Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk innvilget aap i januar i år og ser nå at jeg har misforstått den første måneden. Jeg har to meldekortperioder i januar totalt fått utbetalt 7300x2 = 14600kr for mye. Er dette summer man blir politianmeldt for? Forsøkte å korrigere meldekortet men det var for gammelt. Burde jeg melde det inn, kan kan jeg rapportere inn full jobb de neste to periodene selvom jeg er uten arbeid så det går i 0..?

Anonymkode: c26ce...50d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk innvilget aap i januar i år og ser nå at jeg har misforstått den første måneden. Jeg har to meldekortperioder i januar totalt fått utbetalt 7300x2 = 14600kr for mye. Er dette summer man blir politianmeldt for? Forsøkte å korrigere meldekortet men det var for gammelt. Burde jeg melde det inn, kan kan jeg rapportere inn full jobb de neste to periodene selvom jeg er uten arbeid så det går i 0..?

Du kontakter NAV og forklarer situasjonen.

Anonymkode: a02f2...ce4

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

La det gå... 

Anonymkode: 119f8...d3d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver en melding på nav.no og spilmer litt dum og sier du tror du har gjort feil. Forhåpentligvis har de ikke tid eller kapasitet til å svare, men da har du uansett ditt på det tørre.

Anonymkode: ee1f5...591

• Liker 3
Skrevet

Mottatt i god tro er et begrep nav bruker

Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du bør si fra til dem. Summen er såpass liten i "svindelsammenheng" at dette ikke blir politianmeldt.

Ville ikke ha rapportert feil for å rette opp i feilen som allerede er gjort.

Bare gi beskjed, det er lov å gjøre feil.

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt Nav og fortell at du tror du kan ha gjort en feil og hva du skal gjøre. De eier ingen skam så man har ikke råd til å gjøre en eneste feil når det kommer til dem. 

Anonymkode: 3eb62...927

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du tar kontakt. Det er ikke bare en anmeldes som kan skje om man svindler NAV. Man må også gjøre opp for seg, med renter. Det vil bli funnet utav når selvangivelsen skal leveres. Så det beste er å skrive inn at du kanskje har gjort en feil og be om hjelp til å få sjekket meldekortet, også får du rettet oppi det. 

Anonymkode: 1f55d...1a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må uansett betale tilbake. Du blir ikke annmeldt hvis det var en missfortsåelse, slikt har skjedd med meg flere ganger, har latt vær å si noe og har da uansett måtte betalt tilbake ved at dem gir ut mindre livsopphold en periode.

Anonymkode: 69972...fbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du sikker på at du har "svindlet NAV"? For meg (på AAP) så er det teknisk umulig å sende elektroniske meldekort på mer enn jeg har krav på. 

Anonymkode: 88bcc...5c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må uansett betale tilbake. Du blir ikke annmeldt hvis det var en missfortsåelse, slikt har skjedd med meg flere ganger, har latt vær å si noe og har da uansett måtte betalt tilbake ved at dem gir ut mindre livsopphold en periode.

Men då får du beskjed om kva du har gjort gale? 

Er du på AAP eller sosialstønad? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du sikker på at du har "svindlet NAV"? For meg (på AAP) så er det teknisk umulig å sende elektroniske meldekort på mer enn jeg har krav på. 

Dette er jo veldig lett? Fyller ut at man ikke har jobbet og får full dagpengesats fra nav i to uker samtidig som man får utbetalt lønn fra arbeidsgiver 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Etter noen måneder får du brev om feilen og summen du må tilbakebetale. Du kan sette av summen allerede nå så kommer det ikke som noen overraskelse. Du kan også kontakte nav for å melde fra. 

Anonymkode: 44747...c47

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt NAV og si fra. Du blir ikke anmeldt for dette. 

Anonymkode: e1f2b...e47

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke svindlet NAV, du har gjort en feil. Men du burde rette det opp. Du kan gå på NAV-kontoret ditt (send en melding til veilederen din på aktivitetsplanen) og få hjelp til å korrigere meldekortet. Så kan du sette penger til side som du betaler inn når du mottar kravet. Dersom du trenger å dele opp summen så kan du lage nedbetalingsplan på ditt NAV.

Anonymkode: 3bd16...685

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"La det gå" er det dårligeste tipset jeg har sett på lenge.

Du tar bare kontakt med NAV, som andre sier, forklarer den ærlige feilen, og får mulighet til å rydde opp.

Derimot, hvis du bare lar det gå, må du leve i usikkerheten om at noe kan skje i lang, lang tid fremover. Det kan bli tilbakebeltaingskrav ut av det blå, og det kan i ytterste konsekvens også bli anmeldelse.

Om de kan gjøre noe med selve stønaden din vet jeg ikke, men ovenfor NAV er det like greit å være ærlig. Dessuten snakker vi om skattepenger her. Vi er vel alle interessert i at de brukes så fornuftig som mulig.

Anonymkode: e7eb5...675

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg oppdaget at jeg hadde meldt inn feil antall timer på meldekortet i et halvt år (jobber turnus og i en fast stillingsprosent er det tungvindt å regne ut). Sendte bare de en Mail på nav sine sider og informerte om at jeg har oppdaget at jeg har meldt inn feil og at jeg ønsker at de regner ut hvor mye jeg skal tilbakebetale. Fikk svar ganske så raskt og et kontonummer jeg skulle betale det inn på :) 

Anonymkode: 0fc92...c40

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde en feil som førte til at jeg fikk utbetalt 4000 for mye. Riktignok ikke like stort beløp som i ditt tilfelle - men jeg ringte inn og forklarte saken. Fikk beskjed om at de skulle melde det videre, men at jeg ikke skulle tenke mer på det med mindre jeg hørte fra de. Hørte aldri noe mer om det.

Anonymkode: 87cd0...a4b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har motsatt problem, får for lavere inntektsgrunnlag enn det selvangivelsen viser. Hvordan fikser en det?

Anonymkode: a8d32...da3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvordan ble det oppdaget, og etter hvor lang tid?

Anonymkode: adab1...5bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...