Gå til innhold

Er så flau over at jeg ringte legekontoret med alle symptomene og trodde jeg skulle dø

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For litt siden hadde jeg mange uspesifikke symptomer som prikking i hender og føtter, smerter i brystet, blodårene ble større osv.

Jeg følte meg skikkelig dårlig og var utrolig redd for å dø. Så jeg ringte legekontoret for å få akuttime og etter at jeg var ferdig hos legen sa han at jeg fikk ringe om det ble verre og jeg begynte å gråte og da sa han at jeg var voksen så det burde jeg klare. Jeg bare strigråt og  gikk fra kontoret så fort jeg klarte. 

Nå i ettertid har jeg innsett at symptomene kom av stress og angst, og jeg er så utrolig flau over at jeg ringte til legekontoret på den måten og at jeg gråt foran fastlegen. Har heldigvis flyttet etter dette og fått ny fastlege, men tenker fortsatt på det...

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, for jeg vet jo egentlig at jeg reelt sett ikke burde på skam eller flauhet, men det klarer jeg ikke likevel. Kanskje noen har noen gode råd eller kloke ord eller noe sånt.

Anonymkode: bbf14...801

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting å være flau over. De fleste har hatt symptomer de har vært redd for. At du gråt er fordi legen var ubetenksom.

Anonymkode: 9fb9c...c24

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingenting å være flau over. De fleste har hatt symptomer de har vært redd for. At du gråt er fordi legen var ubetenksom.

Anonymkode: 9fb9c...c24

Hvordan, med samvittigheten din i behold klarer du å skyve dette over på legen. 

Anonymkode: a3d83...cac

AnonymBruker
Skrevet

Skjedde med meg også. Jeg ringte 113 så ambulansen kom. Sykehuset fant ingenting. Nå flere år etterpå, skjønner jeg at det var et angstanfall. Jeg sliter hverken med angst eller andre psykiske ting.

Anonymkode: 9dd9a...b83

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Utrolig mange gråter foran fastlegen, og utrolig mange kommer til legen, og så tror de skal dø av noe, også viser det seg at det at stress og angst. Du er virkelig ikke den eneste. Jeg synes det var dumt at legen ikke pratet med deg om at symptomene skyldtes angst og hadde fokus på å lære deg håndtering av angst. NHI har gratis selvhjelpskurs, anbefaler deg spesifikt helseangst og/eller panikkangst-kurset. Norsk forening for kognitiv terapi har også gode ressurser for mestring av angst! 

Leger har mange pasienter, du er antakeligvis glemt for lengst, spesielt siden du er en av veldig mange med akurrat samme vanlige problemstilling. 

Håper dette får deg til å føle deg bedre :)

Endret av Gaea
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å bli redd for angst og redd symptomene. For legen har det ikke skjedd noe utenom det vanlige og blir fort glemt. Dette trenger du ikke tenke på. 

Anonymkode: 0da46...30f

AnonymBruker
Skrevet

For en dust av en lege! Som et minimum burde han ha fortalt deg at symptomer som dine vanligvis kommer av stress og angst. Og at det er mange som har det akkurat sånn, og som er sikre på at de holder på å dø fordi det er så vondt. Og etter det kunne han sagt at du skulle ta kontakt igjen dersom det ble verre.

Anonymkode: 68915...721

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på et privat helseforetak og kan fortelle deg at dette skjer nesten daglig her!

Jeg tar prøver av folk med angst veldig ofte og også folk som gråter, så det er ikke noe du skal skamme deg over. 

Anonymkode: 4315a...83c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan, med samvittigheten din i behold klarer du å skyve dette over på legen. 

Anonymkode: a3d83...cac

«Du er voksen så det burde du klare», var bare unødvendig å si

Anonymkode: 44db7...b97

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke problemet. Fastlegen er for psykiske plager også.

Anonymkode: 178f2...88d

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting å bli flau over..

Jeg dro til legen med ryggsmerter som jeg egentlig visste hva var, legen mente det var noe annet så jeg begynte å gråte og sa meg enig i at det sikkert var greit.

Jeg har også ringt for akuttime da jeg hadde halsbetennelse og våknet hvor det ble vanskelig å puste. På vei til legen fikk jeg pustet inn kald vinterluft og hevelsen gikk ned. Da jeg kom inn til legen var jeg «friskere» enn jeg hadde vært på ei uke 😂.

Anonymkode: 1d31b...c08

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær flau over det.

Kjenner to mannlige toppledere som begge fikk illebefinnende utfra intet på jobb, de skjønte ingenting og begge svimte av (foran mange midt i foredrag). 

Angst/stress hos begge to.

Den kvinnen jeg kjenner som falt om på jobb ble hentet av ambulanse og hadde hjerneslag. 

Man vet ikke hvilken kategori man er i om man aldri har opplevd slikt før 🤷‍♀️

Ved panikkanfall får jeg aldri smerter i brystet, så hadde trolig ringt noen selv.

Mannen min ble holdt på observasjon pga smerter i bryst, etter mye undersøkelser landet de på angst og stress. Han hadde faktisk vondt, og hjertet slo på en «avvikende» måte. 

Anonymkode: e7f4e...f1d

Skrevet

Absolutt ingenting å være flau over, ts :klem:Legen derimot, kunne håndtert dette langt bedre.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For litt siden hadde jeg mange uspesifikke symptomer som prikking i hender og føtter, smerter i brystet, blodårene ble større osv.

Jeg følte meg skikkelig dårlig og var utrolig redd for å dø. Så jeg ringte legekontoret for å få akuttime og etter at jeg var ferdig hos legen sa han at jeg fikk ringe om det ble verre og jeg begynte å gråte og da sa han at jeg var voksen så det burde jeg klare. Jeg bare strigråt og  gikk fra kontoret så fort jeg klarte. 

Nå i ettertid har jeg innsett at symptomene kom av stress og angst, og jeg er så utrolig flau over at jeg ringte til legekontoret på den måten og at jeg gråt foran fastlegen. Har heldigvis flyttet etter dette og fått ny fastlege, men tenker fortsatt på det...

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, for jeg vet jo egentlig at jeg reelt sett ikke burde på skam eller flauhet, men det klarer jeg ikke likevel. Kanskje noen har noen gode råd eller kloke ord eller noe sånt.

Anonymkode: bbf14...801

Du hallo. Jeg tok silikon etter jeg fikk mitt første barn. Etter mitt andre barn så ble jo puppene litt annerledes, og det var en slags «rille» i den ene puppen som jeg googlet meg frem til at var brystkreft. Jeg ringte legekontoret å hylgråt. 

Det var overhodet ikke brystkreft, og han er fortsatt fastlegen min. 

Anonymkode: ad69e...0c4

Gjest Abendstern
Skrevet

Ingen grunn til å være flau. Skjønner godt at du ringte.

AnonymBruker
Skrevet

Men du, angstanfall og hjerteinfarkt er utrolig like når det kommer til symptomer. Tipper at omtrent alle som har hatt angstanfall har trodd at de var i ferd med å dø. Jeg tror i alle fall det hver gang. Så ikke føl deg teit, det er maaange som har vært der ❤️🩹

Anonymkode: be43e...10a

Skrevet

Du vil ikke tro hvor mange som har blitt hentet av ambulanse pga angstanfall.  Du gikk «bare» til legen.  Man skal ta kontakt når noe er galt. Jeg stusser over at legen ikke sa det mest sannsynlig var angst? 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva om det hadde vert noe alvorlig? Jeg synes du var tøff som ringte legen. Har snakket med mange ambulansesjåfører og leger på sykehus, og de sier alle at de synes det er så trist at folk (spesielt damer) ikke ringer før det er for seint. 

Jeg satt på legekontoret og begynte å hylgråte da jeg hadde UVI 😅 og jeg er en som  gråter "aldri". Jeg var syk, sliten og stresset. Legen ble sjokkert og visste ikke hva han skulle si. Det var noe "ja" og "tja" mens han bare satt der og så på meg med store øyner til jeg kom meg ut døren.. Folk på venterommet trodde vel jeg hadde fått beskjed om alvorlig sykdom eller noe. Jeg ser fortsatt legen på mitt legekontor (han er ikke min fastlege), og jeg blir skikkelig flau. Men jeg tror ikke han husker meg. Det er utrolig mange som gråter hos legen. :)

Anonymkode: c17a5...038

AnonymBruker
Skrevet

Å si til en pasient «Du er voksen, så dette burde du klare» er IKKE greit å si. Han er lege og helsepersonell så det burde han være for god for! Ikke rart du syns dette var vanskelig! 

Anonymkode: ac20b...726

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...