Gå til innhold

Overvekt er den største syndern

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Overvekt og fedme er en av de største synderen når det kommer til helseutfordringene i verden, man risikerer flere sykdommer på grunn av fedme og det  er den største folkesykdommen samfunnet/verden vår står ovenfor. 

Hva kan vi gjøre for å løse denne krisen? Hva må til? Hva kan myndighetene gjøre?

Anonymkode: 2b44c...854

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gitt mer ressurser slik at flere fikk hjelp. Og ikke minst få hjelp før man er så stor at det blir svært vanskelig å gjøre noe. Med dagens regler så må man være ganske stor før man får noe som helst hjelp. 

Anonymkode: a573a...925

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Få innført denne behandlingen til fedmepasientene, da 30-50% av dem antas å  ha denne diagnosen. Og da hjelper ikke standard behandling. 

https://www.nrk.no/trondelag/behandling-for-folk-med-fedme-og-overspisingslidelse_-_-flere-ma-vite-om-dette-1.15750112

Anonymkode: a310c...b3b

JA! Det er helt tullete at det skal være så vanskelig å få hjelp med det psykiske som ofte ligger bak.

Anonymkode: d2e1e...2e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ah, veldig med fedmehat tråder i dag, kjeder du deg? Du viser i alle fall imponerende liten innsikt i verdens helsetilstand. De største utfordringene på verdensbasis ang helse handler om tilgang til rent vann (i mange tilfeller vann i det hele tatt), manglende sanitærforhold, mangel på mat, mangel på grunnleggende medisiner som vaksiner, dårlig svangerskapsoppfølging og fødselshjelp ect, ikke overvekt. 

Anonymkode: 9b7b1...661

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forhåpentligvis kommer det piller i fremtiden som kan hjelpe på vekttap og søtsug/sultfølelse.

Anonymkode: 561b3...55d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forhåpentligvis kommer det piller i fremtiden som kan hjelpe på vekttap og søtsug/sultfølelse.

Det finnes jo :) I hvertfall mot søtsug og sultfølelse

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fins medisiner som en får hos legen ja. Bruker faktisk medisin og det hjelper på å gå ned i vekt. Men så er det å holde vekten og ikke gå opp i gjen og som jeg gruer meg til. om jeg må bruke medisinen resten av livet evt, Sliter med overspising. dvs maten er som en rus for meg, magen kan være mett, men hjernen vil ha mer mat. Er forferdelig å ha det sånn.

Anonymkode: 99134...ad7

• Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet

Bruke (mye) mer penger på forebygging. Mer avgifter på usunn mat (snop og snacks), ignorere sutring fra de som lever av å fete opp nordmenn, og fjerne avgifter/mva på sunnere mat (frukt og grønt). Overvekt koster oss dyrt, så forebygging kan fort bli lønnsomt selv om det koster i begynnelsen. 

Mer aktivitet inn allerede fra skolen av. Ungene går jo fra en kjempeaktiv hverdag til en stillesittende hverdag nesten over natta når de begynner på skolen. Aktivitet skal ikke bare være sport og trening. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke bare staten forby overvekt da? 

Først dagsbøter i forhold til antall kilo overvekt, om det ikke blir bedring med bøter, så blir det fengsel. Så må man være i fengsel til vekta er normal.

Anonymkode: 7d938...a4e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan ikke bare staten forby overvekt da? 

Først dagsbøter i forhold til antall kilo overvekt, om det ikke blir bedring med bøter, så blir det fengsel. Så må man være i fengsel til vekta er normal.

Anonymkode: 7d938...a4e

Hvis vi forbyr ordet "overvekt" og "slanking" så vil jo problemet bli borte av seg selv.

Anonymkode: 7fde8...c8d

• Liker 1
Gjest Abendstern
Skrevet

Overvekt er ikke den største folkesykdommen verden står overfor. Millioner av mennesker lider av underernæring og tilgangen på rent drikkevann er ingen selvfølge i mange land. Det er grunn til at det var viktig å få ut ukrainsk korn til verdensmarkedet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Overvekt og fedme er en av de største synderen når det kommer til helseutfordringene i verden, man risikerer flere sykdommer på grunn av fedme og det  er den største folkesykdommen samfunnet/verden vår står ovenfor. 

Hva kan vi gjøre for å løse denne krisen? Hva må til? Hva kan myndighetene gjøre?

Anonymkode: 2b44c...854

Absolut, det er fordi det finnes for mye dårlig mat. Visste du at for mye omega 6 øker fettcellenes størelse? Det finnes i raps olje og veg oljer. Veldigt mye også…. Og det finnes i all mat idag! Nesten all mat. Også i kjøtt siden dyra ikke lengre kun spiser gress uten soya og omega 6! Vi blir feitere, ikke kun pga at vi spiser for mye men også pga for mye omega 6, hormoner og ting som påvirker forbrenninga og fettcellene i kroppen! 

det som må til er at maten må bli bedre. Dyr må spise den maten dem ska spise uten omega 6! Kun gress og riktig mat! Vi må også kutte ut rapsolje men også fett i maten! Spise bedre! 

folk må ta ansvar, kanskje bedre at mennesker får betale sin egen forsikkring og ta hand om egen helse. Ikke få den sponset av skattebetalere. Så kanskje folk tar ansvar! Og samfundet må endres når det Gjelder mat - i butikker og på resturanger. Bedre kjøtt Fex, og ta vekk oljer! 

Anonymkode: b625c...aa2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Finnes! Bare å Putte i seg gherlin og leptin. Det er ikke kun overspising btw uten selve maten som påvirker vekten siden det forstyrer hormoner i kroppen og øker fettcellene! Du kan s

Anonymkode: b625c...aa2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Gitt mer ressurser slik at flere fikk hjelp. Og ikke minst få hjelp før man er så stor at det blir svært vanskelig å gjøre noe. Med dagens regler så må man være ganske stor før man får noe som helst hjelp. 

Anonymkode: a573a...925

Er ikke det fordi man selv ikke oppsøker hjelp? 

Anonymkode: e94f8...62b

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er ikke det fordi man selv ikke oppsøker hjelp? 

Jeg kan svare deg, men du kommer til å forsvinne, da din hensikt ikke er å diskutere, men å skape en reaksjon.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (17 minutter siden):

Jeg kan svare deg, men du kommer til å forsvinne, da din hensikt ikke er å diskutere, men å skape en reaksjon.

Hæ? Det var et oppriktig spørsmål. Jeg har inntrykk av at de fleste ikke oppsøker hjelp, men at mange er i fornektelse. 

• Liker 1
Skrevet

Hæ? Det var et oppriktig spørsmål. Jeg har inntrykk av at de fleste ikke oppsøker hjelp, men at mange er i fornektelse. 

Har du noen gang googlet "hjelp for fedme?" Det staten kan tilby er operasjon som fjerner deler av magesekken din. Ellers får du hundrevis av treff fra folk som vil selge deg noe. Hvordan kom du frem til at de fleste ikke oppsøker hjelp? jeg tror fakstisk du har rett, men ville selv aldri kommet med en slik påstand uten tall som støttet teorien min.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Helene1982 skrev (15 minutter siden):

Har du noen gang googlet "hjelp for fedme?" Det staten kan tilby er operasjon som fjerner deler av magesekken din. Ellers får du hundrevis av treff fra folk som vil selge deg noe. Hvordan kom du frem til at de fleste ikke oppsøker hjelp? jeg tror fakstisk du har rett, men ville selv aldri kommet med en slik påstand uten tall som støttet teorien min.

Jeg tipper at det første steget er at du blir henvist til en kostholdsspesialist eller noe, uten at jeg veit. Men jeg ble henvendt til en fordi jeg sleit med kosthold i hvert fall.. Uten at jeg veit om det vil funke da, det funka ikke for meg. 

Skrevet

Jeg tipper at det første steget er at du blir henvist til en kostholdsspesialist eller noe, uten at jeg veit. Men jeg ble henvendt til en fordi jeg sleit med kosthold i hvert fall.. Uten at jeg veit om det vil funke da, det funka ikke for meg. 

Jeg mener at dette er problemet. Overvekt og fedme kommer av en rekke ulike årsaker. Noen trenger hjelp med kostholdet, mens andre må jobbe med årsakene til at de spiser for mye. For mange koster det mye å innse at de har et problem, og be om hjelp. da er det fastlegens jobb å skape et trygt rom for samtale, veiledning og tilpasset behandling. I Norge i dag, har vi ikke et slikt tilbud. Det er ingen som sier til en kreftpasient at de er en sammfunnsbelastning, men det er noe leger over hele verden snakker om når det gjelder psykisk syke. Vi kan fortsette å peke med en belærende finger mot mennesker som sliter, eller vi kan hjelpe dem.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...