Gå til innhold

Venninne med økonomiske og psykiske problemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg har en venninne som har åpnet seg opp til meg om at hun har økonomiske problemer. Dette visste vi rundt henne fra før, har aldri hatt styring på dette. Har ikke penger til bensin , mat og så videre. Betaler ikke regninger , men kjøper seg gjerne dyre ting når hun har penger. Det er psykiske problemer (angst) og mulig også ADHD som hun oppgir som årsak. 
På grunn av psykiske problemer har hun ikke stått i arbeid på mange år, men har nå begynt å jobbe igjen som ringevikar. Tidligere har jeg hjulpet henne økonomisk, gitt henne penger som jeg ikke forventer å få igjen hverken da eller nå. Nå har hun jobbet mye til alle døgnets tider omtrent og hadde større utbetaling enn meg som jobber fullt. Hun har angst , men snakker med økonomi med meg. Jeg forsøkte å si at hun burde betale alle regningene sine, ikke kjøpe seg noe hun ikke absolutt trenger og kanskje til og med spare litt. 
Så går hun hen og kjøper seg dyr telefon og en ny tv istedet. Og planlagt tur hvor det kostet 500 for inngang hadde hun dessverre ikke råd tilby være med på med meg, men kanskje jeg kunne kjøpe billetten for henne!? 
Jeg har nå ikke svart henne da jeg ble så utrolig provosert og det ville bare blitt vanskelig med angst og hele pakka! 
Jeg ønsker å høflig avslå å gi henne penger til billett og lurer på om noen i det hele tatt kan forklare logikken? Hun kunne vært ajour med regninger og hatt et par lapper på sparekonto i tillegg! Istedet gjør hun dette? Jeg forstår ikke? Og nå har hun så angst, for hun vet jo at det ikke var lurt og hun klarer ikke holde leiligheten sin i orden for hun har angst og har jobbet så mye. Så jeg slipper ikke inn. 

Jeg er redd, bekymret , provosert og målløs på samme tid, men lurer på hvordan man på best mulig måte hjelper en person med slike utfordringer uten å låne penger og uten at personen skal føle seg dårlig. (Trenger et par timer til før jeg svarer henne. Får lyst til å kjefte og det fører ikke noe godt med seg) 

Anonymkode: 1e505...0f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at jeg satt med oversikt over alle regningene hennes opprettet sparekonto til henne og satte opp et forslag til budsjett for henne. Jeg tilbød meg også å være med mens hun betalte regninger og tok et par telefoner til kreditorer. Noe hun sa jeg ikke trengte. Jeg fatter det ikke! 

AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok vant til at du ordner opp for henne. Hvis du forsetter med det mister hun muligheten til å måtte ta ansvar selv. 
hva med å svare «beklager, det kan jeg ikke» uten å forklare så mye? 

Anonymkode: 22efc...545

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun er nok vant til at du ordner opp for henne. Hvis du forsetter med det mister hun muligheten til å måtte ta ansvar selv. 
hva med å svare «beklager, det kan jeg ikke» uten å forklare så mye? 

Hun åpnet seg opp for meg for 1 år siden så jeg har ikke egentlig ordnet opp så mye for henne. Det har hun fått hjelp til fra NAV blant annet, men så var hun ferdig med ubetalt gjeld og hadde fått hjelp helt til hun igjen gikk på en skikkelig smell som jeg hjalp henne med. Nå ser det ut til at det kommer en ny smell 😟

AnonymBruker
Skrevet

Så altså NAV avsluttet hjelpen siden hun hadde fått hjelp og veiledning for å ha kontroll og så ut til å mestre det fint. 

AnonymBruker
Skrevet

En billett er ikke akkurat livsnødvendig, så at hun ikke har råd er vel hennes eget ansvar. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En billett er ikke akkurat livsnødvendig, så at hun ikke har råd er vel hennes eget ansvar. 

Det er greit nok, og ikke det som provoserer meg. Det som provoserer er at hun spør etter penger til den og at hun nå er blakk uten å ha betalt husleie og regninger. 

og bekymrer meg at jeg ikke slipper inn i leiligheten hennes. 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er greit nok, og ikke det som provoserer meg. Det som provoserer er at hun spør etter penger til den og at hun nå er blakk uten å ha betalt husleie og regninger. 

Si nei. 

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skal du der? 

Anonymkode: 113f1...03f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si nei. 

Hva skal du der? 

Sist gang hun sluttet å slippe folk inn hadde hun ødelagt leiligheten og måtte betale penger for ødelagt gulv og kjøkken da hun ikke vasket eller ryddet. Så jeg er bekymret for henne. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff stakkar er ikke lett når en sliter psykisk. kanskje hun skulle hatt økonomisk verge når hun ikke klarer å betale husleie og regninger. 

Anonymkode: 917d9...2f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

At du ikke slipper inn er vel et veldig vanlig tegn på at hun ikke klarer å ivareta leiligheten, men det vet du nok.

ADHD er kjipe greier 😕 

Kan du melde bekymring til kommunen? Eller klare å motivere henne til å ta kontakt med psykisk helsevern i kommunen? Og NAV forvaltning på nytt.

Hun er tydeligvis av de mange med ADHD som trenger hjelp til å holde på rutiner og system, for å klare seg.

Frivillig forvaltning hos NAV kan være langvarig, om det viser seg hun faller tilbake når det avsluttes.

Kommunen kan hjelpe med opprydding og nedvask om alt flyter og er kaos i leiligheten. Mulig hun trenger fast oppfølging av assistent/psykisk hjemmesykepleie/kommunalt team.

Anonymkode: 3619f...fb7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff stakkar er ikke lett når en sliter psykisk. kanskje hun skulle hatt økonomisk verge når hun ikke klarer å betale husleie og regninger. 

Anonymkode: 917d9...2f1

Hvordan kan jeg hjelpe henne med å få en økonomisk verge? 

Skrevet

Ny telefon og ny tv er jo muligens kjøp hun kan heve, altså ha full angrerett på selv om de er tatt i bruk men det kommer så klart an på om hun har kjøp en plass der de har den ordningen.

Høres ut som at det trengs verge ja.

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (5 minutter siden):

Ny telefon og ny tv er jo muligens kjøp hun kan heve, altså ha full angrerett på selv om de er tatt i bruk men det kommer så klart an på om hun har kjøp en plass der de har den ordningen.

Høres ut som at det trengs verge ja.

Jeg har foreslått det en gang tidligere, men hun turte ikke pga angst. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært en sånn person - som var psykisk syk, og levde på minstesats fra NAV - og hadde dermed ikke så mye å rutte med. Jeg lånte dog veldig sjeldent penger av noen, men jeg bygde meg opp en del gjeld som gikk til inkasso. Det kunne være egenandelsregninger jeg ikke fikk betalt og som hopet seg opp. Studielånet gikk til statens innkrevingssentral. 400 000 i gjeld tilsammen. 

Så fikk jeg en stor utbetaling - etterbetaling fra ung uføretillegg. 130 000,- ca. Brukte alt på tull - byen, ny sofa, ny tv - spanderte på alle - var nattens dronning. Alt var brukt iløpet av en snau månede. Hurra. Logikken? 

1. Stikke hodet i sanda 
2. Jeg har aldri unnet meg noe - nå har jeg endelig sjansen for å så stikke hodet i sanda.
3. Følelsen av at det kun var en dråpe i havet - jeg hadde alikevel aldri en sjanse til å betale ned alt. 
4. Alt jeg eller gjorde og følte var i det store og hele irrasjonelt, så hvorfor forvente at jeg skulle være max rasjonell når det gjaldt dette?

Nå hadde jeg også fått dårlig veiledning av gjeldsrådgiveren på NAV - det viste seg at jeg kunne søke om å få studielånet tilbake til lånekassen, samt at endel av disse egenandrelsregningene skulle NAV ha gitt meg økonomisk støtte på, slik at de ble etterhvert slettet. Når alt kom til alt så hadde jeg egentlig bare en gjeld på 120 000,-. Hadde jeg visst det når jeg hadde fått den utbetalingen håper jeg at jeg hadde gjort meg gjeldfri - men jeg vet ikke om jeg virkelig hadde gjort det. 

Noen år etterpå traff jeg en kar og når vi kjøpe hus sammen tok vi opp 120 000,- i ekstralån og betalte ned alt. Siden har vi og jeg hatt stålkontroll både på helse og økonomi- fått meg en meget god utdannelse, holder på med en doktorgrad og har to fabelaktige unger ❤️ 

Jeg skjønner at du føler at hun burde tenke rasjonelt nå, men det er ikke lett å være rasjonell på en ting i livet, når alt annet er kaos.

Anonymkode: 7a908...a88

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har vært en sånn person - som var psykisk syk, og levde på minstesats fra NAV - og hadde dermed ikke så mye å rutte med. Jeg lånte dog veldig sjeldent penger av noen, men jeg bygde meg opp en del gjeld som gikk til inkasso. Det kunne være egenandelsregninger jeg ikke fikk betalt og som hopet seg opp. Studielånet gikk til statens innkrevingssentral. 400 000 i gjeld tilsammen. 

Så fikk jeg en stor utbetaling - etterbetaling fra ung uføretillegg. 130 000,- ca. Brukte alt på tull - byen, ny sofa, ny tv - spanderte på alle - var nattens dronning. Alt var brukt iløpet av en snau månede. Hurra. Logikken? 

1. Stikke hodet i sanda 
2. Jeg har aldri unnet meg noe - nå har jeg endelig sjansen for å så stikke hodet i sanda.
3. Følelsen av at det kun var en dråpe i havet - jeg hadde alikevel aldri en sjanse til å betale ned alt. 
4. Alt jeg eller gjorde og følte var i det store og hele irrasjonelt, så hvorfor forvente at jeg skulle være max rasjonell når det gjaldt dette?

Nå hadde jeg også fått dårlig veiledning av gjeldsrådgiveren på NAV - det viste seg at jeg kunne søke om å få studielånet tilbake til lånekassen, samt at endel av disse egenandrelsregningene skulle NAV ha gitt meg økonomisk støtte på, slik at de ble etterhvert slettet. Når alt kom til alt så hadde jeg egentlig bare en gjeld på 120 000,-. Hadde jeg visst det når jeg hadde fått den utbetalingen håper jeg at jeg hadde gjort meg gjeldfri - men jeg vet ikke om jeg virkelig hadde gjort det. 

Noen år etterpå traff jeg en kar og når vi kjøpe hus sammen tok vi opp 120 000,- i ekstralån og betalte ned alt. Siden har vi og jeg hatt stålkontroll både på helse og økonomi- fått meg en meget god utdannelse, holder på med en doktorgrad og har to fabelaktige unger ❤️ 

Jeg skjønner at du føler at hun burde tenke rasjonelt nå, men det er ikke lett å være rasjonell på en ting i livet, når alt annet er kaos.

Anonymkode: 7a908...a88

Takk. Det kan jeg til en viss grad forstå. Det er bare at sist smell så  ordnet jeg opp for henne. Ryddet, kastet, begrenset skade på leilighet. Fikk ordnet så hun fikk hjelp med å betale gjeld. Så ting burde vært i orden nå. Og jeg har ikke kapasitet til å gjøre dette på nytt. Så er jeg glad i henne og klarer ikke si nei helt heller. Så blir jeg utydelig og hun usikker. Og alt tull. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan legge til at jeg satt med oversikt over alle regningene hennes opprettet sparekonto til henne og satte opp et forslag til budsjett for henne. Jeg tilbød meg også å være med mens hun betalte regninger og tok et par telefoner til kreditorer. Noe hun sa jeg ikke trengte. Jeg fatter det ikke! 

Hun sa det fordi hun ikke vil ordne opp.

Du har gjort alt du kan, nå er det på tide å sette grenser.

Anonymkode: 08a0e...f71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må være bra kjipt for dere begge. Si nei til å gi/låne penger. Krev at det skal inn verge eller annen løsning, bekymringsmelding. Annen familie som kan trå til som verge?

Ny telefon kan ikke angres på, de som solgte tar nok ikke telefon i retur. Eneste mulighet er å selge den eller få innbytte avtale telenor. Hvis gammel tlf forts er i god stand kan evt den selges eller tas i bruk igjen. Tv kan vel tas i retur.

Kjenner noen selv som har en leilighet som burde vaskes ned, tømmes for alt mulig dritt og pusses opp. Det henger spindelvev over alt. Men skjønner det ikke er like enkelt å få ting gjort når man er syk.

Anonymkode: f4f5f...36c

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Takk. Det kan jeg til en viss grad forstå. Det er bare at sist smell så  ordnet jeg opp for henne. Ryddet, kastet, begrenset skade på leilighet. Fikk ordnet så hun fikk hjelp med å betale gjeld. Så ting burde vært i orden nå. Og jeg har ikke kapasitet til å gjøre dette på nytt. Så er jeg glad i henne og klarer ikke si nei helt heller. Så blir jeg utydelig og hun usikker. Og alt tull. 

Man kan tvinge hesten til trauet, men ikke til å drikke. 

Du har allerede hjulpet henne en gang, men hun har bare kastet det hele bort. Nå er hun så føkkings frekk at hun ber om flere penger. Du sier du vil være høflig og ikke vil kjefte på henne, men jeg tror virkelig det er en bjørnetjeneste å late som om alt er greit. Det beste du kan gjøre for henne er å fortelle henne i klartekst at hun har tatt idiotiske valg, og at du er forbannet at hun våger be om flere penger til tull etter alt den hjelp hun har fått og bortkastet. Gi henne en vekker, hun må selv ta hodet opp av sandet.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...