Gå til innhold

Utregning av foreldrepenger. Hvilke måneder tas det utgangspunkt i?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har termin i november. Jeg går ut i permisjon i oktober. Er det utbetalingen i juli, august og september som det tas utgangspunkt i, altså det jeg jobbet i juni, juli og august? Eller utbetaling i august, september og oktober? 

Anonymkode: bb678...415

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De siste registreringene på ameldingen når du søker/ 4 uker før permsjonsstart

Anonymkode: 4998b...2ec

AnonymBruker
Skrevet

De siste 3 månedene før permisjonsstart, og for deg blir det UTBETALINGENE du fikk i juli, august og september. :)

Anonymkode: 7a36b...16d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

De siste 3 månedene før permisjonsstart, og for deg blir det UTBETALINGENE du fikk i juli, august og september. :)

Anonymkode: 7a36b...16d

Det er helt fantastisk hvis det er slik. Jeg har redusert stilling, så jeg har jobbet mye ekstra i juni og juli. Kan stå på i 2 uker til nå i august, og sykemelde meg etter det. Jeg har et bekkenet som tar livet av meg, fysio har anbefalt sykemelding for flere uker siden, men det har jeg ikke hatt råd til..

Jeg trodde at de telte med det jeg jobbet i september, siden jeg ikke går ut i permisjon før i oktober.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt fantastisk hvis det er slik. Jeg har redusert stilling, så jeg har jobbet mye ekstra i juni og juli. Kan stå på i 2 uker til nå i august, og sykemelde meg etter det. Jeg har et bekkenet som tar livet av meg, fysio har anbefalt sykemelding for flere uker siden, men det har jeg ikke hatt råd til..

Jeg trodde at de telte med det jeg jobbet i september, siden jeg ikke går ut i permisjon før i oktober.. 

De skal telle med det du jobber i september. Men hvis du er lege og kan sykemelde deg selv så er jo det bare superlekkert. 

Anonymkode: 7c4b3...21f

Gjest Fiolinfiken
Skrevet

Du får nok utfra stillingsprosenten din. Jeg fikk hvertfall kun det jeg tjener som 100%, ikke hva jeg faktisk har tjent. Har hatt jevnt over 7k ekstra hver måned, men det fikk jeg ikke med. Så får 80-90k mindre i årslønn enn de siste årene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Kan sykemelde meg"?

Er du lege?

Anonymkode: 3f43d...6da

AnonymBruker
Skrevet
Fiolinfiken skrev (1 time siden):

Du får nok utfra stillingsprosenten din. Jeg fikk hvertfall kun det jeg tjener som 100%, ikke hva jeg faktisk har tjent. Har hatt jevnt over 7k ekstra hver måned, men det fikk jeg ikke med. Så får 80-90k mindre i årslønn enn de siste årene. 

Da har du nok fått feil på utbetalingen din. 😕 Ingen skal "tape" penger på å gå ut i permisjon, altså skal alt du har tjent i opptjeningsperioden telle med, også tillegg og annen lønn som ikke er fast. 

Anonymkode: 4cc28...539

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da har du nok fått feil på utbetalingen din. 😕 Ingen skal "tape" penger på å gå ut i permisjon, altså skal alt du har tjent i opptjeningsperioden telle med, også tillegg og annen lønn som ikke er fast. 

Anonymkode: 4cc28...539

Men overtidstillegg teller ikke med. Så har man hatt mye tillegg så forsvinner det. 

Anonymkode: 131db...560

AnonymBruker
Skrevet
Fiolinfiken skrev (2 timer siden):

Ved fast stilling på 100% er det vel riktig, for overtid skal ikke telles med. Men hovedregelen for beregning er gjennomsnittet av de 3 siste mnds inntekt, så man kan ha 25% fast men jobbe 100% opp mot permisjon, og da er stillingsprosenten uvesentlig. Man kan også jobbe 125%, eller 150% om så, fordelt på flere arbeidsplasser, og få utbetalt tilsvarende - dog opptil 6G. Poenget: det er ikke stillingsprosenten man skal ta utgangspunkt i, nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Kan sykemelde meg"?

Er du lege?

Anonymkode: 3f43d...6da

Med mine smerter, så hadde jeg blitt sykemeldt for flere uker siden. Så ja, jeg kan faktisk ba gi beskjed om at jeg nå ikke klarer mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Ved fast stilling på 100% er det vel riktig, for overtid skal ikke telles med. Men hovedregelen for beregning er gjennomsnittet av de 3 siste mnds inntekt, så man kan ha 25% fast men jobbe 100% opp mot permisjon, og da er stillingsprosenten uvesentlig. Man kan også jobbe 125%, eller 150% om så, fordelt på flere arbeidsplasser, og få utbetalt tilsvarende - dog opptil 6G. Poenget: det er ikke stillingsprosenten man skal ta utgangspunkt i, nei. 

Jeg jobbet langt mer over min stilling, men har prøvd å unngå overtid siden det ikke teller med ja.. Kommet opp i 6G de siste 3 mnd uten overtid, så tenker at jeg får full uttelling. Det var grei tid å ha termin på i november, MYE ekstravakter på sommeren 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 6-7 tusen kroner mer utbetalt i måneden i min permisjon, enn hva jeg vanligvis pleier å få utbetalt. Ringte nav flere ganger for å høre om det var feil men det var det visst ikke. Det var ikke pga ovetid men det var fordi jeg den ene måneden hadde fått tilbakebetalt(stipend) fra arbeidsgiver som dekker to sertifikat jeg trenger i min jobb. Dermed fikk jeg 20000kr mer i lønn, utbetalt av arbeidsgiver den ene av de 3 månedene de regnet for å finne grunnlaget for permisjonspenger

Anonymkode: 417fd...dc5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg. Mye ekstravakter osv. Og var heldig som var frisk i de utslagsgivende månedene. Min perm starta i juli, altså var lønnsslipp i juni, mai og april gjeldende. De beregna min inntekt utifra de 3 lønnsslippene, kun det. Og fordi jeg var i form til å ta flere ekstravakter, lønte det seg skikkelig - fikk gjennomsnittet fra de 3 mnd i hele permisjonsperioden.

Men hvis jeg de tre månedene hadde tjent mer enn 25% av gjennomsnittet det siste året, hadde de brukt et annet beregningsgrunnlag. 

Anonymkode: 2797a...ea4

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

jeg snakket med nav. Han var tydelig på at det jeg jobber ikke juli, august og september, er det de tar utgangspunkt i, når jeg skal ut i permisjon i oktober. Altså, det jeg får utbetalt i august, september og oktober.. Ble veldig usikker på hva som stemmer nå

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her

jeg snakket med nav. Han var tydelig på at det jeg jobber ikke juli, august og september, er det de tar utgangspunkt i, når jeg skal ut i permisjon i oktober. Altså, det jeg får utbetalt i august, september og oktober.. Ble veldig usikker på hva som stemmer nå

Det er de siste månedene som arbeidsgiver fører på skjemaet som teller. Jeg startet permissjon 8 oktober. Om arbeidsgiver sender 4 uker før det, så er jo august siste utbetaling og vedtaket vil jo muligens være klart før det som skulle vært grunnlaget for september vært klart. Nå har jeg fastlønn,  så det er evt bare lønnsforhøyelse som påvirker min permisjonsutbetaling 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ts her

NAV på telefon har ikke rett i alt. De leser også bare kjapt gjennom sine egne retningslinjer, og er ikke samme personene som vurderer søknader. 

Hvis du går ut i permisjon i oktober har du jo ikke jobbet hele oktober, og det er de tre siste mnd utbetalt/innfegistrer til a-meldingen som skal tas med i beregningen av foreldrepenger. Så enkelt er det. 

Screenshot_20220808-105621_Chrome.thumb.jpg.73dd358ee8094098606a14943883d031.jpg

https://www.nav.no/no/bedrift/tjenester-og-skjemaer/nav-og-altinn-tjenester/inntektsmelding/beregningsregler-for-foreldrepenger-og-svangerskapspenger

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg kontaktet NAV med akkuratt samme problemstilling. Gikk ut i permisjon i juli, og har kun deltidsstilling, men jobbet mye ekstra. De månedene som telte var de tre siste før permisjon. Altså april, mai og juni. Ikke juli, selv om jeg gikk ut i permisjon en av de siste dagene i juli og allerede hadde fått julilønningen da jeg søkte om foreldrepenger.

For deg blir det lønningene du får i juli, august og september som telles med. Ikke oktoberlønningen. 

Informasjonen du fikk fra NAV er altså feil. Det er ikke hva du jobber i de tre siste månedene som betyr noe, men hva lønningene de tre siste månedene er. Som regel får man jo ekstravakter betalt på etterskudd. Det du jobber ekstra i september vil dermed ikke bli med i beregningsgrunnlaget.

Husk på at om du tjener mer enn 25% over gjennomsnittsinntekten din disse 3 siste månedene så beregner de utbetalingen etter andre kriterier. 

Anonymkode: 66190...32d

AnonymBruker
Skrevet

Det er de siste månedene som arbeidsgiver fører på skjemaet som teller. Jeg startet permissjon 8 oktober. Om arbeidsgiver sender 4 uker før det, så er jo august siste utbetaling og vedtaket vil jo muligens være klart før det som skulle vært grunnlaget for september vært klart. Nå har jeg fastlønn,  så det er evt bare lønnsforhøyelse som påvirker min permisjonsutbetaling 

Nei, da venter de med vedtaket for å få med siste måned før permisjonsstart. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, da venter de med vedtaket for å få med siste måned før permisjonsstart. 

Nei, for skjemat jobben har fyllt inn vil ikke endre seg. Om jobben leverer inn sent nok så kan de få med september, men jobber de fort så sender de 4 uker før oppstart og da er ikke min siste måned med

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...