Gå til innhold

Hva ville dere gjort etter endt utdanning med bachelor grad i historie?

Eplekakepåpizza

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Eplekakepåpizza skrev (6 minutter siden):

Noe innspill? Vil også høre fra folk med andre humanist utdanning 

Kommer an på snittet ditt: Er det A eller B i snitt, så kan du gå videre til mastergrad, slik de fleste med den type grad gjør. Bachelor i historie og lignende fag er per i dag, kun til å gå videre på master.

Har du C i snitt eller lavere, så er det bare å bruke den til toalettpapir, litt brutalt sagt, men sånn er det i realiteten.

Anonymkode: 225db...9b8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville trolig gått for en master. Deretter ville jeg tatt arkivvitenskap og jobbet i arkivdepot. Alternativt ville jeg siktet meg inn mot journalistikk eller faglitterært forfatterskap. 

Anonymkode: 79908...d8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt utdannelsen, vel. Hva i all verden skal du bruke en bachelor i historie til? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil anbefale å ta master i et annet fag med mindre du er sikkert på at du vil bli lærer eller satse på akademia. Finnes noen tverrfaglige samfunnsfag som er åpent for bachelor i historie, og om du planlegger godt kan du bruke de frie studiepoengene i graden til å kvalifisere for en helt annen master. Ofte er kravet for master "bare" bachelor (i teorien hvilken som helst) + 80-90 relevante studiepoeng.

Gjør forøvrig dette selv. Ble nesten at jeg fortsatte med master i historie i stedet for siden det var så spennende. Kanskje senere. 😅

Anonymkode: 835ce...c5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Søkt meg inn på økonomi eller ingeniør. :ler: fint med en hobby, altså, men når en velger jobb bør en velge noe en kan leve av. 

Anonymkode: 41ebd...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venn av meg har en bachelorgrad i historie, og hver gang noen spør han hva man blir med en slik utdannelse svarer han "man blir historisk" 😅 Det er fint lite man kan bruke det til direkte.

Anonymkode: f3759...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må vel være noe en bachelorgrad i historie kan brukes til. Jeg ser at kommunen pleier å legge ut stillinger med bachelor som krav, der er det ikke spesifikt hvilken bachelorgrad som trengs. 

Anonymkode: 896ab...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker bachelor i historie+ master i arkivkunnskap eller videreutdanning i bibliotek... Deretter noe it rettet. Med den kunnskapen kan du bli en flink informasjonsarkitekt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ta master i Fysisk Planlegging på NTNU med en bachelor i historie faktisk. Da blir man arealplanlegger, lett å få jobb. 

Anonymkode: 4200e...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...