som BARE brukes for ansiktet.
  • Ikke bruk produkter med parfyme, parabener osv. Produktene listet over inneholder ikke slike ting.
  • Se på youtube for inspirasjon og læring, men les deg alltid opp om informasjonen du hører om. Bruk da kilder som er til å stole på. Tips til youtubere: Hyram, Cassandra Bankson
Endret av Magalu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei igjen. Tenkte kvinneguiden måtte være den perfekte plass for dette spm. Å jaggu hadde jeg rett! Helt fantastisk svar, tusen takk!

Skal bestille med disse produktene, å skal prøve følge denne guiden så godt det lar seg gjøre. Selv om jeg sikkert ikke kommer til å være like grundig alle dager :) Allerede startet med eget håndduk til ansikt.

eksfoliering? Hva er det, å hvordan bruker jeg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei igjen. Tenkte kvinneguiden måtte være den perfekte plass for dette spm. Å jaggu hadde jeg rett! Helt fantastisk svar, tusen takk!

Skal bestille med disse produktene, å skal prøve følge denne guiden så godt det lar seg gjøre. Selv om jeg sikkert ikke kommer til å være like grundig alle dager :) Allerede startet med eget håndduk til ansikt.

Eksfolering er rett og slett å kvitte seg med døde hudceller, ekstra talg osv. Cosrx bha som anbefalt over er helt genial. Ta ut 1-2 pump etter du har vasket ansiktet, og ha den på tørr og renset hud. Det minimerer sjansen for irritasjon om du har den på tørr hud da dette er en syreeksfolering. Jeg bruker så å vente 15 min før jeg smører meg med fuktighetskrem fordi jeg syntes den virker bedre da, men den virker selv om du ikke venter så lenge, bare la den trekke inn litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 23.38):

Eksfoliering er et annet ord for skrubb. Jeg bruker ikke ordet skrubb da jeg assosierer det med fysisk skrubb (fordi du skrubber bort døde hudceller etc.) som er det VÆRSTE du kan bruke på huden din. 

en fysisk skrubb er rett og slett et produkt med små korn i seg, som du skal «massere» huden med. Kornene fjerner døde hudceller, talg, overflødig olje, smuss og lort. Jeg har hørt folk sammenligne fysisk skrubb med sandpapir, noe som gir litt mening. Det dumme med disse kornene er at de riper opp huden og gjør huden svakere ved at den svekker den naturlige hudbarrieren. Dette betyr at du blir mer utsatt for ulike hudproblemer, og i værste fall mer utsatt for hudkreft. Den naturlige hudbarrierer skal beskytte huden mot forurensing, sol osv.

en kjemisk skrubb er et produkt som fjerner døde hudceller osv. ved hjelp av kjemikalier. En kjemisk skrubb innegår derfor inn i kategorien «medisinsk hudpleie» som enkelt sagt er hudpleie med ingredienser som vitenskapelig bevist fungerer. Eksempler på disse ingrediensene er vitaminer, AHA-syrer og antioksidanter. Selv om det faktum at vi bruker kjemikalier kan høres skremmende ut, er disse kjemiske skubbene mer skånsomm og tryggere å bruke.

Endret av Magalu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...