AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #61 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 13.58): Tror faktisk ikke jeg vet om en eneste sykdom som gjør slankekur umulig. De som sliter med å gå ned i vekt mangler som regle bare forståelse for hva som er normale mengder å spise, gjerne kombinert med lav selvkontroll og god evne til å glemme ting de putter i seg her og der. Anonymkode: ff0d6...bd5 Rundt 100000 norske kvinner har lipødem, sykdommen som gjør at kroppen produserer fett som ikke kan slankes bort. Sykdommen er svært smertefull, og kan i verst fall være invalidiserende. Veldig mange kvinner i Norge går daglig rundt med vonde, hovne, smertefulle bein, og ingen kan fortelle dem hvorfor. Når skal lipødem bli anerkjent? Når skal norsk helsevesen ta oss på alvor, og gi oss nødvendig hjelp? Hvorfor blir vi med lipødem bare sett på som feite? Anonymkode: 0c85a...5c5 3
Gjest Anonyme-meg Skrevet 7. august 2022 #62 Skrevet 7. august 2022 Spiseforstyrrelse er det nok noen som lider av
Akkar Skrevet 7. august 2022 #63 Skrevet 7. august 2022 Da jeg var 25 veide jeg 53 kilo. Nå er jeg 48 og veier 81 kilo. Jeg er mindre aktiv og spiser fetere mat, da blir det sånn. Hver gang jeg prøver å slanke meg så får jeg bare mer lyst på god fet mat. Så hvis man ikke passer på er det lett å legge på seg 1 kg i året og gradvis blir man større. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #64 Skrevet 7. august 2022 Hvorfor jeg er feit er et sammensatt problem. Den største grunnen er hodet. Jeg har vokst opp hos en aleneforelder med bipolar lidelse og ekstremt dårlig råd. Under hele oppveksten min var det ujevnt med tilgang på mat om det i det hele tatt var noe. Var opp og ned i vekt gjennom hele barndommen. Hjemme ble jeg alltid hakket på. Det finnes ikke den ting som ikke var galt med meg. Ungdomstiden hvor jeg var mindre hjemme samt et år på internatskole førte til at jeg hadde undervekt i ganske mange år. For da jeg endelig klarte å gå ned klarte jeg ikke å stoppe i tide. Jeg ble gravid, kastet opp gjennom hele svangerskapet. Etter fødsel overspiste jeg fordi jeg endelig kunne spise etter å ha kastet opp alt i over 8 mnd. Men fikk tatt meg sammen etter noen uker og stoppet da jeg var på normalvekt. Gravid igjen, tilbake til normalvekt dager etter fødsel. Og så kom fødselsdepresjonen. Jeg la på meg ganske mange kilo og som hjelp flyttet min forelder inn i noen uker og klarte å komme under huden på meg igjen. Da jeg var tilbake til meg selv igjen var jeg blitt veldig lubben. Og denne gangen slet jeg veldig med å gå ned igjen i vekt. Det er 20 år siden jeg fødte siste barnet og jeg klarte aldri å gå ned i vekt til å bli normalvektig. Klarte å gå ned litt for så å gå opp igjen det og litt til. Så sluttet jeg å røyke og det er det dummeste jeg noen gang gjorde. Da jeg jeg opp 30 kg fordi jeg trykket innpå med godteri og mat i stedet for røyken. Mat får meg til å føle meg bra, en liten stund. Så kommer skammen etterpå. Smerter gjør at jeg ikke kan trene enda (vil forhåpentligvis forsvinne ved operasjon) annet enn svømming og det er ikke effektivt nok. I tillegg har jeg fortsatt sukkeravhengigheten, men nå er det satt en dato på kutt og dato for slutt. Det aller største problemet mitt er at jeg jobber med mat. Og alle de tingene man ubevisst går å putter i munnen hele dagen er det som det er vanskeligst å gjøre noe med. Anonymkode: 854cc...a98 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #65 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Rundt 100000 norske kvinner har lipødem, sykdommen som gjør at kroppen produserer fett som ikke kan slankes bort. Sykdommen er svært smertefull, og kan i verst fall være invalidiserende. Veldig mange kvinner i Norge går daglig rundt med vonde, hovne, smertefulle bein, og ingen kan fortelle dem hvorfor. Når skal lipødem bli anerkjent? Når skal norsk helsevesen ta oss på alvor, og gi oss nødvendig hjelp? Hvorfor blir vi med lipødem bare sett på som feite? Anonymkode: 0c85a...5c5 Dette er helt feil. Lipødem gjør ikke at kroppen produserer fett, men fettcellene er syke og blir dermed større enn normalt. Selv om lipødem ikke kan slankes bort, er det likevel viktig å holde vekten stabil og redusere den overvekten som evt er, slik at fettcellenes størrelse reduseres og det syke vevet reduseres i str (og dermed minske smertene). Det er helt feil at de med lipødem ikke kan få en god vektnedgang, men den gir ikke samme synlige resultat som hos hvermansen som går ned i vekt. Så vektstabilitet og reduksjon er faktisk viktig med lipødem, tror du får ta å lese deg litt mer opp. Det forskes for øvrig på tilstanden, også i Norge. Anonymkode: d09a8...c02 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #66 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor jeg er feit er et sammensatt problem. Den største grunnen er hodet. Jeg har vokst opp hos en aleneforelder med bipolar lidelse og ekstremt dårlig råd. Under hele oppveksten min var det ujevnt med tilgang på mat om det i det hele tatt var noe. Var opp og ned i vekt gjennom hele barndommen. Hjemme ble jeg alltid hakket på. Det finnes ikke den ting som ikke var galt med meg. Ungdomstiden hvor jeg var mindre hjemme samt et år på internatskole førte til at jeg hadde undervekt i ganske mange år. For da jeg endelig klarte å gå ned klarte jeg ikke å stoppe i tide. Jeg ble gravid, kastet opp gjennom hele svangerskapet. Etter fødsel overspiste jeg fordi jeg endelig kunne spise etter å ha kastet opp alt i over 8 mnd. Men fikk tatt meg sammen etter noen uker og stoppet da jeg var på normalvekt. Gravid igjen, tilbake til normalvekt dager etter fødsel. Og så kom fødselsdepresjonen. Jeg la på meg ganske mange kilo og som hjelp flyttet min forelder inn i noen uker og klarte å komme under huden på meg igjen. Da jeg var tilbake til meg selv igjen var jeg blitt veldig lubben. Og denne gangen slet jeg veldig med å gå ned igjen i vekt. Det er 20 år siden jeg fødte siste barnet og jeg klarte aldri å gå ned i vekt til å bli normalvektig. Klarte å gå ned litt for så å gå opp igjen det og litt til. Så sluttet jeg å røyke og det er det dummeste jeg noen gang gjorde. Da jeg jeg opp 30 kg fordi jeg trykket innpå med godteri og mat i stedet for røyken. Mat får meg til å føle meg bra, en liten stund. Så kommer skammen etterpå. Smerter gjør at jeg ikke kan trene enda (vil forhåpentligvis forsvinne ved operasjon) annet enn svømming og det er ikke effektivt nok. I tillegg har jeg fortsatt sukkeravhengigheten, men nå er det satt en dato på kutt og dato for slutt. Det aller største problemet mitt er at jeg jobber med mat. Og alle de tingene man ubevisst går å putter i munnen hele dagen er det som det er vanskeligst å gjøre noe med. Anonymkode: 854cc...a98 Klem til deg💜 Anonymkode: fcbb8...13a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #67 Skrevet 7. august 2022 Jeg spiste usunt (mye halvfabrikata) men var slank. Så var jeg på en reise i et U-land og fikk en tarminfeksjon. Etter det endret kroppen seg. Ikke bare sliter jeg med kvalme, hodepine, utmattelse, muskelsmerter, men jeg har også blitt veldig overvektig. I følge fastlegen og gastrolegen er det bakteriesammensetningen i tynntarmen som styrer vekten vår. Gastrolegen nevnte at folk som tidligere har vært slanke, har blitt overvektige etter fekaltransplantasjon. Skjer mye spennende forskning på mikrobiota nå. Anonymkode: 03014...6f6 4
Purple_Pixiedust Skrevet 7. august 2022 #68 Skrevet 7. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Mulig jeg tar feil, men du er jo ikke overvektig? BMIene du oppgir er innafor normalen. Litt i nedre del av normalområdet faktisk. Anonymkode: 8236f...a08 Nei jeg er ikke overvektig. Jeg overspiste og la på meg 30 kg og hadde 29 i BMI for fem år siden, men gikk de ned igjen i løpet av et år. Jeg er opp og ned 2-3 kg hele tiden da jeg sliter med overspising og jeg jobber ræva av meg for å unngå å gå opp 30 kg igjen. Nå har jeg nettopp gått opp 4 kg på 6 uker og sliter med å hente meg inn. Så selv om jeg er normalvektig så vet jeg hvilken kamp det er og at det er for noen rett og slett er dritvanskelig. Endret 7. august 2022 av Purple_Pixiedust 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #69 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er helt feil. Lipødem gjør ikke at kroppen produserer fett, men fettcellene er syke og blir dermed større enn normalt. Selv om lipødem ikke kan slankes bort, er det likevel viktig å holde vekten stabil og redusere den overvekten som evt er, slik at fettcellenes størrelse reduseres og det syke vevet reduseres i str (og dermed minske smertene). Det er helt feil at de med lipødem ikke kan få en god vektnedgang, men den gir ikke samme synlige resultat som hos hvermansen som går ned i vekt. Så vektstabilitet og reduksjon er faktisk viktig med lipødem, tror du får ta å lese deg litt mer opp. Det forskes for øvrig på tilstanden, også i Norge. Anonymkode: d09a8...c02 Ja det blir forsåvidt feil. Mer rett å si at om man legger på seg, så legger man på seg syke fettceller, som man ikke får slanket bort igjen som normalt. Min venninne la på seg 15kg på 2 uker da hun var 17 uker gravid. Hun viste ikke da at hun hadde utviklet denne sykdommen, og hormonene fikk den til å gå bananas. Da hun slanket seg senere var hun radmager på overkroppen, med ribbein og kragebein stikkende ut. Men baken, lårene og leggene var fortsatt svære. Så ut som to kropper som ikke hørte sammen. Anonymkode: 0c85a...5c5 2
Kalevala Skrevet 8. august 2022 #70 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tror ikke at sultfølelse er så ulik fra menneske til menneske. Men selve opplevelsen av å være sulten er ulik hos folk. Mange overvektige prater om sult som noe som er ulidelig, noe de ikke klarer å "kjempe mot". Mens mange slanke klarer å ignorere den til det er tid for å spise. Det samme med metthetsfølelse. Mange slanke syns det er fryktelig ubehagelig å være stappmett, og unngår dermed å spise for mye for å ikke føle på ubehaget. Mens mange med fedme kan syns det er behagelig å være stappmett. Noe generalisert, men mye av det jeg hører fra folk eller leser her inne bekrefter dette. Anonymkode: c13be...619 Bra observert. Hormonet Ghrelin er synderen for mange som lider av fedme. Kanskje de fleste? Ghrelin gjør at for å klare å gå ned, for ikke å snakke om å holde den lavere vekten må man kjempe en kamp mot hjernen som hver eneste time på dagen forteller deg at du må spise mer. 2
Iso1 Skrevet 8. august 2022 #71 Skrevet 8. august 2022 Sykdommer, medisiner, men også gener! Gener har også mye å si med tanke på vekt.
CrazyCatLady2500 Skrevet 8. august 2022 #72 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 13.59): Det kan være vanskeligere å gå ned i vekt om man har lavt stoffskifte som ikke er godt nok regulert, men velregulert skal det ikke ha noen betydning for vektnedgang. Anonymkode: ff0d6...bd5 Det kan godt hende. Men vet du hvor vanskelig det kan være å regulere dosen? Jeg har brukt to år på Levaxin, først nå begynner kroppen å føles normal igjen. Gikk opp enormt mye en periode i 2021. Hjalp ikke med lite/sunn mat og være aktiv. Det er først nå i det siste at jeg merker at sunn mat og aktivitet hjelper for å gå ned. Og det er fordi vi nå tydeligvis har truffet riktig med Levaxinen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #73 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 18.29): Tipper forskjell i metthetsterskel. Noen spiser mer før de føler seg mette. Anonymkode: 3debd...b5c Det er vel ofte fordi de har utvidet magesekken ved å spise for mye, men den vil faktisk krympe dersom man spiser mindre porsjoner. Det er heller ikke nødvendig å spise seg mett. Anonymkode: ee485...af2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #74 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 9.34): Jeg er tynn, bruk XS i klær, men har fortsatt myeee fett rundt midjen. Har lavt stoffskifte. Har også problemet der jeg kan bli skjelven om jeg går lenge uten mat. Det skjedde aldri før, og jeg prøvde en periode med fasting der jeg spiste 1 gang om dagen. Har prøvd å slanke bort det fettet, men eneste som skjer er at jeg blir utrolig sliten og mister mye hår. Er som om kroppen heller kvitter seg med hår og ikke gir meg energi, heller enn å brenne fettet rundt midjen Skal sies at jeg allerede spiser lite for å være tynn, så jeg fortsår godt de med stoffskifte som sliter med å holde normal vekt. Om jeg hadde spist som en normal person hadde jeg sannsynligvis veid 15 kg mer. Det er også lett å få vitaminmangler når man spiser så lite, så spørs om det egentlig er bærekraftig for mange. Anonymkode: 17430...67a Det høres ut som du overdriver hvor myyyye fett du har på magen. Kanskje er du oppblåst, har du tenkt på det? Anonymkode: ee485...af2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #75 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 13.58): Tror faktisk ikke jeg vet om en eneste sykdom som gjør slankekur umulig. De som sliter med å gå ned i vekt mangler som regle bare forståelse for hva som er normale mengder å spise, gjerne kombinert med lav selvkontroll og god evne til å glemme ting de putter i seg her og der. Anonymkode: ff0d6...bd5 Jeg har pcos og spiser under 1300 kcal hver dag, og har gjort det i maaaaaange år. Jeg spiser ikke brød, pasta, brød, godteri, sukker eller drikker kcal. Ikke Brus, juice, saft, energidrikk. Spiser melkefritt og glutenfritt, og mest mulig plantebasert de siste 6 mnd. Faster 18/6. Jeg sier til deg som til andre ignorante tufser, du er hjertelig velkommen til å flytte inn til meg og skygge meg så lenge du vil. Jeg har ett krav, og det er at du spiser det samme som meg (å ikke noe mer), og beveger deg som meg. Jeg lover deg at du går i vekt, og jeg gjør det ikke. Kanskje jeg til og med går opp. For sånn er livet med pcos 😬 Anonymkode: c2169...7d4 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #76 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 13.58): Tror faktisk ikke jeg vet om en eneste sykdom som gjør slankekur umulig. De som sliter med å gå ned i vekt mangler som regle bare forståelse for hva som er normale mengder å spise, gjerne kombinert med lav selvkontroll og god evne til å glemme ting de putter i seg her og der. Anonymkode: ff0d6...bd5 Tror kanskje det er du som mangler forståelse her 😂😂 Det er vel helst de overvektige som vet nøyaktig hvor mange kalorier det er i en sjokolade og hvor mange tusen skritt de må gå for å brenne den av. Og som ligger våkne om natta i fortvilelse over at de spiste for mye, igjen. Men det er en sterk avhengighet, og man kan ikke kutte ut mat slik man kan med heroin eller sigg eller vin. Anonymkode: d3cd8...275 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #77 Skrevet 8. august 2022 Ifølge Medical Medium er det leveren som ikke orker å ta unna så mye giftstoffer og fett lenger, og kroppen utsetter denne jobben til senere fordi den har viktigere ting å ta seg av. Så fettet blir lagret rundt i kroppen, samt giftstoffer i fett og i vann. Om man googler navnet hans og "weight gain" så kommer det opp info. Renser som også hjelper for vektnedgang finnes i boka "Cleanse to Heal". Man sulter ikke på noen av de rensene, siden han mener at nøkkelen til vektnedgang er ikke nødvendigvis å redusere kalorier. Anonymkode: 8be10...15e
Gjest Gaea Skrevet 8. august 2022 #78 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det høres ut som du overdriver hvor myyyye fett du har på magen. Kanskje er du oppblåst, har du tenkt på det? Anonymkode: ee485...af2 Viceralt fett kan si noe om hvorvidt mye fett det faktisk ligger rundt organene. Hvis det er innenfor bra nivåer, men man fortsatt har en mage som står ut så ville jeg vurdert å tenke over om det faktisk er oppblåsthet vedkommende sliter med.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #79 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ifølge Medical Medium er det leveren som ikke orker å ta unna så mye giftstoffer og fett lenger, og kroppen utsetter denne jobben til senere fordi den har viktigere ting å ta seg av. Så fettet blir lagret rundt i kroppen, samt giftstoffer i fett og i vann. Om man googler navnet hans og "weight gain" så kommer det opp info. Renser som også hjelper for vektnedgang finnes i boka "Cleanse to Heal". Man sulter ikke på noen av de rensene, siden han mener at nøkkelen til vektnedgang er ikke nødvendigvis å redusere kalorier. Anonymkode: 8be10...15e Jeg vet om mange som har gått ned i vekt etter å ha fulgt medical mediums råd, samt fått finere hud og hår, og det har hjulpet bl.a mot pcos og migrene og hudproblemer. Også mot strekkmerker og arr. Hovedsakelig handler det om å drikke sitronvann og sellerijuice, spise frukt og grønt og bær for å rense kroppen og hjelpe en overbelastet lever. Anonymkode: c191d...8cc
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #80 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (På 6.8.2022 den 14.37): Det handler om disiplin og viljestyrke, de fleste har ikke dette dessverre. Så skal de gå på en ekstrem diett med lite kalorier, så de sprekker etter noen uker. I stedet kan man spise vanlig næringsrik mat i normale porsjoner, så kutte ut all dritten man spiser utenom måltidene sine. Så ENKELT er det faktisk, du går ned i vekt over TID... Noen få har helseutfordringer som gjør det vanskelig, men disse er det svært få av i prosenter. Å gå ned i vekt er kjempelett, men svært få har vilje til den. Jeg kjenner ei som har slankeoperert seg 2 ganger!! Nå er hun i gang igjen, det er kaker, kjeks, godteri etc...hver dag...fordi hun skal KOSE SEG!!!! Så dumt er mennesket, medisinerer seg med godteri/søppelmat. Lurer seg selv trill rundt, mens kiloene bare raser på. Plutselig er man gått opp 10-20kg. Anonymkode: b8d71...a7d Hjelpes! Anonymkode: a993d...ab0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå