Gå til innhold

«Smeller»i magen!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den kjennes ut som jeg har puls i magen og at det smeller fra tid til annen. Trodde det var hjertet, men har skjønt st det skyldes noe annet. Luft av en eller annen form? Kjennes ut som dobbelslag. Noen som har opplevd noe lignende? Veldig ubehagelig. Fører noen ganger til hosting og prikking i kroppen, men det tror jeg er fordi jeg får angst.

Anonymkode: 06388...ef8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så rart.. Ser det ut som hjerteslag? Du er sikker på at det ikke er pulsen din? Har du en klump der?

Anonymkode: 72c96...f32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den kjennes ut som jeg har puls i magen og at det smeller fra tid til annen. Trodde det var hjertet, men har skjønt st det skyldes noe annet. Luft av en eller annen form? Kjennes ut som dobbelslag. Noen som har opplevd noe lignende? Veldig ubehagelig. Fører noen ganger til hosting og prikking i kroppen, men det tror jeg er fordi jeg får angst.

Det er som du påpeker luft. Når mage/tarm er fulle av luft speiler de lyd på annen måte enn når de er tomme eller fulle av mat/vann. Tenk på en tromme. 

Fenomenet er rimelig vanlig, men samtidig noe plagsomt. Har du mage/tarmproblemer som er diagnostisert? Eller har du bare tidvis «normalt» dårlig fordøyelse? 

Hostingen kan, som du påpeker være angst. Men det kan også være reflux/hjertebank. Altså sure oppstøt fra en magesekk som er full av mat/luft. Prikkinger kan likeledes skyldes at kroppen jobber på fullgod for å håndtere fordøyelse og tolker dette som stress.

Symptomer på ibs og angst er noen ganger såpass sammenfallende at ibs kan tenkes på som angst-symptomer med magen som rent fysisk årsak. 

Anonymkode: c846c...3b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er som du påpeker luft. Når mage/tarm er fulle av luft speiler de lyd på annen måte enn når de er tomme eller fulle av mat/vann. Tenk på en tromme. 

Fenomenet er rimelig vanlig, men samtidig noe plagsomt. Har du mage/tarmproblemer som er diagnostisert? Eller har du bare tidvis «normalt» dårlig fordøyelse? 

Hostingen kan, som du påpeker være angst. Men det kan også være reflux/hjertebank. Altså sure oppstøt fra en magesekk som er full av mat/luft. Prikkinger kan likeledes skyldes at kroppen jobber på fullgod for å håndtere fordøyelse og tolker dette som stress.

Symptomer på ibs og angst er noen ganger såpass sammenfallende at ibs kan tenkes på som angst-symptomer med magen som rent fysisk årsak. 

Jeg er operert for gallesteiner og ble mye dårligere i fordøyelsen etter det. Jeg har fryktelig ømfintlig mage og veksler mellom, løs, hard og vanlig avføring, men stort sett har jeg løs mage og må løpe på do under måltider. Jeg slet også med store luftsmerter etter operasjon av galleblæra.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har egentlig slitt med dette fenomenet i 10 år ca, og trodde den gangen det oppsto at jeg hadde galopperende hjerte. Tok da EKG og alt var i orden der. De siste ukene har det dog vært ille og noen ganger så plagsomt at jeg sliter med å trekke nok luft ned i magen når jeg puster. Dette fører til engstelse og gjør at jeg blir enda verre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 22.25):

Har du noen tips. Hatt det en uke nå. veldig slitsomt for jeg blir så redd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...