Gå til innhold

Å være hjemme på besøk i voksen alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det for dere?

Er på besøk på hytta hos mine foreldre. Jeg får beskjed om at jeg spiser for mye og for lite. Spiser jeg ett eple til frokost er det for lite. Spiste frokostblanding til frokost i dag og fikk nettopp beskjed av min mor at jeg ikke kunne ta kyllingsalat (rein salat med kyllingbitene oppi, ikke noe annet) fordi det var 1 time og 43 minutter siden sist jeg spiste. (Skjønner det egentlig er for kort tid, men fikk 1 dag med mensen så føler meg konstant sulten) fikk så beskjed om at jeg da burde spist nøtter og avokado til frokost isteden for frokostblanding for da var jeg lengre mett.

Jeg har kjøpt inn maten selv for å bidra og brødrene mine kan bare ta det de vil uten å få kommentarer🙈

Beklager utblåsning, men begynner å skjønne hvor spiseproblemene mine kommer ifra🙈

Anonymkode: c433f...ef2

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg takler dårlig å være hjemme hos foreldrene over lengre tid på grunn av slike ting, selv om din mor virker å være 10 ganger verre enn min mor. Begrens lengden på besøket og bit tennene sammen, det er mitt beste råd

Anonymkode: f1abb...952

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan er det for dere?

Er på besøk på hytta hos mine foreldre. Jeg får beskjed om at jeg spiser for mye og for lite. Spiser jeg ett eple til frokost er det for lite. Spiste frokostblanding til frokost i dag og fikk nettopp beskjed av min mor at jeg ikke kunne ta kyllingsalat (rein salat med kyllingbitene oppi, ikke noe annet) fordi det var 1 time og 43 minutter siden sist jeg spiste. (Skjønner det egentlig er for kort tid, men fikk 1 dag med mensen så føler meg konstant sulten) fikk så beskjed om at jeg da burde spist nøtter og avokado til frokost isteden for frokostblanding for da var jeg lengre mett.

Jeg har kjøpt inn maten selv for å bidra og brødrene mine kan bare ta det de vil uten å få kommentarer🙈

Beklager utblåsning, men begynner å skjønne hvor spiseproblemene mine kommer ifra🙈

Dette hadde ikke jeg orket…

Jeg har sett sånne små artikler i avisen hvor psykologer svarer på litt ulikt, og det å ha besøk av voksne barn har vært et tema. Er visst nok noe med at en veldig lett både som forelder og «barn» går tilbake til gamle vaner og rutiner, tross en egentlig er voksne alle mann. 

Du bestemmer hva vil spise og når. Så lenge du ikke feiler noe spesielt, tar andres mat, eller si tar komponenter av et måltid som dine foreldre har tenkt å lage så burde det være et fett. 

Jeg har ikke vært på besøk hos min mor på år, men jeg husker en gang jeg skulle gå alene inn på butikken og handle det jeg trengte. Hun skulle vente i bilen. Var bare en rask tur. Jeg må ha vært godt oppi 20-årene, med egne penger og ingen grunn til å blande seg. Ved kassen dukker min mor plutselig opp. Deler de få matvarene jeg hadde opp i hva hun synes er viktig, og det ville hun betale for. F.eks en pakke tyggis var ikke på hennes liste. Passe drøyt. Så jeg forstår du føler dette her er invaderende. De gjør sikkert ting i beste mening, men likevel. 

Jeg reiser ikke noe nå, men før har jeg hatt åpen retur, og oppfører ikke familien seg så har jeg dratt hjem tidligere enn først planlagt. Ikke ofte det har vært nødvendig, men det har gitt et tydelig signal på at jeg er voksen og kan gjøre mitt. 

Sånne kommentarer du får der kan være ekstremt triggende. Jeg har spiseforstyrrelser, og ser du sier du skjønner hvor spiseproblemene dine kommer fra 💛

Fullt lov med en utblåsning og skjønner du er lei. Prøv så godt du kan å ikke falle inn i samme «fellen» dine foreldre har falt i, altså de behandler deg som du ikke er voksen, men reagerer så godt du kan i en voksen vei. Ikke lett, men prøv. 

Masse lykke til, og snart er forhåpentligvis ferien over.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan er det for dere?

Høres ut som min mor . Mener det godt , men føles bare vondt . Er du over atten å har betalt maten selv , sier du nettopp det. Å informerer samtidig at hvis du trenger kostholdsråd , så kommer du til å spørre henne .  

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det med maten høres ut som mine foreldre, spesielt min mor da jeg var i tenårene. Alt jeg spiste eller ikke spiste skulle kommenteres.

Etter at jeg ble voksen og flyttet ut, har de utvidet repertoaret, det kjennes ut som at bare det at jeg trekker pusten er et godt påskudd for å påpeke at andre gjør det på en annen måte. Underforstått at jeg gjør ting feil.

Skulle tro de aldri hadde møtt andre folk før, i og med at det tydeligvis er umulig å slå seg til ro med at folk er forskjellige og gjør ting på forskjellige måter. 

Men det er bare å bite tenna sammen.

Anonymkode: 91902...7ba

Gjest Warrior
Skrevet

For meg er det kjekt å være hjemme på besøk. Får spise hva jeg vil og hvor mye jeg vil. 

Hvis jeg spiser veldig lite til et måltid en gang så får jeg høre at jeg må spise mer. Det er mer en nok mat. 
Det er bare hyggelig å høre synes jeg. Alltid hyggelig å være på besøk hos foreldrene mine. 

AnonymBruker
Skrevet

Min mor kommenterte også alt jeg spiste alltid. Skulle by meg på mat og kaker og godteri døgnet rundt, for så å kommentere hvor tjukk jeg var blitt 😛 

Anonymkode: 435db...68a

Skrevet

Jeg har aldri fått kommentarer på hva jeg spiser eller hvor ofte. Tror jeg hadde sagt klart ifra om at jeg var voksen og bestemte selv når jeg skulle spise om det hadde vært meg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du si fra. I min familie spiser vi når vi vil og hvor mye vi vil.. ingen bryr seg. 

Anonymkode: a908b...29b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke mye å skryte av. 

Anonymkode: f3b1c...8eb

AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at flere har hatt det slik 🙈

Føler jeg lett havner inn i mor-barn/tenårings-mønster når jeg kommer hjem, så stemmer nok det.

Begge foreldrene mine er inne i en "slanke seg" periode nå, hvor man ikke skal ha noe sukker eller usunne ting hjemme. Trodde kyllingsalat var trygt og lagde til de og. Men tydligvis skulle de spise og ikke jeg da jeg nettopp hadde spist. Visste ikke at hun holdt øye med tiden når jeg spiste heller. 

Tror det er som dere sier at jeg må si ifra at jeg er voksen, betaler maten selv og bestemmer når jeg vil spise selv. Og om jeg vil ha kostholdsråd (som kommer i tide og utide) så spørr jeg.  Men føles så vanskelig å si ifra og for da blir det så dårlig stemning🙈

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det er alltid koselig å komme hjem.

Vi spiser faste måltid som vi alltid har gjort og ingen kommentarer hva andre spiser.

AnonymBruker
Skrevet

På besøk spiser man tilsvarende det de andre spiser, sammen med dem til mltidrne.. Frokost, og ikke minst kyllingsalat, når det ikke er tid for mat?  Hadde broren min spist slik som deg, hadde jeg kommentert det. 
Ingen kjøper egen mat, eller har egen mat, eller spiser alene i min familie. 

Anonymkode: fdf51...0ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

På besøk spiser man tilsvarende det de andre spiser, sammen med dem til mltidrne.. Frokost, og ikke minst kyllingsalat, når det ikke er tid for mat?  Hadde broren min spist slik som deg, hadde jeg kommentert det. 
Ingen kjøper egen mat, eller har egen mat, eller spiser alene i min familie. 

Anonymkode: fdf51...0ec

Joda, men lagde til alle sammen og og trodde vi skulle spise sammen. De spiste de også. Men moren min mente at jeg skulle lage til alle, men ikke spise for jeg hadde nettopp spist.

Lunsj er første måltid sammen da alle våkner på forskjellige tider. En klokka 5, en kl 9, noen spiser ikke frokost osv. 

Mente ikke at jeg hadde kjøpt egen mat. Kjøpte inn all maten (frokost, middag osv) til hytteturen. Vanligvis er regelen at alle tar seg mat når de er sultne. Men kan hende hun hadde rett i at det ble to måltider tett i hverandre🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er på besøk hos mine foreldre faller jeg også tilbake i et slags mønster fra jeg var tenåring. Det går mest på at alt foreldrene mine gjør irriterer meg og de behandler meg som en tenåring. Jeg er i slutten av 20-årene. Det er akkurat som de tenker at den personen jeg var da jeg var 15 år fortsatt er den jeg er.

Ingen legger seg borti hva jeg spiser, men det er det heller aldri noen som har gjort. Ville bare sagt "Hvorfor er dere så besatt av hva jeg spiser og til hvilke tidspunkt? Det er ikke rart jeg får et vanskelig forhold til mat med sånne foreldre". 

Anonymkode: 3f57e...b7b

AnonymBruker
Skrevet

Mamma oppfordrer alltid til å spise mer. Ta en porsjon til, ta litt is, «nå må du spise». Fordi hun er overbevist om at alt hun serverer er så digg at man må trøkke nedpå mens man kan. Hvis jeg er på diett, slik som nå, så tar hun ikke hensyn til det hvis jeg er der på middag, bare maser like mye som ellers og sier «må jo kose seg litt innimellom». Men i telefonsamtaler eller småbesøk ellers, hvor jeg snakker om Dietten, så sier hun bare «er jo bare å spise litt mindre»… gahh! Er jo det jeg prøver på men hun insisterer jo, selv om jeg har forklart at jeg må være strikt om jeg skal klare det 😅

Anonymkode: 403f1...27a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...