AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #1 Skrevet 6. august 2022 Alder, 12 år. Har dysleksi og ADHD. Barnet blir fort sinna om det blir endringer i planer. Da mener jeg rasende sint. Selvom det varsles et par dager i forkant. Takler ikke sove alene om natta. Tenker det er en type angst, i tillegg til søvn problemer så klart. Barnet sliter noe sosialt, men det er jo ikke uvanlig for en med Adhd. Blir lett irritert på jevnaldrende og blir misforstått. Ingen særegne interesser eller "oppheng" i samtaleemner. Har lest en plass at 50% av de med Adhd eller mer kan ha autisme i tillegg, men aner ikke om dette stemmer... Anonymkode: c9964...e26
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #2 Skrevet 6. august 2022 Folk klikker i vinkel hvis man svarer på dette spørsmålet her på forumet. Hør heller med en som er spesialist innenfor asd, du vil ikke få gode svar her, annet enn " neida, ingen diagnose her i gården" Anonymkode: a327d...ec5 1 1
Simsalabimmen Skrevet 6. august 2022 #3 Skrevet 6. august 2022 Høres veldig ADHD ut, autisme har flere symptomer. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #4 Skrevet 6. august 2022 Synes også det høres ut som «kun» ADHD. Du beskriver ingen autistiske særtrekk. Anonymkode: 77457...9ea 1
Maskinfører Skrevet 6. august 2022 #5 Skrevet 6. august 2022 Har de autisme så gynger de frem og tilbake mens de sitter i sofan eller på en stol
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #6 Skrevet 6. august 2022 Reguleringsvansker kan være adhd men også andre faktorer. Trenger ikke være autisme Anonymkode: 71c10...189
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #7 Skrevet 6. august 2022 Maskinfører skrev (2 minutter siden): Har de autisme så gynger de frem og tilbake mens de sitter i sofan eller på en stol Fikk du lov å sitte oppe litt lengre siden det er lørdag og skolefri? Anonymkode: d00a9...54e 6 1
Gjest fransine Skrevet 6. august 2022 #8 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Alder, 12 år. Har dysleksi og ADHD. Barnet blir fort sinna om det blir endringer i planer. Da mener jeg rasende sint. Selvom det varsles et par dager i forkant. Takler ikke sove alene om natta. Tenker det er en type angst, i tillegg til søvn problemer så klart. Barnet sliter noe sosialt, men det er jo ikke uvanlig for en med Adhd. Blir lett irritert på jevnaldrende og blir misforstått. Ingen særegne interesser eller "oppheng" i samtaleemner. Har lest en plass at 50% av de med Adhd eller mer kan ha autisme i tillegg, men aner ikke om dette stemmer... Anonymkode: c9964...e26 Høres ut som KUN ADHD. Ingen autisme i tillegg. Har kjennskap til barn som har kun autisme, kun ADHD og en kombinasjon av dem.
Maskinfører Skrevet 6. august 2022 #9 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fikk du lov å sitte oppe litt lengre siden det er lørdag og skolefri? Anonymkode: d00a9...54e Skolefri ? jobber jeg altså har kjørt Gravemaskin idag men var en Autist på skolen min en gang han gynget frem og tilbake (Dette er 16 År sia) Har du vært på skolen idag ?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #10 Skrevet 6. august 2022 Maskinfører skrev (4 minutter siden): Skolefri ? jobber jeg altså har kjørt Gravemaskin idag men var en Autist på skolen min en gang han gynget frem og tilbake (Dette er 16 År sia) Har du vært på skolen idag ? Jeg kjente en gravemaskinfører for 16 år siden som var mindre intelligent. Anonymkode: 77457...9ea 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #11 Skrevet 6. august 2022 Maskinfører skrev (6 minutter siden): Skolefri ? jobber jeg altså har kjørt Gravemaskin idag men var en Autist på skolen min en gang han gynget frem og tilbake (Dette er 16 År sia) Har du vært på skolen idag ? Så derfor er alle autister slik? Fordi du har møtt en for lenge siden? Nei, men jeg er så gammel at jeg faktisk kan si jeg gikk på skolen på lørdager. Anonymkode: d00a9...54e 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #12 Skrevet 6. august 2022 Det tilhører jo en ekspert. Barn med diagnoser som på hjemmebane møtes dårlig på tilrettelegging vil ofte ha veldig «eksplosive» uttrykk, fordi barn ikke kan å ta hensyn til egen sykdom. Det må foreldre lære barna. Samtidig som de selv tar hensyn og krever at omgivelsene gjør det samme. Har du et barn uten diagnose? Følg 3-8 podcast etc om moderne barneoppdragelse og les 2-5 nye bøker om emnet per år. Har du et barn med diagnoser? Fyll på podcast, foreninger, kurs og bøker om diagnosen oppå grunnutdanningen din. Så er du vagt forberedt på arbeidet, men selvsgat ikke i nærheten av godt kvalifisert. Anonymkode: 97581...bba
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #13 Skrevet 7. august 2022 hva med å faktisk høre med en spesialist? i stedet for å høre med en gjeng sulliker her på Kvinneguiden... Anonymkode: ddf2a...b07
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #14 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det tilhører jo en ekspert. Barn med diagnoser som på hjemmebane møtes dårlig på tilrettelegging vil ofte ha veldig «eksplosive» uttrykk, fordi barn ikke kan å ta hensyn til egen sykdom. Det må foreldre lære barna. Samtidig som de selv tar hensyn og krever at omgivelsene gjør det samme. Har du et barn uten diagnose? Følg 3-8 podcast etc om moderne barneoppdragelse og les 2-5 nye bøker om emnet per år. Har du et barn med diagnoser? Fyll på podcast, foreninger, kurs og bøker om diagnosen oppå grunnutdanningen din. Så er du vagt forberedt på arbeidet, men selvsgat ikke i nærheten av godt kvalifisert. Anonymkode: 97581...bba Fyll på med sjelden diagnose uten lokale foreninger svært sjelden det er kurs om diagnosen og bøker på norsk er mangelvare. Podcaster lytter jeg til avogtil. Anonymkode: 0cccf...b86
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. august 2022 #15 Skrevet 7. august 2022 Adhd barn krever mye av samme tilnærming som barn med autisme. Forutsigbarhet, struktur, faste rutiner, måltider med lite sukker, at en er konsekvent, hjelp med regulering av følelser. Men det du beskriver høres typisk adhd ut
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #16 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Alder, 12 år. Har dysleksi og ADHD. Barnet blir fort sinna om det blir endringer i planer. Da mener jeg rasende sint. Selvom det varsles et par dager i forkant. Takler ikke sove alene om natta. Tenker det er en type angst, i tillegg til søvn problemer så klart. Barnet sliter noe sosialt, men det er jo ikke uvanlig for en med Adhd. Blir lett irritert på jevnaldrende og blir misforstått. Ingen særegne interesser eller "oppheng" i samtaleemner. Har lest en plass at 50% av de med Adhd eller mer kan ha autisme i tillegg, men aner ikke om dette stemmer... Anonymkode: c9964...e26 Fort sint er jo typisk for en del med adhd. Samme med de andre tingene. En del med autisme har vel ofte noe de er veldig interessert i? Anonymkode: 8eb96...7f7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #17 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Alder, 12 år. Har dysleksi og ADHD. Barnet blir fort sinna om det blir endringer i planer. Da mener jeg rasende sint. Selvom det varsles et par dager i forkant. Takler ikke sove alene om natta. Tenker det er en type angst, i tillegg til søvn problemer så klart. Barnet sliter noe sosialt, men det er jo ikke uvanlig for en med Adhd. Blir lett irritert på jevnaldrende og blir misforstått. Ingen særegne interesser eller "oppheng" i samtaleemner. Har lest en plass at 50% av de med Adhd eller mer kan ha autisme i tillegg, men aner ikke om dette stemmer... Anonymkode: c9964...e26 Jeg tror nok du har lest motsatt, at over 50% av barn med autismespekterforstyrrelser også har ADHD. Har ikke hørt motsatt, men vet at flere med Adhd også sliter med angst og psykiske vansker. Anonymkode: f0234...b46
Maskinfører Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 0.37): Så derfor er alle autister slik? Fordi du har møtt en for lenge siden? Nei, men jeg er så gammel at jeg faktisk kan si jeg gikk på skolen på lørdager. Anonymkode: d00a9...54e Jeg gikk sammen med sånne vi som vokste opp på barnehjem havnet på avdelinger som disse da skolen ikke var så veldig interessert i oss og da hørte vi hjemme der sånn
Maestro Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 Maskinfører skrev (På 7.8.2022 den 0.19): Har de autisme så gynger de frem og tilbake mens de sitter i sofan eller på en stol Ikke alle. Hos mine der jeg jobber er det veldig varierende. Hender som løper løpsk er veldig vanlig, spesielt når de som gjør det blir sykt gira i spill eller samtaler. Andre vipper med ryggen. Mens andre ikke har noe sånne "greier". Har og en som knyter hender og strekker på de, spesielt når de sitter i egen verden med puslespill eller noe der de konsentrerer seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå