AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #1 Skrevet 6. august 2022 Jeg er nr 2 og nr 5 på venteliste på to ulike studier. Har jeg noe som helst mulighet å komme inn etter studiestart? Jeg har gitt opp håp. Jeg vet ikke om de tar inn folk etter studiestart en gang. Anonymkode: 2c09d...679
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #2 Skrevet 6. august 2022 Håper at du kommer inn. Jeg er nr 11 på min førstevalg, kom inn i tredjevalg. Men vil så gjerne komme inn i Hamar. Anonymkode: 06729...206
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #3 Skrevet 7. august 2022 Ja, du kan få plass etter studiestart. Anonymkode: 3e8e3...459 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #4 Skrevet 7. august 2022 Ja, det kan være flere som ikke dukker opp første dag og dermed sier ifra seg studieplassen. Anonymkode: f5fe9...80a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #5 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Håper at du kommer inn. Jeg er nr 11 på min førstevalg, kom inn i tredjevalg. Men vil så gjerne komme inn i Hamar. Anonymkode: 06729...206 Tusen takk! Håper du kommer inn på førstevalget ditt. Anonymkode: 2c09d...679
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #6 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, du kan få plass etter studiestart. Anonymkode: 3e8e3...459 Håper jeg får det:) Anonymkode: 2c09d...679
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #7 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det kan være flere som ikke dukker opp første dag og dermed sier ifra seg studieplassen. Anonymkode: f5fe9...80a Håper jeg får plass etter studiestart da Anonymkode: 2c09d...679
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #8 Skrevet 7. august 2022 Ville ikke hatt store forhåpninger. Mange studiesteder overbooker slik at de slipper etteroppfylling etter studiestart. Da jeg startet pp mitt studie i 2020 var det 30 studieplasser. Det ble tatt opp 50 studenter. Noen møtte ikke opp, noen fikk plass andre steder ila de første dagene, noen droppa ut etter gå uker og andre strøk på både ordinær eksamen og konten før jul på de første emnene. Når vi startet vårsemesteret var vi 30 studenter igjen. Så erfaring lærte dem vel å overbooke med en gang slik at de slapp styret med å hente inn nye ved frafall etter studiestart. Nå etter 2 år er vi 25. Så jeg ville ikke gått ut fra at jeg kom inn om jeg var deg. Anonymkode: ad3c6...58b 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ville ikke hatt store forhåpninger. Mange studiesteder overbooker slik at de slipper etteroppfylling etter studiestart. Da jeg startet pp mitt studie i 2020 var det 30 studieplasser. Det ble tatt opp 50 studenter. Noen møtte ikke opp, noen fikk plass andre steder ila de første dagene, noen droppa ut etter gå uker og andre strøk på både ordinær eksamen og konten før jul på de første emnene. Når vi startet vårsemesteret var vi 30 studenter igjen. Så erfaring lærte dem vel å overbooke med en gang slik at de slapp styret med å hente inn nye ved frafall etter studiestart. Nå etter 2 år er vi 25. Så jeg ville ikke gått ut fra at jeg kom inn om jeg var deg. Anonymkode: ad3c6...58b Det studie jeg søkte på har ikke overbooket mye. Det så jeg på statistikk. De overbooker også helt frem til studie start. Tar inn folk fra ventelisten slik at det er nok folk ved studiestart. Anonymkode: 2c09d...679
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk! Håper du kommer inn på førstevalget ditt. Anonymkode: 2c09d...679 Takk, det håper jeg virkelig. Anonymkode: 06729...206
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det kan være flere som ikke dukker opp første dag og dermed sier ifra seg studieplassen. Anonymkode: f5fe9...80a Dette er feil. Slik har det faktisk ikke vært på ganske mange tiår, og hvis det faktisk var tilfelle så var dette på småskoler/små høyskoler som ikke er knyttet til universitetssystemet. Dersom studenter som har kommet inn ikke betaler semesteravgiften sin frigis det plasser, men studiestedene pleier å overbooke basert på blant annet statistikk på hvor mange som vanligvis ikke betaler avgiften og semesterregistrerer seg ( i tillegg til statistikk for hvor mange som dropper ut i løpet av studiet). Dersom det er et svært populært og høytstående studie hvor folk generelt ikke dropper av eller ønsker å bytte fra, pleier de ikke overbooke mye. For din egen skyld så foreslår jeg at du finner på et alternativ du kan være fornøyd med det neste året, og så hvis du får plass så er det bare en veldig kjekk overraskelse 🤩 Anonymkode: c7c16...b1b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #12 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det kan være flere som ikke dukker opp første dag og dermed sier ifra seg studieplassen. Anonymkode: f5fe9...80a Akkurat det der er så dårlig gjort! Jeg har flere bekjente som har søkt og fått plass på diverse studier, men som har gjort det «for moro skyld» bare for å sjekke liksom. Så har de ikke tatt seg bryet med å takke nei til plass. Hadde de gjort det, kunne folk på venteliste fått beskjed i løpet av sommeren og fått forberedt seg bl.a med tanke på bolig/hybel. Anonymkode: be552...e5d 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #13 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette er feil. Slik har det faktisk ikke vært på ganske mange tiår, og hvis det faktisk var tilfelle så var dette på småskoler/små høyskoler som ikke er knyttet til universitetssystemet. Dersom studenter som har kommet inn ikke betaler semesteravgiften sin frigis det plasser, men studiestedene pleier å overbooke basert på blant annet statistikk på hvor mange som vanligvis ikke betaler avgiften og semesterregistrerer seg ( i tillegg til statistikk for hvor mange som dropper ut i løpet av studiet). Dersom det er et svært populært og høytstående studie hvor folk generelt ikke dropper av eller ønsker å bytte fra, pleier de ikke overbooke mye. For din egen skyld så foreslår jeg at du finner på et alternativ du kan være fornøyd med det neste året, og så hvis du får plass så er det bare en veldig kjekk overraskelse 🤩 Anonymkode: c7c16...b1b Ah ser den! Takk for svar. Men da jeg studerte noe annet for 3 år siden ble jeg fortalt at man mister plassen sin om man ikke har gyldiggrunn, og man ikke møter opp første skole dag.. jeg tenker å ta et årsstudium da. Jeg lå 0,2 poeng under siste som fikk plass så satser på jeg kommer inn neste år! Anonymkode: 42c8e...e49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå