AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #1 Skrevet 6. august 2022 Kan frivillig organisasjon avsløre informasjonen til politiet som har jeg fortalt eller gitt dem? Anonymkode: 4fe2f...13e
Hensatt Skrevet 6. august 2022 #2 Skrevet 6. august 2022 Kommer an på hva du har sagt. I utgangspunktet gjelder taushetsplikt, med mindre du har sagt at du vil skade deg selv eller andre. 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #3 Skrevet 6. august 2022 Ja. Der jeg var frivillig kunne vi ringe politiet om det var fare for liv og innringer gav oss addressen. Anonymkode: b0e4d...e99 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #4 Skrevet 6. august 2022 Blizz1 skrev (7 minutter siden): Kommer an på hva du har sagt. I utgangspunktet gjelder taushetsplikt, med mindre du har sagt at du vil skade deg selv eller andre. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja. Der jeg var frivillig kunne vi ringe politiet om det var fare for liv og innringer gav oss addressen. Anonymkode: b0e4d...e99 Det var som skjedde i fortiden. Noe forbrytelse om alvorlige forbrytelser. Men, jeg var ofre og vitne. Ingen aktuelle trusler. Anonymkode: 4fe2f...13e
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #5 Skrevet 6. august 2022 Bare dersom det er fare for ny alvorlig kriminalitet, helse og død. Anonymkode: 5e5ae...abe
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #6 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan frivillig organisasjon avsløre informasjonen til politiet som har jeg fortalt eller gitt dem? Anonymkode: 4fe2f...13e har de taushetsplikt? Anonymkode: d93bd...52c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #7 Skrevet 7. august 2022 Blizz1 skrev (11 timer siden): Kommer an på hva du har sagt. I utgangspunktet gjelder taushetsplikt, med mindre du har sagt at du vil skade deg selv eller andre. Utgangspunktet et IKKE taushetsplikt. Dersom de som har tatt imot meldingen er i visse kategorier (prest, advokat, helsepersonell...) kan de ha lovbestemt taushetsplikt som varierer noe mellom gruppene. Generelt har de taushetsplikt om ting som har skjedd ("jeg har stjålet penger fra min demente mor" / "jeg har voldtatt min sønn"), men ikke for alvorlige ting du har troverdige og konkrete planer om å gjøre ("jeg skal kjøre en lastebil inn i 17. mai-toget" / "jeg skal skyte meg i eksens bryllup i morgen"). Organisasjoner kan ha selvpålagte regler om taushetsplikt. Som trener for barn og unge ha jeg ingen lovbestemt taushetsplikt, men forbundet har regler om at jeg ikke kan gå videre med betroelser med mindre den unge selv ønsker det. Noen alvorlige ting (rusbruk, misbruk) kan jeg ta med klubbens ledelse eller direkte med politi/barnevern. Men da skal er unge få beskjed om at jeg gjør det. Anonymkode: 3534f...d68
Hensatt Skrevet 7. august 2022 #8 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Utgangspunktet et IKKE taushetsplikt. Dersom de som har tatt imot meldingen er i visse kategorier (prest, advokat, helsepersonell...) kan de ha lovbestemt taushetsplikt som varierer noe mellom gruppene. Generelt har de taushetsplikt om ting som har skjedd ("jeg har stjålet penger fra min demente mor" / "jeg har voldtatt min sønn"), men ikke for alvorlige ting du har troverdige og konkrete planer om å gjøre ("jeg skal kjøre en lastebil inn i 17. mai-toget" / "jeg skal skyte meg i eksens bryllup i morgen"). Organisasjoner kan ha selvpålagte regler om taushetsplikt. Som trener for barn og unge ha jeg ingen lovbestemt taushetsplikt, men forbundet har regler om at jeg ikke kan gå videre med betroelser med mindre den unge selv ønsker det. Noen alvorlige ting (rusbruk, misbruk) kan jeg ta med klubbens ledelse eller direkte med politi/barnevern. Men da skal er unge få beskjed om at jeg gjør det. Anonymkode: 3534f...d68 Jo. De aller fleste bedrifter og orgsnisasjoner, spesielt de som har som har med helse og jobber med mennesker og behandler fortrolig info (som jeg tipper ts sikter til her) har en eller annen form for taushetserklæring/plikt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 Blizz1 skrev (5 minutter siden): Jo. De aller fleste bedrifter og orgsnisasjoner, spesielt de som har som har med helse og jobber med mennesker og behandler fortrolig info (som jeg tipper ts sikter til her) har en eller annen form for taushetserklæring/plikt. Nei. Utgangspunktet er IKKE taushetsplikt. Men som du nevner er det ikke uvanlig at regler finnes, men i fravær av slike kan man si alt egen samvittighet åpner for. Jeg er med i en dugnadsgjeng som preparerer skiløyper for en skiklubb. Vi har ingen regler om taushetsplikt. Om jeg tror at en "kollega" er rusa når vi skal ut en runde søndags morgen er det ingenting som hindrer meg i å ringe politiet. Anonymkode: 3534f...d68
Hensatt Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei. Utgangspunktet er IKKE taushetsplikt. Men som du nevner er det ikke uvanlig at regler finnes, men i fravær av slike kan man si alt egen samvittighet åpner for. Jeg er med i en dugnadsgjeng som preparerer skiløyper for en skiklubb. Vi har ingen regler om taushetsplikt. Om jeg tror at en "kollega" er rusa når vi skal ut en runde søndags morgen er det ingenting som hindrer meg i å ringe politiet. Anonymkode: 3534f...d68 Tror ikke akkurat det var den dugnadsgjengen det var snakk om her. Endret 7. august 2022 av Blizz1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 Men herre, en diskusjon om taushetsplikt ble det til? TS vet da vel om hun har taushetsplikt eller ikke? Hvis taushetsplikt, så finnes det klare unntak, og det går i hovedsak på når det står om liv og helse. Enten til vedkommende det er snakk om, eller andre rundt. Anonymkode: 58168...802
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #12 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS vet da vel om hun har taushetsplikt eller ikke? Hvorfor tror du TS vet det? TS ser ut til å ha kontaktet en organisasjon, hen jobber ikke for dem selv. Mange tror tydeligvis at frivillige organisasjoner automatisk har taushetsplikt. Det har de ikke, men mange har det selpålagt. Jeg har selv et yrke der jeg har taushetsplikt om mange ting, noen ting har jeg taushetsrett om (jeg kan ikke straffes for å holde kjeft, men heller ikke for å ta ting videre). Tilsvarende det det noen ting jeg har meldeplikt om, andre ting har jeg bare rett (men ikke plikt) til å varsle om. Den mest langtrekkende tauhetsplikten er det advokater og prester som har, men selv ikke den er absolutt. Anonymkode: 3534f...d68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå