AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #1 Skrevet 6. august 2022 Inspirert av tråden til Marimba om appen Flylady, men før jeg kan starte noe prosjekt ala det må vi ha mindre ting. Men vi har masse ting. I tillegg til masse ting, har vi to barn, som igjen har ting. Jeg drukner! Spisebordet er alltid fylt til randen med ting som ikke har en fast plass. Storstua har et eget hjørne med masse leker, som omtrent ikke lekes med. I skjenken er det rot jeg aldri bruker, men som er kjekt å ha/brukes i sesonger (stearinlys, servietter), samt enda mer rot. Dokumenter ligger her og der - hva trenger man egentlig ta vare på i dag, og hva ikke? Noen tips til hvordan declutter? Kaster/selger selvsagt ting som absolutt ikke brukes lengre (babyting f.eks), men det er så mye som man kan få bruk for osv.... Anonymkode: a7597...b89 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #2 Skrevet 6. august 2022 Det er nettopp det. Jeg har også masse som jeg ikke umiddelbart har behov for, men som jeg vet jeg får bruk for en gang. Og jeg har ikke økonomi til å bare kvitte meg med slike ting. Det er penger spart å ta vare på. Så har jeg en del ting som jeg verken bruker eller har bruk for akkurat nå, men som har sentimental verdi eller er helt nytt. Som noen sko jeg kjøpte for noen år siden. Jeg bruker dem aldri, men vet at jeg får bruk for dem til rett anledning og da vil jeg angre meg noe enormt om jeg kvitter meg med dem da de var ganske dyre. Jeg er all for å kaste og gi vekk, men er så mye jeg ikke får det til med. Anonymkode: 49aa0...3e2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #3 Skrevet 6. august 2022 Det er mange måter å løse det på, og så gjelder det å finne metoden som fungerer for en selv. Regner med du kanskje har sett ulike ryddeprogram? Jeg har selv vansker med å kvitte meg med ting. For det første har jeg mange ting som har affeksjonsverdi for meg, og for det andre er jeg redd for å plutselig trenge noe jeg har kvittet meg med. Og for det tredje vil jeg ikke kaste ting for så å skaffe nytt mtp miljøet. Men; Når det gjelder papirer kan du kaste det meste, og det man må beholde av attester etc, kan man få plass til i en perm. Leker som ikke brukes gis vekk på finn eller til loppemarkeder. Fravokste klær som ikke skal videre til yngre søsken selges eller gis vekk. Pyntegjenstander du ikke har brukt på minst et år kan du kvitte deg med. Egne klær likeså. På kjøkkenet har du garantert kjøkkenverktøy og servise du aldri bruker - ut med det. Det gikk faktisk lekende lett her, da jeg først bestemte meg! Anonymkode: 86f05...d37 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #4 Skrevet 6. august 2022 Og ikke minst; ha en fast plass til alt, og gode oppbevaringsløsninger! Anonymkode: 86f05...d37
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #5 Skrevet 6. august 2022 Ser Marie Kondo sin serie på Netflix! Anonymkode: 469f2...777 1 2
Sirinna Skrevet 6. august 2022 #6 Skrevet 6. august 2022 Jeg pakker bort og setter det på loftet. Alt av påskegreier og jul. Servise som ikke er i bruk, diverse pynt vi ikke bruker akkurat nå. Men nå er ikke vi glad i masse «nips» stående fremme da, kun et par velvalgte greier står fremme hos oss. I tillegg må jeg si at det gjelder å tenke nøye over hva man velger å kjøpe. 2
Marimba Skrevet 6. august 2022 #7 Skrevet 6. august 2022 Har du sett sånne typiske lister "100 ting du kan kvitte deg med". Der er det noen tips til ting å starte med. https://simplelionheartlife.com/decluttering-list/ 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #8 Skrevet 7. august 2022 Marimba skrev (9 timer siden): Har du sett sånne typiske lister "100 ting du kan kvitte deg med". Der er det noen tips til ting å starte med. https://simplelionheartlife.com/decluttering-list/ Får ikke sett lista uten å signe opp på nyhetsbrev. Det er ikke aktuelt, da jeg forsøker å «declutte» nyhetsbrev/junkmails fra mail-innboksen også 😀 Anonymkode: 7d67a...479 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 Jeg har nettopp flyttet, og ryddet opp mye på veien. Alt har sin plass. Av møbler jeg skal ha så er mine kriterier oppbevaring og lett å rengjøre. Kvitt deg/ selg ting du aldri bruker. Alt annet må få sin faste plass. Vi er 4 i husstanden, meg og 3 ungdom. Vi har hvert vårt ansvarsområde hver uke. Det hjelper veldig. Anonymkode: a87ca...0d8
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 Jeg går gjennom en skuff eller skap minst en gang i uken. Rydder opp, kaster osv. Har fått sykt mye bedre plass som igjen har gjort at det uten fast plass har fått fast plass. Anonymkode: eb2ee...ea1 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 Les boka til Kondo. Anonymkode: 1a009...ba9
Nordis Skrevet 7. august 2022 #12 Skrevet 7. august 2022 Bestill container og kast alt gammelt ræl. Gi bort eller selg alt som er i ok stand, men som dere ikke bruker. Kvitt deg med ting dere har to av, men som man egentlig trenger kun en av. F eks trenger man ikke to nøtteknekkere eller to slikkepotter. Kvitt deg også med kjøkkenting som kun har ett bruksområde - som eggkoker, riskoker etc. Ikke langtidslagre ting dere «kanskje kan få bruk for en dag», som f eks leker og tøy barna er for store til («fordi vi kanskje får barnebarn en dag»). Organiser tingene dere da har igjen. Sorter i kategorier. Sett godt synlige merkelapper på alle oppbevaringsbokser og gi alle ting et hjem. Ha felles kveldsrydding for familien 15 min hver kveld, hvor alle ting legges tilbake på plass. Når du organiserer: Plasser alt dere bruker ofte i umiddelbar nærhet. Alt dere bruker sjelden plasseres lenger vekk. For å opprettholde systemet: Vær kritisk til alt dere drar i hus. Ikke kjøp unødvendige ting. Ha en jevnlig gjennomgang der du tynner ut rot (kaster/donerer).
Marimba Skrevet 7. august 2022 #13 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Får ikke sett lista uten å signe opp på nyhetsbrev. Det er ikke aktuelt, da jeg forsøker å «declutte» nyhetsbrev/junkmails fra mail-innboksen også 😀 Anonymkode: 7d67a...479 Så rart. Jeg fikk ikke opp noe sånt (og tro meg, ikke noe påmelding her heller). Men bare Google 100 ting du kan hive/ de kutter, så kommer det opp flere forslag.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #14 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Les boka til Kondo. Anonymkode: 1a009...ba9 Joda. Eller man kan finne andre tips på nett, eller lese bøkene til andre «decluttering experts». Vi har alle ting som ikke «spark joy», men som likevel behøves. Ulike hage- og hekkesakser gir meg ikke spesielt glede, men jeg behøver dem likevel. Jeg kan ikke bare ha én, da de har ulike bruksområder. ts, kanskje du finner noe nyttige tips å starte med her: https://www.apartmenttherapy.com/decluttering-tips-36704986?amp=1 Anonymkode: 6ef41...d1a 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #15 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda. Eller man kan finne andre tips på nett, eller lese bøkene til andre «decluttering experts». Vi har alle ting som ikke «spark joy», men som likevel behøves. Ulike hage- og hekkesakser gir meg ikke spesielt glede, men jeg behøver dem likevel. Jeg kan ikke bare ha én, da de har ulike bruksområder. ts, kanskje du finner noe nyttige tips å starte med her: https://www.apartmenttherapy.com/decluttering-tips-36704986?amp=1 Anonymkode: 6ef41...d1a Tror poenget med «sparks joy» er at det også kan gjelde resultatet av tingen, ikke bare tingen i seg selv. Anonymkode: 86f05...d37 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #16 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Noen tips til hvordan declutter? Kaster/selger selvsagt ting som absolutt ikke brukes lengre (babyting f.eks), men det er så mye som man kan få bruk for osv.... Anonymkode: a7597...b89 Begynn med å samle alle tingene i kategorier. Samle alt av leker på et sted, kjøkkenutstyr på et sted, klær på et sted osv. Da vil du se hvor mye man faktisk har av kategori. Så går du gjennom hver kategori og tar vekk det du vet du ikke trenger lengre, og så begynner det vanskelige. Kvitt deg med ting du tror du kanskje en gang i framtiden vil trenge. Om man endrer den der «kjekt å ha»-tankegangen så vil man automatisk klare å kvitte seg med ganske mye. Personlig har jeg som en regel at alt jeg ikke bruker i løpet av 1 år skal ut. Så er det en vinterjakke jeg ikke har brukt på en hel vinter, eller en kjøkkenmaskin jeg ikke har brukt på et helt år? Ut med det. Det finnes vel kun et par unntak i mitt hus og det er dyner og puter til gjester, og teltet mitt. Det kan hende det går et år mellom hver gang det blir brukt, men jeg vet det blir brukt nå og da. Så gjelder det å finne steder/oppbevaring for hver kategori. Det skal bli den faste plassen. Så ja, det kan godt ligge og slenge (som ofte skjer med leker f.eks), men når huset skal ryddes så er det ikke noe tvil om hvor ting skal ryddes til. Veldig viktig så man ikke bare flytter rot fra et sted til et annet. Det er mye man vil beholde, som man bruker, men kanskje ikke så ofte. Oppbevaring, oppbevaring, oppbevaring. Ha et system i skyvedørsgarderober, i boder med hyller og bokser, minimer åpne hylleløsninger der hvor man oppholder seg mest, men velg heller møbler med dører Jeg bruker noen minutter hver kveld og legger ting tilbake til der det hører hjemme. Alltid deilig å starte neste dag når alt er der det hører hjemme Videre så kjøper jeg aldri noe som jeg ikke vet jeg trenger. Jeg ser mange ganger noe som er veldig fint og får lyst til å kjøpe spontant, men tar meg selv i å tenke, trenger jeg virkelig dette? Anonymkode: dc1fc...51e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #17 Skrevet 7. august 2022 Her har vi "gjennom rydding" minst 1 gang i året. Da går vi i gjennom absolutt alt vi har, og tar et valg på om vi virkelig trenger dette. Syenes det er veldig bra å se hva vi har, for ofte glemmer man at man har noe og ender opp med å kjøpe nytt. Og det føles så fantastisk deilig å få en skikkelig rydding i alle skap og lager 😍 Samboer har et "arvelig" problem med det å ta vare på absolutt alt. Hele familien hans har store problemer med å kvitte seg med ting. Han sliter veldig selv, tilogmed bare å rydde kjøleskapet, eller kvitte seg med klær som ikke passer lenger, eller ser helt jævlig ut etter mye bruk.. Så han er ekstra var på at vi trenger disse dagene for å holde huset bra, så vi ikke ender opp med hus som familien hans... Anonymkode: fd1a6...674
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #18 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tror poenget med «sparks joy» er at det også kan gjelde resultatet av tingen, ikke bare tingen i seg selv. Anonymkode: 86f05...d37 Nettopp. Hekke- og hagesakser er verktøy for å lage en hage som vil gi deg glede. Hvis du ønsker å ha en slik hage da, selvfølgelig. Hvis ikke, gir de ikke glede på noen måte, og da er det bedre å kvitte seg med dem. Anonymkode: 42cde...4c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå