Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

jeg gikk opp en del under svangerskapet - fra 56/57 kg til 70-75 kg (sluttet å veie meg etter at det bikket over på 70 kg 8 mnd på vei).

Jeg spiser mindre kalorier, holder meg aktiv i huset og prøver å trene (veldig avhengig av søvn osv.), sover stort sett godt om nettene med 1 oppvåkning. Spiser ikke søtt ofte, men drikker 1-3 gl/bokser med cola i uken. Spiser mye fiber og protein....

Jeg ammer ikke. 

Vekten står stille på 61 kg og jeg kommer ikke under dette. Noen med erfaringer eller gode artikler på vektnedgang etter fødselen? 

Anonymkode: 50bfc...24a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Med så mange kilo opp, så er noe av vekten rent fett, så den forsvinner ikke helt ut av det blå.

2. Du ammer ikke. Fullamming forbrenner ca.500 kalorier i døgnet, og er dermed i stor grad med på å bidra til vektnedgang etter fødsel.

3. Jo nærmere du er opprinnelig vekt, jo vanskeligere blir det å gå ned. 

4. Nå vet jeg ikke høyden din, men hvis du er ca.gjennomsnittlig høy, så er du helt normalvektig med 61 kg. Det er mye vanskeligere å gå ned noen kilo som normalvektig enn som overvektig. Du må derfor regne med at de siste kiloene dine må jobbes veldig hardt for i mange måneder. 

5. Det er bare 5 mnd siden fødselen, gi kroppen din litt tid!

Anonymkode: de312...4ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

1. Med så mange kilo opp, så er noe av vekten rent fett, så den forsvinner ikke helt ut av det blå.

Dette forstår jeg, men jeg gjør ting som skal hjelpe meg kvitte dette fettet. 

2. Du ammer ikke. Fullamming forbrenner ca.500 kalorier i døgnet, og er dermed i stor grad med på å bidra til vektnedgang etter fødsel.

.

4. Nå vet jeg ikke høyden din, men hvis du er ca.gjennomsnittlig høy, så er du helt normalvektig med 61 kg. Det er mye vanskeligere å gå ned noen kilo som normalvektig enn som overvektig. Du må derfor regne med at de siste kiloene dine må jobbes veldig hardt for i mange måneder. 

Jeg er 167 kg, men syntes jeg ser best ut når jeg er 55/56 kg. Dette har med vektfordeling, ikke BMI. 

Jeg vet dette, men hvor mye mer tid...frustrasjonen er stor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, 

jeg gikk opp en del under svangerskapet - fra 56/57 kg til 70-75 kg (sluttet å veie meg etter at det bikket over på 70 kg 8 mnd på vei).

Jeg spiser mindre kalorier, holder meg aktiv i huset og prøver å trene (veldig avhengig av søvn osv.), sover stort sett godt om nettene med 1 oppvåkning. Spiser ikke søtt ofte, men drikker 1-3 gl/bokser med cola i uken. Spiser mye fiber og protein....

Jeg ammer ikke. 

Vekten står stille på 61 kg og jeg kommer ikke under dette. Noen med erfaringer eller gode artikler på vektnedgang etter fødselen? 

Når jeg kom i gang med jobb og vanlig hverdag så begynte vekten min å gå nedover. Ved første barnet gikk jeg ned 13kg i løpet av de første 3 mnd etter jeg begynte på jobb igjen. 

Med neste barnet så gikk jeg ned 15kg på 1 år. 

Anonymkode: 82f5e...d5c

Gjest Albbas
Skrevet

Du skriver at du spiser mindre kalorier, men hva i all verden betyr det? Spiser du lite nok? 

Du har jo allerede en lav vekt i forhold til høyde. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 25 kg i graviditeten (barn nr 2) fra 60 til 85 kg og mistet 15 kg ved fødsel (vann). Har fullammet tidligere, barnet er nå ett år og jeg har fortsatt ikke gått ned de siste 8 kg. Trener flere ganger i uka, men spiser antakelig litt for mye. Synes det er skikkelig vanskelig å bli kvitt… amming hjalp ikke på vekta for meg, jeg forbrant mer men spiste masse for ble så sulten… Antakelig må jeg på diett når jeg begynner i jobb igjen straks. For meg hjelper jobbstart å få bedre rutiner på måltider osv. Tar gjerne gode tips om du får noen, lykke til😊

Anonymkode: d5a90...64a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette! Jeg gikk ned 20kg (ikke i forbindelse med graviditet). Hadde en målvekt, men endte opp på 3-4kg fra målet. Det var rett og slett for hardt å komme ned til målet. Da kunne jeg ikke unnet meg noe kos, måtte tenkt på kalorier hele tiden. 

Kan det hende at selv om du spiser sunt og tenker kalorier, så har du blitt vant til noe økt kaloriinntak under graviditet? Slik at du tror du spiser likt antall kalorier som før du ble gravid? Det kan være småting som at du tidligere spiste knekkebrød, men nå spiser brød. Eller valgte magert pålegg før, og nå velger pålegg med litt mer kalorier. 

Og er du gjennomsnittlig høy så er det jo normalt å veie 61kg. Jeg skjønner ikke helt poenget med de som "må" under 60kg. Jeg syns gjennomsnittshøye jenter som veier 60-66kg er perfekt. Slank, men ikke for tynn. Og man kan dessuten slappe litt mer av mtp på kalorier enn å absolutt hige å ligge på 50-siden. 

Anonymkode: 0c330...f40

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er like høy som deg. Jeg brukte 3 år på å kvitte meg med gravidkiloene, kom til 72 så ble jeg gravid igjen. Gikk fra 75 til 72 etter å ha begynt med pt osv, det tok 3/4 år

Anonymkode: 971ed...5d8

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er like høy som deg. Jeg brukte 3 år på å kvitte meg med gravidkiloene, kom til 72 så ble jeg gravid igjen. Gikk fra 75 til 72 etter å ha begynt med pt osv, det tok 3/4 år

3/4 = under ett år 

AnonymBruker
Skrevet

Med førstemann raste kiloene ned ved hjelp av amming Og trilling… funket ikke like bra med andremann. Ammet masse men var sulten og godterisugen som bare det+ masse tid til cafe ++ .. for meg hjalp det å faste frem til lunsj da jeg var tilbake på jobb., altså droppe frokosten. + mer bevissthet på sunnhet samt mindre tid til å sanke godteri

Anonymkode: 6bbb4...472

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...