AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #1 Skrevet 6. august 2022 Jeg har begynt å innse at en venninne jeg har kjent i noen år har grunnleggende ulikt verdisyn enn hva jeg har. Hun fikk sitt første barn for 1,5 år siden, og jeg merket at hun reagerte litt merkelig. Hun syntes det var kjedelig å være med sønnen fordi ting ikke gikk fort nok (alt må tydeligvis skje i HENNES tempo) og fordi sønnen gav HENNE for lite respons. Alt handlet om hennes behov, ikke om sønnens. Hun ville raskt tilbake på jobb og mente hun ville fremstå uproff om hun ikke var med på et jobbprosjekt helt fra starten. I tillegg kan hun si ting som «ååårh, gleder meg til ungen skal legge seg så kan jeg fokusere på interiør!!» De har flyttet i ny bolig og alt skal være tipp-topp-nytt. Hun blir også irritert hvis ungen lager rot. Hun synes det er kjekkere å sitte å snakke om voksenting, enn å leke og engasjere seg med ungen. Det fører som regel til at ungen blir utålmodig og masete og hun blir frustrert. Hun er ærlig på at det å få barn ikke var som hun trodde (man kan jo begynne å lure på hva hun trodde) og at det har vært tøft. Jeg vet at fødselsdepresjon kan ramme, og at man ikke skal kimse av det. Samtidig får jeg en følelse av at vi bare har grunnleggende ulike verdier. Jobb/fasade/selvrealisering/egentid/plettfritt hjem, er viktigere enn tid med barn og familie. Egne behov er viktigere enn babyen sine behov. Jeg har lenge kjent på at noe skurrer når vi møtes, og føler endelig jeg har klart å finne ut hva som er grunnen, nemlig at vi har veldig ulike verdier. Er det innafor å fase henne ut når hun har hatt det tøft etter hun fikk barn? Jeg føler jo at grunnen til at hun syntes at det er tøft er at hun har verdier og interesser som ikke er helt forenlig med å være småbarnsforeldre. Samtidig får jeg mindre og mindre utbytte av å treffe henne, og føler ikke helt jeg klarer å støtte henne i det hun synes er vanskelig når jeg er grunnleggende uenig i hva som er viktig her i livet. Anonymkode: 12b8d...fcc 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #2 Skrevet 6. august 2022 Ok. Ta dine egne valg. Anonymkode: 9271e...35c 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #3 Skrevet 6. august 2022 Helt ok å fase ut venninne, ja Anonymkode: d9efe...826 7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #4 Skrevet 6. august 2022 Jeg syntes ikke du skal ha dårlig samvittighet, og det er heller ikke dårlig gjort å fase hun ut. Jeg hadde heller ikke klart å være venninne med en slik person, høres faktisk helt forferdelig ut - og hun må jo være relativt…dum - hvis hun trodde det å få barn, var annerledes enn hvordan det er nå. Dere høres ut som nære venninner, så er vel derfor hun sier slike ting til deg, men hadde ei venninne sagt til meg at "gleder meg til baby legger seg så kan jeg drive med interiør" - da hadde jeg nok svart "er du seriøs? Er det så kjipt å være mor?". Hadde ikke klart å holde meg. For ikke å snakke om de andre tingene hun har sagt, nei høres ut som at dere er grunnleggende forskjellige, men du kunne også prøvd å få hun til å tenke litt annerledes også. Det er jo ikke umulig. Anonymkode: a68b0...6d0 4
Hannah80 Skrevet 6. august 2022 #5 Skrevet 6. august 2022 Hun har vel noen positive sider også, som veier opp det negative? Selv så syns jeg det er greit at venner ikke er kliss lik meg selv. 8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #6 Skrevet 6. august 2022 da min sønn var liten hatet jeg å være mamma, det verste som fantes. Fikk ofte høre når jeg sa hvordan jeg hadde det at du liker du ikke barn hvorfor fikk du barn da. JEg var kjærlig og kosete som bare det, men likte ikke å være mamma. Etter han ble 5 ca så var det fantastisk og det er det enda. Han måtte bare bli litt større så jeg kunne prate greit med han. Kan godt være at dere ikke er så forskjellige som du tenker, men at hun ikke helt takler småbarnstiden. Men hvis du ikke vil være med henne så er det vel bare å la være... Anonymkode: 6accc...500 13 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #7 Skrevet 6. august 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syntes ikke du skal ha dårlig samvittighet, og det er heller ikke dårlig gjort å fase hun ut. Jeg hadde heller ikke klart å være venninne med en slik person, høres faktisk helt forferdelig ut - og hun må jo være relativt…dum - hvis hun trodde det å få barn, var annerledes enn hvordan det er nå. Dere høres ut som nære venninner, så er vel derfor hun sier slike ting til deg, men hadde ei venninne sagt til meg at "gleder meg til baby legger seg så kan jeg drive med interiør" - da hadde jeg nok svart "er du seriøs? Er det så kjipt å være mor?". Hadde ikke klart å holde meg. For ikke å snakke om de andre tingene hun har sagt, nei høres ut som at dere er grunnleggende forskjellige, men du kunne også prøvd å få hun til å tenke litt annerledes også. Det er jo ikke umulig. Anonymkode: a68b0...6d0 Føler ikke det er min jobb å få henne til å tenke annerledes. Generelt er jo dette med småbarnstiden et sensitivt tema. Mange er VELDIG opptatt av å at det skal være opp og vedtatt at småbarnstiden ikke er rosenrød og at det er ok å føle det som man gjør hvis man har det kjipt. Jeg kan ikke si ting som: «du burde nyte tiden med sønnen din», når hun ikke er en sånn «baby-nyte-type». Det å prøve å si at noen burde sette litt pris på ungen sin er jo som å banne i kirken i 2022 når «alle» skal ha fødselsdepresjon. Anonymkode: 12b8d...fcc 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #8 Skrevet 6. august 2022 Ville det være et tap å miste henne som venninne? Hvis ikke, så er det bare å fase henne ut. Du burde si ifra om at hun har feil prioritering. Anonymkode: 2c54c...a46 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #9 Skrevet 6. august 2022 Folk er forskjellig og det er greit. Synes ikke du har noen grunn til å dømme henne selv om hun har andre behov enn deg. Det er sikkert like greit for henne også å «miste» en «venn» som ikke godtar henne som den hun er Anonymkode: 14dae...6f2 11
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #10 Skrevet 6. august 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Folk er forskjellig og det er greit. Synes ikke du har noen grunn til å dømme henne selv om hun har andre behov enn deg. Det er sikkert like greit for henne også å «miste» en «venn» som ikke godtar henne som den hun er Anonymkode: 14dae...6f2 Jeg dømmer ikke, jeg bare konstaterer at vi har ulike verdier. Jeg tviler på at hun vil være støttende med meg når jeg får barn og tar lang permisjon (hun mener jo det fremstår uproft), engasjerer meg i lek og babyprat fremfor å holde en «voksensamtale» om fag (hun mener det er kjedelig), jobber redusert (politisk ukorrekt/kvinnefelle), venter med barnehagestart («de må jo sosialisere seg!») prioriterer bort dyre møbler og oppussing (hun fnyser av folk som velger praktisk innredning/klær osv) for å ha råd til å bruke tid med familien osv. Anonymkode: 12b8d...fcc 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #11 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg dømmer ikke, jeg bare konstaterer at vi har ulike verdier. Jeg tviler på at hun vil være støttende med meg når jeg får barn og tar lang permisjon (hun mener jo det fremstår uproft), engasjerer meg i lek og babyprat fremfor å holde en «voksensamtale» om fag (hun mener det er kjedelig), jobber redusert (politisk ukorrekt/kvinnefelle), venter med barnehagestart («de må jo sosialisere seg!») prioriterer bort dyre møbler og oppussing (hun fnyser av folk som velger praktisk innredning/klær osv) for å ha råd til å bruke tid med familien osv. Anonymkode: 12b8d...fcc Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Jeg har selv faset ut andre, selv om de har det tøft. Men saken er at jeg har det tøft selv, og blir depressiv av å ta i mot”stikk” hele tiden🥰 Anonymkode: c6bed...d15
Snedig Skrevet 6. august 2022 #12 Skrevet 6. august 2022 Det er ditt liv og du velger selv hvem du vil bruke tiden din på. Hvis vennskapet tar mer enn det gir er det helt innenfor å kutte henne ut. Og sånn forresten, det er veldig vanlig å glede seg til ungen er lagt på kvelden. Man kan fortsatt være en god mor. 10
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #13 Skrevet 6. august 2022 1 minutt siden, Snedig said: Det er ditt liv og du velger selv hvem du vil bruke tiden din på. Hvis vennskapet tar mer enn det gir er det helt innenfor å kutte henne ut. Og sånn forresten, det er veldig vanlig å glede seg til ungen er lagt på kvelden. Man kan fortsatt være en god mor. Ingen som har sagt noe om en dårlig mor her, kun at man er ulike. Hvis man synes interiør og egentid er kjekkere enn de to små timene man har med barna etter jobb, så er man en type mor som ihvertfall JEG ikke har mye til felles med. Anonymkode: 12b8d...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #14 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg dømmer ikke, jeg bare konstaterer at vi har ulike verdier. Jeg tviler på at hun vil være støttende med meg når jeg får barn og tar lang permisjon (hun mener jo det fremstår uproft), engasjerer meg i lek og babyprat fremfor å holde en «voksensamtale» om fag (hun mener det er kjedelig), jobber redusert (politisk ukorrekt/kvinnefelle), venter med barnehagestart («de må jo sosialisere seg!») prioriterer bort dyre møbler og oppussing (hun fnyser av folk som velger praktisk innredning/klær osv) for å ha råd til å bruke tid med familien osv. Anonymkode: 12b8d...fcc Så du har ikke egne barn, alt dette er bare du som mener hun gjør ting feil? Mulig du får en liten overraskelse når du får barn selv... Anonymkode: 10810...5fa 14 1 1
AprilLudgate Skrevet 6. august 2022 #15 Skrevet 6. august 2022 Du virker ikke så opptatt av å spørre henne om det ligger noe mer bak her? Har det falt deg inn? Men jeg ser du ikke har egne barn enda - så her tenker jeg du kan vente deg noen harde dører rett i ansiktet. Men ja, man kan slå opp med venner. 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #16 Skrevet 6. august 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Så du har ikke egne barn, alt dette er bare du som mener hun gjør ting feil? Mulig du får en liten overraskelse når du får barn selv... Anonymkode: 10810...5fa Her er det ikke snakk om å gjøre ting FEIL, her er det snakk om å være ulike. Anonymkode: 12b8d...fcc 2
Snedig Skrevet 6. august 2022 #17 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen som har sagt noe om en dårlig mor her, kun at man er ulike. Hvis man synes interiør og egentid er kjekkere enn de to små timene man har med barna etter jobb, så er man en type mor som ihvertfall JEG ikke har mye til felles med. Anonymkode: 12b8d...fcc Egentid er toppen på listen min. Det er ikke fordi jeg ikke liker barnet mitt, men det er så mye mindre av egentid enn mor-barn tid. Og hva er dette 2 små timer som hele tiden blir nevnt? Her hentes ungen i barnehagen før kl 16 og sovner rundt kl 21. inni disse 5 timene er det selvfølgelig kos og lek, men det er også masse diskusjoner, forhandlinger, trass og hyling. Helt naturlig å glede seg til egentid da, uavhengig av hva man bruker denne tiden på. 8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #18 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her er det ikke snakk om å gjøre ting FEIL, her er det snakk om å være ulike. Anonymkode: 12b8d...fcc Mhm. Spør noen foreldre om de endte med å gjøre ting annerledes etter at de fikk barn enn det de tenkte på forhånd. Ikke sikkert du synes dere var så ulike når du en gang får barn selv. Anonymkode: 10810...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #19 Skrevet 6. august 2022 Barnløs mammapoliti 😂 Du sier dere er ulike og at du ikke dømmer. Men du dømmer fordi dere er ulike. Anonymkode: c33c8...656 9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #20 Skrevet 6. august 2022 1 minutt siden, DundreMilfin said: Du virker ikke så opptatt av å spørre henne om det ligger noe mer bak her? Har det falt deg inn? Men jeg ser du ikke har egne barn enda - så her tenker jeg du kan vente deg noen harde dører rett i ansiktet. Men ja, man kan slå opp med venner. Hvilke harde dører er det du mener man kommer til å få hvis man kjøper et ikke så voldsomt fint hus, dropper oppussing og bruker tid sammen med barna? Eller hvis man ikke er et turbomenneske som spretter tilbake i jobb noen måneder etter fødsel? Hva er det som er så umoralsk med disse valgene at folk fortjener en skikkelig lærepenge?? Dette handler jo om at min venninne er opptatt av å holde en fasade jeg aldri hadde mestret å ha dersom jeg hadde barn. Og det er jo noe jeg og mannen min planlegger å få. Jeg makter ikke å ha noen i livet mitt som himler med øynene over fingermerker/håndmerker på vinduer og speil (som barn ofte lager) eller som hever pekefingeren hvis ungen min ikke er «avvent» med amming og jeg er tilbake i jobb når den er 8 mndr. Jeg har aldri sagt at jeg kommer til å bli en fantastisk mamma eller at jeg kommer til å elske småbarnsfasen, men jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet jeg ikke kommer til å mestre et liv med perfekt fasade og høyt tempo når jeg får barn. Da er det kanskje bedre å bruke tid på venner som har forståelse for litt mer «tradisjonelle»/«kjedelige» valg. Anonymkode: 12b8d...fcc 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå