AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #1 Skrevet 6. august 2022 Fortell om ryggskade/type dere har, hvordan har dette påvirket livskvalitet og valg for videre i livet? Hva gjør dere for å belaste ryggen? Hilsen j 22 år, ryggskade siden 5 klasse🙋♀️ Sliter med hodepine, nakke og skuldersmerter, låst rygg, intense mensen smerter forverret av ryggen og til tider oppkast ved ryggsmerter. Tok dere mr/ct? Fant de noe på dere? Meg fant de ingenting.. Anonymkode: 3c805...860
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #2 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fortell om ryggskade/type dere har, hvordan har dette påvirket livskvalitet og valg for videre i livet? Hva gjør dere for å belaste ryggen? Hilsen j 22 år, ryggskade siden 5 klasse🙋♀️ Sliter med hodepine, nakke og skuldersmerter, låst rygg, intense mensen smerter forverret av ryggen og til tider oppkast ved ryggsmerter. Tok dere mr/ct? Fant de noe på dere? Meg fant de ingenting.. Anonymkode: 3c805...860 For å ikke belaste ryggen* og hva belaster ryggen deres ~ TS Anonymkode: 3c805...860
Gjest Abendstern Skrevet 6. august 2022 #3 Skrevet 6. august 2022 Er det en nerveskade? Jeg har ikke hatt noen nerver i klem. Har kun hatt veldig tight hamstring/rumpe. Det førte til smerter i korsryggen/siden. Naprapaten hjalp meg med det og har ikke hatt noe ubehag de to siste årene.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #4 Skrevet 6. august 2022 Abendstern skrev (34 minutter siden): Er det en nerveskade? Jeg har ikke hatt noen nerver i klem. Har kun hatt veldig tight hamstring/rumpe. Det førte til smerter i korsryggen/siden. Naprapaten hjalp meg med det og har ikke hatt noe ubehag de to siste årene. De fant ingenting, så jet er desverre ikke sikker på hva all smerten er foresaket av. Jeg går ofte til naprapat🥰 noen ganger eneste måten å overleve dagene med låst rygg. Anonymkode: 3c805...860
Gjest Abendstern Skrevet 6. august 2022 #5 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fant ingenting, så jet er desverre ikke sikker på hva all smerten er foresaket av. Jeg går ofte til naprapat🥰 noen ganger eneste måten å overleve dagene med låst rygg. Anonymkode: 3c805...860 Uff det høres ikke godt ut ☹ Veldig bra med naprapat da ja 😊 Har du trent med reversed hyper? Den er utviklet for personer med skade i korsryggen. Personlig opplever jeg at mye blodgjennomstrømning bidrar til å heale skader, så det er prinsippet jeg følger.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #6 Skrevet 6. august 2022 Abendstern skrev (44 minutter siden): Uff det høres ikke godt ut ☹ Veldig bra med naprapat da ja 😊 Har du trent med reversed hyper? Den er utviklet for personer med skade i korsryggen. Personlig opplever jeg at mye blodgjennomstrømning bidrar til å heale skader, så det er prinsippet jeg følger. Har ikke hørt om det nei, har vært hos fysio ~ bidro lite med noe teip på ryggen som hjalp fint lite😅 Kiropraktor hjalp litt men ikke særlig, og naprapat har vært absolutt den beste, men alt for dyrt for meg som student. Anonymkode: 3c805...860
10ur Skrevet 6. august 2022 #7 Skrevet 6. august 2022 Hatt ryggsmerter i mange år, j 33. Var på MR tidligere i år, fant både slitasje, nerver i klem og prolaps. Ikke alle dager er like intense, men på de værste kan j ikke løfte skittentøyskurven engang før det låser seg. Til info: jeg har også hodepine, nakkevondt, og er utmattet til tider uten grunn, og skal utredes for fibromyalgi. Søk opp symptomene. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #8 Skrevet 6. august 2022 Fikk akkurat tilsendt "komplett" utskrift av min helsejournal. Den starter i 1995, og første oppføring i den er et legebesøk hvor jeg klager på akkurat det samme som deg. Det var ikke første gang jeg oppsøkte legen for dette, men journalen min går ikke lenger tilbake i tid, så gammel er jeg. Når jeg var på din alder gikk jeg 1-3 ganger i uken til kiropraktor/naprapat. Jeg ble henvist til ulike spesialister, som tok MR, CT, røntgen, men fant ingenting. Ble til slutt "hjernevasket" av legene, så jeg sluttet å gå til legen, siden de alltid sa at det ikke var noe galt, så trodde jeg det var meg det var noe galt med. Spol tiden frem til 2022, og jeg har for første gang fått svar fra leger som forklarer mine smerter og symptomer. Det måtte over 25 år med kroniske smerter til før jeg til slutt gikk til legene og nektet å gi meg før jeg fikk svar. I mellomtiden har jeg opplevd leger som tror jeg lyver, som ringer politiet på meg, fordi at jeg har så vondt at jeg ikke klarer å forlate legevakten, etter at de har nektet å hjelpe meg grunnet mistanke om at jeg er "drug seeking". Heldigvis forandret det seg når jeg begynte å få resultater som bekreftet mine symptomer, men bare de siste 14 dagene har jeg vært 4 ganger på legevakten for smertelindring. Totalt har jeg 100 besøk på legevakten bak meg de siste 3 1/2 årene. De har i det minste nå funnet 14 prolapser i rygg og nakke, en usedvanlig rett nakke, samt en alvorlig nerveskade, som blokkerer alle nervesignaler til de største musklene i beina, samt gir diverse andre nevrologiske plager, og nevropatisk smerte. Venter på MR av hodet nå, for å utelukke at det er noe der oppe. Går til behandling på en smerteklinikk nå, og de er optimistiske til at jeg skal bli bedre, og kanskje til og med smertefri, men de finner ikke årsaken til nerveskaden, og vet derfor ikke om behandlingen vil gjenvinne funksjonen i musklene. Tidlig å si foreløpig, men jeg er forsiktig optimist, samtidig som en del av meg har gitt litt opp håpet om å bli bedre. De neste par månedene vil bli avgjørende. Venter i spenning på om MR av hodet vil forklare det de ikke har klart å forklare så langt. Det er fortsatt mange nevrologiske symptomer de ikke har klart å forklare, og derfor ikke kan behandle. De har tidligere utelukket, hjertet, kreft, hjernesvulst, ME, fibromyalgi, ALS, MS, Parkinson's, revmatiske lidelser, autoimmune lidelser, og de vet ikke hva mere de skal gjøre eller lete etter. MR av hodet, samt kommende behandling hos smerteklinikken er der hvor jeg har lagt alt mitt håp, og alle mine positive vibber, tanker og annet som kan hjelpe. Håpet er at jeg kan feire 45-årsdagen min til høsten, smertefri for første gang på 30 år, med lysere utsikter, og muligheten til å endelig kunne leve et normalt liv. 🙏 Anonymkode: e9b41...fcf 1 1
Gjest Abendstern Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har ikke hørt om det nei, har vært hos fysio ~ bidro lite med noe teip på ryggen som hjalp fint lite😅 Kiropraktor hjalp litt men ikke særlig, og naprapat har vært absolutt den beste, men alt for dyrt for meg som student. Anonymkode: 3c805...860 Jeg er ingen ekspert på ryggskader, men har som sagt troen på blodgjennomstrømning og lett rehabilitering. Naprapater er dyrt ja. Jeg måtte ut med over 600 kroner pr halvtime 😅 Her er øvelsen jeg siktet til https://youtu.be/Uj8UVm_NkYk Ville hørt med en naprapat, fysioterapeut eller lege før jeg gjennomførte øvelsen.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 Dere er vel klar over at man kan gå til fysioterapeut/manuellterapeut med driftsavtale med kommunen, for å kun betale et maksbeløp? Deretter går det på frikortet. Anonymkode: ea4f8...056 1
n_97 Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 Jeg er født med hofteleddsdysplasi, ble oppdaget som baby og behandlet. Trengte ikke operasjon, leddet var normalt da jeg var 6. Men har slitt mye med ryggen og balansen. Fikk aldri fysio i de første 6 årene så jeg la til meg feil gange på den ene siden, også forplantet det seg oppover. Hatt prolaps en gang og akutt lumbago en gang. Og Slitasjeskader på venstre side, antakelig pga ujevn gange. Samt mye smerter i muskulaturen på høyre hofte. Lider av migrene og mulig det har med rygg å gjøre. Skal til rehab i november. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #12 Skrevet 7. august 2022 Abendstern skrev (6 timer siden): Jeg er ingen ekspert på ryggskader, men har som sagt troen på blodgjennomstrømning og lett rehabilitering. Naprapater er dyrt ja. Jeg måtte ut med over 600 kroner pr halvtime 😅 Her er øvelsen jeg siktet til https://youtu.be/Uj8UVm_NkYk Ville hørt med en naprapat, fysioterapeut eller lege før jeg gjennomførte øvelsen. Skal sjekke ut videoen, må til legen i løpet av neste uke så får prøve å nevne det hvis jeg finner den nyttig for de smertene jeg opplever 👍 - TS Anonymkode: 3c805...860
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #13 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fikk akkurat tilsendt "komplett" utskrift av min helsejournal. Den starter i 1995, og første oppføring i den er et legebesøk hvor jeg klager på akkurat det samme som deg. Det var ikke første gang jeg oppsøkte legen for dette, men journalen min går ikke lenger tilbake i tid, så gammel er jeg. Når jeg var på din alder gikk jeg 1-3 ganger i uken til kiropraktor/naprapat. Jeg ble henvist til ulike spesialister, som tok MR, CT, røntgen, men fant ingenting. Ble til slutt "hjernevasket" av legene, så jeg sluttet å gå til legen, siden de alltid sa at det ikke var noe galt, så trodde jeg det var meg det var noe galt med. Spol tiden frem til 2022, og jeg har for første gang fått svar fra leger som forklarer mine smerter og symptomer. Det måtte over 25 år med kroniske smerter til før jeg til slutt gikk til legene og nektet å gi meg før jeg fikk svar. I mellomtiden har jeg opplevd leger som tror jeg lyver, som ringer politiet på meg, fordi at jeg har så vondt at jeg ikke klarer å forlate legevakten, etter at de har nektet å hjelpe meg grunnet mistanke om at jeg er "drug seeking". Heldigvis forandret det seg når jeg begynte å få resultater som bekreftet mine symptomer, men bare de siste 14 dagene har jeg vært 4 ganger på legevakten for smertelindring. Totalt har jeg 100 besøk på legevakten bak meg de siste 3 1/2 årene. De har i det minste nå funnet 14 prolapser i rygg og nakke, en usedvanlig rett nakke, samt en alvorlig nerveskade, som blokkerer alle nervesignaler til de største musklene i beina, samt gir diverse andre nevrologiske plager, og nevropatisk smerte. Venter på MR av hodet nå, for å utelukke at det er noe der oppe. Går til behandling på en smerteklinikk nå, og de er optimistiske til at jeg skal bli bedre, og kanskje til og med smertefri, men de finner ikke årsaken til nerveskaden, og vet derfor ikke om behandlingen vil gjenvinne funksjonen i musklene. Tidlig å si foreløpig, men jeg er forsiktig optimist, samtidig som en del av meg har gitt litt opp håpet om å bli bedre. De neste par månedene vil bli avgjørende. Venter i spenning på om MR av hodet vil forklare det de ikke har klart å forklare så langt. Det er fortsatt mange nevrologiske symptomer de ikke har klart å forklare, og derfor ikke kan behandle. De har tidligere utelukket, hjertet, kreft, hjernesvulst, ME, fibromyalgi, ALS, MS, Parkinson's, revmatiske lidelser, autoimmune lidelser, og de vet ikke hva mere de skal gjøre eller lete etter. MR av hodet, samt kommende behandling hos smerteklinikken er der hvor jeg har lagt alt mitt håp, og alle mine positive vibber, tanker og annet som kan hjelpe. Håpet er at jeg kan feire 45-årsdagen min til høsten, smertefri for første gang på 30 år, med lysere utsikter, og muligheten til å endelig kunne leve et normalt liv. 🙏 Anonymkode: e9b41...fcf Høres helt grusomt ut å ikke bli trodd eller forstått.. leger altså!! Så utrolig plagsomt de tror de kan alt, men samtidig ikke klarer å se de som virkelig har det vondt og hva som skal til😅 ofte trenger man bare en som gidder og ønsker! Å finne ut hva som er problemet. Håper du blir smertefri ❤ eller hvertfall at de kan lindre smerten din. Min rygg blir verre, har piping på øret pga nakke og skuldre. Må nok til naprapat igjen snart ettersom ryggen har holdt på å låse seg 2-3 ganger bare denne måneden som var!! En liten feil bevegelse og jeg blir sengeliggende og MÅ bruke 600x2 for to behandlinger hos naprapat. Får bare mase og virke klok når jeg drar til legen! Anonymkode: 3c805...860
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #14 Skrevet 7. august 2022 n_97 skrev (6 timer siden): Jeg er født med hofteleddsdysplasi, ble oppdaget som baby og behandlet. Trengte ikke operasjon, leddet var normalt da jeg var 6. Men har slitt mye med ryggen og balansen. Fikk aldri fysio i de første 6 årene så jeg la til meg feil gange på den ene siden, også forplantet det seg oppover. Hatt prolaps en gang og akutt lumbago en gang. Og Slitasjeskader på venstre side, antakelig pga ujevn gange. Samt mye smerter i muskulaturen på høyre hofte. Lider av migrene og mulig det har med rygg å gjøre. Skal til rehab i november. Håper de finner ut av det og at de finner en måte å løse opp i smertene❤ forferdelig å gå i, og ikke alle som forstår seg på det heller. Det skal jeg ta med inn i arbeidslivet som leder, å være forståelsesfull og ta hensyn til at folk kan ha verre smerter enn det du opplever av hode/nakke pine, mensensmerter osv😂 Anonymkode: 3c805...860 1
Gjest Abendstern Skrevet 7. august 2022 #15 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skal sjekke ut videoen, må til legen i løpet av neste uke så får prøve å nevne det hvis jeg finner den nyttig for de smertene jeg opplever 👍 - TS Anonymkode: 3c805...860 Det høres lurt ut. Ønsker deg riktig god bedring og håper alt ordner seg 😊
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #16 Skrevet 7. august 2022 10ur skrev (17 timer siden): Hatt ryggsmerter i mange år, j 33. Var på MR tidligere i år, fant både slitasje, nerver i klem og prolaps. Ikke alle dager er like intense, men på de værste kan j ikke løfte skittentøyskurven engang før det låser seg. Til info: jeg har også hodepine, nakkevondt, og er utmattet til tider uten grunn, og skal utredes for fibromyalgi. Søk opp symptomene. Interessant. Jeg fikk skaden fra ett fall i 6 klasse, så jeg vet ikke om jeg har noe annet enn den skaden jeg fikk fra den gang🤷♀️ men fryktelig slitsomt å gå rundt med. Jeg var 11 når jeg tok mr og ct, kan være de finner noe nå som jeg har vokst og kanskje i håpet finner noe svar på hvorfor jeg har vondt😥❤ Anonymkode: 3c805...860
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #17 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Interessant. Jeg fikk skaden fra ett fall i 6 klasse, så jeg vet ikke om jeg har noe annet enn den skaden jeg fikk fra den gang🤷♀️ men fryktelig slitsomt å gå rundt med. Jeg var 11 når jeg tok mr og ct, kan være de finner noe nå som jeg har vokst og kanskje i håpet finner noe svar på hvorfor jeg har vondt😥❤ Anonymkode: 3c805...860 5 klasse*😂 lett å blande, var så mange år siden Anonymkode: 3c805...860
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå