Gå til innhold

Er dette mulig? (Forverring av rygg ifm MR)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I 2020 tok jeg MR (tradisjonell MR) av rygg, nakke, og hode, og fikk beskjed om at alt var normalt. Samtidig så var jeg brutalt dårlig, men legene fant ingenting. 2 år senere tar jeg ny runde med MR, denne gangen i åpen MR-maskin, og bilder av rygg og nakke viser blant annet 14 prolapser. Dette følges opp med ENG/EMG, som viser nerveblokkering, som ikke vises på MR.

Er det i det hele tatt plausibelt at man plutselig kan få påvist 14 prolapser, når det 2 år tidligere ikke var noen problemer?

Skal få gjentatt MR av hodet nå også, for jeg blir jo fryktelig urolig om de har misset noe der også, når rygg og nakke plutselig viser seg å være fullstendig rasert.

Får ikke noe klart svar fra legen, så vurderer å gå til en annen lege og få en ny og komplett gjennomgang. Synes bare bestemt at noe stinker her.

Noen andre her som har opplevd lignende rask forverring av dårlig rygg?

Anonymkode: 5f920...16a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det i det hele tatt plausibelt at man plutselig kan få påvist 14 prolapser, når det 2 år tidligere ikke var noen problemer?

Det er fullt ut mulig.

Du kunne tatt mr bare to uker tidligere med negativt resultat, for så å få påvist 14 prolapser to uker etterpå også.

Som revmatologen min sier:"Det er alltid viktig å huske på at bildediagnostikk viser et øyeblikksbilde av hva som foregår der og da.  Hva som skjer ett minutt etter at bildet er tatt vet vi aldri, da kan vi bare stole på sannsynlighet "

Anonymkode: bad7d...c3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er fullt ut mulig.

Du kunne tatt mr bare to uker tidligere med negativt resultat, for så å få påvist 14 prolapser to uker etterpå også.

Jeg må legge til at dette skjedde et familiemedlem av meg.  (Ikke antall prolapser, men i løpet av  tre dager gikk det fra ingen tegn til noe galt, til akuttoperasjon pga lammelse)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg må legge til at dette skjedde et familiemedlem av meg.  (Ikke antall prolapser, men i løpet av  tre dager gikk det fra ingen tegn til noe galt, til akuttoperasjon pga lammelse)

En akuttoperasjon grunnet lammelse høres ut som noe som kan komme plutselig ja, men kan det egentlig det når det er snakk om degenerative lidelser? En nerve kan for eksempel komme i klem plutselig, og rimelig uten forvarsel, men slik nevrologen forklarer det for meg så er dette svakhet og degenerering over tid, og det er derfor jeg synes det virker så merkelig at de først ikke finner noen tegn til feil, når jeg samtidig var akutt dårlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En akuttoperasjon grunnet lammelse høres ut som noe som kan komme plutselig ja, men kan det egentlig det når det er snakk om degenerative lidelser? En nerve kan for eksempel komme i klem plutselig, og rimelig uten forvarsel, men slik nevrologen forklarer det for meg så er dette svakhet og degenerering over tid, og det er derfor jeg synes det virker så merkelig at de først ikke finner noen tegn til feil, når jeg samtidig var akutt dårlig.

Det var prolapsens plassering som førte til lammelse.

Det var som sagt ingen tegn på prolaps i ryggen tross smerter og andre symptomer tre dager før.   I dette tilfellet kom symptomene før skaden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var prolapsens plassering som førte til lammelse.

Det var som sagt ingen tegn på prolaps i ryggen tross smerter og andre symptomer tre dager før.   I dette tilfellet kom symptomene før skaden.

Ok, da forstår jeg. 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...