Gå til innhold

Celleprøve svar, hva skal jeg tenke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk mld av en privat gynekolog igår kveld, der stod der følgende.

"Hei,
vil informere deg om svar fra
celleprøven som vi tok 23.06.22. Prøven visste lette celleforandringer. Det ble også påvist HPV X ( andre høyrisiko, ikke HPV 16 eller 18). Dette må ikke være farlig, men vi bør undersøke det næremere med vevsprøver for å finde ut, hvordan vi må følge deg videre eller behandle.
Vi vil sende deg en ny time for en slik prøve. Hvis timen ikke skulle passe eller du ønske henvisning til sykehus, ber jeg om tilbakemeldingen."

Den var noe vanskelig å tyde da gynekolog ikke er norsk, men jeg fikk helt panikk og gråter hele tiden nå og er ekstremt nervøs.. jeg har to små barn som jeg må leve for, jeg kan ikke dø fra dem!🥺🥺

Tok celleprøve for et og ett halvt år siden  og da fikk jeg påvist hpv uten celleforandringer, men nå har jeg altså celleforandringer. Hva skal jeg tenke og føle nå? Er helt nedslått.... blir helt kvalm av dette her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Celleforandringer betyr ikke kreft, bare så det er sagt. Skjønner du er preget, men prøv å pust med magen. 

Sender deg en god klem, tror du trenger det 🤗

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette går helt fint! Lette celleforandringer behandles ikke, og de har flere stadium før de eventuelt kunne blitt til kreft. Det at de har oppdaget det nå, betyr at du vil undersøkes med jevne mellomrom for å overvåke tilstanden. Dermed har de fanget det opp allerede og vil ikke la det bli til kreft 😊 Lette celleforandringer går som oftest tilbake av seg selv.

Om det skulle utvikle seg, kan det hende du på sikt vil trenge behandling (konisering - et enkelt inngrep som mange kvinner gjør). Det er ikke aktuelt på et så tidlig stadium, og det tar ofte laaang tid før noe slikt eventuelt kommer til det stadiet. Du kommer ikke på noen som helst måte å dø fra ungene dine, og det er bare å slappe helt av - du har jo gjort alt rett her da du tok celleprøven i utgangspunktet 😊

Anonymkode: 86b3d...68d

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde dette for mange år siden jeg også. Husker jeg ble helt hysterisk og googlet meg ihjel på internett for å lese mest mulig ( noe jeg ikke burde gjort, ble bare enda mer nervøs ). Jeg måtte også på videre undersøkelse ( hvor de tok sånn vevs prøve ), ble nøye fulgt opp, de gjorde dette to ganger. Celleforandringene mine forsvant av seg selv og jeg har ikke hatt noen unormale celleforandringer siden. 

Har også venninner som har opplevd det samme, noen har tatt en slags behandling og er helt fine de også.

Anonymkode: 96bae...9d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meg over. Dette er behandlingen tre venninner har tatt, de er helt fine nå.

A789C99E-F804-4CC8-A569-AC3B1B90C804.jpeg

Anonymkode: 96bae...9d6

Skrevet (endret)

Alt har ordnet seg 😀

Endret av M.K.G
AnonymBruker
Skrevet

Nei og nei, pust med magen! Dette er ikke en beskjed om at du skal dø fra ungene dine ❤️ Det er heller ikke en beskjed om at du har kreft. Det er heller ikke en beskjed om at du kommer til å få det.

70% av alle kvinner har HPV-virus i løpet av livet. Du har ikke en av de to verste typene og celleforandringen er beskrevet som lett. Selv om den skulle vært moderat og alvorlig så er det langt igjen før kreft. 

Min gynekolog beskrev det som at celleforandringer øker sjansen for kreft, akkurat som om flere føflekker øker sjansen for hudkreft. Men det betyr ikke at enhver ny føflekk vil bli kreft og det betyr ikke at alle celleforandringene skal bli kreft. Noen ganger fjerner man føflekker og noen ganger fjerner man tuppen av livmoren uten at det hadde blitt kreft heller. Også stopper sammenligningen der, men kanskje du ser nå at det er langt fra celleforandring til faktisk kreft? 

25000 kvinner i Norge får påvist celleforandringer hvert år! Det er ekstremt vanlig og som oftest går det over av seg selv, uten behandling. Og blant de som behandles, opplever de fleste at celleforandringen med et enkelt inngrep, kalt konisering. De færreste med celleforandring får kreft og du har den mildeste typen.

Når gynekologen sier dere bør ta en vevsprøve, så er det et bittelite stikk som er over på to minutter. Vevsprøven viser kanskje at du bør behandles, altså gjennomføre konisering som er å fjerne litt av tuppen på livmorhalsen. Det tar 15 minutter og er et bittelite inngrep. Eller vevsprøven kan si at behandling ikke er nødvendig, da vil gynekologen følge deg opp med prøver hver 6.måned til forandringene er borte. Så det at hun skriver å «følge opp videre» kan bety noe så enkelt som å sette opp en time hvert halvår. Ikke krisemaksimer, ikke Google mer før du har snakket med gynekologen.

Selv har jeg hatt forandringer som har gått over av seg selv, og alvorlige forandringer som ble operert bort og ikke kom tilbake på over tre år - nå følges jeg opp som alle andre kvinner. 

Anonymkode: 071ff...8b4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo veldig gode nyheter. Du får hjelp i tide nå, lenge før du får noen som helst kreft! Du skal ikke dø.

Anonymkode: bb66f...f6e

• Nyttig 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Det går bra. 

Endret av M.K.G
Skrevet

Slapp bare helt av, nå tror jeg du overtenker fryktelig😊 Vær nå heller kjempeglad for at det er oppdaget tidlig, og sikkert ikke vil utvikle seg til kreft engang. 

Jeg har hatt livmorhalskreft og lever fortsatt, i beste velgående til og med🥴

Anonymkode: 14510...69b

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
M.K.G skrev (6 minutter siden):

Hei igjen dere, da var jeg hos gynekolog idag og tok vevsprøver, hun tok mange, hun så inn med mikropskop og sa at alt så fint ut. Men nå må jeg vente 3-4 uker på svar, jeg gruer meg og har mistet helt livskvaliteten og gnisten. Er livredd for at jeg skal miste livet pga dette her, jeg gjør alt bare jeg kan overleve, mine to barn har bare meg og faren, de har ingen annen familie. Prøvene kan jo komme tilbake med helt andre svar, at det er alvorligere enn antatt, jeg har en vedvarende hpv infeksjon som ikke går over av seg selv tydeligvis for jeg og mannen min har ikke hatt samleie på 5 år... (fordi vi begge er så utslitte pga jobb og barn så vi har helt mistet lysten og gnisten)

Jeg lurer også på hvorfor ikke fastlegen min har fulgt meg opp bedre siden hun ga meg svar for 1.6 år siden at jeg var positiv for hpv men ingen celleforandringer, gynekologen min sa hun burde ha fulgt meg opp etter ett år, så jeg har nå gått 6 mnd over tiden uten at hun har gjort noe som helst, det er bare pga min helseangst at jeg gikk privat og fikk tatt denne celleprøven som da viser at jeg faktisk har celleforandringer. 

Hva tenker dere? Hadde jeg ikke gått selv så hadde jeg ikke visst at jeg hadde dette.. uff, jeg vil bare at alt dette skal gå bort. 

:hug:

Skjønner godt at du synes at det er skummelt - men alt virker jo helt fint, så langt?  Så det er sannsynligvis ikke noe alvorlig. Og nå vet du heldigvis om disse celleforandringene, og kan få bedre oppfølging videre. 

Men ville ha byttet fastlege, hvis du føler at du ikke blir tatt på alvor med ting💗

Anonymkode: 66bac...719

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt. 

Christina82, mod

• Hjerte 1
Skrevet
M.K.G skrev (På 6.8.2022 den 17.13):

Tusen hjertelig takk for svar, har bare grått og grått og holdt rundt barna mine så mye som mulig, jeg er knust, men det hjalp virkelig å lese svarene her og at dette er noe jeg kan komme meg gjennom allikevel. 

Ble bare så sjokkert og forvirret at det står at jeg har høyrisiko hpv? Eller misforstår jeg mld hennes? Utrolig vanskelig å få en sånn mld på en fredagskveld og ingen sjans til å kommunisere med henne eller legen min før tidligst på mandag igjen liksom. 

Men kjære dere, tusen takk at dere løftet meg opp av mørket med svarene deres og erfaringene deres ❤❤❤❤

Knust... det er ikke dødsdom du har fått. Bedre å ha tatt en celleprøve å så få stoppet det før det blir for sent.

Anonymkode: e3166...526

Skrevet

Her trengs det profesjonell hjelp, på flere plan. Anbefaler psykolog og parterapi. 

Anonymkode: d7fe8...d05

• Liker 2
  • Nyttig 6
Gjest fransine
Skrevet
M.K.G skrev (På 6.8.2022 den 12.49):

Fikk mld av en privat gynekolog igår kveld, der stod der følgende.

"Hei,
vil informere deg om svar fra
celleprøven som vi tok 23.06.22. Prøven visste lette celleforandringer. Det ble også påvist HPV X ( andre høyrisiko, ikke HPV 16 eller 18). Dette må ikke være farlig, men vi bør undersøke det næremere med vevsprøver for å finde ut, hvordan vi må følge deg videre eller behandle.
Vi vil sende deg en ny time for en slik prøve. Hvis timen ikke skulle passe eller du ønske henvisning til sykehus, ber jeg om tilbakemeldingen."

Den var noe vanskelig å tyde da gynekolog ikke er norsk, men jeg fikk helt panikk og gråter hele tiden nå og er ekstremt nervøs.. jeg har to små barn som jeg må leve for, jeg kan ikke dø fra dem!🥺🥺

Tok celleprøve for et og ett halvt år siden  og da fikk jeg påvist hpv uten celleforandringer, men nå har jeg altså celleforandringer. Hva skal jeg tenke og føle nå? Er helt nedslått.... blir helt kvalm av dette her.

Jeg hadde celleforandringer grad 3, altså den alvorligste formen. Måtte ha konisering, og det har gått kjempefint etterpå. 

Når du har lette forandringer så blir det mest sannsynlig bare å følge deg opp litt oftere for å se om det utvikler seg eller går tilbake. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Her trengs det profesjonell hjelp, på flere plan. Anbefaler psykolog og parterapi. 

Anonymkode: d7fe8...d05

Hvorfor det? Syns ikke det er rart man blir nervøs av en slik melding.  Det står jo: Dette må ikke være farlig, men vi bør undersøke det næremere med vevsprøver for å finde ut, hvordan vi må følge deg videre eller behandle.

Ergo, man kan ikke vite helt 100% uten videre undersøkelser. En slik beskjed burde man i grunn ikke få pr post/mail. 

Anonymkode: 8f491...7b1

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde vært mer bekymret for parforholdet og at mine barn blir skilsmisse- barn, enn for lette celleforandringer 🫣

Anonymkode: 958e3...2e2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det står at du IKKE har en av de farlige hpv-typene (16 og 18), og husk det tar ca 10-15 år med pågående hpv-infeksjon for at den muligens kan utvikle seg til kreft, så dette går nok helst sikkert bra 😊

Jeg gikk forresten ikke til gynekolog på over 15 år og var (eller er fortsatt) smittet med hpv 16 og hadde utviklet alvorlige celleforandringer (grad 3, carcinoma in situ), men jeg ble ikke spesielt engstelig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde vært mer bekymret for parforholdet og at mine barn blir skilsmisse- barn, enn for lette celleforandringer 🫣

Anonymkode: 958e3...2e2

Hvorfor skal hun bekymre seg for parforholdet? Det står jo ingenting om forholdet deres her, så litt merkelig at du begynner å nevne det.

Anonymkode: 66bac...719

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt å oppleve lette celleforandringer. Som oftest trengs ingen behandling. 

Jeg har selv vært igjennom konisering på grunn av celleforandringer, og det er kun et lite inngrep. Null problem. Det står jo klar og tydelig at det ikke er farlig i brevet. Jeg fikk samme beskjed av min lege, og enset det knapt en tanke før biopsi og inngrep. Dette er ikke noe å gråte over. 

Anonymkode: f1d6e...03d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...