AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #1 Skrevet 6. august 2022 I 14 år har jeg hatt ei venninne i livet mitt. Vi har vært igjennom hverandres opp og nedturer, opplevd mye sammen, begge har hatt to graviditeter og fødsler gjennom vennskapet, vi har støttet oss på hverandre når forhold har gått dårlig. Vi gir hverandre rom, sier meningen vår, dømmer ikke, støtter uansett. For 5 år siden møtte hun en ny mann og var oppetter ørene forelsket. Det virket så bra for henne og hun landet veldig hos han. Forholdet gikk fort frem og brått hadde de et barn sammen. Vennskapet gikk naturligvis over til mer korte besøk og lange telefonsamtaler. Jeg fikk barn og barna våre har rukket å bli ganske godt kjent. For ca 3 år siden reagerte jeg litt på lunta til samboeren hennes, det var mens hun gikk gravid så det kunne være nerver tenkte jeg. Så lenge hun ikke tar opp noe, så graver ikke jeg, sånn har vi alltid hatt det. Så når babyen var født og litt frem forteller hun at han hadde vært voldelig mot henne. Jeg ble ganske bekymret og lei meg på hennes vegne. Hun mente hun hadde kontroll på det, han kom aldri til å gjøre sånt igjen og forklarte meg at det var en grunn til det. Han var i en sorgperiode så derfor skjedde dette, ikke god nok grunn for meg. Jeg forklarte henne alt av støtte og hjelp hun kan få ved å bli alene, men hun nektet. Hun mente at da kom han til å ta fra henne ungen. Tiden går, begge familiene finner på ting sammen og samboeren våre blir godt kjent. Etter hvert merker samboer at noe er rart med psyken til fyren. Samboer opplever han som veldig ufin, lyver, får betalt for å gjøre enkelte småjobber og at han ikke gjør jobbene ferdig. Når samboeren min ringer han andre så får han ikke svar. Jeg lar min og hennes samboer ha sin uenighet uten å blande det inn med oss. Jeg og venninna mi fortsetter å møtes som før, men hun er annerledes nå. Tynn, ustelt, prater veldig lite, etc. Samboeren hennes forteller meg at han opplever lite kjærlighet fra henne, men brått venter de en baby til. Noe som er rart for hun ønsket ikke flere med han. Hun sa det var for engangssummen, han trengte pengene. Jeg blir ganske sjokkert av opplegget. Hun har i tiden deres sammen fortalt om mye sinne fra hans side, denne volden, hun la til senere at nå har hun begynt å slå tilbake.. så kontrollbehov, så kommenterer han andre damer hele tiden, viser bilder av alle han har ligget med, liker bilder av alle damene han mener til henne at han aldri har vært noe bekjent med. Hun var en periode kjempe bekymret for at han hadde noen bak hennes rygg. Han gjemte tlf, hadde de med overalt, byttet passord, forsvant uten å si hvor. Etter babyen kom ble det veldig mye mer stille fra henne. Hun hadde aldri telefonen på, svarte sjeldent på noe form for kontakt og nå har hun i tillegg fjernet meg på alle sosiale medier. Skal også sies at han etter baby to ikke lengre godtar hennes familie heller. Så nå har hun kun han igjen.. Jeg har ikke sagt et vondt ord om henne noen gang, vi har alltid vært slik vi har vært. Jeg har gitt henne råd, men aldri forsøkt å bestemme over henne. Alle råd avsluttes alltid med, "men jeg støtter deg uansett hva du velger." Barna går i barnehage, barnevernet har fulgt med på de en stund, det er hjelp og støtte fra de og de har ikke sett noe grunn til å fjerne barna. Hva gjør jeg nå? Jeg er bekymret for henne, noe jeg har vært lenge. Anonymkode: fe87a...e9b
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #2 Skrevet 6. august 2022 Jeg var vært i en lignende situasjon som din venninne og jeg kan si at jeg satt så utrolig stor pris på de som ikke bare kuttet meg ut. Skjønner svært godt at du er bekymret. Som i din venninnes situasjon, så begynte også mennene til mine venninner å reagere på hvordan han oppførte seg og også hvordan jeg ble snakket til. Ofte er det veldig mye verre enn det de rundt ser. Mitt beste råd er å være smørhyggelig med han (for at han ikke skal oppfatte deg som en trussel), vær tilstede for henne men på tomannshånd spør henne rett ut: «har du det bra? Jeg føler bare at noe er feil og jeg vil bare at su skal vite at du alltid kan snakke med deg og at jeg aldri skal presse deg». Man står mye sterkere når man evt begynner å bli klar for å gå om man vet at man har mennesker rundt seg. Anonymkode: f2c14...145 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #3 Skrevet 6. august 2022 Jeg ville kontantet barnevernet. Det er ikke sikkert de har den samme informasjonen du har. Kanskje kan de hjelpe henne å klare å komme seg ut av forholdet. Vær der for henne når og om hun trenger deg, nå eller med tiden. Ville ha fortsatt å sende meldinger og sagt at du savner henne, tenker på henne el.l, og at du er der når hun vil snakke med deg. Anonymkode: 790a2...98e 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #4 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var vært i en lignende situasjon som din venninne og jeg kan si at jeg satt så utrolig stor pris på de som ikke bare kuttet meg ut. Skjønner svært godt at du er bekymret. Som i din venninnes situasjon, så begynte også mennene til mine venninner å reagere på hvordan han oppførte seg og også hvordan jeg ble snakket til. Ofte er det veldig mye verre enn det de rundt ser. Mitt beste råd er å være smørhyggelig med han (for at han ikke skal oppfatte deg som en trussel), vær tilstede for henne men på tomannshånd spør henne rett ut: «har du det bra? Jeg føler bare at noe er feil og jeg vil bare at su skal vite at du alltid kan snakke med deg og at jeg aldri skal presse deg». Man står mye sterkere når man evt begynner å bli klar for å gå om man vet at man har mennesker rundt seg. Anonymkode: f2c14...145 Jeg har ikke kuttet henne ut, jeg har ringt som jeg pleier å møtt "abonnenten har skrudd av telefonen." Jeg får ikke svar på sms, døren hennes er alltid låst og nå fjernet på sosiale medier. Hvordan komme i kontakt da? Anonymkode: fe87a...e9b
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #5 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg var vært i en lignende situasjon som din venninne og jeg kan si at jeg satt så utrolig stor pris på de som ikke bare kuttet meg ut. Skjønner svært godt at du er bekymret. Som i din venninnes situasjon, så begynte også mennene til mine venninner å reagere på hvordan han oppførte seg og også hvordan jeg ble snakket til. Ofte er det veldig mye verre enn det de rundt ser. Mitt beste råd er å være smørhyggelig med han (for at han ikke skal oppfatte deg som en trussel), vær tilstede for henne men på tomannshånd spør henne rett ut: «har du det bra? Jeg føler bare at noe er feil og jeg vil bare at su skal vite at du alltid kan snakke med deg og at jeg aldri skal presse deg». Man står mye sterkere når man evt begynner å bli klar for å gå om man vet at man har mennesker rundt seg. Anonymkode: f2c14...145 Jeg har alltid vært veldig koselig rundt han, sto i blant å pratet med han om hans ting før jeg gikk inn til henne. Har alltid hatt noe med til barna deres når jeg kommer innom. Jeg følte ikke at han så på meg som noe trussel, for det har vært viktig for meg å ikke være i veien på en måte. Jeg har også vært i et voldelig forhold før, jeg vet litt hvordan man prater med sånne. Anonymkode: fe87a...e9b
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #6 Skrevet 6. august 2022 Han driver også å bruker opp hennes penger. Så om hun forsøker å si nei så kommer det emosjonelt press. Jeg har gitt henne råd om å ta ut penger i ny og ne, legge på lur så hun har når han har brukt opp det andre. Anonymkode: fe87a...e9b
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #7 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har alltid vært veldig koselig rundt han, sto i blant å pratet med han om hans ting før jeg gikk inn til henne. Har alltid hatt noe med til barna deres når jeg kommer innom. Jeg følte ikke at han så på meg som noe trussel, for det har vært viktig for meg å ikke være i veien på en måte. Jeg har også vært i et voldelig forhold før, jeg vet litt hvordan man prater med sånne. Anonymkode: fe87a...e9b Da høres det ut som som har gjort det du kan. Kan du dukke opp på døren å banke på om og om igjen? Ta kontakt med andre i familien hennes/venner å si du ikke får kontakt? Anonymkode: f2c14...145
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #8 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da høres det ut som som har gjort det du kan. Kan du dukke opp på døren å banke på om og om igjen? Ta kontakt med andre i familien hennes/venner å si du ikke får kontakt? Anonymkode: f2c14...145 Jeg har vært i kontakt med ene venninnen hennes, hun opplever det samme som meg. Familien opplever det samme. Hun er avstengt fra alle. Anonymkode: fe87a...e9b
AnonymousBruker Skrevet 6. august 2022 #9 Skrevet 6. august 2022 Veldig fint at du er bekymret fordi da bryr du deg virkelig og du er et menneske alle skulle ha hatt i livet. Siden du merker en drastisk endring i atferden hennes, har det mest sannsynlig skjedd noe ja. Hvis hun også forteller at hun har blitt utsatt for vold, kan det være slik at det er mye verre enn hun uttrykker. Dette er for at ikke hennes type skal mistenke noe kanskje. Hvis du tenker på det mye og ser at hun ikke er frisk eller ikke har det bra, er det bedre å kontakte barnevernet og melde om en bekymringsmelding og tilføye informasjon som du observerer. Jeg tenker spesielt på barna, og dersom antakelsene dine stemmer, vil jeg ha de barna (og vennen din) vekk fra den mannen fort som fy. Ingen barn skal ha en barndom med vold i bilde. Ja, det er forferdelig mange som er i det, og har det, men hvis det er mulig å minske antallet må vi bare gjøre det vi kan.♥️ 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #10 Skrevet 6. august 2022 AnonymousBruker skrev (1 minutt siden): Veldig fint at du er bekymret fordi da bryr du deg virkelig og du er et menneske alle skulle ha hatt i livet. Siden du merker en drastisk endring i atferden hennes, har det mest sannsynlig skjedd noe ja. Hvis hun også forteller at hun har blitt utsatt for vold, kan det være slik at det er mye verre enn hun uttrykker. Dette er for at ikke hennes type skal mistenke noe kanskje. Hvis du tenker på det mye og ser at hun ikke er frisk eller ikke har det bra, er det bedre å kontakte barnevernet og melde om en bekymringsmelding og tilføye informasjon som du observerer. Jeg tenker spesielt på barna, og dersom antakelsene dine stemmer, vil jeg ha de barna (og vennen din) vekk fra den mannen fort som fy. Ingen barn skal ha en barndom med vold i bilde. Ja, det er forferdelig mange som er i det, og har det, men hvis det er mulig å minske antallet må vi bare gjøre det vi kan.♥️ Fra å være en ryddig, skravlet person som likte å ordne seg, til å se ut som et narkovrak som aldri vasker hjemme og stenger alle ute. Endringen er ekstrem. Det siste jeg hørte fra henne var for 10 mnd siden, da sa hun at hun nektet å dele seng med han. Han sa det selv en gang at de sov på hvert sitt rom. Jeg tenkte at selv med et barn til så var hun på vei ut. Så brått null kontakt.. jeg forstår at noe foregår. Hun har alltid vært så utrolig ærlig, så om hun faktisk var på vei ut så ville hun på forhånd forklart hvorfor hunntar avstand en periode. Anonymkode: fe87a...e9b 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #11 Skrevet 6. august 2022 Du er en god venninne, men jeg blir bekymret av det du skriver. Jeg jobber i psykiatrien og ville kontaktet både barnevernet og politiet. Anonymkode: c5a6f...c15 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #12 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er en god venninne, men jeg blir bekymret av det du skriver. Jeg jobber i psykiatrien og ville kontaktet både barnevernet og politiet. Anonymkode: c5a6f...c15 Nå har jeg ikke oversikt lengre og det stresser meg. Jeg har sett på et forsidebilde av barna nå nylig at de så friske og fine ut. Hun er utrolig omsorgsfull, så kan godt være at absolutt all energi går til barna. Anonymkode: fe87a...e9b
AnonymousBruker Skrevet 6. august 2022 #13 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fra å være en ryddig, skravlet person som likte å ordne seg, til å se ut som et narkovrak som aldri vasker hjemme og stenger alle ute. Endringen er ekstrem. Det siste jeg hørte fra henne var for 10 mnd siden, da sa hun at hun nektet å dele seng med han. Han sa det selv en gang at de sov på hvert sitt rom. Jeg tenkte at selv med et barn til så var hun på vei ut. Så brått null kontakt.. jeg forstår at noe foregår. Hun har alltid vært så utrolig ærlig, så om hun faktisk var på vei ut så ville hun på forhånd forklart hvorfor hun tar avstand en periode. Skjønner. Da er det helt tydelig at noe har skjedd, og det er gjerne når man får dårlig kontakt at noe ikke er på stell. Tror det kan være bedre å melde om det. Kanskje det kan skade forholdet deres noe, men dersom du har rett tror jeg mange ting vil bli bedre for dere alle. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå har jeg ikke oversikt lengre og det stresser meg. Jeg har sett på et forsidebilde av barna nå nylig at de så friske og fine ut. Hun er utrolig omsorgsfull, så kan godt være at absolutt all energi går til barna. Husk at på bilder kan mye være løgn. Man later som at alt er greit hvor det er mulig å uttrykke det, men på innsiden og i virkeligheten kan det være noe annet, spesielt når du er bekymret.😊 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #14 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): I 14 år har jeg hatt ei venninne i livet mitt. Vi har vært igjennom hverandres opp og nedturer, opplevd mye sammen, begge har hatt to graviditeter og fødsler gjennom vennskapet, vi har støttet oss på hverandre når forhold har gått dårlig. Vi gir hverandre rom, sier meningen vår, dømmer ikke, støtter uansett. For 5 år siden møtte hun en ny mann og var oppetter ørene forelsket. Det virket så bra for henne og hun landet veldig hos han. Forholdet gikk fort frem og brått hadde de et barn sammen. Vennskapet gikk naturligvis over til mer korte besøk og lange telefonsamtaler. Jeg fikk barn og barna våre har rukket å bli ganske godt kjent. For ca 3 år siden reagerte jeg litt på lunta til samboeren hennes, det var mens hun gikk gravid så det kunne være nerver tenkte jeg. Så lenge hun ikke tar opp noe, så graver ikke jeg, sånn har vi alltid hatt det. Så når babyen var født og litt frem forteller hun at han hadde vært voldelig mot henne. Jeg ble ganske bekymret og lei meg på hennes vegne. Hun mente hun hadde kontroll på det, han kom aldri til å gjøre sånt igjen og forklarte meg at det var en grunn til det. Han var i en sorgperiode så derfor skjedde dette, ikke god nok grunn for meg. Jeg forklarte henne alt av støtte og hjelp hun kan få ved å bli alene, men hun nektet. Hun mente at da kom han til å ta fra henne ungen. Tiden går, begge familiene finner på ting sammen og samboeren våre blir godt kjent. Etter hvert merker samboer at noe er rart med psyken til fyren. Samboer opplever han som veldig ufin, lyver, får betalt for å gjøre enkelte småjobber og at han ikke gjør jobbene ferdig. Når samboeren min ringer han andre så får han ikke svar. Jeg lar min og hennes samboer ha sin uenighet uten å blande det inn med oss. Jeg og venninna mi fortsetter å møtes som før, men hun er annerledes nå. Tynn, ustelt, prater veldig lite, etc. Samboeren hennes forteller meg at han opplever lite kjærlighet fra henne, men brått venter de en baby til. Noe som er rart for hun ønsket ikke flere med han. Hun sa det var for engangssummen, han trengte pengene. Jeg blir ganske sjokkert av opplegget. Hun har i tiden deres sammen fortalt om mye sinne fra hans side, denne volden, hun la til senere at nå har hun begynt å slå tilbake.. så kontrollbehov, så kommenterer han andre damer hele tiden, viser bilder av alle han har ligget med, liker bilder av alle damene han mener til henne at han aldri har vært noe bekjent med. Hun var en periode kjempe bekymret for at han hadde noen bak hennes rygg. Han gjemte tlf, hadde de med overalt, byttet passord, forsvant uten å si hvor. Etter babyen kom ble det veldig mye mer stille fra henne. Hun hadde aldri telefonen på, svarte sjeldent på noe form for kontakt og nå har hun i tillegg fjernet meg på alle sosiale medier. Skal også sies at han etter baby to ikke lengre godtar hennes familie heller. Så nå har hun kun han igjen.. Jeg har ikke sagt et vondt ord om henne noen gang, vi har alltid vært slik vi har vært. Jeg har gitt henne råd, men aldri forsøkt å bestemme over henne. Alle råd avsluttes alltid med, "men jeg støtter deg uansett hva du velger." Barna går i barnehage, barnevernet har fulgt med på de en stund, det er hjelp og støtte fra de og de har ikke sett noe grunn til å fjerne barna. Hva gjør jeg nå? Jeg er bekymret for henne, noe jeg har vært lenge. Anonymkode: fe87a...e9b Du som nær venninne som har sett alt, burde kontakte barnevernet og være ærlig. Si at du er veldig bekymret for venninnen din og vet ikke hva du skal gjøre, hun må komme seg vekk fra den mannen. Det er tydelig at venninnen din er preget av psykisk og fysisk vold, du har sett at hun har blitt tynn og ustelt, prater lite. Det er store personlighetsforandringer, hun er jo tydelig nedbrutt!! Du burde jo be hun ringe et krisesenter, ungene kommer aldri til å bli tatt fra hun - helt tåpelig at kvinner i dag tror at menn kan ta fra dem barna. Du må få opp øynene hennes, for ungene kommer til å bli fratatt dem hvis hun ikke forlater han. Dette kommer bare til å bli verre. Og hvem FAEN får et barn pga engangsstønad?! Det er det dummeste jeg har hørt. De pengene skal ikke gå til han??? Hva faen. GJØR NOE Anonymkode: 19df7...7fa 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #15 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du som nær venninne som har sett alt, burde kontakte barnevernet og være ærlig. Si at du er veldig bekymret for venninnen din og vet ikke hva du skal gjøre, hun må komme seg vekk fra den mannen. Det er tydelig at venninnen din er preget av psykisk og fysisk vold, du har sett at hun har blitt tynn og ustelt, prater lite. Det er store personlighetsforandringer, hun er jo tydelig nedbrutt!! Du burde jo be hun ringe et krisesenter, ungene kommer aldri til å bli tatt fra hun - helt tåpelig at kvinner i dag tror at menn kan ta fra dem barna. Du må få opp øynene hennes, for ungene kommer til å bli fratatt dem hvis hun ikke forlater han. Dette kommer bare til å bli verre. Og hvem FAEN får et barn pga engangsstønad?! Det er det dummeste jeg har hørt. De pengene skal ikke gå til han??? Hva faen. GJØR NOE Anonymkode: 19df7...7fa Jeg har tipset og krisesenter tidligere uten hell. Hun har fått alle råd om hvordan spare penger uten at han ser det, hvilke rettigheter og stønader som enslig, krisesenter, bilder som bevis, folk som vitner. Pengene brukte fyren opp på 2 mnd. Anonymkode: fe87a...e9b
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #16 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå har jeg ikke oversikt lengre og det stresser meg. Jeg har sett på et forsidebilde av barna nå nylig at de så friske og fine ut. Hun er utrolig omsorgsfull, så kan godt være at absolutt all energi går til barna. Anonymkode: fe87a...e9b Et bilde er jo kun fasade, du burde ha mer vett i hodet enn å tenke på den måten. Ærlig talt. Barn som vokser opp i voldelige hjem og en nedbrutt mor, det er barn som vokser opp med store traumer og eventuelt personlighetsforstyrrelser. Barna får IKKE det de trenger i det hjemmet. Mye mulig de får alt de trenger av moren sin, men IKKE imens hun bor med han. Det sier jo seg selv. Barn er ekstremt sensitive og fanger opp humør, stemninger og alt. Så det å leve i et hjem hvor det er konstant nedbrutt stemning - vel, det gjør så stor skade at jeg har ikke ord. Trodde folk i Norge hadde mye kunnskap om vold i hjem i dag, vi lever i 2022 - men tydeligvis ikke. Anonymkode: 19df7...7fa
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #17 Skrevet 6. august 2022 Kontakt barnevern og politiet. Anonymkode: 3c3bd...0aa 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #18 Skrevet 6. august 2022 Da må jeg gjøre det anonymt, den fyren er jeg ikke trygg på. Anonymkode: fe87a...e9b
Silva Pluvialis Skrevet 6. august 2022 #19 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har ikke kuttet henne ut, jeg har ringt som jeg pleier å møtt "abonnenten har skrudd av telefonen." Jeg får ikke svar på sms, døren hennes er alltid låst og nå fjernet på sosiale medier. Hvordan komme i kontakt da? Anonymkode: fe87a...e9b Det virker som han har isolert henne fra deg og resten av omverdenen. Dette er så alvorlig at jeg ville ringt politiet og bedt dem sende en patrulje til deres adresse. 3 1
Havspeil Skrevet 6. august 2022 #20 Skrevet 6. august 2022 (endret) Det hjelper nada å dra inn barnevern og politi NÅ. - dersom hun passer på ungene sine ! Det krever noe graverende til...🙄 MEN : du skal stå parat til å hjelpe . Hun er klart i et forhold under vold,- også økonomisk. Hun har nok med å holde hodet over vannet ,- det er derfor hun ikke ber om hjelp. Mest sannsynlig isoleres hun av mannen,ifht hele situasjonen. Hun trenger tid ,- følg opp. - med å underlette . ❤ Vær smart,- besøk . ( lat som ingenting....kun da senker hun skuldrene ) Hun er redd ,- da hun lever med usikkerhet. Endret 6. august 2022 av Havspeil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå