Gå til innhold

Hvordan kjøpe PC når man ikke kan noe om PC?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg må ha ny PC, da den jeg har blir overopphetet og skrur seg av. Jeg kan INGENTING om PC, så når jeg prøver å søke meg frem til noe aktuelt, er det egentlig helt umulig. De finnes i flere prisklasser, og de ser helt like ut for meg. Alt jeg vet er at jeg må ha minst 6 GB RAM, utover det skjønner jeg ikke bæret av alt de reklamerer med. Alle påstår jo at de har best farger, best skjerm, best alt mulig, og jeg har ikke forutsetninger for å sjekke noe av det. Selgerne i butikkene stoler jeg i alle fall ikke på. Hvordan går jeg frem?

Anonymkode: 3e340...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan jo f.eks. opprette en tråd her og spørre om råd. 🙂

- hva er budsjettet ditt? 

- hva skal du bruke maskinen til? 

Anonymkode: 8e166...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå inn på diskusjon.no. du kan enten registrere deg eller søke på datamaskiner. Sikker noe å finne på Facebook evt VG.no

Når den restarter seg så kan det være pga for mye støv i maskinen. Hva trenger du PCen til?  

Anonymkode: bdc3a...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre du skal game 3D-spill så vil alle PC'er du får kjøpt være bra nok

Anonymkode: 54697...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg kjøpte min første laptop hadde jeg heller ikke snøring på noe som helst. Jeg gikk enkelt og greit inn på Komplett, søkte etter pc'er på lager, og sorterte listen etter pris. 

Filosofi: det billigste er drit, det dyreste trenger jeg ikke. 

Jeg valgte en maskin som var minst dobbelt så dyr som de billigste, men fortsatt langt unna de dyreste. Funka bra det. Maskinen holdt i mange, mange år. 

Jeg vet ikke om jeg vil anbefale den strategien i dag, men om du bare trenger en maskin til generelt "alt mulig" (ikke spilling) så er det kanskje ikke det dummeste du gjør. 

Anonymkode: 8e166...a79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjøp deg en stasjonær PC på finn.no. Det er mange som selger brukte hjemmebygde  PCer til en rimelig penge og alt vil være bedre enn en laptop. 

Anonymkode: bdc3a...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

i og med at du ikke vet hva du skal ha så kjører du antakelig ikke programmer som krever mye resursser ol. Om du bruker den til allround ting som surfing, film, litt musikk og office så holder det i massevis med en i5 prosessor og 8 gb ram. Ville lagt meg på en 256 gb hardisk og heller kjøpt en billig ekstern harddisk om du skal lagre 1000-vis av filler.

Om du ser litt film så ville jeg sørget for at det er en ips-skjerm 1920x1080 og minimum 250 cd/m² lysstyrke på skjermen og så god farge gjengivelse som mulig. Best er 100% sRGB og 400 cd/m² lysstyrke, men da koster det gjerne litt.

Anonymkode: b4367...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Takk for mange svar! Jeg skal prøve å besvare alt dere har sagt / spurt om:

1. Jeg har ikke noe gitt budsjett, men siden jeg ikke trenger de mest fancy tingene, ønsker jeg heller ikke å bruke altfor mye penger. Jeg vil helst ikke gå over 7000, men er villig til å høre på kloke stemmer som sier jeg må bruke mer.

2. Jeg bruker maskinen til de "vanlige" tingene. Jeg surfer, ser på serier og filmer, en god del youtube og selvfølgelig office-pakken og tilsvarende småplukk. Jeg er ingen gamer, så trenger ikke den sterkeste maskinen, men jeg strømmer av og til sportsarrangementer live, og det vil jeg gjerne kunne gjøre med god kvalitet (gjør ikke det ofte, men den må tåle at det skjer innimellom).

3. Jeg vil ha en laptop, og jeg bruker Windows. Det er ikke aktuelt med Mac.

4. Jeg har prøvd å åpne maskinen, men selv da jeg skrudde ut alle skruene og fjernet batteriet, fikk jeg ikke åpnet dekselet. Maskinen er 9 år gammel, så jeg vil ikke egentlig tro det er tilstrekkelig å fjerne støv inni uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

i og med at du ikke vet hva du skal ha så kjører du antakelig ikke programmer som krever mye resursser ol. Om du bruker den til allround ting som surfing, film, litt musikk og office så holder det i massevis med en i5 prosessor og 8 gb ram. Ville lagt meg på en 256 gb hardisk og heller kjøpt en billig ekstern harddisk om du skal lagre 1000-vis av filler.

Om du ser litt film så ville jeg sørget for at det er en ips-skjerm 1920x1080 og minimum 250 cd/m² lysstyrke på skjermen og så god farge gjengivelse som mulig. Best er 100% sRGB og 400 cd/m² lysstyrke, men da koster det gjerne litt.

Anonymkode: b4367...b1c

Takk for svært utfyllende svar. Dette med prosessortype er noe jeg synes er veldig vanskelig. Jeg googlet meg frem til at i5 og Ryzen 5 er passende for "normal bruk" (?), men når jeg ser inne på net-on-net f.eks., er det omtrent tusen forskjellige valg under prosessortype, og jeg aner ikke forskjellen på dem. Ikke vet jeg forskjellen på i5 og Ryzen 5 heller, og synes det er vanskelig å lese meg frem til all denne informasjonen, for det brukes hele tiden så mange begreper jeg ikke kjenner.

image.png.5e7e41011ab7faa74676c78bb8f07d73.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde gått for et skikkelig godt nettbrett for de tingene du gjør på pc. Hvis du ikke gamer eller bruker pc til jobb og skole. 

Anonymkode: 58c96...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En pc-nerdete kamerat av meg snakket om noe kjølepasta inni der som tørker ut og fører til overoppheting. Han fikset for meg en gang, når viften begynte å gå kontinuerlig igjen kjøpte jeg på Kjell og co et brett med vifte som man plasserer laptopen på, det kobles på en usb-utgang og man kan sitte med den i fanget uten å brenne beina og PC-en slår seg av. Kostet vel en 200-lapp. 

Det finnes jo flust med reparatører der ute, så kanskje en liten overhaling er det som skal til? 

Min er 8 år nå, men har foreldet operativsystem, men funker greit fremdeles. 

Anonymkode: 88dbc...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Jeg har prøvd å gjøre litt research, og har funnet to PC-er jeg vurderer. Er det noen som er i stand til å se om den ene er et smartere kjøp enn den andre (eventuelt om jeg bør styre unna begge)?

Er forresten netonnet er greit sted å kjøpe fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...