Gå til innhold

Styrketrening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker å øke forbrenningen min og bli litt sterkere og finere i fasongen. Har meldt meg inn på sats og er på 3-4 styrketimer i uken (tar i så hardt jeg klarer). Hvor lenge må man holde på med dette før forbrenningen økes? Eller bør man trene mer enn dette? Er også av og til på cardio-økter, samt at jeg går mye raske turer i skogen.

Anonymkode: f55cf...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Forbrenningen øker ikke så mye, effekten er veldig overdrevet i massemedia. 

Anonymkode: e34b5...346

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er styrketimene lagt opp? Antall reps og set? Hvilke øvelser?

Veldig generelt råd: Det smarteste er nok å komme seg ut i frivektsavdelingen, løfte tunge vekter og ha kontinuitet i treningen. Kosthold er også viktig. Hold det variert med et høyt nivå av protein for å underbygge treningen. 

Anonymkode: 87810...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og ville ikke brydd meg så mye om forbrenningen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er styrketimene lagt opp? Antall reps og set? Hvilke øvelser?

Veldig generelt råd: Det smarteste er nok å komme seg ut i frivektsavdelingen, løfte tunge vekter og ha kontinuitet i treningen. Kosthold er også viktig. Hold det variert med et høyt nivå av protein for å underbygge treningen. 

Jeg trener mye hardere når jeg er på en slik time enn når driver på alene. Pluss at det er mye mer tids-effektivt. Som regel full kropp, del for del. Spiser mye proteiner ja! Målet er ikke store muskler btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har trent styrke i 10+ år. Usikker på hvordan det påvirker forbrenningen. Det som er enormt tydelig er hvor mye sterkere jeg har blitt, og hvor stram jeg ser ut ift til de jeg kjenner som ikke trener. Mye krumme rygger, slukne skuldre, slappe muskler (typ løs hud over bein hos eldre) og store mager blant de som ikke gidder å trene. 

Men du må holde det gående og ikke forvente dramatiske resultater i starten. 

Anonymkode: 35c5f...51b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har trent styrke i 10+ år. Usikker på hvordan det påvirker forbrenningen. Det som er enormt tydelig er hvor mye sterkere jeg har blitt, og hvor stram jeg ser ut ift til de jeg kjenner som ikke trener. Mye krumme rygger, slukne skuldre, slappe muskler (typ løs hud over bein hos eldre) og store mager blant de som ikke gidder å trene. 

Men du må holde det gående og ikke forvente dramatiske resultater i starten. 

Hovedgrunnen til at jeg trener er for å forebygge problemer (har en ergonomisk ugunstig jobb), samt føle meg litt sterkere. Er kvinne i midten av 30-årene og vet at en viss muskelmasse er gunstig for resten av livet mitt. Så planen er absolutt å fortsette uansett. Men leser om at det også er gunstig for forbrenningen, og lurte på hvor raskt dette skjer.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hovedgrunnen til at jeg trener er for å forebygge problemer (har en ergonomisk ugunstig jobb), samt føle meg litt sterkere. Er kvinne i midten av 30-årene og vet at en viss muskelmasse er gunstig for resten av livet mitt. Så planen er absolutt å fortsette uansett. Men leser om at det også er gunstig for forbrenningen, og lurte på hvor raskt dette skjer.

ts

Skjønner hva du spør om, men det er vanskelig å måle. Noen kan bli mer sulten av styrketrening også. Selve treningen forbrenner mindre kalorier enn det man gjerne håper på, og effekten etterpå er ikke noe man merker dersom man ikke samtidig passer på kostholdet.

Feks - i dag trente jeg tung styrke i 45 min. Noe som med min vekt forbrenner ca 300 kcal. For å yte best mulig, bygge og ikke miste muskelmasse, så spiser jeg deretter for å ikke ligge i underskudd.

Er du overvektig og vil ned i vekt så blir det en helt annen sak. Da har kroppen din nok å tære på slik at du kan bygge muskler med et kaloriunderskudd. Men er du allerede normalvektig så blir det vanskelig å måle hva trening gjør med forbrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1 kg ren muskelmasse øker hvileforbrenningen med ca. 13 kcal om dagen. Altså 10 kg ren muskelmasse, 130 kcal på 24 timer. Muskler hjelper, men det er minimalt. Men det er uansett mange fordeler med en sterk og sunn kropp, fortsett med treningen! 😁

Anonymkode: 5e437...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Styrketrening øker forbrenningen i såpass liten grad, at det burde ikke påvirke kostholdsvalg. Viktigste er at du forbrenner kalorier ved å trene, og det er mange helsemessige gevinster å hente. For min del har det vært fint å redusere fettprosent, slik at musklene blir synlige. Men den største innsatsen for å redusere fett, har jeg gjort via kostholdet. 

Anonymkode: a5ad8...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skjønner hva du spør om, men det er vanskelig å måle. Noen kan bli mer sulten av styrketrening også. Selve treningen forbrenner mindre kalorier enn det man gjerne håper på, og effekten etterpå er ikke noe man merker dersom man ikke samtidig passer på kostholdet.

Feks - i dag trente jeg tung styrke i 45 min. Noe som med min vekt forbrenner ca 300 kcal. For å yte best mulig, bygge og ikke miste muskelmasse, så spiser jeg deretter for å ikke ligge i underskudd.

Er du overvektig og vil ned i vekt så blir det en helt annen sak. Da har kroppen din nok å tære på slik at du kan bygge muskler med et kaloriunderskudd. Men er du allerede normalvektig så blir det vanskelig å måle hva trening gjør med forbrenningen.

Nei er ikke overvektig, har bmi litt under 21. Men føler likevel jeg har «fett å ta av» som kan bli mer muskler. Passer på å få i meg nok protein da, ca 1g/kg daglig. Mitt mål er ikke å «bygge» store muskler, bare «omforme» den kroppen jeg har litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...