Gå til innhold

barnefaren ønsker nå 50/50,men det ønsker ikke tenåringene mine, de ønsker være mest hos meg,hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2 døtre på 13 og 14 år, jeg og faren skilte oss når de var 2 og 3 år, barnefar har ny familie og 3 barn til på 9,6 og 3 og og kone.

Stemoren er kjempe hyggelig, så har ikke noe med henne og gjøre, men jentene har alltid bodd her mest og er hos far anhver torsdag til mandag, nå ønsker faren og ha de 50/50, noe jentene ikke ønsker, da far bor 50 minutter borte og de savner venner og sånne ting når de er hos han, han kjører de til skolen mandag og henter de, de er hos fra 18 torsdag til 18 mandag og på torsdager leverer jeg de til han og han levere de tilbake hit mandag.

Kan faren bare bestemme og ha de 50/50 når jentene ikke ønsker dette? vi har avtale på fvk, så kanskje lurt og bestille en ny time?

Anonymkode: 19c43...252

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Barn over 12 år kan selv så godt som fritt bestemme hvor de vil bo. 
Skal du være skilt: les deg opp på lovverket. Og lær ungene dine at når man lurer på noe juridisk så er lovdata svaret. 

Anonymkode: 009a9...1eb

• Liker 15
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

De bestemmer selv

Anonymkode: 807b1...2e6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har 2 døtre på 13 og 14 år, jeg og faren skilte oss når de var 2 og 3 år, barnefar har ny familie og 3 barn til på 9,6 og 3 og og kone.

Stemoren er kjempe hyggelig, så har ikke noe med henne og gjøre, men jentene har alltid bodd her mest og er hos far anhver torsdag til mandag, nå ønsker faren og ha de 50/50, noe jentene ikke ønsker, da far bor 50 minutter borte og de savner venner og sånne ting når de er hos han, han kjører de til skolen mandag og henter de, de er hos fra 18 torsdag til 18 mandag og på torsdager leverer jeg de til han og han levere de tilbake hit mandag.

Kan faren bare bestemme og ha de 50/50 når jentene ikke ønsker dette? vi har avtale på fvk, så kanskje lurt og bestille en ny time?

Så store barn bestemmer selv, så det kan han faktisk ikke bestemme, nei. Hvis ikke jentene vil, så får du si til far at dette er opp til jentene fordi de er såpass store og hva de vil, skal vektlegges mest. 

Hvorfor vil han plutselig ha 50/50 når dere har hatt denne ordningen i så mange år? Kan det være fordi han ikke vil betale bidrag lengre? 

Anonymkode: 894dc...652

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Så godt og høre. Men kanskje lurt og ta det via fvk med alle 4 sånn at far skjønner at han ikke det ikke går igjennom siden jentene ikke vil.

Han har ikke betalt barnebidrag på 3 år nå så er nok ikke pga det

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Barnelova

§ 31.Rett for barnet til å vere med på avgjerd

Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege forhold for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.

Eit barn som er fylt sju år, og yngre barn som er i stand til å danne seg eigne synspunkt, skal få informasjon og høve til å seie meininga si før det blir teke avgjerd om personlege forhold for barnet, mellom anna om foreldreansvaret, kvar barnet skal bu fast og samvær. Meininga til barnet skal bli vektlagt etter alder og modning. Når barnet er fylt 12 år, skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

Jeg tenker det kan være fornuftig å forhøre seg med barna hva som kan gjøres slik at de vil være lenger hos far. Her bør begge foreldrene bidra.

Men vil de ikke være mer hos far og er over 12 år tillegges det stor betydning.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan være vanskelig for tenåringene dine å stå i - å være dem som sier "pappa, vi vil bo mest hos mamma" - så dere burde snakke sammen på FVK på forhånd - snakke om at barna har medbestemmelse og hvordan man skal møte dem selv om de ikke vil det samme som den ene foreldreren - på den måten kan pappaen øve seg på å møte tenåringene på en fin måte, og det kan være med å lette samvittigheten dems. 

Anonymkode: bbd1b...3fe

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når de er så store så bestemmer de selv. Og skal man ha 50/50, så må man jo bo i nærheten av skole og venner. Det går jo ikke bor man 50 min unna. 

Anonymkode: 206f8...d1c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest fransine
Skrevet (endret)

.

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet

Du kan si nei. 

Anonymkode: 4a44a...829

AnonymBruker
Skrevet

Har de sagt til far at de ikke vil?

Anonymkode: 8ebe9...4d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Faren kan ikke bestemme på så store barn. De kan i stor grad bestemme dette selv.

Jeg forstår det slik at far vil tilbringe mer tid med jentene og det er bare bra, så kanskje møtes far og døtre midt på veien?`

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar dere ikke snakken alle fire?

Anonymkode: 8c13e...27a

AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg lurer veldig hvordan far har fått for seg at nå, når jentene er blitt tenåringer, er et smart tidspunkt for å utvide samværsordningen de har hatt i minst 9 år?

Nei, far kan ikke bestemme dette, og jentene er over 12 år så deres mening og ønske skal vektlegges. I absolutt verste fall, om far drar det så langt som til retten vil han uansett ikke komme noen vei så lenge jentene ønsker å beholde dagens ordning, far bor langt unna deres skole, aktiviteter og venner osv.

Ta det gjennom familievernkontoret, er nettopp slikt de er til for. Gjerne be om egen time for jentene alene, så de kan snakke med en nøytral tredjepart.

De må trygges på at det er greit at dere fortsetter slik som før, av hensyn til dem og deres liv, selv om far nå ønsker å se dem mer. Det kan være tøft å si nei til en foreldre.

Kan far være tenkende å kjøre manipulering, og forsøke å gi dem dårlig samvittighet? Da trengs det en strategi for å møte det.

Men forhåpentligvis skjønner også far at dette er en dårlig ide, etter samtaler med dere alle på familievernkontoret.

Anonymkode: f883f...a9b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så godt og høre. Men kanskje lurt og ta det via fvk med alle 4 sånn at far skjønner at han ikke det ikke går igjennom siden jentene ikke vil.

Han har ikke betalt barnebidrag på 3 år nå så er nok ikke pga det

Hvorfor i alle dager har han ikke betalt bidrag?

Anonymkode: f9cd7...cbc

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde samtale med fvk nylig ang min 14 åring. Jeg fikk beskjed om at det ikke var automatisk slik at barnet fikk det som det ville, men at det ville bli hørt. Så nei, de bestemmer ikke selv, men de ihensyntas. Og, jeg er faktisk enig, for særlig tenåringer kan ha usaklige argumenter som "pappa er strengere enn mamma", "mamma lar meg være lengre ute", og slike argument er ikke gode nok, mener jeg, i det begge foreldre har "like mye rett på" barnet sitt. Mor har ikke automatisk mer rett enn far, feks.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

La ungdommene bestemme dette selv. Synes 50% ordning er en uting, spesielt for såpass store unger. Men ta det gjennom familievernkontoret. Er dere uenig må det jo tas gjennom retten. 

Anonymkode: d0068...ad7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ragna-råkk skrev (1 time siden):

Jeg hadde samtale med fvk nylig ang min 14 åring. Jeg fikk beskjed om at det ikke var automatisk slik at barnet fikk det som det ville, men at det ville bli hørt. Så nei, de bestemmer ikke selv, men de ihensyntas. Og, jeg er faktisk enig, for særlig tenåringer kan ha usaklige argumenter som "pappa er strengere enn mamma", "mamma lar meg være lengre ute", og slike argument er ikke gode nok, mener jeg, i det begge foreldre har "like mye rett på" barnet sitt. Mor har ikke automatisk mer rett enn far, feks.

Her handler det jo ikke om hvem som har mer rett på barna, men at de har bodd hos mor hele livet og har hele sitt liv, skole og venner der. Da skal selvsagt ikke far kreve sin rett til å ha dem like mye. Hensynet til barna veier alltid tyngst og trumfer fars rett altså. Særlig i tenårene er venner veldig viktig, og disse føler allerede at de blir fratatt tid med venner når de er hos far

Anonymkode: 36897...99f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn i den alderen kan vel bestemme selv 🤔 mine er over 12 begge nå så de har nesten ikke vært hos far i år… far spør om de vil komme og barna svarer nei… Familievernkontoret  har sagt at barn har en rett til å kjenne begge foreldrene, men det er ingen som kan tvinge dem til å bo eller besøke faren. 

Anonymkode: b09ee...4be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Venner er ekstremt viktige i tenårene, så det er forståelig at de vil bo mest der de har sine venner. Jeg tror at far har glemt hvor viktig det er i tenårene og at han trenger en påminnelse om dette. Det handler ikke om at de velger mellom dere som foreldre, men at de vil være med vennene sine. 

Anonymkode: 0c65f...a4f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...