Gå til innhold

Mener voldtektsofre selv har skylden

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja
Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1161732.ece

En britisk spørreundersøkelse avslører at så mye som hver tredje brite mener at kvinnen selv helt eller delvis har skylden hvis hun blir voldtatt etter at hun har oppført seg på en flørtende måte. Det skriver avisen The Sun.

Tro hvordan denne statistikken hadde sett ut i Norge...

Videoannonse
Annonse
Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Fascinerende at menn og kvinner der borte vurderer dette såpass likt. Lurer på hvordan det hadde vært i Norge.

Skrevet

Hvordan defineres 'skyld'? En kvinne som kler seg ekstremt ufordrerende og flørter med mange menn på byn, vet at hun har større sjanse til å bli voldtatt enn om hun ikke hadde gjort dette.

Skrevet

Selvsagt er kvinner uten skyld i en voldtekt, UANSETT hvordan hun måtte ha opptrått forut for voldtekten.

Derfor påberoper jeg meg også retten til å skulle kunne gå med en t-skjorte med ordene "Pakkiser lukter hundedritt" uten at våre nye landsmenn skal få lyst til å gi meg deng.

NOT

Skrevet

Men de som voldtar skulle alikevel tatt et nei for et nei. Voldtekt er en straffbar handling. Det er vold mot et annet menneske, og etterfølgene av en sånn handling kan ødelegge livene til de som har blitt utsatt for det.

Er det rett at overgriperen kan gjemme seg bak at h*n ikke klarte å holde fingrene fra fatet. At sånn fungerer mennesker fordi det ligger i genene våre som et slags urinnstinkt?

Dagens mennesker har knappest noe instinkt igjen. Vi kan selv kontrollere lysten vår. Derfor kan en ikke rettferdiggjøre en sånn handling.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Alle undersøkelser viser at voldtekt ikke handler om sex, det handler om makt. Så utfordrende klær eller flørtende adferd har ingenting med saken å gjøre, det er bare en billig måte å fraskrive seg ansvaret på.

Skrevet

Passer godt med en sånn undersøkelse akkurat nå - det er ikke mer enn max to uker siden en eller annen mente at jeg levde i fortiden da jeg mente at sånn er faktisk folks tankegang når det gjelder voldtekt.

Jeg fikk høre at jeg hang igjen i femtitallet og at jeg så for mange amerikanske tv-serier.

Men, så ser vi - det har faktisk ikke bedret seg. Det er fremdeles jenters egen skyld.

Og så lenge vi fremdeles henger oss på debatter og mener at jentene må ta ansvar selv ved å kle seg mindre utfordrende, ikke drikke alkohol, ikke flørte osv osv, så kommer vi aldri denne tendensen til livs.

Jeg lurer.. hva med menn som driver rundt i trange sykkelshorts og trange singletter - blir de ofte utsatt for voldtekter og overgrep fra kvinner...? Eller er det kanskje menn som....

Og som du sier, Varg-Menja - det handler egntlig ikke om sex, det handler om makt.

Skrevet

Du vil nok få et mindre antall her i Norge. Tross alt ligger vi et stykke foran når det kommer til likestilling og synet på det andre kjønn.

Skrevet (endret)
Passer godt med en sånn undersøkelse akkurat nå - det er ikke mer enn max to uker siden en eller annen mente at jeg levde i fortiden da jeg mente at sånn er faktisk folks tankegang når det gjelder voldtekt.

Jeg fikk høre at jeg hang igjen i femtitallet og at jeg så for mange amerikanske tv-serier.

Men, så ser vi - det har faktisk ikke bedret seg. Det er fremdeles jenters egen skyld.

Og så lenge vi fremdeles henger oss på debatter og mener at jentene må ta ansvar selv ved å kle seg mindre utfordrende, ikke drikke alkohol, ikke flørte osv osv, så kommer vi aldri denne tendensen til livs.

Du har ansvaret for å ta vare på deg selv, på samme måte som jeg har ansvaret for å ikke komme i bråk og bli slått ned. Det hjelper liksom ikke å påberope seg freedom of speech i de hardbarkeste strøkene i byen.

Men når det kommer til voldtekter av kvinner i mørke bakgater så er vel ikke det akkurat den typen som forekommer oftest.

Undersøkelsen sier heller ikke noe om at denne tredjedelen mener at mannen har rett til å voldta henne og ikke er uten ansvar.

Endret av TomKrus
Skrevet

Kan man da tolke det slik at britene mener at det er greit å voldta en kvinne som "kler eller oppfører seg utfordrende"? Fordi det er jo hennes skyld når alt kommer til alt.

Skrevet
Kan man da tolke det slik at britene mener at det er greit å voldta en kvinne som "kler eller oppfører seg utfordrende"? Fordi det er jo hennes skyld når alt kommer til alt.

Ikke nødvendigvis, og jeg tviler sterkt på det. Slik jeg tolker det er at de mener kvinner må ta mer ansvar for å beskytte seg selv.

Skrevet

Selvfølgelig kan kvinner kle seg i akkurat det som passer dem, selvfølgelig skal menn godta et "nei" og selvfølgelig er det ingen kvinnes skyld om hun blir voldtatt, uansett hvordan hun ser ut.

Men: hvis man vet at sjansen for å bli voldtatt er større om man kler seg utfordrende og flørter med alt og alle, da er man jo ikke så smart om man gjør nettopp dette. Det hjelper så lite at 100% av skylden ligger på voldtektsmannen, når det er du selv som blir voldtatt og må leve med det resten av livet.

At man er uten skyld betyr ikke at det er lurt å gjøre som man vil. Hva er egentlig viktigst, å kjempe for sin rett til å kle seg i utfordrende klær eller å slippe å bli voldtatt?

Det er mye rart jeg har rett til å gjøre, men som ikke ville være til gode for meg selv, og min sikkerhet går foran et slikt prinsipp.

Skrevet
Slik jeg tolker det er at de mener kvinner må ta mer ansvar for å beskytte seg selv.

Nettopp! Det handler om å beskytte seg selv, ikke ta på seg skyld eller ansvar.

Skrevet

Nå er det også sånn at i Norge og England så er det helt vanlig at både jenter og gutter går på byen og fest i helgene, det er helt vanlig og pynte seg når man skal ut og butikkene formelig bugner av flotte singletter og skjørt, det er helt vanlig å flørte og kose seg på fest...

Har man da rett til å voldta en kvinne som lever slik 80-90% av norges befolkning i alderen 18 til 27 år gjør? Nemlig går på fest og har det gøy.

Skrevet
Har man da rett til å voldta en kvinne som lever slik 80-90% av norges befolkning i alderen 18 til 27 år gjør? Nemlig går på fest og har det gøy.

Igjen er det ikke snakk om å ha rett til å voldta, men å ta vare på seg selv.

Hvis det er grønn mann og jeg ser en bil kommer kjørende har jeg retten på min side, og kan gå over. Det ville derimot vært jævlig dumt av meg siden bilen ikke har noen intensjoner om å stoppe.

Skrevet

Når det gjelder akkurat dette med alkohol mener jeg det har noe med ansvar å gjøre.

Om du er jente og drikker deg sanseløs - tar med deg en type hjem og begynner å ha sex - for plutselig å ombestemme deg. Er det en voldtekt?

Jeg mener forøvrig det samme om en mann som drikker seg sanseløs og virrer rundt i byen og slenger dritt til folk. Det er faktisk noe som heter provokasjon.

Skrevet
hvis man vet at sjansen for å bli voldtatt er større om man kler seg utfordrende og flørter med alt og alle, da er man jo ikke så smart om man gjør nettopp dette.

Men ER sjansen større om man er utfordrende kledd? Finnes det noen slik statistikk?

De fleste voldtekter skjer jo av kjente. Eventuelt så lusker noen bak en busk i mulm og mørke, og tviler på at disse er så nøye på hva offeret har på seg, undersøkelser viser jo at de helst går på de som ser svake og redde ut.

Skrevet

Å kle seg utfordrende har ingenting med voldtekt å gjøre. Det er en myte, men mulig flere lettkledde damer blir voldtatt, enn motsatt fordi flørten kanskje blir opprettet raskere... Uansett, det skjer uavhengig klesstilen.

Det er gutta som må lære seg å takle et nei for et nei, og ikke ta nei for ett nederlag.

Skrevet
Når det gjelder akkurat dette med alkohol mener jeg det har noe med ansvar å gjøre.

Om du er jente og drikker deg sanseløs - tar med deg en type hjem og begynner å ha sex - for plutselig å ombestemme deg. Er det en voldtekt?

Jeg mener forøvrig det samme om en mann som drikker seg sanseløs og virrer rundt i byen og slenger dritt til folk. Det er faktisk noe som heter provokasjon.

Nei er nei.

Ja, det finnes noe som heter provokasjon, mht vold. Dette tar straffeloven høyde for. Men ikke i forhold til seksuell opphisselse. Nettopp fordi at nei betyr nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...