AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #21 Skrevet 6. august 2022 Jdz skrev (Akkurat nå): For noen er det kanskje noe i kroppen, men for de fleste tror jeg, og det inkluderer meg selv, så ligger «feilen» i hodet. Nå er jeg ikke velsignet med at jeg får noe gratis og jeg er (alt for) glad i god mat og vin, men jeg vet jo at jeg kan for jeg har jo gjort det før. Ergo går det på disiplin og viljestyrke. God mat og vin gjør deg ikke overvektig, er jo mengden av det du spiser og HVA du spiser som er problemet. Anonymkode: b8d71...a7d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #22 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): God mat og vin gjør deg ikke overvektig, er jo mengden av det du spiser og HVA du spiser som er problemet. Anonymkode: b8d71...a7d Men når man er glad i det, blir det fort litt mye av det. Forståelig nok Anonymkode: 25608...1ca 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #23 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men når man er glad i det, blir det fort litt mye av det. Forståelig nok Anonymkode: 25608...1ca Jeg kan aldri ha forståelse for fedme Anonymkode: dc4c0...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #24 Skrevet 6. august 2022 Bortsett fra sjeldne tilfeller der medisiner gir økt vekt, sitter det selvsagt i hodet. det kan være manglende kunnskap, selvbedrag ( men jeg spiser jo sååå sunt ), og mat som trøst osv Anonymkode: 9c2b6...415
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #25 Skrevet 6. august 2022 Det sitter i hue. Kombinasjon av manglende struktur, viljestyrke og latskap. Har selv lavt stoffskifte, som er en av de hyppigste unnskyldningene, og har null problem med å holde vekta. Anonymkode: c139c...580 1 1
Gjest Sunfl0wer Skrevet 6. august 2022 #26 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan aldri ha forståelse for fedme Anonymkode: dc4c0...e8a Kanskje gå tilbake til skolebenken da og lære en ting eller to?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #27 Skrevet 6. august 2022 Det er vanskelig å gå ned i vekt. Det krever langvarig endring, for en Quick fix finnes ikke. Jeg tror også mange tror de rører seg mer, spiser både mindre og sunnere enn tilfellet er. Jeg har lavt stoffskifte uten medisin. Med medisin er det ingen problem å holde vekten, eller å gå ned. Anonymkode: 5ba7d...559 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #28 Skrevet 6. august 2022 Jeg la på meg da jeg begynte på antidepressiva, før var jeg alltid tynn, og kunne spise hva jeg ville uten å legge på meg. Redusert forbrenning kombinert med økt matlyst som følge av medisiner gjør det vanskelig å unngå vektoppgang. Forskning viser forøvrig at det å gå ned i vekt er relativt enkelt, men å holde vekten nede er vanskelig. Mange må venne seg til å kjenne på sultfølelse resten av livet, noe de færreste klarer. Til de som aldri har prøve å slanke seg, prøv selv å gå rundt og være litt småsulten et par måneder, så skjønner du fort hvorfor noen sliter med vekten sin... Anonymkode: 02f85...578 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #29 Skrevet 6. august 2022 Sunfl0wer skrev (Akkurat nå): Kanskje gå tilbake til skolebenken da og lære en ting eller to? Jeg forstår hvordan man blir overvektig, jeg bare sliter med å forstå hvordan noen kan la seg ende opp sånn. Anonymkode: dc4c0...e8a 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #30 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det sitter i hue. Kombinasjon av manglende struktur, viljestyrke og latskap. Har selv lavt stoffskifte, som er en av de hyppigste unnskyldningene, og har null problem med å holde vekta. Anonymkode: c139c...580 Da er du en av de heldige da. Anonymkode: 02f85...578
Gjest Sunfl0wer Skrevet 6. august 2022 #31 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår hvordan man blir overvektig, jeg bare sliter med å forstå hvordan noen kan la seg ende opp sånn. Anonymkode: dc4c0...e8a Det er mange grunner til det. Spiseforstyrrelse,psykiske problemer osv. Og mange er absolutt bare lat og for glad i mat.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #32 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ofte skyldes det mangel på selvkontroll i kombinasjon med latskap. Anonymkode: dc4c0...e8a Jeg var tjukk, ikke sykelig, men likevel. Jeg er hverken lat, eller mangler selvkontroll. Men jeg er glad i mat og søtt. Spiste selvfølgelig for mye. Men der er mange flere områder i livet enn matinntak, så å kalle meg lat og uten selvkontroll blir helt feil. Jeg fikk kreft, og behandling førte til et voldsomt vekttap, så da var jeg takknemlig for at jeg hadde litt ekstra fra starten av. Anonymkode: 6d73f...293
Gjest Gaea Skrevet 6. august 2022 #33 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Tror faktisk ikke jeg vet om en eneste sykdom som gjør slankekur umulig. De som sliter med å gå ned i vekt mangler som regle bare forståelse for hva som er normale mengder å spise, gjerne kombinert med lav selvkontroll og god evne til å glemme ting de putter i seg her og der. Anonymkode: ff0d6...bd5 Det finnes flere sykdommer som gjør det mye vanskeligere, om ikke helt umulig å gå ned i vekt, uten hjelp av operasjon og/eller medisin.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #34 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror faktisk ikke jeg vet om en eneste sykdom som gjør slankekur umulig. De som sliter med å gå ned i vekt mangler som regle bare forståelse for hva som er normale mengder å spise, gjerne kombinert med lav selvkontroll og god evne til å glemme ting de putter i seg her og der. Anonymkode: ff0d6...bd5 Det finnes jo sykdommer som gir manglende metthetsfølelse, du har ikke hørt om det? I tillegg er det en hel drøss av medisiner som gir økt sultfølelse. Det er vanskelig å konstant gå sulten, kanskje det tilogmed reduserer livskvaliteten til den det gjelder. Da er det lett å sitte på sin høye hest å si at det "bare er å tenke over hva man putter i munnen". Jeg tror ikke de fleste sliter med manglende forståelse, men kanskje de mangler disiplin, vilje og psykisk styrke til å gjennomføre det. Anonymkode: 59e71...c59 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #35 Skrevet 6. august 2022 Blåjojo skrev (45 minutter siden): Hørt om nevropati? Og fatigue? Smerter og nedsatt energinivå gjør at om jeg hadde hatt behov for å gå ned i vekt, så hadde jeg slitt nå sinnsykt. Dette er en sannhet med modifikasjoner, da vektnedgang handler svært lite om aktivitetsnivå. Kosthold tar kilo, trim/trening tar gram. Hvis man har fatigue og ikke klarer å røre på seg, vil man selvsagt forbrenne færre kalorier og i tillegg få muskelsvinn som gir lavere hvileforbrenning, men alt i alt er det alt det man putter i munnen som regulerer vekta. Aktivitetsnivået bestemmer hvor sterk, stram og utholdende du er. Derimot er det såpass vanskelig å ha fatigue, og man føler seg så hjelpeløs, at for noen vil kanskje matinntaket (eller snop/snacks-inntaket) øke litt dersom man regulerer følelser med mat. Jeg merker at når ting blir tungt og vanskelig, frister det ekstra med noe søtt. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): God mat og vin gjør deg ikke overvektig, er jo mengden av det du spiser og HVA du spiser som er problemet. Anonymkode: b8d71...a7d Ja nettopp, og god mat og vin i for store mengder gjør at man legger på seg. Man kan spise og drikke seg tjukk på det meste, bare man spiser/drikker store nok mengder. Og irriterende nok er det jo nettopp det som smaker best som pleier å inneholde mest kalorier. For de som har et vanskelig forhold til mat og drikke, er det nettopp det med mengden som er utfordringen. Anonymkode: 2a2ed...8aa 2 1
Purple_Pixiedust Skrevet 6. august 2022 #36 Skrevet 6. august 2022 Jeg sliter i perioder med overspising og må generelt sett bruke svært mye energi på å holde meg slank. Det er helt grusomt til tider faktisk. Jeg veksler med BMI 19-21. Jeg skjønner godt hvorfor noen ikke klarer å komme ned i vekt. Nå om dagen har jeg sug etter mat hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #37 Skrevet 6. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Forskning viser forøvrig at det å gå ned i vekt er relativt enkelt, men å holde vekten nede er vanskelig. Mange må venne seg til å kjenne på sultfølelse resten av livet, noe de færreste klarer. Til de som aldri har prøve å slanke seg, prøv selv å gå rundt og være litt småsulten et par måneder, så skjønner du fort hvorfor noen sliter med vekten sin... Anonymkode: 02f85...578 For meg er ikke sultfølelsen noe problem, jeg kan godt gå sulten i lengre perioder. Eller, det vil si; jeg kunne det før (da jeg var frisk og i fedmekategorien). Etter å ha fått trøbbel med stoffskiftet (går på medisin mot høyt stoffskifte) sliter jeg med at jeg blir skjelven og "tom" hvis jeg går sulten. Men uansett har det aldri vært det at jeg ikke tåler å gå sulten som har gjort meg tjukk. Jeg er en av dem som gjerne kutter ned på måltidene og går sulten for å spare kalorier til å kunne spise snop. Det er der jeg sliter. Jeg tror det er mange som ikke skjønner at det er ulike grunner til vektoppgang eller problemer med å holde vekta. Noen er glad i mat og liker ikke gå sulten, mens andre spiser normal mat i normale mengder men spiser for mye snop. Og det mange nedlatende liker å kalle latskap og mangel på selvkontroll er egentlig et vanskelig forhold til mat og/eller snop og snacks. Alle som er tjukk vet at de er det, og alle som er tjukk vet at de spiser for mye av noe (og rører for lite på seg). Og de aller fleste tjukke har gått ned i vekt flere ganger, så det er faktisk ikke viljestyrken det går på. De er ikke late, de har prøvd flere ganger og lagt ned mye innsats i å gå ned i vekt. Men ønsket om quick fix og raske resultater gjør at de velger feil og går for dietter og kurer istedet for langvarig (og sakte) vektnedgang via livsstilsendringer de kan leve med over lengre tid (les: resten av livet). De fleste overvektige havner i en ond sirkel med vektsvingninger og dårlig selvbilde, og da er det lett å gi opp og tenke at "jeg klarer det aldri, så jeg kan like gjerne gi opp". Til tross for stoffskiftetrøbbel har jeg likevel gått ned nærmere 15 kilo og holdt stabil vekt i over ett år. Føler nok kanskje at vektnedgangen bremset bittelitt etter å ha gått på medisin og fått ned stoffskiftet, men jeg var heldigvis ikke en av dem som raste opp i vekt når jeg startet på medisin. Med unntak av en kort periode før jeg ble dårlig, har jeg ikke trent i det hele tatt, så all vektnedgangen har kommet av kalorireduksjon. Når jeg som er bedagelig anlagt, elsker snop, hater å trene og har stoffskiftesykdom klarer å gå ned i vekt og holde meg der, så klarer alle det. Men hvilken metode man velger er individuelt, og lett er det ikke. Man må kvitte seg med gamle tankemønstre og vaner, og det er det som er vanskeligst. Det er like vanskelig som å slutte å røyke, drikke, gamble, shoppe for mye osv. Anonymkode: 2a2ed...8aa 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #38 Skrevet 6. august 2022 Denne forklarer på en god måte: https://www.lommelegen.no/overvekt/artikkel/tre-grunner-til-at-det-er-sa-vanskelig-a-ga-ned-i-vekt/74939276 Vektproblematikk skyldes mange ting, blant annet at vi har skapt et fedmedannende samfunn, at vi har hatt en manglende forståelse av hjernens kontroll over matinntaket, og at det finnes mange misoppfatninger om hvilken rolle fysisk aktivitet spiller. Anonymkode: c13be...619 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #39 Skrevet 6. august 2022 For min del så er mat selvmedisinering. Jeg trøstespiser. For å klare å holde meg unna mat og søtsaker så må hodet være med, 100% av tiden. Og det klarer jeg ikke. Sliter med psyken og har det ikke bra. Maten blir trøsten. Vet så godt at det ikke er riktig, men det går bare ikke å slutte med det. Anonymkode: 5fb8e...1e9 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2022 #40 Skrevet 6. august 2022 Tipper forskjell i metthetsterskel. Noen spiser mer før de føler seg mette. Anonymkode: 3debd...b5c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå