Gå til innhold

Kraftkrevende industri bruker opp en tredjedel av strømmen vår

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://no.wikipedia.org/wiki/Kraftkrevende_industri

Hadde vi gjort noe med denne industrien hadde vi ikke trengt kraftkabler til utlandet for forsyningssikkerhet. Vi hadde hatt mer enn nok strøm selv i kriseår.

Disse virksomhetene burde bli skilt ut fra det vanlige strømnettet og bli pålagt å skaffe egen strøm gjennom egne kraftverk av solceller eller vindmøller. Eller flagge ut av landet. Det er ikke snakk om så mange arbeidsplasser, og de får milliarder i subsidier. De er ikke viktige for landets økonomi.

Anonymkode: 9e415...fbb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hadde vi gjort noe med denne industrien hadde vi ikke trengt kraftkabler til utlandet for forsyningssikkerhet. Vi hadde hatt mer enn nok strøm selv i kriseår.

Disse virksomhetene burde bli skilt ut fra det vanlige strømnettet og bli pålagt å skaffe egen strøm gjennom egne kraftverk av solceller eller vindmøller. Eller flagge ut av landet. Det er ikke snakk om så mange arbeidsplasser, og de får milliarder i subsidier. De er ikke viktige for landets økonomi.

Så du skal ansette alle de som jobber i industrien i firmaet ditt da? Hvordan skal du finansiere det?

Anonymkode: dd7c8...1d5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Makan til sprøyt. 

Anonymkode: 2e091...7d8

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du skal ansette alle de som jobber i industrien i firmaet ditt da? Hvordan skal du finansiere det?

Anonymkode: dd7c8...1d5

Hvis jeg får 10 milliarder i årlig støtte, som denne industrien får, kan jeg godt ansette alle 30.000 i eget firma. Ikke noe problem det. 

Anonymkode: fd6df...f84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sakt det lenge nå, Vi må legge ned norsk industri sånn at vi kan få ned forbruken, og nå klimamålene for 2030.

Utenlandskablene er bare positivt siden de bidrar til grønn energi til hele Europa 😊

Anonymkode: b6ee2...23b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har sakt det lenge nå, Vi må legge ned norsk industri sånn at vi kan få ned forbruken, og nå klimamålene for 2030.

Utenlandskablene er bare positivt siden de bidrar til grønn energi til hele Europa 😊

Sånn at det blir produsert med forurensende kraft et annet sted? Smart 🤭

Anonymkode: bbea3...9c8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo det de har gjort. Mange av kraftverkene ble bygget nettopp for den kraftkrevende industrien og så valgte de å selge strømmen de ikke brukte. Norsk Hydro var de som bygde ut mange av de første vannkraftverkene i Norge og som fortsatt i dag er blant de største kraftprodusentene i Norge. 

Anonymkode: 8a614...003

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

For noe idioti, kraftkrevende industri er 3n hjørnestein i norsk økonomi, å tro noe annet er å tro på julenissen 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette må være noe av det mest ignorante innlegget jeg har lest på Kvinneguiden på 3 år. 

Som flere over her nevner, hadde det ikke vært for den industrien, som har generert ufattelig mange milliarder kroner til norske stat, som har bidratt til sysselsetting på små plasser, som har bygget infrastruktur fra bunn av så hadde aldri norge vært der norge er i dag. 

Det er så ideologisk idiotisk at jeg ikke har ord. 

På mange måter tenker jeg at det er helt flott at verden har blitt snudd opp ned på hodet slik at den yngre generasjonen får seg en dypdykk inn i virkeligheten. At krisene blir så store at den unge generasjonen virkelig får kjenne på det. Det tror jeg de har godt av. 

Og nei, jeg er ingen FRPer. Jeg har stemt miljøparti før dere unge lovende ble født, jeg er heller ingen bygdegutt som noen gang har jobbet i norsk industri. Forskjellen er at jeg ser at jeg i lang tid har innsett at miljø og industri må gå på kompromiss med hverandre, Norge as kan ikke leve uten industri eller bedrifter. Det kan ingen land. 

Anonymkode: 1de88...94a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette må være noe av det mest ignorante innlegget jeg har lest på Kvinneguiden på 3 år. 

Som flere over her nevner, hadde det ikke vært for den industrien, som har generert ufattelig mange milliarder kroner til norske stat, som har bidratt til sysselsetting på små plasser, som har bygget infrastruktur fra bunn av så hadde aldri norge vært der norge er i dag. 

Det er så ideologisk idiotisk at jeg ikke har ord. 

På mange måter tenker jeg at det er helt flott at verden har blitt snudd opp ned på hodet slik at den yngre generasjonen får seg en dypdykk inn i virkeligheten. At krisene blir så store at den unge generasjonen virkelig får kjenne på det. Det tror jeg de har godt av. 

Og nei, jeg er ingen FRPer. Jeg har stemt miljøparti før dere unge lovende ble født, jeg er heller ingen bygdegutt som noen gang har jobbet i norsk industri. Forskjellen er at jeg ser at jeg i lang tid har innsett at miljø og industri må gå på kompromiss med hverandre, Norge as kan ikke leve uten industri eller bedrifter. Det kan ingen land. 

Anonymkode: 1de88...94a

Enig i at dette er et tåpelig forslag av TS.

Men det vi definitvit burde se på er bygging av batterifabrikker og ikke minst disse datasentrene. For disse kommer til å kreve enormt mye energi, og for datasentrenes del vil det vel og gi svært få arbeidsplasser.

AnonymBruker
Skrevet

Som mange har påpeket, dette er noe av det dummeste jeg har lest på lenge, og totalt blottet for forståelse av hva som skaper verdier.

For å gå mer inn i detaljer så ligg Hydro Aluminium på Sunndalsøra - i et område der vannmagasinene renn over demningene, altså at man slipper vannkraften forbi turbinene og rett i havet da det er overskudd av både kraft og vann pr dato. Strømprisen i dag er 1 øre(!)/kwh.

Hadde ikke Hydro produsert aluminium ville overskuddet av energi i disse områdene vært altfor stort.

Batterifabrikker skal bygges i Nord-Norge der situasjonen er helt den samme.

Så kan man si at andre år kan bli tørre, og ja det kan det.. men vi må ha arbeidsplasser og verdiskapning. Både batterier og aluminium må verden ha, og energi må uansett produseres av noen for dette.

Anonymkode: 20479...572

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man må ikke ha arbeidsplasser som produserer aluminium og papp. Dette er svært ressurskrevende arbeidsplasser som gir relativt lite tilbake til samfunnet. De var kanskje gode løsninger på 1800-tallet. Men ikke i dag. I dag kan en it-ingeniør produsere verdier til millioner fra en laptop. Det er effektiv utnyttelse av arbeidskraft. 

I Forhold til hvor mye ressurser disse virksomhetene krever er netto verdiskapning ganske liten i disse bransjene. Samfunnsøkonomisk ville det vært ville det vært langt mer lønnsomt om de som arbeider på disse fabrikkene i stedet blir flyttet over til mer produktive bransjer. F.eks IT.   

Anonymkode: e8c90...ec2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For ikke å snakke om det faktum at alle metaller vi omgir oss med i det daglige kommer fra en eller annen form kraftkrevende industri. Det ligger liksom i sakens natur at det å smelte ned malm eller drive elektrolyseprosesser for å utvinne metaller krever energi. Malmen vil ikke helt uten videre gi fra seg jernet sitt og selv i jernalderen så måtte det energi til, selv om den kom fra tre/trekull. 

Jeg er enig i at det å legge ned kraftkrevende industri ville gi et betydelig bidrag til miljøet ettersom det ville ta knekken på alle fly, biler, tog og nesten alle skip i samme slengen, men jeg tror de færreste av oss ønsker oss tilbake til steinalderen.

Anonymkode: bfb32...164

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I dag kan en it-ingeniør produsere verdier til millioner fra en laptop. Det er effektiv utnyttelse av arbeidskraft. 

Javel? Hvordan produserer man noen som helst fysisk vare fra en laptop? 3D printing unntatt, men selv den må printe en eller annen form for materiale. 

Anonymkode: bfb32...164

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man må ikke ha arbeidsplasser som produserer aluminium og papp. Dette er svært ressurskrevende arbeidsplasser som gir relativt lite tilbake til samfunnet. De var kanskje gode løsninger på 1800-tallet. Men ikke i dag. I dag kan en it-ingeniør produsere verdier til millioner fra en laptop. Det er effektiv utnyttelse av arbeidskraft. 

I Forhold til hvor mye ressurser disse virksomhetene krever er netto verdiskapning ganske liten i disse bransjene. Samfunnsøkonomisk ville det vært ville det vært langt mer lønnsomt om de som arbeider på disse fabrikkene i stedet blir flyttet over til mer produktive bransjer. F.eks IT.   

Du vet at Aluminium et et av de viktigste metallene for fremtiden - Noe Kina, Russland ++ alle sikrer seg.  Aluminium produsert av fornybar energi er en gullgruve i fremtiden, samme KAN gjelde batterier. Å tro man i Norge skal kunne så ledende  innenfor IT at det skal bli vår fremtid blir å tro på julenissen.. ja noen selskaper vil kunne gjøre det, men arbeidsplasser som kan opprettes hvor som helst i verden uten noen større investeringer ender alltid opp i lavkostland. Nesten alle store norske bedrifter har IT-avdelingene i India, Spania osv.. Programmering og utvikling sitter gjerne mer i Norge, men dette er kunnskap man kan få verden rundt og historien gjentar seg somregel.

Anonymkode: 20479...572

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

🤦‍♀️

Anonymkode: bbea3...9c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Trollolol.

Anonymkode: 9b584...d89

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...