Gå til innhold

Bruker er frekk mot meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en jente som studerer og er støttekontakt ved siden av studiene. Det er en mann som jeg er støttekontakt for. Han er veldig frekk og snakker ned om ulike menneske grupper. Han svarer meg frekt om jeg spør et uskyldig spørsmål. Som fleks «liker du maten?» da sier han «hva f*en ser det ut som jeg gjør?». Han banner også til folk i butikker og blir veldig fort irritert på alle. Jeg vurderer å slutte men føler meg slem da. Hva burde jeg gjøre? 

Anonymkode: 77684...730

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når en får innvilget støttekontakt er det ofte (dette er ikke ment som kritikk til alle mennesker med støttekontakt) en grunn til dette. Noen sliter med rus, noen med fysiske eller psykiske utfordringer, noen har vanskelige psykososiale utfordringer, mens andre er mer ensome (det kommer jo an på hvor du jobber og brukergruppen for støttekontakt) Men dette vil jeg jo anta at du viste da du ble støttekontakt. Det er nok en grunn til hvorfor han er frekk som du sier. En bør ha en stor dose med tålmodighet skal en være støttekontakt, det passer ikke for alle. Men det er viktig i en slik jobb å huske årsaker til oppførsel og ikke se på oppførsel isolert sett. Du kan selvsagt sette grenser for deg selv, si ifra på en tydelig måte at han krysser en grense for normal oppførsel og si ifra at slikt type språk og reaksjoner fra hans side ikke blir godtatt i samfunnet, og at han blir en outsider med slikt, så kommer det jo an på hvor mye han bryr seg om dette, men det er viktig med grensesetting for din egen del. 

Anonymkode: 9eb17...73d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Folk som har støttekontakt er mennesker som er på utsiden av samfunnet, det er mennesker som sliter sosialt, psykisk, fysisk - mest sannsynlig har mange av de diagnoser som gjør at vennskap og relasjoner er svært vanskelig. Som brukeren over her sier, dette er ikke en jobb for alle - og du visste vel hva du gikk til? Du vet vel hvorfor folk har en støttekontakt? 

Er også enig i brukeren over her, du kan ikke se på disse hendelsene isolert sett. Det er jo en grunn til at han banner, er aggressiv etc. Fikk du ingen informasjon om dette mennesket, før du ble hans støttekontakt? Neste gang kan du eventuelt si at slik prater man ikke, det er ikke noe hyggelig for deg eller andre som blir snakket sånn til. Så får du jo vurdere deretter om dette egentlig er en jobb for deg, man skal være ganske empatisk og en menneskekjenner for å kunne trives med å jobbe i slikt arbeid. 

Anonymkode: 47fed...c9b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er han incel, eller hva er problemet hans?.

Ville styrt unna var jeg deg.

Anonymkode: a959e...c92

Skrevet (endret)

Tåler du ikke dette, bør du ikke være støttekontakt. Og hvor ofte er du sammen med han? En time i uka orker du vel. Bare lat som ingenting og prat minst mulig hvis han ikke spør deg direkte. Det er jo, som de over også sier, en grunn til at denne personen har fått innvilget støttekontakt. 
Uansett er du ikke slem hvis du ikke orker. Det er ikke alle som passer til det. 

Endret av Muskath
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er han incel, eller hva er problemet hans?.

Ville styrt unna var jeg deg.

Anonymkode: a959e...c92

Man har støttekontakt av en grunn. Les svarene overfor. Det er selvfølgelig ikke en jobb som passer for alle.

Anonymkode: f7040...164

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette snakker du med din kontaktperson om, ikke kg! Husk taushetsplikten din…

Anonymkode: ecbf8...a04

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts beskrev faren min i innlegget sitt🤭vær glad for at du kan slutte som støttekontakt. Jeg er helt knekt etter 50 år med slik oppførsel🥺

Anonymkode: 5a63a...c4a

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Taushetsplikten gjelder ikke når personer ikke kan identifiseres.

Her vet vi ikke bosted, alder, navn, eller noe annet som gjør at personen kan identifiseres,  og dermed er ikke taushetsplikten brutt.

Anonymkode: 5682e...97d

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei! Jeg er en jente som studerer og er støttekontakt ved siden av studiene. Det er en mann som jeg er støttekontakt for. Han er veldig frekk og snakker ned om ulike menneske grupper. Han svarer meg frekt om jeg spør et uskyldig spørsmål. Som fleks «liker du maten?» da sier han «hva f*en ser det ut som jeg gjør?». Han banner også til folk i butikker og blir veldig fort irritert på alle. Jeg vurderer å slutte men føler meg slem da. Hva burde jeg gjøre? 

Slutt. Tipper han ikke respekterer deg fordi du er en ung jente og burde hatt mannlig støttekontakt. Ikke uvanlig.

Anonymkode: e986b...2c0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det høres ut som du burde ta en prat med veilederen din og eventuelt få tildelt en annen bruker. Det er ikke alltid at støttekontakten passer sammen med den brukeren vedkommende får utdelt.

Endret av Tvillingsjel
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om å få en mer passende person å være støttekontakt for. Han må ha en annen som er bedre til å takle slike som han. En dag kan du takle slike, men inntil da må du verne deg selv.

Anonymkode: 9fc7f...36f

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Taushetsplikten gjelder ikke når personer ikke kan identifiseres.

Her vet vi ikke bosted, alder, navn, eller noe annet som gjør at personen kan identifiseres,  og dermed er ikke taushetsplikten brutt.

Anonymkode: 5682e...97d

Korrekt. Det TS beskriver er så vagt og kan gjelde så mange. Det er først når man inkluderer opplysninger som navn, bosted, alder etc det kan bli identifiserende. 

Tilbake til trådens emne:

Prat med lederen din om det du opplever, så kan du få støtte og veiledning i hvordan du best mulig kan forholde deg til ham. 

Jeg vil råde deg til å ikke ta det personlig. Han har antakeligvis en diagnose som gjør at han mangler filter, kanskje går han på feil medisiner som forårsaker utagering, kanskje er det noe som plager ham og han hadde antakeligvis aldri sagt disse tingene eller oppført seg dårlig om han hadde vært frisk, kanskje trenger han bare tid til å bli trygg på deg. Prøv å se mennesket bak diagnosen. 

Slik jeg ser det kan du enten finne ut om det er noe annet arbeid som passer deg bedre, eller du kan se dette på som en mulighet til å utvikle personlige egenskaper som tålmodighet, forståelse, lære hvordan du skal takle brukere med utfordrende atferd. Arbeidsplassene jeg har vært tilknyttet til i løpet av karrieren min har tilbudt kurs i håndtering i utagerende atferd, og det har vært gull verdt for meg. Etterspør gjerne slike kurs hos din leder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Be om å få en mer passende person å være støttekontakt for. Han må ha en annen som er bedre til å takle slike som han. En dag kan du takle slike, men inntil da må du verne deg selv.

Anonymkode: 9fc7f...36f

Ja jeg er enig i den! Jeg er støttekontakt for to stykker men går veldig bra med den andre personen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Folk som har støttekontakt er mennesker som er på utsiden av samfunnet, det er mennesker som sliter sosialt, psykisk, fysisk - mest sannsynlig har mange av de diagnoser som gjør at vennskap og relasjoner er svært vanskelig. Som brukeren over her sier, dette er ikke en jobb for alle - og du visste vel hva du gikk til? Du vet vel hvorfor folk har en støttekontakt? 

Er også enig i brukeren over her, du kan ikke se på disse hendelsene isolert sett. Det er jo en grunn til at han banner, er aggressiv etc. Fikk du ingen informasjon om dette mennesket, før du ble hans støttekontakt? Neste gang kan du eventuelt si at slik prater man ikke, det er ikke noe hyggelig for deg eller andre som blir snakket sånn til. Så får du jo vurdere deretter om dette egentlig er en jobb for deg, man skal være ganske empatisk og en menneskekjenner for å kunne trives med å jobbe i slikt arbeid. 

Anonymkode: 47fed...c9b

Nei jeg fikk ikke noe info om han før jeg ble støttekontakten hans. Bare alder og kjønnet hans. Jeg har vært støttekontakt i et år nå og han liker meg godt. Det sier han selv. Men det er mer utfordrende enn jeg trodde. Det må jeg innrømme. Jeg jobber også i demens omsorg. Som jeg liker godt. Kanskje det passer meg bedre…

AnonymBruker
Skrevet
Muskath skrev (8 timer siden):

Tåler du ikke dette, bør du ikke være støttekontakt. Og hvor ofte er du sammen med han? En time i uka orker du vel. Bare lat som ingenting og prat minst mulig hvis han ikke spør deg direkte. Det er jo, som de over også sier, en grunn til at denne personen har fått innvilget støttekontakt. 
Uansett er du ikke slem hvis du ikke orker. Det er ikke alle som passer til det. 

Jeg tåler mye. Jeg jobber i demens omsorg som også er utfordrende men jeg elsker den jobben. Men kanskje jeg ikke passer som støttekontakt. 

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (7 timer siden):

Det er ikke bare lett å være støttekontakt. Det er en krevende jobb. Noe går på egnethet, men noe går også på kjemi mellom støttekontakt og bruker. Jeg er heldig selv, med en relativt "enkel" bruker, men jeg har vært frustrert mer enn én gang, for å si det slik. I en slik jobb kan man nesten ikke ta ting personlig. Man må tåle tilsnakk fra både bruker, pårørende og andre involverte på den jobben man gjør. Det er selvsagt ikke greit å være frekk, men det er ofte en del av sykdommen, dessverre, så man må øve på å ikke ta ting personlig. For meg hjelper det å tenke at jeg ikke er "meg", jeg er en profesjonell som utfører en tjeneste. Eventuell kritikk eller personangrep handler ikke om meg som person. Når det er sagt, er det viktig med kjemi også. Det høres ut som du burde ta en prat med veilederen din og eventuelt få tildelt en annen bruker. Det er ikke alltid at støttekontakten passer sammen med den brukeren vedkommende får utdelt.

Han er veldig fornøyd med meg. Han sier det vær gang vi møtes. Derfor jeg føler meg slem om jeg slutter… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bryter ikke taushetsplikten min. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bryter ikke taushetsplikten min. 

Men det er like fullt etisk tvilsomt og uprofesjonelt å diskutere sårbare enkeltmennesker du har et ansvar for på et åpent forum i stedet for å ta det med veilederen din. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (20 minutter siden):

Men det er like fullt etisk tvilsomt og uprofesjonelt å diskutere sårbare enkeltmennesker du har et ansvar for på et åpent forum i stedet for å ta det med veilederen din. 

Nå må du gi deg…… !!

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...