Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Termin nærmer seg og jeg er en forvirret førstegangs som ikke skjønner forskjellen på rier og kynnere. Har hatt mye kynnere hele siste halvdel av svangerskapet, men den siste uken har noen av de gått fra å være ubehagelige til å være vonde.

Nå har jeg hatt smertefulle kynnere en times tid, 4 på de siste 30 min. De bygger seg opp og blir kjempevonde før det går over igjen. Har tatt varmeflaske på magen i og med at føden tipset om dette da jeg ringte dem i lignende tilfelle for en ukes tid siden, men synes ikke det hjelper.

Hvordan vet man forskjellen? (Orker ikke ringe føden, ringte de som nevnt forrige uke også 😅)

Anonymkode: 57344...a47

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er likt som det var en ukes tid siden så er det bare kynnere. Man har ikke rier i over en uke.

Anonymkode: ec861...4ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det er likt som det var en ukes tid siden så er det bare kynnere. Man har ikke rier i over en uke.

Anonymkode: ec861...4ae

Litt dårlig formulert, de har ikke vært vonde 1 uke, men hadde lignende tilfelle for en uke siden 😅

Det er sikkert bare kynnere nå også ja, men hvordan merker man forskjell når det er rier? Hvis disse kynnerne skal drive på sånn å være så vonde i tide og utide, skjønner jeg ikke hvordan jeg skal merke det når det er rier? 🙈 ts

Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt dårlig formulert, de har ikke vært vonde 1 uke, men hadde lignende tilfelle for en uke siden 😅

Det er sikkert bare kynnere nå også ja, men hvordan merker man forskjell når det er rier? Hvis disse kynnerne skal drive på sånn å være så vonde i tide og utide, skjønner jeg ikke hvordan jeg skal merke det når det er rier? 🙈 ts

Jeg kjente aldri forskjell, for både kynnerne og riene var konstante (altså at det ikke var pause mellom dem).

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de blir vondere etter hvert og kommer regelmessig så kan det være rier (selv om mine rier har aldri vært regelmessige heller 😅) Men skjønner at du er forvirret. Har født tre barn og mine første rier har vært som kynnere. Forskjellen er at kynnere har ikke tatt seg opp i styrke, det har riene gjor ganske kjapt :) uansett tenker jeg at det er alltid greit å ringe føden hvis man er usikker. 

Anonymkode: cb6d8...d4b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet fortsatt ikke helt hva som er hva, etter to svangerskap og fødsler 😅 Inn i miksen kommer såkalte "maserier" også. Jeg vil gjette på at det enten er maserier eller rier du har.

Basert på beskrivelsen av at de bygger seg opp og blir vondere og vondere før de slipper taket igjen. Jeg har hatt smertefulle kynnere mot slutten av svangerskapene, men forskjellen var at det var mer konstant murring eller direkte smerte mens magen var stram, og ikke at det bygget seg opp slik. Da jeg spurte jordmor i kommunen, sa hun at rier ofte oppleves som en bølge med en smertetopp. 

Men for å gjøre det mer forvirrende, så trenger ikke det bety fødsel. Første gang fikk jeg det en kveld, og det holdt på rundt en time før det stoppet. Og så neste gang, en uke senere, kom det tettere og tettere og kraftigere og kraftigere, og da ble babyen født. I andre svangerskap hadde jeg det som kjentes ut som disse riene, som da sikkert var maserier, og som gikk over igjen mange ganger på kveldstid de siste ukene av svangerskapet. 

Det er kanskje litt ulikt etter hvor en bor, men jeg fikk i hvert fall beskjed om at jeg godt kunne ringe føden om jeg var usikker. Men det var uansett ikke aktuelt å komme inn på føden før jeg hadde 2-3 rier pr. 10 min som varte i ca. 60 sek hver. Det sagt, så funket ikke de retningslinjene for meg. For jeg gikk fra 1 rie pr. 10 min., til rier uten noen merkbar pause mellom, og da kom babyen en time senere. Pga. reisevei var det bare så vidt vi slapp bilfødsel. 

Anonymkode: 6ecc3...497

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ukomplisert og enkelt svangerskap uten maserier/kynnere.. På termin var jeg usikker på om det var rier eller kynnere, leste tips om at dersom man kunne ligge på rygg gjennom en, så var det kynnere, om det var for vondt så trolig rier. For min del våknet jeg med diaré og rier, altså ingen tvil når kroppen klargjor seg for fødsel og jeg ikke klarte å ligge på gjennom rie 🫣. Snakka med jordmor på telefon, men var såvidt jeg fikk komme inn for hørtes jo ikke ut som jeg plagdes over tlf.. Var trossalt førstegangs også 😆 for min del tok det seg opp til stormrier og styrtfødsel, såvidt vi rakk å komme oss inn på sykehuset, og vi bor nære sykehuset. 

Tenker man vet når man er i fødsel, og at det er bedre å ringe inn en gang for mye.. 

Anonymkode: 9780d...a94

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner veldig godt du blir usikker. Mest sannsynlig er det masrier eller modningsrier. Ingen av delene trenger sjekk på sykehuset, hvis du håndterer de greit og ikke blir utslitt. Har du mulighet til å ta deg et bad av eller en varm dusj? 

For meg endret det seg så,at det var lett å kjenne forskjell. Riene tok tak i magen, ryggen og ned lårene, noe kynnerne aldri gjorde selv om de var vonde. I tillegg ble de kraftigere veldig raskt, og jeg fikk fort problemer med å snakke samtidig som jeg hadde dem. 

Men det beste tipset er å ringe føden hvis du er usikker. Jeg er 39+6 idag, og har hatt mange slike episoder over noen timer de siste dagene. Men dette er min fjerde, så føler meg trygg på at det ikke er fødsel enda. 

Anonymkode: ee508...25a

AnonymBruker
Skrevet

Tuuuusen takk for alle utfyllende, fine svar! Dette var oppklarende 😄 det har ikke økt i intensitet, så da tar jeg utgangspunkt i at det er kynnere eller maserier denne gangen. 

Må vel ta med noen slike episoder frem mot fødsel i beregningen ja, får ta det som trening 😅 Krysser fingrene for at jeg skjønner det når det faktisk er rier, ringer føden om det blir verre! Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker deg masse lykke til med innspurten og fødselen. ❤️

Husk at det på ingen måter er noe dumt å ringe føden hvis du er usikker på noe. Stort sett alle førstegangstjeneste har kjent på disse rare signalene fra kroppen på slutten, og alt er ikke like lett å tolke. Bare det å få en bekreftelse på at det du kjenner er normalt, kan gjøre at du slapper bedre av og får hvile. Er også mange fine artikler på for eksempel Babyverden om dette. 

Anonymkode: ee508...25a

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er universalt,men hos meg ga kynnerne seg etter kort tid om jeg la meg på sofaen eller i senga og fokuserte på å slappe av. Det gjorde ikke riene. 

Anonymkode: c7598...a36

Skrevet

For meg har kynnere bare vært at magen strammer seg. Litt ubehagelig men greit. Da riene startet i forrige svangerskap kjente jeg med en gang at dette var rier og ikke kynnere. Jeg var ikke i tvil da det startet. Nå er jeg i uke 37 og har bare hatt kynnere foreløpig. Håper på rier snart 😅

AnonymBruker
Skrevet

Det at de er smertefulle og bygger seg opp mot en topp for så å avta høres absolutt som rier, ikke kynnere. Kynnere er ikke vonde (selv om det kan kjennes ubehagelig) og ikke regelmessige. Om dette er maserier som kan gå over flere dager, eller begynnelsen på fødsel derimot, er vanskelig å si. Kanskje er du mamma allerede? Lykke til i alle fall! 😊

Anonymkode: 1802d...82c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...