Maram Skrevet 6. august 2022 #1 Skrevet 6. august 2022 Jeg er nyutdannet Sykepleir og skal snart jobbe i hjemmetjenesten. Jeg fikk stillingen etter praksis, jeg ga veilederen min som referanse og hun jade sagt ar jeg er flom faglig men trenger oppfølging når jeg begynner. Jeg er en veldig usikker person og får angst mange ganger. Da jeg hadde praksis der Så var de stor sett fornøyde men de sa at jeg trengte mer struktur i jobben. jeg gruer meg fordi jeg kan ikke alle rutiner på jobben. Jeg er ikke like flink som de andre sykepleiere og føler at jobben er mer som en barnehage og jeg mp passe på hjelpepleierne ettersom det har skjedd st de har gitt feil dose insulin osv. jeg gruer å legge legemidler fordi jeg kan ikke alt. Og jeg er redd for å stresse slt for mye. Det er mye p gjøre på kort tid så jeg kommer bli utslitt. Jeg er redd å ha ansvarsvakten alene pp kvelden. Da har jeg ansvar for 400 pasienter alene ettersom jeg har ansvar for andre avdelinger jeg ikke kjenner. Er det noen hjemmesykepleier som har tips?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #2 Skrevet 6. august 2022 Det er praksissjokket som gjerne kommer etter at man begynner å jobbe etter profesjonsutdanninger, det gjelder ikke bare sykepleiere. Been there, done that. (Er ikke sykepleier.) For det første: De vet du er nyutdannet, og de VET at du ikke kan alt. Rutinene ved avdelingen vil du lære. Du kan mye mer enn du tror. Og det du ikke kan, vil du lære underveis. Ja, du vil gjøre feil, men det gjør alle (ja, alle). Sørg for å få faglig støtte. Er det en av de mer erfarne sykepleierne som kan fungere som mentor? Spør om hjelp hvis det er noe du ikke forstår. Man kan ikke være ferdig utlært etter bare tre år. Nei, du vil ikke være like flink som de andre sykepleierne, men det er det heller ingen som forventer siden de VET at du er nyutdannet. Pust med magen! Anonymkode: 867a9...0e0 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #3 Skrevet 6. august 2022 Jeg ville også spurt om å slippe å ta ansvarsvakt de første par månedene til du kommer mer inn i ting, eller kanskje gå ansvarsvakt sammen med en erfaren sykepleier i starten. Men ja, du må regne med at det kommer pasienter da du ikke kjenner (har jobbet i hjemmesykepleien selv), men da må du ta de samme faglige vurderingene som du ville gjort i en annen situasjon (for eksempel legevakt) hvor du ikke kjenner pasienten fra før. Anonymkode: 867a9...0e0 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #4 Skrevet 6. august 2022 Du må ha tilgang til erfaren sykepleier første året, noen å konferere med til enhver tid. Og du må si tydelig ifra til leder om dette! Anonymkode: d88c1...944 2
Aninemine Skrevet 6. august 2022 #5 Skrevet 6. august 2022 Det at du er litt engstelig og ydmyk overfor det faktum at du ikke kan alt som helt fersk gjør deg til en bedre sykepleier enn en som kommer med overdreven selvtillit på at hen kan alt fra dag én. Også senere i yrkeslivet er det vanlig å tvile på seg selv og ikke alltid være skråsikker i sine avgjørelser. Det er vanlig å føle det sånn som du gjør, og det er viktig at du sier fra til leder at du trenger ekstra støtte og veiledning i starten - en god leder vil vite å sette pris på det. Lykke til, jeg heier på deg! 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #6 Skrevet 6. august 2022 INGEN føler seg trygge når vi begynner,men forhåpentligvis begynner du et sted hvor kyrene ikke har glemt at de har vært kalver. Anonymkode: a6156...f5b 2
Gjest Frysepinne Skrevet 6. august 2022 #7 Skrevet 6. august 2022 Ønskekollegaen min (som erfaren sykepleier) er den sykepleieren som kommer på jobb uansett, og som sier høyt - Det kan jeg ikke, men jeg blir gjerne med deg så jeg kan lære til neste gang. Til og med som erfaren sykepleier gjør jeg feil, og jeg er ikke aleine. Da gjelder det å stå i det, ta ansvar for å rydde opp og lære til neste gang. Eller i det minste til gangen etter der. Jeg tror du vil bli overraska over alt du kommer til å lære deg de neste månedene, alt det du ikke lærte på skolen. Rutiner vil bare være en liten del av det. Og selv vi erfarne sykepleiere griner både på jobben og hjemme. Kanskje ikke like ofte som du som fersk da, men ... Når jeg går fra jobben prøver jeg å finne én ting som var magisk på den vakta i stedet for å la tankene kverne rundt på det jeg ikke rakk eller fikk til. Og et tips til. De strengeste sykepleierne er ofte de beste, og du vil lære mest av dem, på en trygg måte. Det er mye bedre med kollegaer som er tydelige og klare, enn de som er konfliktskye. Nå kjente jeg litt på at det hadde vært morsomt å få være fersking igjen 😄 Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #8 Skrevet 6. august 2022 Alvorlig talt. Det er som å jobbe i en «barnehage» med dine kolleger hjelpepleierne/helsefagarb., da denne gruppen mulig kan gi pasienter feil dose insulin? Det er det dummeste jeg har lest av en nyutdannet sykepleier (med særs dårlig skriftspråk). Jeg kan med rimelig høy sikkerhet si at hjelpepleierne i hjemmesykepleien er meget egnet til jobben sin, og du (og pasientene) er helt avhengig av de i arbeidshverdagen. Jeg anbefaler at du heller konsentrerer deg om deg selv, og egen yrkes- og handlingskompetanse. Du har tydelig en vei å gå. Anonymkode: 0c7a2...95f 3 1
Maram Skrevet 6. august 2022 Forfatter #9 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alvorlig talt. Det er som å jobbe i en «barnehage» med dine kolleger hjelpepleierne/helsefagarb., da denne gruppen mulig kan gi pasienter feil dose insulin? Det er det dummeste jeg har lest av en nyutdannet sykepleier (med særs dårlig skriftspråk). Jeg kan med rimelig høy sikkerhet si at hjelpepleierne i hjemmesykepleien er meget egnet til jobben sin, og du (og pasientene) er helt avhengig av de i arbeidshverdagen. Jeg anbefaler at du heller konsentrerer deg om deg selv, og egen yrkes- og handlingskompetanse. Du har tydelig en vei å gå. Anonymkode: 0c7a2...95f Avhengig av de er man, men jeg er avhengig av at de gjør jobben sin på korrekt måte. Og det jeg mente med barnehage er at jeg har et ansvar å se til at hjelpepleiere gjør jobben sin og ikke gjør feil. Ansvaret ligger på meg. Og ja dårlig skriftspråk er fordi jeg er UTLENNING!!! Deal with it :)
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #10 Skrevet 6. august 2022 Maram skrev (4 timer siden): Jeg er nyutdannet Sykepleir og skal snart jobbe i hjemmetjenesten. Jeg fikk stillingen etter praksis, jeg ga veilederen min som referanse og hun jade sagt ar jeg er flom faglig men trenger oppfølging når jeg begynner. Jeg er en veldig usikker person og får angst mange ganger. Da jeg hadde praksis der Så var de stor sett fornøyde men de sa at jeg trengte mer struktur i jobben. jeg gruer meg fordi jeg kan ikke alle rutiner på jobben. Jeg er ikke like flink som de andre sykepleiere og føler at jobben er mer som en barnehage og jeg mp passe på hjelpepleierne ettersom det har skjedd st de har gitt feil dose insulin osv. jeg gruer å legge legemidler fordi jeg kan ikke alt. Og jeg er redd for å stresse slt for mye. Det er mye p gjøre på kort tid så jeg kommer bli utslitt. Jeg er redd å ha ansvarsvakten alene pp kvelden. Da har jeg ansvar for 400 pasienter alene ettersom jeg har ansvar for andre avdelinger jeg ikke kjenner. Er det noen hjemmesykepleier som har tips? Hva mener du med dette egentlig? Hvorfor rakke ned på andre yrkesgrupper for at du skal føle deg bedre? Om det så har skjedd at noen har gitt feil dose insulin, så er det menneskelig å gjøre feil og det kunne skjedd hvem som helst (Ja til og med en sykepleier). Det er vel flott at hjelpepleiere kan gi insulin og andre oppgaver for å lette oppgavene til sykepleiere? Ja det er ditt ansvar men hvorfor bli sykepleier om du ikke takler ansvaret? Å kalle det en barnehage er bare ja..... Uff nei. Anonymkode: 4d3a2...9f6 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #11 Skrevet 6. august 2022 Maram skrev (4 minutter siden): Avhengig av de er man, men jeg er avhengig av at de gjør jobben sin på korrekt måte. Og det jeg mente med barnehage er at jeg har et ansvar å se til at hjelpepleiere gjør jobben sin og ikke gjør feil. Ansvaret ligger på meg. Og ja dårlig skriftspråk er fordi jeg er UTLENNING!!! Deal with it Hm, du har mye å lære. Start med å lære deg godt norsk, og skikkelig folkeskikk. Hjelpepleiere/fagarbeidere er selv ansvarlige for egen praksis. Dersom det oppstår problemer i forhold til dette, er det opp til leder å ta seg av det. Anonymkode: d88c1...944 2 1
Maram Skrevet 6. august 2022 Forfatter #12 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hm, du har mye å lære. Start med å lære deg godt norsk, og skikkelig folkeskikk. Hjelpepleiere/fagarbeidere er selv ansvarlige for egen praksis. Dersom det oppstår problemer i forhold til dette, er det opp til leder å ta seg av det. Anonymkode: d88c1...944 Vet du vad jag tar detta på svenska istället, jag har inte skapat denna tråden för att få kommentarer från sånna som dig som tar sig närt av allt. Jag skrev att jag ”föler” att det är ett barnehage, inte att det var ett. Jag har bott i Norge i 4 år och pratar bra och kan använda min svenska eftersom ni förstår svenska
Topsi Skrevet 6. august 2022 #13 Skrevet 6. august 2022 Jeg jobber på sykehjem, og hvis en hjelpepleier setter feil dose insulin blir det jeg som må ta tak i det, men det er selvsagt IKKE mitt ansvar at det skjedde. Alle kan gjøre feil, og din jobb som sykepleier blir ofte å gjøre din jobb, og lede et skift samt å være tilgjengelig med andre pasienter. Hvis du tenker at du må kontrollere alle andres jobb, da går du på en smell.... men jeg var ny selv, sikker på jeg skulle miste autorisasjon etter 3 mnd, men jeg utviklet meg fint, og det gjør nok du også. Men det første du må gjøre er å finne ut av hva som er ditt ansvar, og hva som IKKE er det... lykke til 😊 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #14 Skrevet 6. august 2022 At du som nyutdannet sykepleier har en slik holdning til hjelpepleiere/helsefagarbeidere syntes jeg er forkastelig.. Si gjerne i fra hvor du skal begynne, så jeg ikke søker på samme sted! Ønsker å jobbe med folk som syntes alle er like mye verdt. Anonymkode: 724d9...6ef 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #15 Skrevet 6. august 2022 Hvis du treffer på min gamle mor, ikke ta det personlig. Hun oppfører seg som et hespetre til alle i hjemmetjenesten. Gjør det du skal, kom deg ut fortest mulig og for all del ikke ta det hun sier personlig, hun er ufordragelig mot alle. Du må fortest mulig lære deg å bli hardhudet. Som pårørende er jeg svært glad for at dere finnes, lykke til. Anonymkode: 88d1e...047 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #16 Skrevet 6. august 2022 Kanskje du kan begynne å jobbe på sykehjem? Så har overordnede ansvar for deg i steden for? Så slipper du og ha hovedansvaret i hjemmesykepleien? Anonymkode: 4d3a2...9f6
Maram Skrevet 6. august 2022 Forfatter #17 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du treffer på min gamle mor, ikke ta det personlig. Hun oppfører seg som et hespetre til alle i hjemmetjenesten. Gjør det du skal, kom deg ut fortest mulig og for all del ikke ta det hun sier personlig, hun er ufordragelig mot alle. Du må fortest mulig lære deg å bli hardhudet. Som pårørende er jeg svært glad for at dere finnes, lykke til. Anonymkode: 88d1e...047 Selvfølgelig ikke, denne yrke handler om p ikke ta noe personlig. Noenganger må man bare gjøre det som er mest komfortabel for pasienten
Maram Skrevet 6. august 2022 Forfatter #18 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At du som nyutdannet sykepleier har en slik holdning til hjelpepleiere/helsefagarbeidere syntes jeg er forkastelig.. Si gjerne i fra hvor du skal begynne, så jeg ikke søker på samme sted! Ønsker å jobbe med folk som syntes alle er like mye verdt. Anonymkode: 724d9...6ef Jeg har ikke hatt de beste erfaringene med hjelpepleiere det er derfor, så jeg kommer til å være streng men rettferdig sånn er det Ydmyk kommer jeg kun være til pasienten
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #19 Skrevet 6. august 2022 Maram skrev (16 minutter siden): Avhengig av de er man, men jeg er avhengig av at de gjør jobben sin på korrekt måte. Og det jeg mente med barnehage er at jeg har et ansvar å se til at hjelpepleiere gjør jobben sin og ikke gjør feil. Ansvaret ligger på meg. Og ja dårlig skriftspråk er fordi jeg er UTLENNING!!! Deal with it Her har utdanningsinstitusjonen feilet på flere områder ser jeg. Lykke til (til kollegene dine) 😊 Anonymkode: 0c7a2...95f 2
Gjest Frysepinne Skrevet 6. august 2022 #20 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er vel flott at hjelpepleiere kan gi insulin og andre oppgaver for å lette oppgavene til sykepleiere? Anonymkode: 4d3a2...9f6 Ja, vi kunne ikke klart oss uten hjelpepleierne og de andre faggruppene. Min første mentor i yrkeslivet var en erfaren hjelpepleier. Jeg lærte utrolig mye av henne, særlig om sår, husker jeg ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå