AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #1 Skrevet 6. august 2022 Har en gutt som har slitt daglig med diaré, vond mage og blod i avføring. Har tatt blodprøver for matallergi uten funn, det er sjekket spesifikt for gluten og laktose. Nå har vi likevel kuttet ut gluten og laktose fra kosten og han er mye bedre i magen. Så er spørsmålet: er det mest sannsynlig gluten han ikke tåler (intoleranse?) siden blodprøver viste at han tåler laktose, eller kan han reagerer på laktose tross fine blodprøver? Anonymkode: e1d35...79e
Jadzia Skrevet 6. august 2022 #2 Skrevet 6. august 2022 Blodprøver viser bare melkeproteinallergi. Man kan likevel reagere. Både på laktosen og på melkeproteiner, men da som en intoleranse og ikke en allergi. Prøvene man tar hos legene her i Norge gjelder bare akutte allergiske reaksjoner. Dessverre så er det mange som har mer senreaksjoner som da ikke blir fanget opp.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #3 Skrevet 6. august 2022 Blodprøver viser kun om man har den genetiske disposisjonen for å utvikle laktoseintoleranse, ikke om man faktisk har det. Det er eliminasjon-provokasjon eller en provokasjonstest som viser om man faktisk har intoleranse. Anonymkode: 3ce56...be0
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #4 Skrevet 6. august 2022 Ok, takk for svar. Bør vi sjekke det nærmere hos lege eller bare prøve ut selv hjemme om det er gluten eller laktosen han ikke tåler? Følte det stagnerte med hjelp hos legen når blodprøvene var uten funn.. 🙈 Anonymkode: e1d35...79e
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #5 Skrevet 6. august 2022 Jeg slår ikke ut på allergi mot egg, men tro meg, jeg blir veldig syk av det. Keg fant it hva jeg ikke tålte ved å ha en og en greie det kunne være, 3 og 3 dager av gangen. Ingen reaksjoner på de 3 dagene jeg kun hadde melkeprodukter. Heller ikke på diverse mel, så kom jeg til kun egg en dag og merket det kjapt. Jeg plukket vekk produkter med egg og ble kjapt mye bedre. Så spiste jeg noe jeg ikke trodde inneholdt egg og ble dårlig. Gikk i dybden av inneholdet på produktet og da fant jeg ut at det likevel inneholdt egg. Siden den gang har ting blitt markert mye bedre, så nå er det lettere. Å inneholde spor av kan gå bra i blant, men skaper som regel smerter dagen etter. Nå har jeg slitt med magen det siste året igjen, men da har jeg funnet ut av andre ting. Selv om kroppen ikke slo ut på noe betennelse så hjalp det med medisiner mot den type betennelse likevel. Legen baserte det på smertene og symptomene fremfor blodprøven. Anonymkode: 83443...a9c
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #6 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en gutt som har slitt daglig med diaré, vond mage og blod i avføring. Har tatt blodprøver for matallergi uten funn, det er sjekket spesifikt for gluten og laktose. Nå har vi likevel kuttet ut gluten og laktose fra kosten og han er mye bedre i magen. Så er spørsmålet: er det mest sannsynlig gluten han ikke tåler (intoleranse?) siden blodprøver viste at han tåler laktose, eller kan han reagerer på laktose tross fine blodprøver? Anonymkode: e1d35...79e Har dere sjekket ut egg da? For sånn blir jeg av egg. Anonymkode: 83443...a9c
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #7 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har dere sjekket ut egg da? For sånn blir jeg av egg. Anonymkode: 83443...a9c Han ble mye bedre av å kutte ut melk/gluten, så er nok en av de to. Kan være melkeprotein også.. Men skal sjekke egg om han blir dårlig med melke/glutenfritt også Anonymkode: e1d35...79e
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #8 Skrevet 6. august 2022 Du må starte på basic, så legge til matvarene en etter en. Start kostholdet med kjøtt, grønnsaker og potet. Samt ting du vet han ikke reagerer på, så legger du til melkeprodukter. Ser hva som skjer.....etterpå egg etc... Ganske lett dette. Ellers har du den øverste ekspertisen her: https://drhexeberg.no Anonymkode: 5e7e8...c1c
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #9 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du må starte på basic, så legge til matvarene en etter en. Start kostholdet med kjøtt, grønnsaker og potet. Samt ting du vet han ikke reagerer på, så legger du til melkeprodukter. Ser hva som skjer.....etterpå egg etc... Ganske lett dette. Ellers har du den øverste ekspertisen her: https://drhexeberg.no Anonymkode: 5e7e8...c1c Jeg har skjønt at det er melk og/eller gluten han reagerer på, jeg lurte bare på om laktose var utelukket pga blodprøve uten funn, men ser av svarene at det kan være laktosen han reagerer på likevel. Anonymkode: e1d35...79e
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #10 Skrevet 6. august 2022 Jeg tok blodprøver en gang fordi jrg var så dårlig som barnet ditt, fikk tilbake at jeg ikke var allergisk mot noe. Har vært laktoseintolerant hele livet, men i voksen alder har det blitt mye bedre. Anonymkode: 1460a...657
Kvinne87Rogaland Skrevet 6. august 2022 #11 Skrevet 6. august 2022 Kjæresten min hadde heller ingen funn, men han tåler ikke gluten. Blir dårlig i magen av det, og blir frisk når han spiser glutenfritt. Det samme har moren hans. Han reagerer også litt på laktose hvis han får i seg mye. Så dere må nok prøve dere litt fram hjemme - tester hos legen fanger ikke opp alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå