Maram Skrevet 6. august 2022 #1 Skrevet 6. august 2022 Jeg er nyutdannet Sykepleir og skal snart jobbe i hjemmetjenesten. Jeg fikk stillingen etter praksis, jeg ga veilederen min som referanse og hun jade sagt ar jeg er flom faglig men trenger oppfølging når jeg begynner. Jeg er en veldig usikker person og får angst mange ganger. Da jeg hadde praksis der Så var de stor sett fornøyde men de sa at jeg trengte mer struktur i jobben. jeg gruer meg fordi jeg kan ikke alle rutiner på jobben. Jeg er ikke like flink som de andre sykepleiere og føler at jobben er mer som en barnehage og jeg mp passe på hjelpepleierne ettersom det har skjedd st de har gitt feil dose insulin osv. jeg gruer å legge legemidler fordi jeg kan ikke alt. Og jeg er redd for å stresse slt for mye. Det er mye p gjøre på kort tid så jeg kommer bli utslitt. Jeg er redd å ha ansvarsvakten alene pp kvelden. Da har jeg ansvar for 400 pasienter alene ettersom jeg har ansvar for andre avdelinger jeg ikke kjenner. Er det noen hjemmesykepleier som har tips?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #2 Skrevet 6. august 2022 Det er praksissjokket som gjerne kommer etter at man begynner å jobbe etter profesjonsutdanninger, det gjelder ikke bare sykepleiere. Been there, done that. (Er ikke sykepleier.) For det første: De vet du er nyutdannet, og de VET at du ikke kan alt. Rutinene ved avdelingen vil du lære. Du kan mye mer enn du tror. Og det du ikke kan, vil du lære underveis. Ja, du vil gjøre feil, men det gjør alle (ja, alle). Sørg for å få faglig støtte. Er det en av de mer erfarne sykepleierne som kan fungere som mentor? Spør om hjelp hvis det er noe du ikke forstår. Man kan ikke være ferdig utlært etter bare tre år. Nei, du vil ikke være like flink som de andre sykepleierne, men det er det heller ingen som forventer siden de VET at du er nyutdannet. Pust med magen! Anonymkode: 867a9...0e0 6