Gå til innhold

studie

Gjest ungalenemor

Anbefalte innlegg

Gjest ungalenemor
Skrevet

vurderer sterkt å flytte til Oslo med ungen min på 2,5 år.

jeg vil da studere, men lurer litt på forsvarligheten i dette.. ?

da jeg selv er fra et lite sted, og som sagt er ung...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oslo er bare for byfolk over 40 ;) Neida, syns det er fornuftig at du vil studere. Hva er så ufornuftig da?

Skrevet

Studentsamskipnaden i Oslo har gode tilbud til studerende foreldre, det finnes rimelige familieleiligheter, studentbarnehager der enslige ofte blir prioritert etc. Jeg ville nok ikke blitt i byen ettepå, og muligens flyttet ut før skolealder, rett og slett fordi det jeg har råd til som alenemor i Oslo er i områder jeg ikke ønsker at ungen min skal vokse opp. Alternativet ville vært å flytte langt utenfor og pendle til byen, men det er jo ikke så enkelt når man skal ta hensyn til barnehager etc, og kanskje fortsatt er alene. Skolegang er uansett viktig og ønsker du å studere i Oslo er det ingenting i veien for det. Vet ikke hvor ung du er, eller om du har vært veldig avhengig av avlastning fra familien frem til nå, men synes ikke du er uforsvarlig i utgangspunktet. Bygda er jo alltid der, går det ikke kan du vel flytte tilbake, eller du kan prøve å finne et studium på et mindre sted kanskje?

Gjest ungalenemor
Skrevet

ok.

men er stud. barnehagen(e) åpne for dem som velger privatskole også?

Skrevet

Det kommer vel an på om skolen har et samarbeid med Studentsamskipnaden eller ikke. Hvilken skole gjelder det? Sjekket BI ettersom det er den største privatskolen, de ser ut til å ha en samarbeidsavtale hvertfall, men det spørs om de mindre skolene har noe slikt.

Skrevet

Private skoler har jo ofte egene student barnehager også da.. ring skolen og undersøk. Du får ihvertfall mye forsørgerstipend som aleneforsørger fra lånekassen. Du kan sjekke på www.lanekassen.no og trykke på stipend kalkulatoren, så kan du regne ut hvor mye du vil få.. Så er det bare å regne ut pris for hybel, mat, barnehage, skole og veie dette opp mot stipendet...

Lykke til! Synes du er tøff jeg!

Skrevet

Du får vel overgangsstønad i tillegg til forsørgertillegg på lånet fra lånekassen. Dessuten får du dekket 70% av barnepasset, så du kan vel like gjerne velge vanlig barnehage.

Jeg har hørt at aleneforsørgere som er studenter kommer ganske godt ut av det økonomisk.

Jeg skjønner godt at du har betenkeligheter med å flytte til Oslo jeg. Jeg tror likevel at hvis du blir ferdig med studiene før skolealder går det helt fint for deg og barnet. Jeg må legge til at jeg ikke er spesielt godt kjent i Oslo, men jeg synes det virker veldig stort med lange avstander. Jeg hadde nok heller satset på en mindre by, men det er j ikke sikkert de har studiet du ønsker andre steder??

Selv har jeg vært studerende forelder i Trondheim i 6 år nå, og det har vært helt topp. Vi bor i et rolig og barnevennlig boligområde ca 15-20 minutter fra sentrum med bil. Vi har hatt det som plommen i egget både vi voksne og ungene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...