Gå til innhold

Hvorfor har ikke folk blitt lei av superheltfilmer som f eks Marvel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På 80-tallet var puddelrock populært, men på tidlig 90-tall ble det skikkelig ut. Folk ble drittlei av puddelrock. Hvorfor har det ikke det samme skjedd med Marvel og superheltfilmer? Det har jo pågått altfor lenge!

Anonymkode: a2dd1...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enig, jeg er så gørre lei. Var lei etter den første Avengers. 

Anonymkode: e9f31...6d5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

På 80-tallet var puddelrock populært, men på tidlig 90-tall ble det skikkelig ut. Folk ble drittlei av puddelrock. Hvorfor har det ikke det samme skjedd med Marvel og superheltfilmer? Det har jo pågått altfor lenge!

er kjempe lei selv, liker de ikke, eneste jeg kan se er batman og spiderman

Anonymkode: b5c2f...1e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har blitt glad i karakterene, og de klarer stadig å tilføre noe nytt eller noen ny 😄 men spørs om ikke det neste året kan bli litt mye.. voldsomt mye som skal rulles ut!

Anonymkode: b40e3...7a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynner å bli lei. Har ikke sett seriene som er laget, og etter End Game har jeg kun sett Spider-Man og Black Widow.

Anonymkode: 643b8...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lei av puddelrock, liker fortsatt Zebra og MSG. 

Men er drittlei av marvel-filmer. 

Hollywood har virkelig ikke fantasi til å finne på et nytt konsept. Og utrolig nok så tjener disse filmene penger. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lei av publikumsfrieri med vittigheter. Dette har jo bare blitt verre og verre i Marvel, sist nå med Love and Thunder som er mer som en serie med sketsjer. På tide at Taika Waititi (og tilsvarende) slutter med Marvel, han kan heller lage rene komedier eller noe. 

Er veldig spent på hva Disney vil gjøre med Daredevilverse (Netflix) nå når de har rettighetene, vil hate å se Daredevil og Punisher begynne med one-linere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/6/2022 at 2:43 PM, AnonymBruker said:

Jeg tror det er litt vanskelig å sammenligne superheltfilmer og puddelrock fullt så direkte. Marvel sine superhelter, som har vært populære i en rekke forskjellige format siden de første tegneseriene kom ut på 1930-tallet, bygger på en kulturarv som strekker seg mer enn 2500 år tilbake i tid til klassisk gresk teater. Det handler om helter og skurker, det "gode" mot det "onde", og kunst som spiller på publikums oppfatning om moral og etikk. I de klassiske greske historiene (som riktignok eksisterte som sagn og legender lenge før Sofokles og hans samtidige begynte å skrive om dem) er det ofte møtet mellom guder og mennesker som står i fokus, og de første superheltene var halvguder som Herakles, Akilles, osv. Heltene i Marvel (og antageligvis også DC, selv om jeg må innrømme jeg har sett mindre av dem) bygger på disse historiene, samt også innflytelse fra andre klassiske mytologier som norrøn, romersk, egyptisk, osv.

Så selv om det virker som at dette er en populær "trend" som har vart i 10-15 år er det historisk sett noe publikum har vært opptatt i flere tusen år. For barn og ungdom som stadig utvider sin egen orientering av samfunnet, etikk, moral og rett og galt, er dette en oppskrift som lett vil treffe veldig mange på en positiv måte. Særlig når det er ispedd humor, action, fart og spenning, teknologi og magi, litt romantikk og karakterer som går igjen i film etter film slik at man får gjenkjennelsesgleden av å se favorittkarakterene (Aristoteles skrev ganske mye om dette fenomenet i sine tekster).

Men, om man er lei av MCU og dess like har jeg en ganske lettvint løsning på problemet: det utgis flere tusen filmer hvert eneste år, i tillegg til de svimlende mengdene film som allerede eksisterer. Det er så enormt mye materiale der ute at det er umulig å få sett alt uansett hvor ivrig man er, så det er ikke slik at MCU etc står i veien for alt annet, at det er enten eller. Enten man er glad i drama, komedie, krim, periodefilm, sci-fi, horror, romantikk, action, eventyr, animasjon, satire, krig, historie, musikaler,...samma hva, så er det formelig tonnevis med alternativer. Det finnes til og med egne strømmetjenester som er kjemisk fri for superhelter, som feks Mubi. Og slik som situasjonen er nå er MCU omtrent helt avgrenset til Disney+, og til og med der er det mye annet å velge i. Det går også mye annet på kino hele tiden, og det er fortsatt fullt mulig å kjøpe DVD-er/BluRay av filmer helt tilbake til 1920-tallet, eller leie filmer digitalt. Så, til de som er lei, det finnes så mye annet. La de som elsker disse filmene kose seg med de 4-5 filmene de får hvert år, så får vi andre som er mindre engasjert trøste oss med at ca 99% av det andre som utgis ikke har noe som helst med superhelter å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er helt fantastisk underholdning! 
Alt er selvfølgelig ikke like bra, men mye er sånn jeg sitter å storkoser meg mens jeg ser. 

Jeg derimot skjønner ikke at folk ikke blir lei reality-fylledrama, kleine datingprogrammer som 90 days to wed, ungkaren og jakten på kjærligheten, og lignende serier... 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Marvel-universet er for barn og ungdom. Det er flaut at oppegående voksne ser på slikt.

Anonymkode: f5d69...3f1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns fortsatt det er gøy, syns det går fint an å se Pianisten en dag og Avengers Endgame neste dag. Liker både drama, komedie, krigsfilmer og superheltfilmer. Man må jo ikke se om man føler man er den eneste som blir lei. Det kommer bare noen få ut hvert år , blandt tusenvis av andre filmer.

Anonymkode: 3d0bc...810

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verre med disse håpløse Disney live action remakene, ingen av de når opp til knærne på filmene de er basert på
Tror ikke det finnes et større cashgrab der ute. Marvel filmene er i det minste litt orginale. 

Endret av Flipit
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, fordi det er enkel popkorn underholdning. Og vi er enkle vesener.

Anonymkode: 62c81...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flipit skrev (25 minutter siden):

Verre med disse håpløse Disney live action remakene, ingen av de når opp til knærne på filmene de er basert på
Tror ikke det finnes et større cashgrab der ute. Marvel filmene er i det minste litt orginale. 

Jepp, har det samme problemet med Mandalorien/Boba Fett, osv. også. Skjønner ikke hypen. Disse seriene handler mer om at Disney vil at folk skal fortsette å sub'e på tjenesten, enn kvalitet og underholdningsverdi. 

Tenker vi vil se en negativ kurve på alt som har med Marvel fremover. Star Wars vil nok greie seg da det appellerer mer til barn. 

Anonymkode: 0f414...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Marvel-universet er for barn og ungdom. Det er flaut at oppegående voksne ser på slikt.

Du om det, jeg synes ikke filmer med 12-16 års aldersgrense er for barn. 

Og jeg skjønner ikke hvorfor du skal bli flau over hva andre foretrekker av filmer. 
Jeg skjønner som sagt ikke at folk liker reality og lignende, men jeg blir ikke flau over at andre har ulik smak enn meg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2022 at 9:08 AM, AnonymBruker said:

Siden du melder deg frivillig som portvakt: hvilke filmer har oppegående voksne lov å se, synes du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har stort sett elsket alt som kom fra Marvel de siste 11 årene frem til Endgame. 

Etter Endgame har filmene fra Marvel vært ganske dårlig kvalitet, mens de fleste seriene har vært veldig bra (Wandavision, Hawkeye, Loki). Ettersom filmene virker å dale i kvalitet (hey, I'm looking at you Thor; Love&Thunder!) så er interessen også begynt å dvale. Marvel brukte 11 år på lage kvalitet, nå skal de bruke de neste 3 år på å lage søppel tydeligvis og jeg blir nok ikke med på reisen lengre.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/8/2022 at 10:12 AM, Lurium said:

Jeg er lei av publikumsfrieri med vittigheter. Dette har jo bare blitt verre og verre i Marvel, sist nå med Love and Thunder som er mer som en serie med sketsjer. På tide at Taika Waititi (og tilsvarende) slutter med Marvel, han kan heller lage rene komedier eller noe. 

Er veldig spent på hva Disney vil gjøre med Daredevilverse (Netflix) nå når de har rettighetene, vil hate å se Daredevil og Punisher begynne med one-linere.

Disney hadde rettighetene på Netflix også, var vel Disney som produserte de for Netflix

Anonymkode: 1ba30...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...