Gå til innhold

Mener voldtektsofre selv har skylden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Men ER sjansen større om man er utfordrende kledd? Finnes det noen slik statistikk?

Det vet jeg ikke. Men jeg har ikke tenkt å teste ut og se hva som skjer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nei er nei.

Ja, det finnes noe som heter provokasjon, mht vold. Dette tar straffeloven høyde for. Men ikke i forhold til seksuell opphisselse. Nettopp fordi at nei betyr nei.

Men spørsmålet gjenstår; er det en voldtekt?

Selvpåført rus regnes ikke i utgangspunktet som bevisstløshet rettslig - så hva skjer da om kvinnen plutselig angrer underveis eller etterpå, men ikke evner å gi uttrykk for det?

Skrevet
Nei er nei.

Ja, det finnes noe som heter provokasjon, mht vold. Dette tar straffeloven høyde for. Men ikke i forhold til seksuell opphisselse. Nettopp fordi at nei betyr nei.

Men da burde jenta ha vett nok til å si nei på et tidlig tidspunkt da. Blir du med en mann hjem etter at du hr flørta og kanskje klina hemningsløst både på dansegulvet og i taxikøen, så er det vel ikke rart han forventer både det ene og andre? Og kommer de hjem og fortsetter klininga der.. Og han nærmest har handa i trusa hennes og hun har oppmuntret han hele veien for så å si nei, ja da syns jeg hun har et forklaringsproblem.

Jeg forsvarer ikke voldtekt, men jeg regner dette som provokasjon og sidestiller dette ikke med overgrep der en vilt fremmed mann kommer hoppende ut av buskene.

Skrevet

Så om man ombestemmer seg, så kan man bare ha det så godt, for mannen har krav på sex? Selv om man sier nei, skriker og prøver å komme seg unna, men han holder henne nede og tvinger seg til det han trodde han skulle få, enten ved vold eller bruk av trusler?

Nei du, slik tenker ikke jeg.

nei er nei.

Skrevet
Men spørsmålet gjenstår; er det en voldtekt?

Selvpåført rus regnes ikke i utgangspunktet som bevisstløshet rettslig - så hva skjer da om kvinnen plutselig angrer underveis eller etterpå, men ikke evner å gi uttrykk for det?

Det vil alltid være en voldtekt, om noen tiltvinger seg sex mot den andres vilje.

Om man ikke på noen som helst måte gir uttrykk for at man ikke vil, er det ikke å regne som voldtekt. Men det KAN isåfall gå inn under paragrafen om å ha sex med en bevistløs person. Og det er jo også straffbart.

Skrevet
Så om man ombestemmer seg, så kan man bare ha det så godt, for mannen har krav på sex? Selv om man sier nei, skriker og prøver å komme seg unna, men han holder henne nede og tvinger seg til det han trodde han skulle få, enten ved vold eller bruk av trusler?

Nei du, slik tenker ikke jeg.

nei er nei.

Nå tviler jeg på at dette er scenariet i det tilfellet jeg skisserte. Sier jenta nei når han sitter der med halve høyrehanda opp i f.... hennes så tviler jeg på at jun begynner å skrike å slå vilt rundt seg. Og at han tillsvarende holder henne i et jerngrep og "voldtar" henne.

Den som er med på leken må tåle streken.

Det er jo barnelørdom det.

Skrevet
Det vil alltid være en voldtekt, om noen tiltvinger seg sex mot den andres vilje.

Om man ikke på noen som helst måte gir uttrykk for at man ikke vil, er det ikke å regne som voldtekt. Men det KAN isåfall gå inn under paragrafen om å ha sex med en bevistløs person. Og det er jo også straffbart.

Ingen her er vel tankelesere - så man er jo avhengig av at en voksen person kan gi uttrykk for samtykke/ikke samtykke.

Jeg mener ikke at personen er bevisstløs, men rett og slett dritings.

Mitt poeng er at selvpåført rus ikke fritar deg for å ta ansvar for deg selv og dine egne handlinger.

Skrevet (endret)

Det er ganske vanlig å drikke seg full i helgene i Norge. En stor prosentandel av norsk ungdom gjør dette. Hvor mange av oss har ikke feilberegnet litt hva vi tålte av alkohol en eller annen gang. Skal man da bare godta at man desverre også ble voldtatt den kvelden? Hvis man er på fest med venner og bekjente og ser en jente som vakler inn på et rom og legger seg på en seng fordi hun er full, har man da rett til å følge etter henne for så å voldta henne?

Det er klart at alle har et ansvar for å ta vare på seg selv på fest, men man har også et ansvar for å ikke skade dem som ikke klarer å ta vare på seg selv akkurat den kvelden. Det at noen har drukket seg for full gjør dem ikke til fritt villt.

Da er det nok svært mange jenter her i Norge som kan være lykkelig for at det gikk bra den festen da du bommet litt på mengden Irish Coffee og sovnet på do...

Endret av Caramba
Skrevet

Det kan være et tilfelle - hvor jenta, som er full, utsettes for en voldtekt uten å ha gitt inntrykk av å ønske sex i det hele tatt.

Den andre versjonen kan være jenta som er dritings og får black-out, men er med på det hele. Men så angrer hun underveis eller dagen etter...

Skrevet
Den andre versjonen kan være jenta som er dritings og får black-out, men er med på det hele. Men så angrer hun underveis eller dagen etter...

Ikke for å kverulere, men hvordan kan du være med på det hele når du får blackout? :forvirret:

Skrevet
Ikke for å kverulere, men hvordan kan du være med på det hele når du får blackout?  :forvirret:

Tro meg - folk kan gjøre ganske mye rart mens de har blackout.

Skrevet

At man skal beskytte seg selv, er jeg helt enig i - det jeg ikke er enig i er utsagn som at hun egentlig kan skylde seg selv når hun blir voldtatt. Det er DEN mentaliteten det må bli slutt på.

Og når vi vet at majoriteten av voldtekter faktisk begås av noen offeret kjenner, så bortfaller det der uansett - det er ikke hvordan jenta oppfører seg som er problemet - det er mannfolk som ikke respekterer jenter og ikke takler å få et nei. Og hvorfor godtar vi at sånn er det?

Det jeg mener er at så lenge vi finner unnskyldninger for mannen og gir kvinnen noe av skylda, så blir det der aldri bedre. Og vi trenger ikke mene direkte at mannen var uten skyld... det holder at vi mener at kvinnen egentlig kunne skylde seg selv....

Det er det samme som å påstå at hun ber om det.

Skrevet

Myter og fakta om voldtekt

Generelt om voldtekt

Sitat hentet fra Feline's hjemmeside.

Aksepter både følelsesmessig og intellektuelt den realiteten at ofrene ikke på noen måte er ansvarlig for de overgrep de er utsatt for, uansett omstendighetene og uansett egen atferd. Ofrene har overhodet ikke noe ansvar. Hvis en eller annen del av deg ikke kan forstå dette, snakk med andre som kan hjelpe deg med å forstå det. Hvis du ikke kan akseptere offerets uskyld, er det viktig at du vet at du kan ikke være en god venn eller kjæreste for noen med overgrepshistorie. Uansett hvor hardt du prøver å skjule disse følelsene, vil de ble utstrålt på et eller annet nivå og øke følelsen av skyld og skam som offeret allerede bærer på.

"Hvordan kunne du?" og "Hvorfor gjorde du ikke...?" kan være spørsmål du føler for å stille, men alt de sier er at du virkelig ikke forstår

Skrevet

nå tror jeg vi bør holde tunga litt i munnen her.

nå vi sier ordet voldtekt så tenker de fleste på en eller annen psykopat som en sen nattestime står i buskene å kaster seg over et tilfeldig offer for å voldta henne

De fleste "voldtekter" er faktisk i grenseland av hva man kalle voldtekt. Vi har f.eks kvinner/jenter som inviterer gutter med seg hjem og som bruker et kropsspråk som indikerer sex. (noen kaller dem luremus)

Enkelte andre kvinner blir med på ting som de i ettertid finner ut at de egentlig ikke hadde så lyst til alikevel, og som i ettertid definerer det som et voldtekt.

Det er mange grensesituasjoner som jeg mener ikke kan defineres som voldtekt men bare i verste grad som ovegrep

f.eks en gutt på 19 år som fingrer ei på 15 kan bli dømt for overgrep og stemplet som seksualforbryter selv om det var frivelig fra hennes side - synes dere det er rettferdig ??

Skrevet
Selvfølgelig kan kvinner kle seg i akkurat det som passer dem, selvfølgelig skal menn godta et "nei" og selvfølgelig er det ingen kvinnes skyld om hun blir voldtatt, uansett hvordan hun ser ut.

Det er mye rart jeg har rett til å gjøre, men som ikke ville være til gode for meg selv, og min sikkerhet går foran et slikt prinsipp.

du kan selvsagt kle deg som du vil, men du kan sammtidig da ikke bevege deg hvor du vil - særlig hvis du er utfordrende kledd

Skrevet

Aksepter både følelsesmessig og intellektuelt den realiteten at ofrene ikke på noen måte er ansvarlig for de overgrep de er utsatt for, uansett omstendighetene og uansett egen atferd. Ofrene har overhodet ikke noe ansvar. Hvis en eller annen del av deg ikke kan forstå dette, snakk med andre som kan hjelpe deg med å forstå det. Hvis du ikke kan akseptere offerets uskyld, er det viktig at du vet at du kan ikke være en god venn eller kjæreste for noen med overgrepshistorie. Uansett hvor hardt du prøver å skjule disse følelsene, vil de ble utstrålt på et eller annet nivå og øke følelsen av skyld og skam som offeret allerede bærer på.

"Hvordan kunne du?" og "Hvorfor gjorde du ikke...?" kan være spørsmål du føler for å stille, men alt de sier er at du virkelig ikke forstår

Merker jeg blir helt matt når jeg leser noe sånt. Uansett adferd er jenta fritatt for skyld. Dette mener jeg bare er tilfellet i de voldtektene hvor ukjent gjerningsmann ligger bak en busk. For de fleste "voldtekter" hvor dama frivillig blir med en mann hjem etter en ofte heftig flørt er ikke det samme. Føler dere virkelig ikke at dame nr en er mindre skyld i det som skjer enn dame nr 2 som har utvist dumhet med å bli med en fyr hjem, og kanskje har sendt han signaler om at hun er interessert?

Og de fleste menn ( også de som blir beskyldt og kanskje også har gått over streken med ei dame de har tatt med seg hjem på byen der BEGGE er i beruset tilstand) ville aldri ligget i buskene og hoppet på et vilt fremmed dame.

Skrevet
At man skal beskytte seg selv, er jeg helt enig i - det jeg ikke er enig i er utsagn som at hun egentlig kan skylde seg selv når hun blir voldtatt. Det er DEN mentaliteten det må bli slutt på.

Og når vi vet at majoriteten av voldtekter faktisk begås av noen offeret kjenner, så bortfaller det der uansett - det er ikke hvordan jenta oppfører seg som er problemet - det er mannfolk som ikke respekterer jenter og ikke takler å få et nei. Og hvorfor godtar vi at sånn er det?

Det jeg mener er at så lenge vi finner unnskyldninger for mannen og gir kvinnen noe av skylda, så blir det der aldri bedre. Og vi trenger ikke mene direkte at mannen var uten skyld... det holder at vi mener at kvinnen egentlig kunne skylde seg selv....

Det er det samme som å påstå at hun ber om det.

Jeg tror jeg egentlig vi er enige her. Det finnes ingen unnskyldning for en voldtekt.

Likevel vil jeg presisere at det ikke finnes gråsoner hvor man kan stille spørsmålstegn ved om det er en voldtekt eller ikke.

Eksempelvis en sak hvor hun er beruset, har havnet til sengs med en mann og plutselig under samleie ombestemmer seg, men er "for full" til å gi uttrykk for at hun ikke vil mer.

Jeg skjønner meget godt at hun kan føle seg voldtatt i en slik situasjon - men ser du det fra hans side kan det være at han ikke engang har forstått at hun ville avbryte samleiet.

Skrevet

, uansett omstendighetene og uansett egen atferd. Ofrene har overhodet ikke noe ansvar.

Merker jeg blir helt matt når jeg leser noe sånt. Uansett adferd er jenta fritatt for skyld. Dette mener jeg bare er tilfellet i de voldtektene hvor ukjent gjerningsmann ligger bak en busk.

enig, det blir helt urimelig at det såkalte offeret uansett situasjon er helt uten skyld. Det er mange nyanser her.

Utsang som at : "offeret er uensett uten ansvar" er kun et dogme som enkelte prøver å banke inn i folk. Nyansene blir helt borte

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Det eneste offeret har ansvar for er å si nei.

Endret av Fighter
Skrevet

Merker jeg blir helt matt når jeg leser noe sånt. Uansett adferd er jenta fritatt for skyld. Dette mener jeg bare er tilfellet i de voldtektene hvor ukjent gjerningsmann ligger bak en busk. For de fleste "voldtekter" hvor dama frivillig blir med en mann hjem etter en ofte heftig flørt er ikke det samme. Føler dere virkelig ikke at dame nr en er mindre skyld i det som skjer enn dame nr 2 som har utvist dumhet med å bli med en fyr hjem, og kanskje har sendt han signaler om at hun er interessert? 

Og de fleste menn ( også de som blir beskyldt og kanskje også har gått  over streken med ei dame de har tatt med seg hjem på byen der BEGGE er i beruset tilstand) ville aldri ligget i buskene og hoppet på et vilt fremmed dame.

JEG blir matt når folk åpenbart mener mannen har "krav" på sex om jenta har flørtet i første omgang. Det er mange ting som kan skje på hjemveien - man kan bli mer edru, man kan føle seg sliten/dårlig osv. Man kan innse at det var gøy å flørte, men at man ikke ønsker sex likevel. Jeg er fullt på det rene med at man som jente utsetter seg for en risiko om man tar med en mann hjem.

MEN: menn med normalt utviklede sjelsevner klarer å stoppe om jenta signaliserer at hun ikke vil. De kan synes det er kjipt, og kanskje bli skuffet og synes jenta er teit. De klarer likevel å la være å fullføre samleie. Klarer de IKKE det, og synes at de har rett til å tvinge jenta til sex, er det min urokkelige mening at det er noe galt med mannens evne til å kontrollere behovene sine, og at det han gjør er å forgripe seg.

Skillet mellom voldtekt/overgrep har jeg ikke kunnskaper nok til å definere, jeg synes heller ikke det er det viktigste her. Et overgrep har uansett EN gjerningsmann/kvinne og ETT offer - offeret er da ikke gjerningsmann, selv om offeret har opptrådt "uvettig" når hun har stolt på en mann som viser seg å ikke være god!

Jeg vil også tro at langt de fleste voldtekter skjer uten at jenta har kledd seg eller oppført seg spesielt utfordrende. For "notoriske" voldtektsforbrytere gjelder det at maktfølelsen er viktigere enn at de blir opphisset av "vulgær påkledning" - oftere tenner de på jenter som virker redde og usikre - lette ofre, og jeg har lest et intervju med en voldtektsmann som tok "alt" fra unge jenter på joggetur til gamle ulekre damer. Han hånlo selv av oppfatningen om at jenter må "kle på seg" - for han, og for mange andre voldtektsmenn, hadde jentas seksuelle utstråling/bevissthet INGENTING med hans handlingsmønster å gjøre. Ellers skjer det ofte at voldtektsmannen er en man kjenner fra før...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...