Gjest Irritert Skrevet 21. november 2005 #1 Skrevet 21. november 2005 Har blitt "kjent" med en som stadig ringer på døra her, uten å ringe å spørre om det passer først. Jeg har sagt at hun må gjøre det. For litt over en uke siden ringte hun på klokka halv tolv om kvelden. Jeg hadde lagt meg, og svarte på callingen at det ikke passet. Det var lørdag, men det hender jeg legger meg tidlig også i helgene. Dagen etter ringte jeg og gjentok at hun må spørre om det passer før hun evt. kommer. Alle jeg kjenner gjør det. De sender en sms eller ringer først, hvis vi ikke har avtalt besøket på forhånd, dvs. bedt hverandre. Jeg kjenner andre som har bedt denne "gjesten" min om å slutte å komme på besøk til dem. Hun kan sitte i timesvis, og jeg kjenner henne ikke engang. Vi har møttes 4-5 ganger og da hos andre, men siden hun vet hvor jeg bor, kommer hun ubedt. Hun virker ellers oppegående, har høy stilling osv., men er sykemeldt nå. Hva gjør jeg? Nå orker jeg ikke svare på callingen engang, fordi alle mine venner først ringer før de kommer. Dvs. nettopp derfor tolker jeg at det må være henne...
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #2 Skrevet 21. november 2005 Har blitt "kjent" med en som stadig ringer på døra her, uten å ringe å spørre om det passer først. Jeg har sagt at hun må gjøre det. For litt over en uke siden ringte hun på klokka halv tolv om kvelden. Jeg hadde lagt meg, og svarte på callingen at det ikke passet. Det var lørdag, men det hender jeg legger meg tidlig også i helgene. Dagen etter ringte jeg og gjentok at hun må spørre om det passer før hun evt. kommer. Alle jeg kjenner gjør det. De sender en sms eller ringer først, hvis vi ikke har avtalt besøket på forhånd, dvs. bedt hverandre. Jeg kjenner andre som har bedt denne "gjesten" min om å slutte å komme på besøk til dem. Hun kan sitte i timesvis, og jeg kjenner henne ikke engang. Vi har møttes 4-5 ganger og da hos andre, men siden hun vet hvor jeg bor, kommer hun ubedt. Hun virker ellers oppegående, har høy stilling osv., men er sykemeldt nå. Hva gjør jeg? Nå orker jeg ikke svare på callingen engang, fordi alle mine venner først ringer før de kommer. Dvs. nettopp derfor tolker jeg at det må være henne... ← jeg later som om jeg ikke e rhjemme. tar ikke tlf, slår av mobil da jeg ikke ønsker besøk. man er så tilgjengelg som man vil.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #3 Skrevet 21. november 2005 Huff, jeg synes det er litt tragisk at man ikke engang kan gå på besøk til hverandre uten å avtale tid først.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #4 Skrevet 21. november 2005 Enig med gjesten over. Ikke rart det er mye ensomhet rundt om, når det er blitt sånn. Men de som kommer uanmeldt bør jo være varsom for å komme på besøk når det ikke passer.
Gjest Irritert Skrevet 22. november 2005 #5 Skrevet 22. november 2005 Det er hyggelig med besøk, men jeg vil bestemme over min egen tid, og det regner jeg med at andre også vil. Jeg ser på uanmeldte besøk som å bare gå hjem til folk f.eks. på julaften og sette seg til bords...altså veldig uhøflig og total mangel på respekt... Jeg vet det er andre regler på landsbygda, men også der vet jeg at enkelte avtaler før de stikker innom til hverandre. Vi lever i en tid hvor alle har mobiler og telefon, så hvorfor komme uanmeldt? Jeg pleier si fra til folk om det blir sent og jeg f.eks. er trett, og sette grenser. Det går bra blant mine venner. Men hun som nå er begynt å ringe på uanmeldt, later visst ikke til å høre når jeg to ganger har sagt at hun må ringe før hun kommer, i tilfelle det ikke passer. Skjønner hun ikke dette, må jeg vel til gå til det skrittet og bare si fra at jeg synes hun har oppført seg på en måte jeg ikke liker og at da vil jeg ikke ha noen kontakt. Forøvrig virker hun hyggelig, men som sagt så kjenner jeg henne ikke... Som en gjest her sa, har jeg også latt som jeg ikke er hjemme, slår mobilen på lydløs osv., men det burde være unødvendig. Mulig jeg er firkantet, men da velger jeg å være det.
Gjest LoisLane Skrevet 22. november 2005 #6 Skrevet 22. november 2005 Jeg ser på uanmeldte besøk som å bare gå hjem til folk f.eks. på julaften og sette seg til bords...altså veldig uhøflig og total mangel på respekt... ← Her er jeg helt uenig med deg, men du må selv sette dine grenser. Og når du har sagt fra at du vil at hun skal melde/ ringe på forhånd, er det rart at hun ikke respekterer det. Hvordan er hun ellers - liker du henne? Er det ok om hun kommer på besøk når hun gir beskjed først?
Gjest Miloine Skrevet 22. november 2005 #7 Skrevet 22. november 2005 Huff, jeg synes det er litt tragisk at man ikke engang kan gå på besøk til hverandre uten å avtale tid først. ← Ikke helt enig, bare halveis enig å komme uanmeldt når klokka nærmer seg midnatt - syntes jeg er respektløst, og forstår veldig godt at det er irriterenes! Nå står det jo ikke noe om vedkommende har småbarn i huset da, men dersom h*n har det syntes jeg det ihvertfall er hensynsløst. Denne gjesten bør jo respektere at du vil ha beskjed i forkant om det passer/passer ikke for deg å få besøk!
Blomsterenka Skrevet 22. november 2005 #8 Skrevet 22. november 2005 Jeg er ikke vant til uanmeldte besøk og ville ikke likt det særlig heller. De eneste jeg tolererer det av, er fra Jehovas Vitnere, men jeg slipper de ikke over dørstokken, bare avviser de høflig. Ringer det på døra og jeg ikke venter noen, lukker jeg stort sett ikke opp. Det kan jo være Nrk som skal sjekke om jeg betaler lisensen f.eks... eller så er det en som ringer på feil. I min vennekrets og i familien avtaler vi på forhånd. Men da jeg var yngre, i ten- og tjueårene, var det mer vanlig å stikke innom (men det var før mobilens tidsalder også...altså før mobilen ble tilgjengelig slik den er i dag) Gjør som Myggen, lat som du ikke er hjemme?
Gjest baby-E Skrevet 22. november 2005 #9 Skrevet 22. november 2005 (endret) enig med gjest lenger opp her som syns det er trist at man ikke lengre kan gå på uanmeldte besøk. Syns det er hyggelig jeg! MEN man må selvsagt ta forhondsregler da, som eks å ikke dra bort så eks etter kl 21 o.l. Og det kan jo fanken ikke sammenliknes med å dra bort på julaften og sette seg tilbords...Slutt å vær tåpelig.. men selvsagt når du har bedt denne gjeste ringe først er det jo tris at hun ikke gjør det da.. skrivefeil... Endret 22. november 2005 av baby-E
Gjest Milah Skrevet 22. november 2005 #10 Skrevet 22. november 2005 Skjønner deg godt jeg. Jeg vil heller ikke at folk skal komme uten å si i fra først. Men i min gjeng er det en uskreven regel, og heller derfor ikke noe problem. Det at du har sagt i fra flere ganger, og hun fremdeles bare dukker opp, synes jeg er veldig frekt!
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #12 Skrevet 22. november 2005 Hva har det med saken å gjøre at hun virker oppegående og hun har en høy stilling tro??Hm...Skjønte ikke det...
Chiquita Skrevet 22. november 2005 #13 Skrevet 22. november 2005 Jeg synes det er koselig med uanmeldte besøk jeg. Kan ikke skjønne hvorfor alt skal planlegges ned til det minste lille.
Gjest LoisLane Skrevet 22. november 2005 #14 Skrevet 22. november 2005 Hva har det med saken å gjøre at hun virker oppegående og hun har en høy stilling tro??Hm...Skjønte ikke det... ← Det har da noe å si om hun virker oppegående ellers - å ringe uanmeldt på halv tolv om natta kan lett tolkes som litt merkelig oppførsel.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 22. november 2005 #15 Skrevet 22. november 2005 Selvsagt kan det være hyggelig med uanmeldte besøk - men da er det jo også på det rene at man kan avvise vedkommende hvis det ikke passer, uten at vedkommende tar på vei for det. Å komme kl halv tolv om kvelden vitner jo om mangel på sosiale antenner. Og når vedkommende har fått beskjed om at her i gården passer det ofte dårlig, og at man bør ringe før man kommer - ja, så gjør man det.
Nelle Skrevet 22. november 2005 #16 Skrevet 22. november 2005 Jeg kan ikke fordra at folk kommer uanmeldt -og særlig folk jeg ikke kjenner noe særlig. Da jeg studerte hadde jeg en sånn fyr, som jeg hadde møtt hjemme hos en venninne en gang. Plutselig bare dukket han opp hos meg, på besøk -og satt og satt og satt, i 4-5 timer. Jeg kunne ikke fordra fyren, hadde ingenting å snakke med han om, vi hadde ingenting til felles -og jeg HATET å sitte der å konversere hyggelig med ham, servere te etc. Han kom på besøk uanmeldt flere ganger (satt i 4-5 timer hver gang), og ringte for å skravle. Jeg sluttet å ta telefonen, og begynte å late som om jeg ikke var hjemme. Det skal legges til at jeg mer eller mindre sa rett ut at jeg ikke hadde anledning til å ha besøk i så mange timer, at jeg skulle noe, at det ikke passet etc. Men han fortsatte bare. Herregud! Jeg husker dette med GRU, og har overhodet ingen som helst dårlig samvittighet for at jeg ikke kan fordra verken uanmeldte besøk eller å tilbringe tid sammen med mennesker jeg har minimal interesse av å tilbringe tid sammen med. Til trådstarter: Enig med deg i at det er for jævlig at du må late som om du ikke er hjemme. Jeg tror den eneste løsningen er å si rett ut til henne at du ikke liker uanmeldte besøk (men det har du vel egentlig gjort allerede?). Da er kanskje løsningen å bare leve med å gjøre seg litt utilgjengelig en periode, så vil det gå over etter hvert av seg selv, at hun slutter å mase på deg + komme på besøk. Til dere som sier at det er trist at man ikke en gang kan komme på besøk til hverandre uten å planegge først: Folk er forskjellige, noen er mer sosiale enn andre. Dessuten er det forskjell på å få uanmeldt besøk fra noen man kjenner godt og vet at man trives sammen med, og det å få uanmeldt besøk fra noen man verken kjenner veldig godt eller trives sammen med -og særlig når man vet at han eller hun kommer til å bli sittende i timesvis!! Nelle
Tusenfryd Skrevet 22. november 2005 #17 Skrevet 22. november 2005 Det er stor forskjell på om det ringer på døren en tirsdags kveld i syvtiden av noen som bare kjørte innom og å få besøk midt på natten! Jeg skull ønske flere kunne stikke innom i ny og ne - da er det ikke uanmeldt besøk, men stikke innom. Men halv tolv en kveld passer det aldri. Og det kan da umulig være vanskelig å forstå! (Julaften har vi alltid en stol til overs hvis noen trenger det, den kvelden skal ingen være alene.)
Gjest baby-E Skrevet 22. november 2005 #18 Skrevet 22. november 2005 Ja? ← jeg endret innlegget mitt fordi jeg hadde skrivefeil...var det noe du lurte på?
Gjest LoisLane Skrevet 22. november 2005 #19 Skrevet 22. november 2005 jeg endret innlegget mitt fordi jeg hadde skrivefeil...var det noe du lurte på? ← Ja, det var det jeg lurte på. Det sto jo igjen noen. Da skal ikke jeg spore av mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå