Gå til innhold

Hvor mye kan jeg kaste i felles søppelkasse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet nettopp inn i en blokk, tenkte å kjøpe litt møbler, det jeg lurer på da er, kan jeg kaste esker og plast fra møblene i felles søppel kasser? Eller må jeg finne en annen måte å bli kvitt det på? 

Anonymkode: 4ddab...86c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg flyttet nettopp inn i en blokk, tenkte å kjøpe litt møbler, det jeg lurer på da er, kan jeg kaste esker og plast fra møblene i felles søppel kasser? Eller må jeg finne en annen måte å bli kvitt det på? 

Søk opp dato for tømming. Oppbevar eskene til kvelden før. Så kan du bruke restkapasiteten til det du vil.

Ellers kan du be de som leverer ta eskene i retur, eller du kan kjøre tilbake til butikken og levere dem i papirsorteringen deres. Begge deler standard ordning i alle butikker som er ok.

Anonymkode: e4993...e42

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får finne ut om blokka har egne blå dunker til papp og egne søppeldunker til plast. Isopor og lignende skal i grønne restavfallsdunker. Husk å flatpresse pappen skikkelig slik at den tar minimalt med plass i dunkene.

Anonymkode: 0e440...87f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan fort bli sur stemning dersom en beboer overfyller søppelkasser som kanskje i utgangspunktet er helt fulle til hver tømming. De gangene jeg har bodd slik at jeg deler søppelkasse med andre har jeg ventet med å gå ut med ekstra papp til dagen før tømming for å se hva det er plass til.

Anonymkode: 42b52...bd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir såpass mye papp i en slik prosess at du bør levere det på nærmeste gjenbruksstasjon. Er en uting at søpla fylles opp av en person på en dag slik at det ikke blir plass for andre å hive normalt forbruk av søppel.

Anonymkode: 66397...b09

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sett hele esker eller papp utenfor dunkene. I blokka vår blir dette liggende igjen etter tømming da de som henter kun tar det som er oppi dunkene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir såpass mye papp i en slik prosess at du bør levere det på nærmeste gjenbruksstasjon. Er en uting at søpla fylles opp av en person på en dag slik at det ikke blir plass for andre å hive normalt forbruk av søppel.

Anonymkode: 66397...b09

Det skal ikke bli et problem om alle flatpresser all pappen. Her på vår blokk er det mange som synder, og kaster melkekartoner og esker uten å hverken flatpresse eller sortere ut plasten og isoporen. Når noen da i tillegg bare kaster det oppå uten å være litt smarte og flatpresse og dytte esker ned på sider, da blir det overfullt.

Det er lov å bruke huet litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å fylle opp søppelkassene rett etter tømming. Pleier å gjøre dette på kvelden, slik færrest mulig legger merke til det.

Anonymkode: 48431...168

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har mye bør du levere det til gjenvinning. Og nei, du kan ikke fylle felles søppelkasser med ditt flytterot. 

Anonymkode: a70b0...c98

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Søk opp dato for tømming. Oppbevar eskene til kvelden før. Så kan du bruke restkapasiteten til det du vil.

Ellers kan du be de som leverer ta eskene i retur, eller du kan kjøre tilbake til butikken og levere dem i papirsorteringen deres. Begge deler standard ordning i alle butikker som er ok.

Anonymkode: e4993...e42

Det er akkurat slik jeg gjør det. Bestiller en del varer, og det blir jo syke mengder papp av alt dette her. River det opp og har et sted hvor jeg sparer det, og kvelden før pappen blir hentet så går jeg ut og fyller opp dunken. Hvis det viser seg å være lite plass igjen, så kaster jeg det jeg kan, og tar resten med på jobben, hvor vi har store containere for sånt. Det er jo egentlig ikke ment å brukes privat, så prøver å unngå det.

Stort sett er dunken "full" bare fordi et par av naboene ikke har tro på å rive i stykker pappen. Så når jeg ser at halve dunken består av en stor pappeske som ikke er delt opp i det hele tatt, så tar jeg jobben selv. Irriterende nok.

Anonymkode: 5cc32...246

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden det er litt forskjellige svar her, tenker jeg å si litt om mengden. Emballasjen til ett klesskap og en liten sittegruppe. Noe plast fra madrass og gulvtepper. Det er ikke voldsomt, men det er jo mye også. 

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kaster det i felles søppeldunker. Men se an kapasiteten litt. I min blokk har vi veldig mange søppeldunker, og det er nok også en del flytting som skjer her, sånn at de er litt mer dimensjonert for det. Det kan bli fullt der nede, men ikke krise. Verre med de som setter igjen møbler etc. i søppelrommet..

Jeg ville nok ikke kastet all pappen dersom det alene tok opp hele kapasiteten til papirdunkene sånn at ingen andre kan kaste papp den uken da.

Synes det er et godt råd å se an kvelden før tømming, eller dele det opp litt. 

Anonymkode: 2c8e0...732

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Alle kan bruke felles søppelkasser. Men om du er en hyggelig nabo (til motsetning fra mange jeg bor med i blokka her), så bruker du tid på å skjære opp store esker i mindre flate biter, slik at det tar mindre plass. Gjerne også ikke fyll opp dunken rett etter at den er tømt. Men heller se om du kan «fylle den opp» rett før den skal tømmes. Evt. kaste litt og litt.

Anonymkode: 28127...a22

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden det er litt forskjellige svar her, tenker jeg å si litt om mengden. Emballasjen til ett klesskap og en liten sittegruppe. Noe plast fra madrass og gulvtepper. Det er ikke voldsomt, men det er jo mye også. 

TS.

Jeg synes løsningen jeg og flere andre har kommet med er best. Ta det kvelden før tømmedagen. Da kan du fylle den smekk full om du vil. Her hentes avfallet rundt 06 på morran, så jeg gjør slikt rundt ~22 på kvelden og tar det for gitt at det går fint.

Ingen har noen gang sagt noe, tvert imot, vi er bare fire som deler dunkene, og de mener jeg kaster lite 😂

Anonymkode: 5cc32...246

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

TS.

Har du en gjenvinningsstasjon i nærheten? Og har du mulighet til å dra dit? Det hadde jeg gjort, da får du kastet alt samtidig uansett.

Men du kan også gjøre som andre sier å se an hvor god plass det er kvelden før det skal hentes. 

Anonymkode: a3bb9...346

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS.

Som jeg skrev i mitt svar; Det er ikke et problem om du sorterer skikkelig og flatpresser skikkelig, samt dytter det ned på sidene der det går. Jeg har ikke tall på alle timene jeg har flatpresset andres flytteesker og sortert feilsorterte plast og isopor. Når jeg er ferdig har alt fått plass. Selv det som sto henslengt utenfor dunkene. Om du ikke vil kaste alt på en gang kan du lagre noe i boden og kaste litt hver gang det skal tømmes.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

TS.

Det er normalt sett ikke innafor, annet enn hvis du venter til kvelden før tømming og utnytter evt ledig kapasitet. Vi deler ikke søppelkasse med noen, og sånt søppel må jeg typisk kjøre til avfallsanlegg selv, for det er ikke plass til det = større enn normal mengde søppel per måned. Jeg tenker det er likedan i et delt anlegg også. Jeg hadde blitt forbanna hvis en nabo hadde fylt opp vår felles søppelkasse med flyttesøppel, så jeg ikke kunne kaste mitt vanlige husholdningssøppel. 

Anonymkode: 22753...47a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min blokk har vi også felles søppelsystem, med svære dunker. Vi er et stort borettslag med over 550 leiligheter. Har aldri hatt problemer med at folk kaster esker/papp og plast fra nyinnkjøpte møbler i felleskontainerne. Det vi har hatt problemer med er de som kaster gips og slike materialer, men det er noe helt annet.

I mitt borettslag hadde altså ikke dette vært noe problem i det hele tatt. Pakk det godt sammen og kast, sier da jeg! Hør ev. med en nabo om du er fryktelig usikker. 

Anonymkode: fde15...e7a

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor blir dunkene alltid overfylte fordi mange kaster store mengder uten å brette først. Hvis jeg skal kaste mye pleier jeg å vente til dagen før tømming. Og gjør det gjerne om kvelden for å unngå stygge blikk

Anonymkode: 7c589...c0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...